Huis, tuin en keuken
GrandioseZebra62
14-07-2022 om 11:49
JohnnyC. schreef op 14-07-2022 om 11:45:
[..]
Het gaat er om dat er totaal geen vergelijk is tussen de twee types airco. Hou daar rekening mee mocht je zo’n airco op wieltjes willen kopen.
Had ik dat geweten dan had ik nooit zo’n apparaat gekocht, maar ja, ik ging blind af op de reviews…
Die had ik vroeger een en ik vond het een onding, klinkt leuk hoor mobiele airco maar in werkelijkheid was dat ding helemaal niet zo mobiel, hij maakte herrie en zodra je hem uitzet was het binnen 5 minuten gewoon weer warm binnen. Na twee hete zomers twee splitunits aangeschaft voor een heel redelijk bedrag en nog geen dag spijt van gehad in tegenstelling tot de mobiele airco.
ToetieToover
14-07-2022 om 11:58
Wat ik me afvraag: is er al zonwering geïnstalleerd? Ik heb ook enorme ramen in de woonkamer en slaapkamer en daarvoor hangt een screen. Binnen wordt het niet boven de 22 graden, als het buiten warm is moet dan wel de deur (raam kan niet open) dichtblijven.
Ik vraag dat omdat ik dan zou beginnen met zonwering, desnoods een laken buiten voor het raam te spannen.
EchteNoorderling
14-07-2022 om 13:12
Ik heb er sinds een paar zomers ook eentje, bij Mediamarkt, merk OK. Het is een lifesaver!! Ik kan absoluut niet tegen hitte boven de 25 graden (gaat nog), bij dertig+ graden kun je me wegdragen... Ik moet m alleen wel op een stoel zetten, omdat anders de slang niet bij het raam komt (dakraam/schuin dak). Nu is de opstelling volgens de gebruiksaanwijzing nog niet ideaal, maar hij koelt wel goed, maakt ook wel lawaai, vergelijk met white noise in een vliegtuig, daar slaap je ook wel doorheen. En ik slaap sowieso al met oordoppen in (woon in centrum stad). Volgens mij heb ik er ongeveer EUR 400 voor betaald.
JohnnyC.
14-07-2022 om 13:22
ToetieToover schreef op 14-07-2022 om 11:58:
Wat ik me afvraag: is er al zonwering geïnstalleerd? Ik heb ook enorme ramen in de woonkamer en slaapkamer en daarvoor hangt een screen. Binnen wordt het niet boven de 22 graden, als het buiten warm is moet dan wel de deur (raam kan niet open) dichtblijven.
Ik vraag dat omdat ik dan zou beginnen met zonwering, desnoods een laken buiten voor het raam te spannen.
Goed punt. Wij houden het zo de eerste warme dagen wel vol. Maar daarna zit de hitte in het huis en krijg je het er ‘dankzij’ de goede isolatie en mechanische ventilatie ook niet snel weer uit. Heerlijk die moderne huizen!!
redbulletje
14-07-2022 om 13:27
JohnnyC. schreef op 14-07-2022 om 13:22:
[..]
Goed punt. Wij houden het zo de eerste warme dagen wel vol. Maar daarna zit de hitte in het huis en krijg je het er ‘dankzij’ de goede isolatie en mechanische ventilatie ook niet snel weer uit. Heerlijk die moderne huizen!!
Bij nieuwbouw zou je toch mogen verwachten dat airco gelijk ingebouwd wordt...
1968
14-07-2022 om 13:38
redbulletje schreef op 14-07-2022 om 13:27:
[..]
Volgens mij hebben de nieuwste nieuwbouw woningen vaak warmtepompen als verwarming, maar die koelen ook. Zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet hoe koud ze het kunnen koelen.
Weet iemand dat?
DS1971
14-07-2022 om 14:02
[..]
Het is goedkoper om op de warme dagen de airco aan te hebben dan al die koude dagen extra te stoken.
JohnnyC.
14-07-2022 om 16:11
redbulletje schreef op 14-07-2022 om 13:27:
[..]
Dat zou ook moeten kunnen via de mechanische ventilatie die in het hele huis aanwezig is maar dat wordt dan gelijk zo’n centraal aircosysteem en dat kost mucho dineroooo volgens mij.
Iemand hier ervaring mee?
ToetieToover
14-07-2022 om 16:16
[..]
