Huis, tuin en keuken
Cindy79
14-07-2023 om 15:20
Voortuin lowbudget
Onze tuin die er simpel maar leuk uitzag, is aangevreten door de buxus mot😡, wonen er nu dik 2 jaar.
Dus nu opzoek naar iets anders.
Het ene gedeelte is rechthoekig, en daar in is het tot 2 keer toe rechthoekig in gemaakt, van groot naar klein en dat alles met buxus.
Allemaal grind, en in het midden een boom op stam, hopelijk heeft deze het overleefd door de hitte.
Ik vind grijze grote tegels er in ook mooi met potten, maar dan loopt de postvrouw en jeugd er zo over heen en niet netjes op het pad.
Buurman heeft rondom een lage schutting, met grond en planten er in, is simpel maar vind ik ook leuk.
Buurvrouw heeft van alles wat.
Ik/ wij willen het simpel houden, en het grind wil ik ook bewaren.
Hebben jullie leuke ideeën voor een simpele niet al te dure voor tuin.
Alvast bedankt
MrsMary
14-07-2023 om 18:30
Herfstappeltaart schreef op 14-07-2023 om 18:26:
[..]
Dit. Al dat grijze grind en tegels...het zijn net allemaal mini-begraafplaatsen.
Ja, dit. Ik vind het vreselijk en bovendien weten we tegenwoordig hoe slecht dit is voor de natuur.
ToetieToover
14-07-2023 om 18:37
watertoren schreef op 14-07-2023 om 18:19:
Mijn voortuin is helemaal betegeld met bloempotten erop. Zo makkelijk en geen omkijken naar. Ik krijg vaak complimenten dat het zo mooi is. Je hoeft echt geen onkruid te schrappen tussen de tegels want daar is goed spul voor. Vanaf zo'n 25 jaar geleden dat we die tegels hebben spuit ik in het voor en najaar met onkruidverdelger.
Ik vind potten juist meer werk, je moet ze vullen, legen/planten vervangen, water geven. Het is een misvatting dat dit minder werk is dan een border of plantvak waar je alle afgevallen blad kunt laten liggen. Als je de bodem goed afdekt, komt er geen onkruid. Heb je ook geen gif nodig. Dat is geen ‘goed spul’ dat is gif en ook azijn is giftig voor de natuur. Over smaak valt niet te twisten, maar van mij zou je er geen compliment voor krijgen. Wat ik ook jammer vind, is dat er veel commentaar is op zogenaamde ‘wilde’ tuinen en daar moeten we met zijn allen eens mee stoppen. De woningbouwvereniging die alles afmaait bij een bewonerswissel, helemaal niet nodig. Er zijn heel veel voortuinen veranderd in grindtuinen met een haag of potten. Ik zie nog liever het onkruid een meter hoog staan met een paadje erdoor gebaand. Al dan niet met de zeis.Â
watertoren
14-07-2023 om 18:50
Ik heb helemaal geen omkijken naar de potten in mijn voortuin behalve water geven maar dat vind ik geen moeite. Ik heb ook palmen in mijn voortuin dus zomer en winter altijd groen om naar te kijken.
Mevrouw75
14-07-2023 om 18:50
watertoren schreef op 14-07-2023 om 18:19:
Mijn voortuin is helemaal betegeld met bloempotten erop. Zo makkelijk en geen omkijken naar. Ik krijg vaak complimenten dat het zo mooi is. Je hoeft echt geen onkruid te schrappen tussen de tegels want daar is goed spul voor. Vanaf zo'n 25 jaar geleden dat we die tegels hebben spuit ik in het voor en najaar met onkruidverdelger.
Een oude buurman van mij had gewoon een oerwoudtuin. Die hoefde helemaal nÃks te doen en had ook geen spul nodig.Â
watertoren
14-07-2023 om 18:52
Mevrouw75 schreef op 14-07-2023 om 18:50:
[..]
Een oude buurman van mij had gewoon een oerwoudtuin. Die hoefde helemaal nÃks te doen en had ook geen spul nodig.
Dan ben ik echt blij dat ik daar niet naast woonÂ
_Audrey
14-07-2023 om 18:57
watertoren schreef op 14-07-2023 om 18:52:
[..]
Dan ben ik echt blij dat ik daar niet naast woon
Je lijkt op mijn buurvrouw: zij een berg tegels met potten en ik een wilde oerwoudtuin. We verafschuwen elkaars tuin 🤣
letterkoekje
14-07-2023 om 19:14
Even een randopmerking: de voortuin helemaal betegelen, mag dat wel?
