Jouw lijf Jouw lijf

Jouw lijf

Ervaringen met Saxenda?

Beste lezers, 

Zijn er hier dames (en/of heren) die ervaring hebben met het afvallen middels medicatie? Ik heb voor komende week een afspraak bij mijn huisarts.

Ik struggle al sinds mijn pubertijd met mijn gewicht. 2 zwangerschappen hebben het niet veel beter gemaakt. 2 jaar geleden heb ik een gli traject (cool) gevolgd. Ik beweeg voldoende, sport 2x per week, eet overwegend gezond maar het lukt me niet om af te vallen. 4-5 kilo gaat prima, maar het is gewoon niet vol te houden. Ik doe niet anders dan denken aan eten.

Heb de afgelopen periode veel gelezen over obesitas en verschillende podcasts geluisterd. Ik hoop dat medicatie mij het juiste steuntje in de rug kan geven om af te vallen. 

Wie wil zijn/haar verhaal met mij delen? 
Tips voor podcasts, programma’s of boeken zijn ook welkom.  

ik ben in 2021 begonnen met saxenda en er 20 kg mee afgevallen. Geen bij werkingen gehad. Toen adviseerde ze om steeds op te bouwen. Wat ik veel lees is dat mensen pas op hogen als de lagere dosering niet meer goed werkt.
Het heeft mij veel rust in mijn hoofd gegeven. Nu gebruik ik ozempic.
Succes 👍🏼

mocht je Facebook hebben daar staan ook veel ervaringen.

Feliz1990

Feliz1990

07-12-2024 om 20:20 Topicstarter

Wat een super mooi resultaat Grietje2! Mag ik vragen waarom je bent overgestapt?
Welke Facebook pagina’s raad je aan?

ik ben overgestapt in overleg met de internist ivm de kosten. Ik krijg het niet vergoed.
Facebook: saxenda ervaringen 
Met ozempic trouwens nog 9 kg afgevallen.

@Felizz1990 wat vervelend dat je gewicht zo’n struggle is. Wellicht vind je het fijn om, naast dit topic, ook mee te schrijven in het topic “werken aan een gezondere levensstijl en gewicht in 2024”. 

Ik ben op 30 april begonnen met Saxenda. Had toen een bmi van 35.4 met co-morbiditeiten. Ik woog 107kg bij 176 (later opnieuw gemeten, bleek ik 174,5 te zijn inmiddels 🫢). 

Je moet een bmi van minimaal 40 zonder co-morbiditeiten hebben of minimaal 35 met, voor de  vergoeding. 

Ik zit inmiddels op - 18kg in ruim 7mnd, de kilo’s gingen er in het begin het snelst af. 
Ivm chronische ziekte kan ik niet heel veel bewegen dus dit is wel een mooi resultaat. Ik heb een tijdje aan topsport gedaan voor ik ziek werd en heb altijd veel gesport. Denk dat het nog veel sneller zou gaan als ik wel meer kan bewegen. 

Voor een operatie komend jaar moest ik sowieso afvallen, 15kg. Dat is dus gelukt Bij die operatie zal ik sowieso ook nog meer kilo’s kwijtraken (preventieve borstamputatie met reconstructie waarbij ze van mijn buikvet nieuwe borsten maken). 

Mijn huisarts zei in eerste instantie opbouwen volgens het opbouwschema maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben veel langzamer gaan opbouwen. In het begin had ik wel veel bijwerkingen als misselijkheid, veel darmgassen en vreselijk vieze zwavelboeren. Ik zit inmiddels wel op 2.4 

Het geeft heel veel rust. Je hebt geen hongergevoel meer tussendoor (ik moet mijzelf echt tot eten zetten op gezette tijden en in de winkel sta ik echt vaak te treuzelen omdat ik geen zin in eten heb) en trek in zoet heb ik maar af en toe. 

Wel heb ik de laatste weken een zwabberende bloeddruk. Hij was altijd te hoog. Maar nu heb ik regelmatig echt een hele lage bovendruk, met name bij sporten. Kan ook van mijn Longcovid komen. 
Vraag gerust. Op die facebookgroepen kan je idd veel info krijgen maar er wordt ook veel niet-kloppende informatie gegeven door vrouwen die denken de wijsheid in pacht te hebben. Het beste neem je toch nog even een paar consulten bij een diëtiste voor de eerste maanden. 

