Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Werken aan gezondere levenstijl en gewicht in 2024

Een gezellig draadje om elkaar te motiveren om onze persoonlijke doelen te halen op het gebied van een gezondere levensstijl en gewichtsverlies.

Succes allemaal en voel je vrij om aan te haken!

Dorestad. Ik voel met je mee. Ik denk dat je echt heel trots naar jezelf mag kijken en ook met heel veel mildheid. “Now you know better, you can do better” ook dat is gezonder worden. Goed dat het lukte om niet in de fuik van emotieeten te stappen en ook dat je het deelde. Dat is tenslotte een goede manier van je emoties erover te reguleren. Dank je wel voor je openheid. Ik wil je ook een hart onder de riem steken en je geruststellen. Jij hebt laten zien een enorm incasseringsvermogen te hebben en je hebt de vaardigheid om je gedrag te veranderen. Dat heb je al eerder gedaan. Jij kunt dit. Ja het is weer verder zoeken en puzzelen en ook een stapje naar voren, en weer naar achteren en dan … (afijn je snapt me) maar je kunt het. 

Gisteren heb ik niet zo veel gedaan. Ik zou bootcamp doen maar ben uiteindelijk met onze jongste zoon naar nog een voorlichtingsavond gegaan voor voortgezet onderwijs. Vanochtend start2run gedaan. Was een heel fijne training. 4x 5 min gerend. Allerlei heuveltjes op en af. Veel aandacht voor loodhouding. Ook een aantal trappen op en af gelopen wat weer goed voor de spieren is. Echt een heel fijn e en doordachte training. Ik was er op de fiets naartoe dus toen ik thuiskwam had ik er ook 10 km fietsen op zitten. Daarna verder gegaan met voorbereidingen voor het naaien van kleding, geluncht en daarna weer op de fiets gestapt want ik had met een vriendin afgesproken te gaan wandelen. Dat was heerlijk. Het bos is zo mooi nu. 

Due-scimmie, sterkte met je spier!
Ysenda, heel veel plezier op Ameland!
En Roosopjehoed, gefeliciteerd met je behaalde tentamen!
Ninoea, jouw dag klinkt heerlijk. Nu wil ik ook het bos in.

Vanochtend mijn rondjes e-gym gedaan en die waren heftig. Ik zit nu in het spieropbouw-deel van mijn programma en kon na afloop niet eens mijn waterfles normaal vasthouden. Veel gezeten op mijn werk (vrijdag = grote-overleggendag). Daarna een gezellig etentje met wat collega's. Klein succesje: geen alcohol en geen behoefte aan een toetje!

Hier vandaag 17.500 stappen. Vanochtend met een vriendin gewandeld en vanmiddag nog een rondje gewandeld met kind dat fietste. 
Heerlijk, maar dat lukt me dus niet elke dag.  

Nu alleen nog even weerstand bieden aan de gedachte dat het toch vrijdag is en ik wel chips kan nemen na zoveel stappen 

Happyapple schreef op 18-10-2024 om 21:48:

Hier vandaag 17.500 stappen. Vanochtend met een vriendin gewandeld en vanmiddag nog een rondje gewandeld met kind dat fietste.
Heerlijk, maar dat lukt me dus niet elke dag.

Nu alleen nog even weerstand bieden aan de gedachte dat het toch vrijdag is en ik wel chips kan nemen na zoveel stappen

Je kan geen chips nemen want die heb ik al opgemaakt 🤣, zak is leeg.

Lieve mensen,  dank je wel voor al jullie woorden.  Hartverwarmend.  Doet me goed.  Ik ben vanmorgen gewoon naar de bootcamp gegaan en heb daar gedaan wat ik kon zonder pijn te hebben.  Ik heb het geluk dat vorige week en vandaag we het accent op bovenlichaam hadden.  Heen en terug met klein ommetje 2 km lopen.  Thuis een uur lang gezeten en wat licht huish werk gedaan en toen naar fysio gelopen.  Al het lopen met kleinere passen en lagere snelheid.  Bij fysio dry needling gehad en massage.  Toestemming om te fietsen MET veel trapondersteuning.  Op die manier ben ik buiten en word mijn actieradius groter dan die paar kilometertjes om huis.  Heen en terug fysio: 3 km. Wederom niets thuis doen. Met fiets naar markt en winkels.  Het lopen leverde 3 km op. Dus 8 km lopen vandaag.  Het is wat het is.  Maandag Yin yoga.  Eten gaat goed.  Vandaag zuurkool met bloemkool en courgette als vervanger van aardappelen,  komkommersoep,  cottage cheese,  skyr met haverzemelen en appel,  ei,  75 gram gerookte kipfilet. 1055 kcal.  Ik mag meer maar bovengenoemde is echt vullend. Ik hoef niet meer. Komt natuurlijk ook omdat ik veel minder verbruik.
Met mijn wandelmogelijkheden nu ben ik geen goede wandelmaat. De wandeling met een kameraad volgende week plus de paar dagen wandelen met vriendin eind oktober zijn uitgesteld. Morgenavond hebben we een feestje waarvoor we uit eten zijn gevraagd.  Even opletten wat ik eet. Zondag zijn we op het terrein van mijn broer,  dat is een privé bos.  Daar kan ik ook wel kleine stukjes lopen. 

