Huis, tuin en keuken
wild-flower
24-07-2022 om 09:49
Welk woord spreek jij verkeerd uit ? ( en dat wist je niet )
Grappig artikel over de meest voorkomende woorden die men verkeerd uitspreekt .
Verkeerd uitgesproken woorden .
Van die simpele termen die al-tijd verkeerd worden gezegd.
Espresso , avocado , paprika , medaille , Porsche , vanille , sowieso , euro , puzzelen , identiteit , toentertijd , koningin , normaliter ,auto , symptoom , restaurant , enige , zeven . En wat nog meer ?
Ik spreek dus paprika , restaurant en normaliter blijkbaar verkeerd uit . En jullie ?
https://www.metronieuws.nl/lifestyle/2022/07/taal-woorden-die-mensen-verkeerd-uitspreken/
MMcGonagall
25-07-2022 om 10:17
Tsji-poot-lé zou ik zeggen, maar ik ken de hele saus niet.
Worcestershiresaus daarentegen.
Azalea747
25-07-2022 om 10:21
Van Worcestershiresaus vind ik het dan weer niet zo raar als mensen de uitspraak niet kennen. Van chipotle ook niet trouwens. Heeft ook te maken met hoe bekend/veelgebruikt een woord is.
Zij-van-boven
25-07-2022 om 10:23
Poekewiki schreef op 25-07-2022 om 09:57:
Cluedo (het spel) is oorspronkelijk van het Engelse Clue (Cloe), maar mensen die Cloedoh zeggen vind ik ontzettende aanstellers (sorry).
En forum help mij: hoe spreek je "chipotle saus" uit ? Uit ellende zeg ik altijd "die pittige cocktailsaus".
O jee, ik zeg altijd: tsjiepottel. Da's hartstikke fout, zie ik nu.
Maar net even gegoogled:
Chipotle (spreek uit als tsji-pot-lé) is gerookte jalapeñopeper die gebruikt wordt als smaakmaker in diverse Mexicaanse gerechten. Jalapeño is de populairste pepersoort op het Amerikaanse continent maar door zijn dikke schil is hij niet zo geschikt om te drogen.
ToetieToover
25-07-2022 om 10:23
MMcGonagall schreef op 25-07-2022 om 10:17:
Tsji-poot-lé zou ik zeggen, maar ik ken de hele saus niet.
Worcestershiresaus daarentegen.
Oja! Dat herken je bijna niet, niet uit te spreken woeste saus . Net als Gorinchem: Gorkum.
Rogue
25-07-2022 om 10:33
Zilver_gray schreef op 24-07-2022 om 19:42:
[..]
Konneflook ipv knoflook en ook bakkeljouw ipv kabbeljouw?
Surinamers be like
Zilver_gray schreef op 24-07-2022 om 19:45:
Oh tandenschuier ipv tandenborstel
HAHAHAHAHAHAHAH mijn oma zei dat altijd
Zilver_gray
25-07-2022 om 10:38
Rogue schreef op 25-07-2022 om 10:33:
[..]
Surinamers be like
[..]
HAHAHAHAHAHAHAH mijn oma zei dat altijd
Whahahaaaa
Mijn oma zei ook altijd “ga baden” ipv “ga douchen”
letterkoekje
25-07-2022 om 10:46
TO, mag het verkeerd uitgesproken WOORD ook uitgebreid worden naar een verkeerde ZIN? Ja?
OK, dan vertel ik dit:
Onlangs zei iemand me: en het gebeurde in 'een fractie van een paar seconden'.
Een fractie van EEN PAAR seconden?
Zeg dan gewoon: het gebeurde in een seconde.
Tuurlijk heb ik dat tegen mijn gesprekspartner niet gezegd. Maar inwendig moest ik wel lachen.
Vroeger heeft mijn man me erop gewezen dat ik het woord assortiment verkeerd uitsprak. Ik zei: assortiSSEment. Waarschijnlijk om aan te duiden hoe groot de keuze was! .
Maar voor de rest spreek ik totaal niks verkeerd uit!
Biebel
25-07-2022 om 10:53
Sjips eet ik en tjips programmeerde ik. Ik wil best zaken uitspreken zoals oorspronkelijk bedoelt, maar als een woord al zolang onderdeel is van de Nederlandse taal, spreek ik het ook op zijn Nederlands uit.
Over klemtoon; pergóla of pérgola? Catalògus of catàaaalogus? Man en ik doen beide precies anders en aangezien we er beiden onverbeterlijk in zijn, ben ik benieuwd wat jullie doen.
Poekewiki
25-07-2022 om 10:55
De Vue bioscopen noemen zichzelf in een commercial "view-bioscoop". Maar ik heb vanaf het begin "Vu" gezegd (op zijn frans) en weiger nu om te schakelen.
MMcGonagall
25-07-2022 om 10:58
Biebel schreef op 25-07-2022 om 10:53:
Sjips eet ik en tjips programmeerde ik. Ik wil best zaken uitspreken zoals oorspronkelijk bedoelt, maar als een woord al zolang onderdeel is van de Nederlandse taal, spreek ik het ook op zijn Nederlands uit.
Over klemtoon; pergóla of pérgola? Catalògus of catàaaalogus? Man en ik doen beide precies anders en aangezien we er beiden onverbeterlijk in zijn, ben ik benieuwd wat jullie doen.
Pérgola, clématis, catálogus (catálogi).
Maar laatst begreep de huisartsassistente me niet toen ik zei impétigo. Moet die klemtoon ergens anders dan op pe?
LostJellyfish83
25-07-2022 om 10:59
Biebel schreef op 25-07-2022 om 10:53:
Ik zeg chips ook zoals jij.
En: pérgola en catáaalogus.
Herfstappeltaart
25-07-2022 om 11:12
Normaliter en toentertijd had ik fout. Ik zeg toenDertijd en leg de klemtoon op norMAliter.
Die auto blijft discutabel. Het is een Frans woord toch? Dus eigenlijk zou het dan toch ooto moeten zijn?
vertelsel
25-07-2022 om 11:17
Poekewiki schreef op 25-07-2022 om 10:55:
De Vue bioscopen noemen zichzelf in een commercial "view-bioscoop". Maar ik heb vanaf het begin "Vu" gezegd (op zijn frans) en weiger nu om te schakelen.
Nou, dat snap ik dat je dat zegt! Dat stáát er toch ook, ik kan daar met geen mogelijkheid view van maken!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.