Feliz1990

Feliz1990

08-12-2024 om 09:34 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 08-12-2024 om 09:15:

Ik ben op 30 april begonnen met Saxenda. Had toen een bmi van 35.4 met co-morbiditeiten. Ik woog 107kg bij 176 (later opnieuw gemeten, bleek ik 174,5 te zijn inmiddels 🫢).

Je moet een bmi van minimaal 40 zonder co-morbiditeiten hebben of minimaal 35 met, voor de vergoeding.

Ik zit inmiddels op - 18kg in ruim 7mnd, de kilo’s gingen er in het begin het snelst af.
Ivm chronische ziekte kan ik niet heel veel bewegen dus dit is wel een mooi resultaat. Ik heb een tijdje aan topsport gedaan voor ik ziek werd en heb altijd veel gesport. Denk dat het nog veel sneller zou gaan als ik wel meer kan bewegen.

Voor een operatie komend jaar moest ik sowieso afvallen, 15kg. Dat is dus gelukt Bij die operatie zal ik sowieso ook nog meer kilo’s kwijtraken (preventieve borstamputatie met reconstructie waarbij ze van mijn buikvet nieuwe borsten maken).

Mijn huisarts zei in eerste instantie opbouwen volgens het opbouwschema maar dat heb ik niet gedaan. Ik ben veel langzamer gaan opbouwen. In het begin had ik wel veel bijwerkingen als misselijkheid, veel darmgassen en vreselijk vieze zwavelboeren. Ik zit inmiddels wel op 2.4

Het geeft heel veel rust. Je hebt geen hongergevoel meer tussendoor (ik moet mijzelf echt tot eten zetten op gezette tijden en in de winkel sta ik echt vaak te treuzelen omdat ik geen zin in eten heb) en trek in zoet heb ik maar af en toe.

Wel heb ik de laatste weken een zwabberende bloeddruk. Hij was altijd te hoog. Maar nu heb ik regelmatig echt een hele lage bovendruk, met name bij sporten. Kan ook van mijn Longcovid komen.
Vraag gerust. Op die facebookgroepen kan je idd veel info krijgen maar er wordt ook veel niet-kloppende informatie gegeven door vrouwen die denken de wijsheid in pacht te hebben. Het beste neem je toch nog even een paar consulten bij een diëtiste voor de eerste maanden.

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Heel fijn.

Wat een super mooi resultaat heb je tot nu toe al behaald. Mijn lengte en start gewicht zijn het zelfde als jou (106/107 bij 1.76).

Ik weet niet of ik in aanmerking kom voor vergoeding. Online lees ik over hogebloeddruk en/of hart- en vaatziekten. Maar volgens mij is de lijst met comorbiditeiten langer en uitgebreider. Weet jij hoe dat zit? 

Qua bewegen zit het bij mij wel goed! Ik sport 2x per week een uur intensief cardio, wandel elke dag een uur. Zou alleen nog wel wat spierversterkende oefeningen kunnen doen, ik lees namelijk ook wel over spierafbraak. 

Vind het wel spannend om het met mijn huisarts te bespreken. Voelt echt als falen, waarom lukt het me zelf niet. Door de podcasts en boeken weet ik dat obesitas je hormonen flink verstoord waardoor het minder eten en meer bewegen niet altijd gewichtsverlies als resultaat heeft. Maar ben ergens wel bang voor de reactie. Hoe reageerde jou huisarts? 

Feliz1990

Feliz1990

08-12-2024 om 09:39 Topicstarter

Ninoea schreef op 08-12-2024 om 08:57:

@Felizz1990 wat vervelend dat je gewicht zo’n struggle is. Wellicht vind je het fijn om, naast dit topic, ook mee te schrijven in het topic “werken aan een gezondere levensstijl en gewicht in 2024”.

bedankt voor je tip! Zal het topic vanavond eens op mn gemak doorlezen. Schrijven hier ook dames die afvallen met medicatie?

Ik ben toevallig afgelopen week naar mijn huisarts geweest ivm obesitas. Ik vond het erg spannend om het gesprek aan te gaan maar het was een enorm fijn gesprek. Geen enkel oordeel of vooroordeel werd geveld. Voelde echt fijn alles open op tafel te gooien. 

