Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Voortuin lowbudget

SuzyQFive schreef op 14-07-2023 om 20:59:

[..]

Hier in de wijk zijn mensen met een oprit verplicht hun auto daar neer te zetten (anders moet de gemeente groen opofferen om parkeerplaatsen te maken 😅

Dat snap ik wel, maar sommige kunnen ook overdrijven. Zat net ff op Funda te kijken en kwam deze tegen. Dan heb je zoveel ruimte en pleur je er bakken grind en steen in, ik snap dat dus echt niet. En het groene dak is van plastic.

https://www.funda.nl/koop/harmelen/huis-42274335-dorpsstraat-194/

816_1080x720.jpg

Wij en al onze buurtgenoten zijn ook verplicht een gedeelte van de voortuin betegeld te houden, omdat de auto daar moet staan. Zou iedereen hem op de parkeerplaats zetten, dan moet die weer uitgebreid worden. Wel hebben we een border, en klimroos tegen het huis.

ik ben toevallig ook aan het nadenken over de voortuin. Momenteel staat het vol met wilde planten (o.a. stokroos/klaproos). Daar wil ik zeker wat van behouden maar hij mag nog een stukje praktischer qua gebruik en minder tegels. 

Ik denk aan zoiets, met een smaller pad en ipv stoeltjes een fietsenrek (voor bezoekers). Op de plek van de fietsen waarschijnlijk waterdoorlatende tegels. 

tuinontwerpvoortuin.png

Neweve schreef op 14-07-2023 om 21:34:

ik ben toevallig ook aan het nadenken over de voortuin. Momenteel staat het vol met wilde planten (o.a. stokroos/klaproos). Daar wil ik zeker wat van behouden maar hij mag nog een stukje praktischer qua gebruik en minder tegels.

Ik denk aan zoiets, met een smaller pad en ipv stoeltjes een fietsenrek (voor bezoekers). Op de plek van de fietsen waarschijnlijk waterdoorlatende tegels.

tuinontwerpvoortuin.png

Als  paaltjes diep genoeg staan kun je daar een paar fietsbeugels op schroeven. Als het alleen voor bezoek is kun je er een beloopbare bodembedekker planten

Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-07-2023 om 21:51:

[..]

Als paaltjes diep genoeg staan kun je daar een paar fietsbeugels op schroeven. Als het alleen voor bezoek is kun je er een beloopbare bodembedekker planten

Slim! Ga ik naar kijken. 

watervogel schreef op 14-07-2023 om 21:29:

Wij en al onze buurtgenoten zijn ook verplicht een gedeelte van de voortuin betegeld te houden, omdat de auto daar moet staan. Zou iedereen hem op de parkeerplaats zetten, dan moet die weer uitgebreid worden. Wel hebben we een border, en klimroos tegen het huis.

Mag je ook van die semi-tegels doen? Van die groene honingraten waar dan het gras erdoor komt?

https://www.joostdevree.nl/shtmls/grastegel.shtml

Wij hebben als afscheiding met de straat liguster staan. Dit is toentertijd door de gemeente geplant ivm groenplan voor de nieuwbouwwijk. Verder graszoden erin gelegd en in het gras twee boompjes glansmispel geplaatst. Alleen een bandje geplaatst tussen het gras en de liguster struiken. Simpel maar leuk en makkelijk in onderhoud. Geen groene vingers hier.

Auwereel schreef op 14-07-2023 om 19:35:

[..]

Mogen waterpasserende tegels ook? Bij een voortuin is het wel handig voor postbode en leveranciers dat ze over een pad bij de voordeur kunnen komen en gaat het water toch de grond in.

Neen, waterdoorlatende tegels mogen ook niet, net nog een artikel over gelezen. Zelfs kiezels of grind is verboden. Maar ik heb het over een voortuin die uitsluitend bestaat uit harde materialen zoals hierboven genoemd. 

Pas op, iedereen mag dus wel in zijn voortuin een gaanpadje naar de voordeur hebben hé. Wel max 1,5m breed en naar de garage max 3m breed.  En die paden mogen wel uit tegels, kiezel of grind bestaan. En het is ook nog niet in elke gemeente in voege, maar wat nog niet is kan nog komen natuurlijk.

