Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!


@dorestad, echt mooie resultaten!

@dolfje beterschap! Hopelijk knap je snel op en zo niet, zorg dan goed voor jezelf en pak je rust.

Wij zitten in de auto naar vakantie. Vannacht om 04.00uur vertrokken maar ik was zelf al om 02.00uur wakker. Die nacht ervoor heb ik ook heel weinig geslapen, hopelijk vannacht wat beter want weinig nachtrust is niet goed voor mn snaaigedrag.

Bij iedere stop doen we even tikkertje en een paar oefeningen. Als het goed zijn we rond 15.30uur op onze tussenstop en dan morgen nog 2 uurtjes.

Mijn hartslag is 50 in rust volgens mijn Fitbit. 47 in rust is het laagste wat ik een tijdje heb gehad maar daar kom ik nu niet aan. Een tijdje terug moest ik voor iets anders bloed prikken en ontdekte ze per ongeluk dat mijn b12 te laag was. Ik dacht dat mijn energie wel oke was maar ben bij gaan slikken, nu merk ik wel echt dat mn energie hoger is.

Dorestad schreef op 14-07-2024 om 10:34:

[..]

Gisteren lunch gehad met degene die Saxenda gebruikt. De overige tafelgenoten aten de normale hoeveelheid. Zij at soep, met wat kip erin. En verder niets. Ze zat echt helemaal vol. Ze taalt niet meer naar wijn (voor Saxenda: dagelijks). Verbazingwekkend! Ze was degene die altijd het meeste at. En wat ziet ze er bijvoorbeeld in haar gezicht ontzettend goed uit. Ben blij voor haar.

Heb nog wel gewoon gegeten  1 pannenkoek met kaas en een handje patat met salade.
Eet inderdaad wel minder grote porties dan voorheen.

Dorestad schreef op 14-07-2024 om 10:42:

Alhambra, dit klinkt toch als een drukke vrije dag.
Mijn hartslag was altijd hoog. Heb paar jaar bètablokkers gebruikt omdat hartslag echt hoog wa. Vanaf mijn 25ste grote (sport)medische keuringen gehad en altijd hoge hartslag, hoge bloeddruk, slechte VO2max gehad. Toen ik dik was maar ook toen ik was afgevallen. Ik was dan wel mijn 40 kg overgewicht kwijt maar echt fit was ik niet. Tja, toen ben ik 5 jaar geleden begonnen met lopen. En dus steeds meer. 3 of 4 jaar geleden bètablokkers afgebouwd. En steeds actiever worden. En de keuringen gingen door: HF en RR nu laag en VO2max goed! Over anderhalve week heb ik weer de keuring in het Martini Ziekenhuis. Altijd spannend. En zij vinden het altijd bijzonder dat ik op nuchtere maag 's middags mij uit de naad fiets.

Had je tachycardie? Nu zit je haast op bradycardie  

SuzyQFive schreef op 14-07-2024 om 13:05:

[..]

Had je tachycardie? Nu zit je haast op bradycardie

AVNRT.  En ik denk door het combineren van 4 en later 3 banen in onregelmatige diensten waarbij ik elke maand zeker 28 dagen werkte een toestand van vaak veel adrenaline (elke nacht in de verslavingszorg was het raak,  idiote dingen meegemaakt, ouders die hun pasgeborewilden doden bijvoorbeeld, iemanddie psychotisch werd en een mes tevoorschijn haalde en ga maar door.  Als medewerker was je alleen in dekliniek). 

Het lijkt inderdaad bradycard.  Ik ben cardiaal onder controle en het heeft te maken met een uitstekende cardiovasculaire conditie. Ik ben dus semi bejaard maar in veel betere conditie dan mijn hele volwassen leven.  Ik heb natuurlijk ook hartstikke veel vrije tijd en rust.  Dat scheelt nogal 

SuzyQFive schreef op 14-07-2024 om 13:02:

[..]

Heb nog wel gewoon gegeten 1 pannenkoek met kaas en een handje patat met salade.
Eet inderdaad wel minder grote porties dan voorheen.

Dat klinkt nog steeds niet als heel veel. De lunch,  soep dus,  was het eerste dat ze die dag at.  Ze neemt ook weinig Kh. Haar broek zakt gewoon af.

Hier een hartslag in rust van tussen de 50 en 55 normaal volgens fitbit. Vorige week ging ie ineens naar 62. Zelfs mijn fitbit vond dat abnormal, maar was ook niet topfit. Nu zakt ie weer langzaam terug. Vandaag was het 57.

Ondanks dat we nog niet op vakantie zijn, schakelen we lekker al een tandje terug. Merk dat het vooral de oudste goed doet dat het even geen school is. Maar ik neem ook wel mijn eigen momenten, dus lekker even sporten voor tv in de ochtend als ik zin heb en sowieso in de avond wandelen. Luiste nu de podcast Maak afvallen makkelijk. Die luister lekker weg. 

Net terug van een weekje Zuid-Limburg. Hier niet veel gelezen, hoop dat het met iedereen ok gaat.

In de vakantie bijna iedere dag een stuk vlaai op, zo nu en dan ook een ijsje, een paar fenomenale restaurantjes ontdekt en een bakker die de lekkerste broodjes bakte (zoals in Duitsland, daar vind ik de broodjes veel lekkerder dan hier, waar er altijd zo'n broodklont in het midden zit). Ook de hele week niet gesport, want ik zat in mij lethargische week. Dat is zo rond de eisprong, dan ben ik lichamelijk zó moe. Meestal doe ik dan yoga maar had mijn mat niet bij me, plus zoon was iedere ochtend om 6.45 uur compleet hyper.