In België worden in meer en meer steden, de bewoners met een 'geplaveide' voortuin, verplicht deze op te breken en groen te zetten. In het kader van 'regenwater moet in de grond en niet in de riool', ook om overstromingen tegen te gaan want water dat niet 'weg' kan geeft overlast, in het kader van 'meer groen in de straat' en in het kader 'een voortuin is geen bijkomende parkeerplaats'. Op straffe van boete moeten zij binnen een bepaalde termijn hun constructie uitbreken en vervangen door iets natuurlijks.
Maar ja, da's België natuurlijk!Â
Friezinnetje
14-07-2023 om 19:17
letterkoekje schreef op 14-07-2023 om 19:14:
In België worden in meer en meer steden, de bewoners met een 'geplaveide' voortuin, verplicht deze op te breken en groen te zetten. In het kader van 'regenwater moet in de grond en niet in de riool', ook om overstromingen tegen te gaan want water dat niet 'weg' kan geeft overlast, in het kader van 'meer groen in de straat' en in het kader 'een voortuin is geen bijkomende parkeerplaats'. Op straffe van boete moeten zij binnen een bepaalde termijn hun constructie uitbreken en vervangen door iets natuurlijks.
Maar ja, da's België natuurlijk!
ze mogen het in Nederland meteen gaan invoeren.Â
Auwereel
14-07-2023 om 19:35
Mogen waterpasserende tegels ook? Bij een voortuin is het wel handig voor postbode en leveranciers dat ze over een pad bij de voordeur kunnen komen en gaat het water toch de grond in.
Ik ben nu nog in conclaaf met de gemeente wie er verantwoordelijk is voor het voortuin onderhoud, maar als blijkt dat ik de tuin mag onderhouden gaan de oude tegels eruit en waterpasserende erin. En een deel van het gemeentegroen dat er 50 jaar geleden in is gegaan vervangen door mooier groen. Eén mahoniastruik vind ik wel genoeg, er staan er 3. Schoenlapperplant, mooi, maar er staan wel 5.
Ginevra
14-07-2023 om 19:39
ik ben er groot voorstander van. Tegeltuinen verbieden of de gemeentebelasting verdriedubbeld als je geen groen hebt. Je verpest het milieu, veroorzaakt hitte en verhindert afwatering.Â
En als je vindt dat spul dat je tegeltuin helemaal dood en leeg houdt goed spul is, dan kun je ook ddt in je huis spuiten tegen insecten. Ook effectief namelijk.Â
Tuinfluiter
14-07-2023 om 19:59
Liefst voor en achtertuinen met planten die ook aantrekkelijk zijn voor bijen, hommels, vlinders en andere insecten. Ik vind de annabelle echt een leuke makkelijk struik maar veel insecten zie je er niet op. Één annabelle omdat je hem mooi vindt oké maar zet verder even makkelijk en ook mooi laag blijvende vlinderstruik, lavendel, sedum (vetkruid), wilde marjolein of kogeldistel.Â
SpiritedMagpie74
14-07-2023 om 20:10
Friezinnetje schreef op 14-07-2023 om 19:17:
ze mogen het in Nederland meteen gaan invoeren.
Er zijn wijken waar je het regenwater niet mag afvoeren richting riool.
Nog steeds wel een tegeltuin mogelijk, maar dan moet je je eigen afwaterput met grind aanleggen.
Gebruikersnaaminvullen
14-07-2023 om 20:18
Daddy_gijs schreef op 14-07-2023 om 20:10:
[..]
Er zijn wijken waar je het regenwater niet mag afvoeren richting riool.
Nog steeds wel een tegeltuin mogelijk, maar dan moet je je eigen afwaterput met grind aanleggen.
Hier zijn ze bezig met gescheiden riolen.Â
Due-scimmie
14-07-2023 om 20:22
Hier is er subsidie als je regenpijp afkoppelt van riool
Â
Onze voortuin heeft een beukenhaag, grind, kunstgras en een ingegraven trampoline. Als trampoline er ooit uit gaat, komen er fruitbomen denk ik.Â
SuzyQFive
14-07-2023 om 20:59
Hier in de wijk zijn mensen met een oprit verplicht hun auto daar neer te zetten (anders moet de gemeente groen opofferen om parkeerplaatsen te maken 😅
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.