Ysenda schreef op 18-10-2024 om 22:05:

[..]

Je kan geen chips nemen want die heb ik al opgemaakt 🤣, zak is leeg.

Haha ik ben inmiddels  maar naar mijn bed verhuisd, want man zat op zijn gemak chips te eten

RoosOpJeHoed schreef op 18-10-2024 om 09:18:

[..]

Lieve Dorestad, ik heb gister jouw post gemist doordat ik zelf zat te typen denk ik. Maar ik wil jou een heel groot hart onder de riem steken. Het is zo zuur dat je lichaam nu begint tegen te werken. Ik wil niet teveel over mezelf gaan praten, maar ik herken dat doorzetten en over grenzen van je lichaam heen gaan. Bij mij hebben artsen, fysiotherapeuten en psychologen ook raar staan kijken van "HOE doe je dit?, je had allang in de greppel moeten liggen kermen". Ik voel heel erg met je mee omdat het zo herkenbaar is. Kan het zijn dat de stress die je het afgelopen jaar hebt gehad je parten speelt? Ik kan me herinneren dat je je laatste baan hebt moeten opgeven en dan dat gedoe met je mantelzorg. Best pittige dingen. Ik vind het echt superknap dat je al zoveel jaren je gewicht op peil houdt. Want dat is bijna nog moeilijker dan af te vallen, dan is de motivatie namelijk veel meer aanwezig. Het moet echt op je wilskracht en keiharde discipline. En dan wil je wel, maar gaat het niet. Luister naar je therapeut en ga op een andere manier naar je lichaam luisteren, of ga het iig proberen. Je bent ertoe in staat, dat weet je. En heel goed dat je niet kiest voor troosteten

RoosOpJeHoed,  ik lees jou hier natuurlijk ook al langer en ik herken, ondanks verschillen, natuurlijk allerlei overeenkomsten. Ook jij hebt je gewicht aangepakt terwijl je kind jong is, bent in beweging gekomen.  Hebt op zoveel terreinen winst weten te behalen. Overigens: van harte gefeliciteerd ook met het halen van het examen. Ik heb veel bewondering voor hoe je het fixt. Trouwens,  Nog een overeenkomst,  de familie Lego woont hier....

Wat Ysenda schreef onderschrijf ik ook.  Het is een marathon.  Het is voor de rest van ons leven goed,  hopelijk houden we het zo lang vol. 

De stress: mwoh,  de mantelzorg voor familielid duurt nu 13 jaar. De stress is niet erger geworden.  Het is ook meer af en toe onmacht en/of ergernis.  En het niet weten hoe lang het nog duurt. 13 jaar geleden was er nauwelijks een keuze, het gebeurde heel onverwacht. Het kost me wekelijks minstens 15 uur werk maar ik heb hulp van professionals. Familielid woont 5 kwartier rijden verderop.

Mijn werk kwijt: ik begon er wat vrede mee te krijgen omdat ik nu meer tijd kreeg voor mijn ouders.  Zij gaan geestelijk achteruit.  Mijn dagen waren aardig gevuld,  ook door het wandelen en zo.

Stress is niet van invloed op de hamstrings.  We hebben vandaag en gisteren uitgebreid overleg gehad, fysio en ik. Fietsen zonder trapondersteuning en de leg press van de Fit20.  Dat is een andere legpress dan in reguliere sportschool plus je wordt gepusht tot spierfalen.  En daarbij heb ik compleet mijn pijn genegeerd.  Mijn wandelmaat,  arts,  was er 1x bij en hij zei tegen de trainer dat hij eigenlijk niet kon aanzien wat ik daar deed. 

Tegenwoordig is trouwens troosteten niet meer mijn coping.  Ik mag juist beloningseten. Tja,  niet lopen is geen beloning...

