Huis, tuin en keuken
Cindy79
14-07-2023 om 15:20
Voortuin lowbudget
Onze tuin die er simpel maar leuk uitzag, is aangevreten door de buxus mot😡, wonen er nu dik 2 jaar.
Dus nu opzoek naar iets anders.
Het ene gedeelte is rechthoekig, en daar in is het tot 2 keer toe rechthoekig in gemaakt, van groot naar klein en dat alles met buxus.
Allemaal grind, en in het midden een boom op stam, hopelijk heeft deze het overleefd door de hitte.
Ik vind grijze grote tegels er in ook mooi met potten, maar dan loopt de postvrouw en jeugd er zo over heen en niet netjes op het pad.
Buurman heeft rondom een lage schutting, met grond en planten er in, is simpel maar vind ik ook leuk.
Buurvrouw heeft van alles wat.
Ik/ wij willen het simpel houden, en het grind wil ik ook bewaren.
Hebben jullie leuke ideeën voor een simpele niet al te dure voor tuin.
Alvast bedankt
FancyDuck29
14-07-2023 om 15:25
omploegen, graszaad erin. Kost je €0,25 per m2 en is beter voor de natuur dan tegels.
SpiritedMagpie74
14-07-2023 om 15:33
Op marktplaats wordt op talloze plekken gratis klinkers of stoeptegels aangeboden, die je kunt hergebruiken.
Als je per se een vervanging wilt van de buxus, dan wordt het al snel prijzig.
Lavendelstruiken zag ik staan:Â 6 voor 25,=
kenfan
14-07-2023 om 15:34
Grote grijze tegels? Van die grafzerken waarvan je tuin de uitstraling van een kerkhof krijgt? Onze buren hebben dat, daar walmt de hitte vanaf. Dan kun je beter dat grind laten liggen.Â
Cindy79
14-07-2023 om 15:39
Friezinnetje, ook een leuke tuin, maar de voorkant zou hoger moeten, want anders lopen ze zo de tuin in.
ja van die grijze grote grafstenen😉, het grind wil ik het gebruiken.
Veel mensen hebben ook van die zwarte stenen op elkaar gelijmd, nee vind ik niet zo leuk.
MrsMary
14-07-2023 om 15:41
In ieder geval groen ipv tegels. Betegelde tuinen kunnen geen water afvoeren en dieren kunnen er niet leven.
Gebruikersnaaminvullen
14-07-2023 om 15:54
Cindy79 schreef op 14-07-2023 om 15:39:
Friezinnetje, ook een leuke tuin, maar de voorkant zou hoger moeten, want anders lopen ze zo de tuin in.
ja van die grijze grote grafstenen😉, het grind wil ik het gebruiken.
Veel mensen hebben ook van die zwarte stenen op elkaar gelijmd, nee vind ik niet zo leuk.
Choisya White Dazler kun je als haagje planten in het midden van een strook van een meter breed. Bloeit mooi, blad ruikt lekker en is wintergroen. Aan de onderkant tegen de straatkant zou je dan nog een bodembedekker kunnen zetten.Â
Tara82
14-07-2023 om 16:29
Wij hebben een hoge bak van hout gemaakt aan de voorkant en zijkant om mensen en voetballen een beetje uit de tuin te houden. Achter de bak is nog een grote rechthoek grond. Het pad en voor het raam is betegeld met grote donkere tegels. Ik snap wel wat daar op tegen is trouwens, maar ik was die kleine stenen en het grind echt zat. Het moest ook nog een beetje praktische blijven. Bovendien is onze voortuin voor meer dan de helft groen en dat is een stuk meer dan de voortuinen van de meeste buren. Ik heb er nu vanalles in staan. Het is nog een beetje experimenteren wat het goed doet in mijn tuin, dus er gaat wel eens wat weg en komt wat bij.Â
Enorm budget vriendelijk zou ik onze voortuin trouwens niet noemen. Aan tegels, hout, grond en planten ben je toch snel behoorlijk wat geld kwijt. Heb het niet precies bijgehouden, maar 1300 euro heeft het toch zeker gekost. Vooral de hoeveelheid grond die in de hoge bakken verdween tikte ongemerkt aardig aan, maar het zijn ook wel erg brede bakken geworden. Ik ben erg blij met het resultaat.
Netherfield
14-07-2023 om 16:51
Er zijn veel meer planten die je als heggetje kun gebruiken in plaats van buxus. Euonumys Japonica bijvoorbeeld. Gewoon snoeien als het te hoog wordt.Â
ToetieToover
14-07-2023 om 17:02
Wat ik graag gebruik, is een fruitboom geleid als levend laag hekje. Met één boom overbrug je makkelijk twee meter. Dan koop je een jonge perenboom bijvoorbeeld, en dan leid je op ongeveer 40 en 80 cm hoogte de takken die daaruit groeien (horizontaal) langs een stok. Als ze een paar jaar oud zijn, kan de leihulp eraf. Zo loopt niemand je voortuin zomaar in. Ander voordeel is dat je een ‘structuur’-element in levend groen hebt uitgevoerd. Dat geeft tegenwicht aan alle grind. De buxus zou ik vervangen voor lavendel. Verwacht geen strakke haag, maar ze zijn goedkoop (per 6-pack in het tuincentrum te koop) en robuust, droogte- en warmtebestendig.Â
Leipeer, dat kan dus ook nog lager bij de grond:
Cindy79
14-07-2023 om 17:18
Dank jullie wel verder nog weer hele leuke ideeen.Â
Ik ga de ideeën voorleggen, en bekijken welke planten en struiken jullie bedoelen.
Bedankt
Ginevra
14-07-2023 om 18:03
iemand in mijn buurt heeft de hele tuin omrand met hortensia Annabelle Strong. Ongeveer 1 per m2, ze groeien tegen elkaar aan en maken een mooie bloemenhaag. Veel minder werk dan tegels schoonhouden, want 1x per jaar terugsnoeien en verder niks. Op de bodem doe je een bodembedekker of schors oid.Â
Ik heb ze zelf ook, maar dan niet zoveel naast elkaar.Â
watertoren
14-07-2023 om 18:19
Mijn voortuin is helemaal betegeld met bloempotten erop. Zo makkelijk en geen omkijken naar. Ik krijg vaak complimenten dat het zo mooi is. Je hoeft echt geen onkruid te schrappen tussen de tegels want daar is goed spul voor. Vanaf zo'n 25 jaar geleden dat we die tegels hebben spuit ik in het voor en najaar met onkruidverdelger.Â
Herfstappeltaart
14-07-2023 om 18:26
Lieveheersbeest schreef op 14-07-2023 om 15:25:
omploegen, graszaad erin. Kost je €0,25 per m2 en is beter voor de natuur dan tegels.
Dit. Al dat grijze grind en tegels...het zijn net allemaal mini-begraafplaatsen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.