Huis, tuin en keuken
Wieder
22-10-2021 om 18:16
Wat ik me al heel lang afvraag...
... waar moet je eigenlijk een keukenmes weggooien? Ik woon al enige decennia op mezelf en heb in die tijd het een en ander aan messen versleten. Die staan in de keuken in een pot helemaal niks te doen omdat ik ze niet meer gebruik, maar ook niet weet wat ik ermee moet. Wat doen jullie met messen die je niet meer gebruikt?
watertoren
25-10-2021 om 08:44
Ik heb wel veel minder afval van plastic sinds er statiegeld zit op petflesjes. Ik vind het wel vervelend hoor dat geleur met die flesjes en ik vergeet ze telkens. Laatst had ik een hele vuilniszak vol en degene die achter mij was in de supermarkt begon te zuchten omdat het zo lang duurde.
Zusterclivia
25-10-2021 om 08:45
Apiejapie schreef op 25-10-2021 om 08:05:
[..]
Dat zeg ik toch, dat bij mij plastic apart is. Als dat erbij zou zijn, zou ik inderdaad meer hebben. Maar gewoon restafval (plastic, glas, tuinafval en papier lever ik apart in. Het oude brood en appelschillen ed gaan naar het hertenkamp) heb ik weinig. Je kunt natuurlijk zelf keuze maken om wat te scheiden of alles in één container te doen. Denk dat het ook veel ligt aan de prijs die je per lediging betaalt. Bij mijn zus kost 1 keer grijze kliko legen zelfs 19,50. Dan denk je wel 3 keer na of het wel in de grijze bak moet of dat je ook gratis gescheiden in kunt leveren.
Dan hoop ik wel dat er genoeg mogelijkheden zijn om te scheiden. Hier is dat gelukkig wel.
Bij een vriend van mij dus niet. Heeft alleen een grijze en groene kliko, plastic kan nergens apart ingeleverd worden. Voor papier heeft hij een soort papierbak die bij mij op kantoor onder mijn bureau stond. Glas en drankkartons kunnen gelukkig wel ingeleverd worden, maar geen plastic. Dus hij is overgegaan van plastic flessen melk, naar melk in drankkartons. Maar het ledigeren van de containers is niet gratis, ook de groene niet!
Ysenda
25-10-2021 om 08:47
geen idee of het al voorbij is gekomen maar pmd is alleen voor verpakkingsafval. Dus geen plastic speelgoed of metalen voorwerpen. Wel drinkpakken, het aluminium afdekfolie van een yoghurtbeker mits los van de beker. Niet de inlegger van de vlees- of visverpakking.
Mevrouw75
25-10-2021 om 09:16
Ysenda schreef op 25-10-2021 om 08:47:
geen idee of het al voorbij is gekomen maar pmd is alleen voor verpakkingsafval. Dus geen plastic speelgoed of metalen voorwerpen. Wel drinkpakken, het aluminium afdekfolie van een yoghurtbeker mits los van de beker. Niet de inlegger van de vlees- of visverpakking.
Huh?
het plastic van de yoghurtbeker is toch ook p(lastic)md? Verpakkingsmateriaal?
Bakblik
25-10-2021 om 09:21
Ysenda schreef op 25-10-2021 om 08:47:
De inlegger van vlees of vis niet? Bij sommige verpakkingen krijg je die er bijna niet uit. Dan kies ik toch voor pmd ipv rest en dan maar met inlegger.
Deksels van yoghurt en chipszakken mogen bij ons niet in pmd die moeten in rest. Zo zie je dat er nog geen eenduidig beleid is in Nederland.
Dolfje
25-10-2021 om 09:35
Ik snap niet waarom ze niet overal ondergrondse containers plaatsen ipv kliko's. Ik woon in een appartement en per blok staat er 1 voor restafval. Waarom niet gewoon in elke straat 1 of meerdere?
Onze opent met de stadspas,die iedereen hier heeft, en er stoppen regelmatig auto's en die gooien dan tig zakken in "onze" container. Denk dat er ook wel meer in beland dan alleen restafval.
Ysenda
25-10-2021 om 09:37
Bakblik schreef op 25-10-2021 om 09:21:
[..]