Ninoea schreef op 18-10-2024 om 15:45:

Dorestad. Ik voel met je mee. Ik denk dat je echt heel trots naar jezelf mag kijken en ook met heel veel mildheid. “Now you know better, you can do better” ook dat is gezonder worden. Goed dat het lukte om niet in de fuik van emotieeten te stappen en ook dat je het deelde. Dat is tenslotte een goede manier van je emoties erover te reguleren. Dank je wel voor je openheid. Ik wil je ook een hart onder de riem steken en je geruststellen. Jij hebt laten zien een enorm incasseringsvermogen te hebben en je hebt de vaardigheid om je gedrag te veranderen. Dat heb je al eerder gedaan. Jij kunt dit. Ja het is weer verder zoeken en puzzelen en ook een stapje naar voren, en weer naar achteren en dan … (afijn je snapt me) maar je kunt het.

Dankjewel voor je lieve woorden.  Ik vind het ook lastig.  Mild zijn voor jezelf bijvoorbeeld.  Snap je dat? Wanneer ik altijd Mild gebleven was voor mezelf dan zat ik nu nog met mijn chips en lekkers alleen maar op de bank met mijn maat 50. Strengheid heeft mij meer gebracht op gebied van gezondheid. 

Dorestad schreef op 18-10-2024 om 22:59:

[..]

Dankjewel voor je lieve woorden. Ik vind het ook lastig. Mild zijn voor jezelf bijvoorbeeld. Snap je dat? Wanneer ik altijd Mild gebleven was voor mezelf dan zat ik nu nog met mijn chips en lekkers alleen maar op de bank met mijn maat 50. Strengheid heeft mij meer gebracht op gebied van gezondheid.

Ik denk dat je die strengheid wat meer mag loslaten en wat meer mag gaan vertrouwen op je gevoel. Dat is lastig, want hoe voel je goed aan of je voldoende hebt gegeten, of teveel? Ben je niet hongerig maar moe misschien. Of dorstig. Of emotioneel. En hetzelfde geldt voor je lichaam: geeft het een signaal om rustiger aan te doen of kan je het negeren? Want we willen een kilo meer tillen. Nou ja ik wel Voor alles geldt: je wilt tegen de grens aan, niet er overheen. Lastige is dat je vaak pas weet dat je erover was als het al te laat is. Ik ben ook slecht in signalen ontvangen. Ik oefen heel veel met voelen. Ik ben beter in voelen uitzetten want daar heb ik jarenlang op geoefend. Daarom zit er veel yoga en mediteren in mijn week: voelen en niet oordelen. Mild voor jezelf zijn is ook niet oordelend kijken naar wat er gebeurt met je blessure. Zie het als een signaal en negeer het niet.

Vandaag deed ik 10 zonnegroeten bij wijze van warming up, en een superset met plank, dead bug, Bulgarian split Squat, single leg romanian deadlift, dumbell bench press. Daarna nog wat yoga houdingen, pigeon pose, twist poses, lijkhouding  .

Ik begrijp je heel goed Dorestad. Je strengheid heeft je ontzettend veel gebracht. En daar mag je jezelf alle credits voor geven! 
Met mildheid bedoelde ik dat je nu niet streng jezelf moet gaan veroordelen dat je in dezelfde valkuil bent gestapt als dat je moeder blijkbaar heeft gedaan. :hug
Je strengheid diende een doel en heeft je veel gebracht, al heb je nu te maken met de keerzijde ervan. Je mag mild kijken naar de keuzes van tijdens het obees zijn, mild kijken naar de keuzes die je maakte om uit het obese te stappen en naar de keuzes die je maakte en maakt om eruit te blijven. When you know better, you do better. En dat is wat ik bedoelde te zeggen, jij hebt veranderpotentieel in je. Had je dat niet gehad dan was je niet al die kilo’s afgevallen en waren die er niet al zo lang af. 
Ben je bekend met de theorie van kernkwaliteiten? Ik denk dat die van jou doorzettingsvermogen is. Bij een kernkwaliteit past ook een valkuil en die is bij deze kwaliteit over je eigen grens gaan. Een andere valkuil is bijv starheid.
Op deze website vind je wat korte artikelen erover. Bijvoorbeeld 
https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/persoonlijk-ontwikkeltraject/willen-kunnen-zijn/willen/doorzettingsvermogen.
https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/kernkwaliteiten/ordelijk/star-rigide#:~:text=Betekenis,als%20het%20gaat%20om%20regels.

alhambra

alhambra

19-10-2024 om 14:47 Topicstarter

Mooie post Ninoea

moe, maar heerlijk gewandeld. Ruim 25 km. 
En toen vond ik dat 40.000 stappen ook wel vol konden.
Dus heb ik nog maar een rondje gelopen om die vol te krijgen.
Dus vond ik dat ik de bitterballen ook verdiend had.