Ik vreesde de weegschaal maar er zat amper 400 gram bij. Wel merkte ik halverwege de week dat mijn binnenste het minder naar z'n zin had: opgeblazen gevoel, misselijk, maagzuur enz. Heel bewust geen vlaai mee naar huis genomen, al was de verleiding groot.

Jeetje wat een heftig werk Dorestad. Kan me voorstellen dat dat ook iets met je hartslag doet. Bizar wat jij gezien en meegemaakt hebt.

@roos. Heb je het fijn gehad?

RoosOpJeHoed schreef op 14-07-2024 om 14:15:

Net terug van een weekje Zuid-Limburg. Hier niet veel gelezen, hoop dat het met iedereen ok gaat.

In de vakantie bijna iedere dag een stuk vlaai op, zo nu en dan ook een ijsje, een paar fenomenale restaurantjes ontdekt en een bakker die de lekkerste broodjes bakte (zoals in Duitsland, daar vind ik de broodjes veel lekkerder dan hier, waar er altijd zo'n broodklont in het midden zit). Ook de hele week niet gesport, want ik zat in mij lethargische week. Dat is zo rond de eisprong, dan ben ik lichamelijk zó moe. Meestal doe ik dan yoga maar had mijn mat niet bij me, plus zoon was iedere ochtend om 6.45 uur compleet hyper.

Ik vreesde de weegschaal maar er zat amper 400 gram bij. Wel merkte ik halverwege de week dat mijn binnenste het minder naar z'n zin had: opgeblazen gevoel, misselijk, maagzuur enz. Heel bewust geen vlaai mee naar huis genomen, al was de verleiding groot.

Heb je,  ondanks je lethargie,  het naar je zin gehad? En had je zoon het naar zijn zin? En zou je de leuke restaurantjes willen delen? Dit najaar staat er namelijk voor ons een weekje Diependal (bij Epen) geboekt.  Vervelend dat je misselijk enz was. 

Ik heb een fantastisch weekend. Gisteren - aan het eind van de middag - zijn we aangekomen. Prachtige suite die heerlijk stil is. Fijn bed. Goed ontbijt. Echt heel prettig. We hebben heerlijk gegeten bij Kua Mexican Restaurant en heel veel gewandeld door Den Haag. Het was zo lekker buiten. 
Vanochtend een lekker ontbijt en daarna op de fiets naar Scheveningen gegaan. Daar lekker uitgewaaid. Croissant met koffie gedaan en naar Delft gefietst. In de prinsessentuin een salade met walnoten en geitenkaas besteld. Wat geslenterd en gewinkeld in Delft. Nog even gecheckt of er een leuke film draaide (dat viel tegen) en weer terug naar het hotel gegaan en daar een pitstop gedaan. Toen weer op de fiets naar Scheveningen gegaan en daar mosselen aan het strand gegeten. Zo lekker. Inmiddels weer op onze kamer beland. Morgen gewoon nog een dag met zijn tweetjes!!! 
Het is zo bizar heerlijk! We hebben echt een heel ingewikkeld jaar achter de rug. En doordat onze oudsten vrij zorgintensief zijn en andere omstandigheden is het gewoon 14 jaar geleden dat we meerdere dagen met zijn tweetjes op pad zijn zonder kinderen. (1 x eerder een nachtje bij het trouwen van een vriendin). We hebben het echt zo ontzettend vreselijk fijn, ik loop al de hele dag met een glimlach van oor tot oor. Hier waren we aan toe. 

Dat klinkt goed Ninoea! Geniet van de laatste dag, het wordt iig mooi weer. 
Ik zou vandaag wel op de fiets naar het werk kunnen, ware het niet dat ik eerst naar het ziekenhuis moet en dat is 12 km de andere kant op. 

alhambra

alhambra

15-07-2024 om 07:39 Topicstarter

Wat geweldig!

Nou ik durf niet op de weegschaal want ondanks dus al sinds donderdag ziek ( corona verdorie) heb ik veel teveel gegeten en natuurlijk amper bewogen. Voor vandaag en morgen in elk geval ziek gemeld want voel me helaas niet beter.

alhambra

alhambra

15-07-2024 om 09:20 Topicstarter

Dolfje, goed dat je je rust pakt. Laat die weegschaal maar even. Nu de focus op beter worden en gezond eten. 

Ninoea,  je blijheid spat van mijn scherm.  Super dat jullie het zo goed hebben. Ik heb 2 jaar geleden en afgelopen winter een paar dagen opgepast op basisschoolkind en puber zodat de ouders een midweek samen weg konden gaan.  Werkelijk iedereen blij,  ouders/kinderen/ik. Ik hoop dat je dit vaker kunt doen. 

Dolfje,  van harte beterschap.  Ik hoop dat je echt even goed gaat uitzieken!

Ik heb vanmorgen in het Asserbos 3 km gelopen. Daarna Fit20 gedaan in Groningen. Toen kokend water over mijn hand gekregen.  Eigen schuld,  ik weet dat na Fit20 mijn arm zo ontzettend bibbert dat ik geen kopje kan vasthouden.  Daarna wilde ik zwemmen in het openluchtzwembad. De Fit20 trainer had al twijfels.  Nou,  ik bakte er inderdaad niets van.  Na 4 baantjes opgehouden en op ligbed in de zon me laten opdrogen.  Ik werd wakker van mijn eigen gesnurk. Verder heb ik op een zeer delicate plek een ontstoken haarzakje.  Er zit ongeveer een bult ter grootte van een hunebed.  Zo voelt het. Fietsen wil niet.  Zitten is pijnlijk.  Lopen gat ook niet echt lekker. Volgens vriend die arts is moest ik deze week geen 20, 30 of 40 km lopen op 1 dag.  Balen,  ik wilde donderdag om Lauwersmeer lopen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.