Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


Friezinnetje schreef op 30-09-2024 om 20:12:

vanavond gesport met PT, beetje rustig aan, omdat ik vorige week zo ziek was. Maar ging verder goed.

Hoe zag je training eruit? Voel je je wel weer goed nu?!

Ninoea schreef op 30-09-2024 om 20:18:

[..]

Hoe zag je training eruit? Voel je je wel weer goed nu?!

ja, wat met dumbells en squats doen, buikspieren trainen en trx oefeningen. Van alles wat, maar dat ging goed. Nog beetje verkouden, maar niet veel last meer van. 

vandaag fit20 gehad. De legpress moeten afbreken.  Vriend, arts, was toevallig in de buurt.  Die beweert hamstrings geblesseerd.  En wil verbod op lopen,  fit20,  bootcamp en ook op de proeflessen yoga en Pilates van komende woensdag.  Dat betekent dat ik letterlijk en figuurlijk tot stilstand kom. Dat kan niet goed zijn. Ik ga daarom  woensdag naar een sportfysiotherapeut.  Die heeft hopelijk advies en kan misschien nog beter beoordelen of het lichte blessures zijn op spierpijn of weet ik veel.  Zet mij aub niet op non-actief. 

September: 1x zwemmen,  1x bootcamp, 3 of 4x fit20,  220 km gelopen,  200 km op ebike zonder trapondersteuning,  20 km op ebike met trapondersteuning 

Werkdag was niet zo actief vandaag, want veel mail om weg te werken. Saai! Daarna regende het zo hard dat ik de kinderen met de auto gehaald heb. Beweging zit wel goed. Heb vanochtend mijn rondjes e-gym gedaan. En vanavond mochten de ouders meedoen bij de training van mijn oudste, dus die heeft me even alle hoeken van de zaal laten zien (vechtsport). Was heel gezellig en zo leuk om te zien dat hij echt al kracht en techniek heeft.

Eten ging goed, tot net na het avondeten. Enorme snaaidrang. Heb wat chocola op. Ik schrijf dit soort momenten nu op, zodat ik ze met de diëtiste kan bespreken. Snaaidrang net na het eten heeft toch met je bloedsuiker te maken?

Wow, Dorestad, dat is schrikken! Bewegen is zo'n groot deel van jouw dagelijks leven! Ik duim hard mee dat je sportfysio wel mogelijkheden ziet.

alhambra

alhambra

30-09-2024 om 21:56 Topicstarter

Balen Dorestad!

Wat een regen vandaag. Met de lunch toch gewandeld in regenjas maar vanavond toch de auto gepakt. 

alhambra schreef op 30-09-2024 om 21:56:

Balen Dorestad!

Wat een regen vandaag. Met de lunch toch gewandeld in regenjas maar vanavond toch de auto gepakt.

hier was het tot ong 4 uur droog, daarna veel regen en harde wind. Morgen de hele dag regen voorspeld, maar daarna wordt het weer beter

Bedankt allemaal voor de lieve woorden! Ik zat even in een dip, toen ik het schreef. Ik ben er goed doorheen gekomen met jullie hulp. 🙏🏻 

Oei Dorestad, dat klinkt niet zo best. Hopelijk krijg je woensdag duidelijkheid over wat je nog wel en niet mag doen. 

alhambra

alhambra

01-10-2024 om 08:15 Topicstarter

Ik blokkeer vanmiddag maar even een half uurtje om te lopen want een flinke bui voorspeld tussen 11 en 13 uur.

Gisteren heel leuk avondeten gehad. Verschillende hapjes maar wel gezond.

Klinkt goed, Alhambra! Hier wordt het ook prutweer, dus ik ga even baantjes zwemmen tijdens mijn lunchpauze. En als het lukt vanavond eindelijk weer eens een keer yoga.

alhambra

alhambra

01-10-2024 om 09:18 Topicstarter

MissDalhousie schreef op 01-10-2024 om 08:38:

Klinkt goed, Alhambra! Hier wordt het ook prutweer, dus ik ga even baantjes zwemmen tijdens mijn lunchpauze. En als het lukt vanavond eindelijk weer eens een keer yoga.

