Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Welk woord spreek jij verkeerd uit ? ( en dat wist je niet )

BeneficialJay65

BeneficialJay65

25-07-2022 om 11:17

ik heb moeite met verduren en voorduren

Ik doe de meeste dingen goed maar norMAliter wist ik echt niet. Eigenlijk wel logisch.
En bij restaurant spreek ik wel de t uit, maar de au zeker niet als Nederlandse au. Meer o/oh.

Caramelzeezoutchocola schreef op 25-07-2022 om 11:17:

ik heb moeite met verduren en voorduren

Voorduren is geen woord. Voortduren wel. Voordeuren ook

in navolging van norMAliter is het ook ideAliter. Ook altijd fout gedaan

LostJellyfish83

LostJellyfish83

25-07-2022 om 11:29

Herfstappeltaart schreef op 25-07-2022 om 11:12:

Normaliter en toentertijd had ik fout. Ik zeg toenDertijd en leg de klemtoon op norMAliter.
Die auto blijft discutabel. Het is een Frans woord toch? Dus eigenlijk zou het dan toch ooto moeten zijn?

Ik las dat ooto en auwto allebei mag.  

Een kennis van mij zegt altijd percies ipv precies en gister ipv gisteren.

Poekewiki schreef op 25-07-2022 om 10:55:

De Vue bioscopen noemen zichzelf in een commercial "view-bioscoop". Maar ik heb vanaf het begin "Vu" gezegd (op zijn frans) en weiger nu om te schakelen.

Dit doe ik ook!

MMcGonagall schreef op 25-07-2022 om 10:58:

[..]

Pérgola, clématis, catálogus (catálogi).

Maar laatst begreep de huisartsassistente me niet toen ik zei impétigo. Moet die klemtoon ergens anders dan op pe?

CLEmatis? Oei, als dat klopt, zeg ik het hartstikke fout!

Zij-van-boven schreef op 25-07-2022 om 10:23:

[..]

O jee, ik zeg altijd: tsjiepottel. Da's hartstikke fout, zie ik nu.

Maar net even gegoogled:
Chipotle (spreek uit als tsji-pot-lé) is gerookte jalapeñopeper die gebruikt wordt als smaakmaker in diverse Mexicaanse gerechten. Jalapeño is de populairste pepersoort op het Amerikaanse continent maar door zijn dikke schil is hij niet zo geschikt om te drogen.

Maar het is niet lé als in, de klemtoon op de laatste lettergreep. Wie weet schrijven ze het zo om aan te geven dat het als ee klinkt en niet als 'uh' (rijmend op 'de'). Lekker verwarrend geschreven.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

25-07-2022 om 11:36

Azalea747 schreef op 25-07-2022 om 11:32:

[..]

CLEmatis? Oei, als dat klopt, zeg ik het hartstikke fout!

Ja, ik doe dat ook fout. Ik zeg altijd cleMAtis.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

25-07-2022 om 11:37

En nu weet ik er nog eentje die ik altijd fout deed totdat een ober me verbeterde: clafoutis sprak ik uit als claFAUtis, maar het moet zijn clafooTI.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

25-07-2022 om 11:38

Thursday schreef op 25-07-2022 om 11:36:

[..]

Ja, ik doe dat ook fout. Ik zeg altijd cleMAtis.

Ik hoor iedereen het altijd zo zeggen,  ikzelf dus ook. Haha, ik had geen idee dat het anders moest. 

Hetvrijewoord schreef op 24-07-2022 om 20:21:

Volgens mij zit ik redelijk goed met de meeste woorden. Behalve restaurant.
Zoon zei vroeger altijd plafont en benaan. 😬

Oja, de moeder van een vroegere vriend hoorde ik ooit zeggen: 'ik heb het daar neergelegen' Dat had ik echt nog nooit gehoord. 😂

Kleine irritatie: handvaten (als in olievaten) in plaats van handvatten en normaliter (als in deciliter) in plaats van normaliter met de klemtoon op de a. Die laatste wordt echt heel vaak fout gedaan.

Als het maar vaak genoeg fout wordt gedaan, wordt het vanzelf goed:

Is het handvaten of handvatten?

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Handvatten is het oudst; daarom krijgt die vorm nog steeds vaak de voorkeur. Maar alle recente naslagwerken vermelden beide meervouden.

Thursday schreef op 25-07-2022 om 11:37:

En nu weet ik er nog eentje die ik altijd fout deed totdat een ober me verbeterde: clafoutis sprak ik uit als claFAUtis, maar het moet zijn clafooTI.

Ik ken dat hele woord niet Het klinkt als een toetje.

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

25-07-2022 om 11:41

Kiiroitori schreef op 25-07-2022 om 11:39:

[..]

Als het maar vaak genoeg fout wordt gedaan, wordt het vanzelf goed:

Is het handvaten of handvatten?

Handvaten en handvatten zijn allebei correct. Handvatten is het oudst; daarom krijgt die vorm nog steeds vaak de voorkeur. Maar alle recente naslagwerken vermelden beide meervouden.

Daar kan ik echt niet aan wennen!! Vind dat echt fout  Maar ja, taal is inderdaad levend dus vette pech voor mij..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.