Het grondwaterpeil zal er ongetwijfeld iets mee te maken hebben natuurlijk. Maar ik verdenk er de overheid ook wel van niet te kunnen verdragen dat mensen hun eigen parkeerplaats (bij)creëren, zodat zijzelf of hun gasten kunnen ontsnappen aan parkeergeld betalen. En dat dan vanuit klimaatoogpunt uitleggen, staat natuurlijk véél sympathieker dan vlakaf te zeggen dat het om geld te doen is.

watertoren schreef op 14-07-2023 om 18:19:

Mijn voortuin is helemaal betegeld met bloempotten erop. Zo makkelijk en geen omkijken naar. Ik krijg vaak complimenten dat het zo mooi is. Je hoeft echt geen onkruid te schrappen tussen de tegels want daar is goed spul voor. Vanaf zo'n 25 jaar geleden dat we die tegels hebben spuit ik in het voor en najaar met onkruidverdelger.

Onkruidverdelger? Bedoel je echt nog glyfosaat?

Vaste planten bij een goede en goedkope kweker, alles kopen en aanplanten in potjes van 9 cm. Niet naar de bekende tuincentra gaan. 

Ik heb dit boek gebruikt om een plan te maken: https://www.bol.com/nl/nl/p/een-tuin-barstensvol-bloemen/9200000132267305/

Ik heb overigens ook een deel betegeld maar (asymmetrisch) op de hoeken borders en min of meer in het midden een perk gemaakt. 

letterkoekje schreef op 14-07-2023 om 19:14:

Even een randopmerking: de voortuin helemaal betegelen, mag dat wel?

In Nederland heb je het nk tegelwippen. (https://www.nk-tegelwippen.nl/). Een ‘wedstrijd’ waar gemeentes mensen uitdagen om hun tegeltuinen om te bouwen naar gezonde grond. En er zijn gemeentes die een tegeltax overwegen; als je meer dan x% aan bestrating hebt, betaal je meer. Maar volgens mij is dat nog niet aangenomen. 

Zelf staat mijn voortuin vol met vakken (afgescheiden door beukenhagen) gevuld verschillende hortensia, zoals de bekende Annabelle, maar ook So Strong en Eikenbladhortensia. Sommige moet je jaarlijks, andere tweejaarlijks snoeien. Doordat je de grond niet ziet vragen ze weinig onderhoud, terwijl je toch een echte tuin hebt. Als we naar de voordeur lopen trekken we hoogui opvallend onkruid uit het paadje. Meteen een goede oefening om te buigen. Aan de voorkant staan drie bomen om diepte te geven aan de tuin en een padje dat breed genoeg is voor elk pakketje dat maar wordt afgeleverd. Geen enkele azijn of round-up nodig en toch een representatieve voortuin.

Dorestad schreef op 14-07-2023 om 22:44:

[..]

Onkruidverdelger? Bedoel je echt nog glyfosaat?

Vroeger gebruikte ik Weedol maar dat is uit de handel. Nu gebruik ik Edialux Glyfatex Garden. 

watertoren schreef op 15-07-2023 om 08:43:

[..]t Vroeger gebruikte ik Weedol maar dat is uit de handel. Nu gebruik ik Edialux Glyfatex Garden.

Dan moet je binnenkort op zoek naar een ander middel want dat mag (gelukkig) niet meer verkocht worden.

Ik zit een beetje te lachen om jou berichtje, je gooit er een tegeltuin in en een verboden onkruidverdelger terwijl je weet dat je commentaar kunt verwachten 

watertoren schreef op 15-07-2023 om 08:43:

[..]

Vroeger gebruikte ik Weedol maar dat is uit de handel. Nu gebruik ik Edialux Glyfatex Garden.

Je weet dat beiden Glyfosaat bevatten? Niet alleen voor de biodiversiteit erg slecht, maar vooral ook voor mensen. Zo is er een relatie aangetoond tussen glyfosaat en Parkinson. 

Samenvattende bron; https://www.parkinson-vereniging.nl/archief/bericht/2019/12/09/Glyfosaat#top. En een bron die verwijst naar het grote aantal Franse wijnboeren met Parkinson, gelieerd aan datzelfde middel; https://www.volkskrant.nl/a-bc75d743. 

Yumi schreef op 15-07-2023 om 09:16:

[..]

Dan moet je binnenkort op zoek naar een ander middel want dat mag (gelukkig) niet meer verkocht worden.

Ik zit een beetje te lachen om jou berichtje, je gooit er een tegeltuin in en een verboden onkruidverdelger terwijl je weet dat je commentaar kunt verwachten

Jij zegt het, ik dacht het. Dat is een bekend patroon van haar. Ik weet alleen niet of ik er nog om kan lachen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.