Wat goed! Echt knap dat je gaat zwemmen ondanks al het gedoe dat het geeft 

MissDalhousie schreef op 01-10-2024 om 08:38:

Klinkt goed, Alhambra! Hier wordt het ook prutweer, dus ik ga even baantjes zwemmen tijdens mijn lunchpauze. En als het lukt vanavond eindelijk weer eens een keer yoga.

O, heerlijk baantjes zwemmen in je lunchpauze, ik heb het heel lang gedaan, maar ik vind het zwembad nu ongelooflijk duur geworden. 72 euro voor een 12 badenkaart.

Het is wel veel Dorestad. Nog herstellende van de tenniselleboog, blessure aan de hamstrings en dat naast waar je chronisch mee te kampen hebt. Ik maak me wat zorgen dat je teveel vraagt van je lichaam en dat je vanuit je angst om weer obees te worden te krampachtig bezig bent. Kan dat kloppen of zit ik er naast? Ergens heeft je lichaam ook herstel en rust nodig en ik vraag me af of jij je lichaam dat voldoende geeft en of je lichaam nu niet ‘au is ho’ doet. Tegelijkertijd vind ik het heel stom om dit te typen, want wie ben ik nou om dit te typen? Ik heb heel veel bewondering voor wat je allemaal doet en waardering voor je leerzame berichten hier in dit topic door de inkijk die je geeft in je leven en wat een strijd het is om blijvend op gewicht te blijven. 
Ik worstel zelf met het fenomeen rustdag. Wanneer rust je genoeg uit? Wanneer krijgen je spieren genoeg rust? Ik zit ook nog met het stuk ‘gewoonte’. Ik heb al haren focus op bewegen. Ik houd al jaren bij wat ik wandel, fiets en nu ook wat ik aan sport doe. En ik lees vaak dat iets met een keer of twintig iets herhalen een gewoonte is, maar ik heb véél vaker gewandeld en het is nog steeds niet een gewoonte. Ik denk er wel vaak aan en doe het vaak, maar het is niet een routine zoals tandenpoetsen of aankleden. Het slechtere weer komt eraan en de kinderen worden niet meer gebracht en gehaald naar en van school. Dat zijn dingen die impact hebben op mijn beweegpatroon. Ik zit er ook mee hoe ik verstandig dat hardlopen kan integreren in mijn trainingsritme door de week. 
Ik doe: 
-  maandagochtend of avond (afh van afspraken op maandag en sport op zondag)  , woensdagochtend, zondagochtend boot
- vrijdagochtend hardlooptraining 

Ik zou twee keer per week voor het hardlopen moeten trainen om het uit te bouwen. Doe je dat dan op de dag dat je niet bootcamp doet. Die op dinsdag, donderdag zodat ik 1 sport per dag heb.

Of plak ik het aan de bootcamp op maandag en woensdag zodat ik een dag ertussen niet intensief sport en dan mijn doelstelling met wandelen en fietsen behaal.

Al schrijvende denk ik dat het laatste meer herstel biedt. Maar lastig vind ik het wel. Straks verandert dat natuurlijk ook als trainingen wat zwaarder worden. Nu is het echt het begin van 5 km dus steeds een paar minuutjes maar rennen. 
Bootcamp gaat heel lekker omdat ik dat echt bewust plan en de andere dingen eoe ik meer on the flow. 

Schrikken Dorestad. Maar of het nou je hamstrings is of 'gewoon' spierpijn, feit dat je de training hebt moeten afbreken is een signaal van je lichaam dat de behoefte wellicht even ergens anders ligt.
Hopelijk kom je met de fysio tot een plan.

Ninoea ik kan je niet helpen met je beweeg puzzel. Ik probeer nog steeds in ieder geval 2 keer per week te sporten. Elke vorm van (bewust) bewegen is voor mij nog steeds bonus in plaats van gewoonte.

Hier gisteren met trainen een spier in mijn bovenarm verrekt. Dat deed wel even zeer, en is nu nog gevoelig. Werd dan ook een verkorte training. Hopelijk is morgen de pijn weg en kan ik er weer tegen aan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.