Ruim 1750 actieve calorieën. 

Ninoea schreef op 19-10-2024 om 14:01:

Ik begrijp je heel goed Dorestad. Je strengheid heeft je ontzettend veel gebracht. En daar mag je jezelf alle credits voor geven!
Met mildheid bedoelde ik dat je nu niet streng jezelf moet gaan veroordelen dat je in dezelfde valkuil bent gestapt als dat je moeder blijkbaar heeft gedaan. :hug
Je strengheid diende een doel en heeft je veel gebracht, al heb je nu te maken met de keerzijde ervan. Je mag mild kijken naar de keuzes van tijdens het obees zijn, mild kijken naar de keuzes die je maakte om uit het obese te stappen en naar de keuzes die je maakte en maakt om eruit te blijven. When you know better, you do better. En dat is wat ik bedoelde te zeggen, jij hebt veranderpotentieel in je. Had je dat niet gehad dan was je niet al die kilo’s afgevallen en waren die er niet al zo lang af.
Ben je bekend met de theorie van kernkwaliteiten? Ik denk dat die van jou doorzettingsvermogen is. Bij een kernkwaliteit past ook een valkuil en die is bij deze kwaliteit over je eigen grens gaan. Een andere valkuil is bijv starheid.
Op deze website vind je wat korte artikelen erover. Bijvoorbeeld
https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/persoonlijk-ontwikkeltraject/willen-kunnen-zijn/willen/doorzettingsvermogen.
https://www.desteven.nl/persoonlijke-ontwikkeling/kernkwaliteiten/ordelijk/star-rigide#:~:text=Betekenis,als%20het%20gaat%20om%20regels.

Een hele mooie post Ninoea.  En ja,  ik ben zeker bekend met kernkwaliteiten,  - kwadranten enz. En ik ben me zeer bewust van mijn valkuilen. Grenzeloosheid is mij niet vreemd of ht nu veel werken,  veel eten of veel sporten bijv betreft. Ik houd van doelen stellen voor mezelf.  Het aparte is dat ik voor de mensen in mijn omgeving juist veel milder ben.  Daar vind ik het de normaalste zaak van de wereld wanneer ze even pas op de plaats maken.  Wanneer ze dingen niet kunnen volhouden.  Het heeft er nu ook mee te maken met dat ik op zoek ga naar een daginvulling waarbij ik me lichamelijk en geestelijk goed bij voel.  Leuke uitdaging 

ToetieToover schreef op 18-10-2024 om 23:53:

[..]

Ik denk dat je die strengheid wat meer mag loslaten en wat meer mag gaan vertrouwen op je gevoel. Dat is lastig, want hoe voel je goed aan of je voldoende hebt gegeten, of teveel? Ben je niet hongerig maar moe misschien. Of dorstig. Of emotioneel. En hetzelfde geldt voor je lichaam: geeft het een signaal om rustiger aan te doen of kan je het negeren? Want we willen een kilo meer tillen. Nou ja ik wel Voor alles geldt: je wilt tegen de grens aan, niet er overheen. Lastige is dat je vaak pas weet dat je erover was als het al te laat is. Ik ben ook slecht in signalen ontvangen. Ik oefen heel veel met voelen. Ik ben beter in voelen uitzetten want daar heb ik jarenlang op geoefend. Daarom zit er veel yoga en mediteren in mijn week: voelen en niet oordelen. Mild voor jezelf zijn is ook niet oordelend kijken naar wat er gebeurt met je blessure. Zie het als een signaal en negeer het niet.

Vandaag deed ik 10 zonnegroeten bij wijze van warming up, en een superset met plank, dead bug, Bulgarian split Squat, single leg romanian deadlift, dumbell bench press. Daarna nog wat yoga houdingen, pigeon pose, twist poses, lijkhouding .

Ik ga mijn best doen om de rust voor Yin op te brengen. 

Vandaag 2 kleine stukjes gelopen,  rustig tempo.  Totaal 6 km. Eerste loopje was gezellig met kind. Hartstikke leuk zo'n loopje met bijbehorende gesprek met kind dat net eerste jaar van PhD erop heeft zitten en daar veel over vertelde.  Pijnvrije loopjes

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.