Feliz1990

Feliz1990

08-12-2024 om 09:59 Topicstarter

Wat goed dat je de stap gezet hebt Poison. En fijn om te lezen dat er zo goed gereageerd is. 
Wil je delen met wat voor gedachte jij naar de huisarts bent gegaan? En hoe eea nu verder gaat?

Inderdaad op Facebook wordt vaak ook onzin verteld dus je moet opletten met wat je “geloofd” zeg maar.
Een diëtist is een heel goed plan in combinatie met saxenda. Zeker omdat je een heel stuk minder gaat eten. Zorgen dat je de juiste voedingstoffen binnen krijgt.
Ook al weet je er al veel van neem ik aan na al die jaren.

Doordat ik zoveel minder hoofdtrek heb heeft het mij veel energie gegeven om andere dingen te doen.
Ik gebruik mijn medicatie nu om vooral niet aan te komen en stabiel te blijven.
Er mag natuurlijk nog wel iets af maar voor mijn gezondheid al zoveel winst.

Uit de regeling zorgverzekering (en je bent met 106 kg sowieso al te licht voor vergoeding):
in combinatie met een door het RIVM erkende gecombineerde leefstijlinterventie (GLI), indien de GLI niet succesvol is na 1 jaar, voor de behandeling van volwassenen zonder diabetes mellitus type 2 met een extreem verhoogd gewichtsgerelateerd gezondheidsrisico en die (nog) niet in aanmerking komen voor metabole chirurgie:

1°. met een BMI ≥35 kg/m2 in combinatie met een comorbiditeit (hart- en vaatziekte, slaapapneu en/of artrose) óf

2°. met een BMI ≥40 kg/m2.

De behandeling dient te worden gestaakt indien na 3 maanden gebruik van de onderhoudsdosering het aanvankelijke gewicht niet met ten minste 5% is afgenomen,

https://wetten.overheid.nl/BWBR0018715/2024-12-06/0#Bijlage2

Overigens wordt het minder bekend Mysimba ook bij een lagere BMI vergoed:
Voorwaarde:

uitsluitend voor de behandeling van volwassenen in combinatie met een door het RIVM erkende gecombineerde leefstijlinterventie (GLI), indien de GLI niet succesvol is na 1 jaar, met:

a. BMI ≥30 kg/m2, of

b. BMI 27 kg/m2 tot 30 kg/m2 in combinatie met een comorbiditeit ((risicofactoren voor) hart- en vaatziekte, diabetes mellitus type 2, slaapapneu en/of artrose).

De behandeling dient te worden gestaakt indien na vier maanden gebruik het aanvankelijke gewicht niet met ten minste 5% is afgenomen.

Ik vroeg me af, als je hiermee begint, moet je het dan je hele leven blijven gebruiken? Of kun je op een gegeven moment zonder op gewicht blijven?

Ik weet dat dat voor veel medicatie zo is, maar dat wordt dan meestal vergoed. Als je het zelf moet betalen zolang je geen ernstig overgewicht meer hebt (waarvoor je het uiteindelijk gebruikt), hoe gaat dat dan op de lange termijn? Als je om wat voor reden dan ook minder te besteden hebt?

Feliz1990 schreef op 08-12-2024 om 09:59:

Wat goed dat je de stap gezet hebt Poison. En fijn om te lezen dat er zo goed gereageerd is.
Wil je delen met wat voor gedachte jij naar de huisarts bent gegaan? En hoe eea nu verder gaat?

Ik ben naar de huisarts gegaan met de gedachte: er moet iets gebeuren nu. Via diëtiste, voedingsconsulente etc nooit blijvend afgevallen. Sport 2-3 keer per week. Maar blijf op bmi 38,5 steken. Goed gesprek gehad dus en keuze is nu: jaar gli volgen (waar ik naar haar en mijn idee niks van ga leren, want ik weet en doe het allemaal al) en dan saxenda of bariatrische chirurgie. Belangrijk is dat zij in mijn geval chirurgie passender vindt, vanwege comorbiditeit (hypertensie, familiaire verhoogde cholesterol (waarvoor 2 soorten pillen en injecties), prolactinoom (goedaardige hypofysetumor) en beginnende diabetes mellitus type 2). Tel daarbij de fysieke last tijdens mijn werk als verpleegkundige op. Dit maakt dat zij tot dit advies komt. Januari bespreken met internist (die heb ik al telefonisch gesproken ook en staat er in principe achter) en dan een besluit nemen). 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.