Mijn huis is zo’n 20 jaar oud en ik heb het idee dat juist door de isolatie de warmte buiten blijft. Helpt ook mee dat op het platte dak een sedumdak ligt, vermoed ik. En deuren dicht, die gaan pas open als het buiten koeler is dan binnen.
EnchantedDragonfly18
14-07-2022 om 18:44
1968 schreef op 14-07-2022 om 13:38:
[..]
Volgens mij hebben de nieuwste nieuwbouw woningen vaak warmtepompen als verwarming, maar die koelen ook. Zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet hoe koud ze het kunnen koelen.
Weet iemand dat?
Zou een graad of 5 moeten zijn.
CharlieB
14-07-2022 om 19:02
JohnnyC. schreef op 14-07-2022 om 09:32:
[..]
Maar dat is het dus, het hangt van je verwachtingspatroon af. Als je genoegen neemt met 2 graden koelere lucht om en nabij je bed terwijl de rest van de kamer gewoon nauwelijks verkoelt, dan is een portable airco prima. Maar het doet de naam airco geen eer aan.
Een echte aircoconditioner zet je aan en binnen drie minuten is je kamer van 32 graden naar 22 afgekoeld. Als je echte airconditioners gewend bent en ook iets dergelijks van een portable airco verwacht, dan is zo’n apparaat gegarandeerd een enorme teleurstelling en verspilde geld. Caveat emptor, been there done that!
Ik ben het ermee eens dat een echte airconditioner veel effectiever is, maar dat een mobiele airco niet afkoelt daar ben ik het niet mee eens. Gisteren van 30 graden naar 25 in een uurtje. 5 graden, vind ik best lekker. Nog verder afgekoeld naar 22 graden. Op warme dagen zit er echt bij mij wel zo'n 6/7 graden verschil tussen wel aan of niet aan
LiefsteFeetje
14-07-2022 om 19:16
Ik heb een mobiele ( de vast komt hopelijk volgend jaar) en die werkt als een trein. Een carrier die goed de hele benedenruimte koelt. Nu wonen we niet heel groot, maar we hadden deze op kantoor en daar is de ruimte groter en werkte het ook gewoon nog goed.
Heerlijk koel ook bij echt hete temperaturen en maakt wel herrie zoals alle mobiele aircio's maar niet zo veel.
We hebben wel een vast gat met deksel in een houten luikje gemaakt en een goede geïsoleerde slang erbij gekocht. Heb je al minder warmte terug.
LiefsteFeetje
14-07-2022 om 19:19
CharlieB schreef op 14-07-2022 om 19:02:
[..]
Ik ben het ermee eens dat een echte airconditioner veel effectiever is, maar dat een mobiele airco niet afkoelt daar ben ik het niet mee eens. Gisteren van 30 graden naar 25 in een uurtje. 5 graden, vind ik best lekker. Nog verder afgekoeld naar 22 graden. Op warme dagen zit er echt bij mij wel zo'n 6/7 graden verschil tussen wel aan of niet aan
Eens.
En dat zal echt bij niet alle mobiele airco's zo zijn want de ene is nu eenmaal beter dan dan andere. En ligt ook aan de ruimte zelf, hoe groot en is de ruimte beetje geisoleerd en is er naast airco ook zonwering ect.
Maar hier maakt echt veel verschil en koelt het ook snel de ruimte.
Een vaste zou natuurlijk mooi zijn en die komt er ook, maar dit is echt verschil tussen de hel en leefbaar/lekker.
DS1971
14-07-2022 om 21:16
Tickel schreef op 14-07-2022 om 18:44:
[..]
Zou een graad of 5 moeten zijn.
Nee, want dan krijg je condensvorming op de vloer en wanden (als je ook wand verwarming/koeling hebt). Het water door de leidingen kan tot 18 graden worden gekoeld, maar zeker als je veel glas hebt is dat niet opgewassen tegen de kracht van de zon. Dus gewoon een normaal aircosysteem ernaast is aan te raden. In ieder geval op de verdiepingen waar je slaapt.
JohnnyC.
15-07-2022 om 21:34
CharlieB schreef op 14-07-2022 om 19:02:
[..]
Zoals ik eerder schreef is het best opvallend hoe wisselend de ervaringen zijn! Online lees je ook wisselende reviews. Ik heb daar geen directe verklaring voor.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.