De inlegger van vlees of vis niet? Bij sommige verpakkingen krijg je die er bijna niet uit. Dan kies ik toch voor pmd ipv rest en dan maar met inlegger.
Deksels van yoghurt en chipszakken mogen bij ons niet in pmd die moeten in rest. Zo zie je dat er nog geen eenduidig beleid is in Nederland.
Chipszakken mogen niet want dat aluminiumlaagje kan nog niet gescheiden worden van het plastic. Die mogen er nergens in en zal nog heel lang restafval blijven.
watertoren
25-10-2021 om 09:39
Inlegger van vlees doe ik ook bij het plastic en ook chipszakken. Ik wist niet dat dat niet mocht.
Herfstappeltaart
25-10-2021 om 09:40
Ysenda schreef op 25-10-2021 om 09:37:
[..]
Chipszakken mogen niet want dat aluminiumlaagje kan nog niet gescheiden worden van het plastic. Die mogen er nergens in en zal nog heel lang restafval blijven.
Hier wel hoor. De chipszakken met alu-laagje moeten bij het plastic. Net als de zilverpapieren deksels van yoghurtbekers.
Ysenda
25-10-2021 om 09:40
Dolfje schreef op 25-10-2021 om 09:35:
Ik snap niet waarom ze niet overal ondergrondse containers plaatsen ipv kliko's. Ik woon in een appartement en per blok staat er 1 voor restafval. Waarom niet gewoon in elke straat 1 of meerdere?
Onze opent met de stadspas,die iedereen hier heeft, en er stoppen regelmatig auto's en die gooien dan tig zakken in "onze" container. Denk dat er ook wel meer in beland dan alleen restafval.
Ruimte gebrek, er lopen heel veel kabels in de grond en die moeten dan omgelegd worden. Nogal een prijzige operatie.
Die elektronische containers zijn ook nogal storingsgevoelig. Bij ons betaal je per aanbieding, dus het heeft geen zin om het in een andere bak te gooien, het aanbieden van je pas wordt geregistreerd en afgerekend.
Bakblik
25-10-2021 om 09:42
Op de zaak van kroepoek staat dat hij recyclebaar is. Maar dat lijkt voor mij erg op een chipszak.
Dolfje
25-10-2021 om 09:43
Ysenda schreef op 25-10-2021 om 09:40:
[..]
Ruimte gebrek, er lopen heel veel kabels in de grond en die moeten dan omgelegd worden. Nogal een prijzige operatie.
Ok maar hier vlakbij wordt een grote nieuwbouwwijk uit de grond gestampt daar hadden ze dat denk ik wel kunnen doen.
Unwind
27-10-2021 om 12:31
Bij ons in het stadscentrum kun je geen gft-afval scheiden, omdat daar geen ondergrondse containers voor zijn. Heb al eens contact opgenomen met de afvalmaatschappij, maar ze willen dat ook niet gaan veranderen omdat ze vinden dat het niet aansluit bij de behoeftes in de stad. Als ik kijk naar wat er bij ons in de afvalbak zit is echt 80% gft (na het scheiden van plastic, papier, glas etc.), dus dat vind ik echt zo zonde...
RosaMontana
27-10-2021 om 14:24
Veel gemeentes gaan al weer over tot nascheiding ipv scheiden aan de bron/inwoner. Schijnt uiteindelijk een beter resultaat te geven. Ik hoop dat dat hier ook snel gebeurt, inmiddels hebben we 3 containers en die nemen veel te veel plaats in. Ik heb zo weinig restafval dat ik dat afentoe in de zwerfafvalklep van de ondergrondse container gooi. Als ik moet wachten tot een volle zak komen daar uiteindelijk de maden uit voordat ik hem kan weggooien. Wij betalen per vuilniszak.
Zusterclivia
27-10-2021 om 14:28
Ik moet restafval in een ondergrondse container stoppen. Het is niet ver, maar zo'n zak is nog best zwaar. Meestal heb ik er twee mee, want dat past net. Maar ik weiger de fiets ervoor te pakken. Gelukkig is het maar 2x per jaar.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.