Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

13-07-2022 om 19:53

Portable air conditioner: is het wat en zo ja welke?

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-07-2022 om 08:36

Madamecannibale schreef op 13-07-2022 om 22:28:

Wij hebben ondertussen een split unit, en zijn daar erg tevreden mee. Maar wij hebben een huis waarin de warmte heel erg blijft hangen en door de positionering van de ramen kunnen we die eigenlijk niet tegenover elkaar open zetten. Toen we nog geen split unit hadden zetten we in de zomer vaak de ventilator in het raamkozijn zodat hij koude lucht van buiten aanzoog. Dat werkte nog best goed.

Dat werkt ook heel goed. Zo doe ik het, op het moment ook. Maar ik slaap wel aan de noord kant.

DS1971 schreef op 13-07-2022 om 22:53:

[..]

Ja, dan klopt er gewoon iets niet. Dan kun je met ongeveer 500 watt koelen. En dat is echt heel weinig vermogen en daarmee krijg je het nauwelijks koeler, zelfs niet op een kleine slaapkamer van 35 kuub.

Wij hebben de airco een meter van het voeten van het bed staan. We zetten hem een kwartier voor dat we naar bed gaan aan. Als wij dan naar bed gaan is de lucht rond ons bed niet meer klam en de temperatuur aangenaam. De rest van de kamer is dan nog warm gisteren 25 graden en koelt in de loop van de nacht af tot 22 graden. Maar in ons bed is het gelijk aangenaam en we slapen dan ook goed en dat is de bedoeling van de airco in onze slaapkamer. Door de airco op deze manier te gebruiken kost het ons niet te veel stroom en geld 50 cent wel tegen het oude tarief want ons contract staat voorlopig nog vast.

FancyDuck29

FancyDuck29

14-07-2022 om 08:41

Ik heb er een van AEG, ben er heel blij mee. Vooral een paar jaar terug, toen het tegen de 40 graden liep was het heel fijn. Ik vind 'm teveel herrie maken om bij te slapen, mijn partner niet.
Maar het is wel heel lekker op (thuis)kantoor of om de slaapkamer te koelen voor we gaan slapen. Van 25 naar 22 graden is absoluut geen probleem.

Rockstar schreef op 13-07-2022 om 21:23:

[..]

Het is minder omslachtig dan een split unit aanschaffen en monteren.

Jawel, 3 graden koelen kan hij makkelijk als je er een met genoeg vermogen koopt. Daarbij ontvochtigt hij ook, dat is ook al heel fijn.

Ik ben blij met de mijne.

Dat monteren doen ze vanuit het bedrijf. Was hier in een paar uurtjes gebeurt en hebben alles netjes opgeruimd. Heel omslachtig is het dus niet. Mannetje bellen, afspraak maken en achteraf lappen. 

Wij hebben ooit in een vorig huis een mobiele airco gehad, maar hielp weinig. Over de hele breedte zaten ramen in de slaapkamer en op zuid. Was niet tegenaan te koelen met zo’n mobiele airco. Hij kan het maar een paar graden koeler maken namelijk. Dus als het 30 graden is in de slaapkamer, haal je met veel geluk misschien de 25. Maar dat is nog steeds gewoon niet echt lekker. Uiteindelijk hebben we daar ook een split unit neergezet. Was ook een huurwoning. Gat later zelf netjes dicht gemaakt weer en de airco hebben we verkocht. Nu in ons huidige huis weer split units op de slaapkamers. Kunnen ook verwarmen in de winter en dat is goedkoper dan via de ketel verwarmen. Kan best zijn dat we ook nog een unit in de woonkamer hangen ooit. Overigens werkt een plafondventilator ook meer dan prima! Die hadden wij in onze oude woonkamer en dat was heerlijk. Die kan ook boven je bed (wel even letten op de hoogte) en geeft dan ook echt wel fijne verkoeling.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 09:06

Irregular_Choice schreef op 14-07-2022 om 08:54:

[..]

Dat monteren doen ze vanuit het bedrijf. Was hier in een paar uurtjes gebeurt en hebben alles netjes opgeruimd. Heel omslachtig is het dus niet. Mannetje bellen, afspraak maken en achteraf lappen.

Wij hebben ooit in een vorig huis een mobiele airco gehad, maar hielp weinig. Over de hele breedte zaten ramen in de slaapkamer en op zuid. Was niet tegenaan te koelen met zo’n mobiele airco. Hij kan het maar een paar graden koeler maken namelijk. Dus als het 30 graden is in de slaapkamer, haal je met veel geluk misschien de 25. Maar dat is nog steeds gewoon niet echt lekker. Uiteindelijk hebben we daar ook een split unit neergezet. Was ook een huurwoning. Gat later zelf netjes dicht gemaakt weer en de airco hebben we verkocht. Nu in ons huidige huis weer split units op de slaapkamers. Kunnen ook verwarmen in de winter en dat is goedkoper dan via de ketel verwarmen. Kan best zijn dat we ook nog een unit in de woonkamer hangen ooit. Overigens werkt een plafondventilator ook meer dan prima! Die hadden wij in onze oude woonkamer en dat was heerlijk. Die kan ook boven je bed (wel even letten op de hoogte) en geeft dan ook echt wel fijne verkoeling.

Plus dat een fan ook tegen vliegen werkt.

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

14-07-2022 om 09:20

Bedankt voor alle reacties. Ik reageer later (door persoonlijke omstandigheden) maar lees alles. 

Tuinfluiter schreef op 14-07-2022 om 08:39:

[..]

Wij hebben de airco een meter van het voeten van het bed staan. We zetten hem een kwartier voor dat we naar bed gaan aan. Als wij dan naar bed gaan is de lucht rond ons bed niet meer klam en de temperatuur aangenaam. De rest van de kamer is dan nog warm gisteren 25 graden en koelt in de loop van de nacht af tot 22 graden. Maar in ons bed is het gelijk aangenaam en we slapen dan ook goed en dat is de bedoeling van de airco in onze slaapkamer. Door de airco op deze manier te gebruiken kost het ons niet te veel stroom en geld 50 cent wel tegen het oude tarief want ons contract staat voorlopig nog vast.

Maar dat is het dus, het hangt van je verwachtingspatroon af. Als je genoegen neemt met 2 graden koelere lucht om en nabij je bed terwijl de rest van de kamer gewoon nauwelijks verkoelt, dan is een portable airco prima. Maar het doet de naam airco geen eer aan.

Een echte aircoconditioner zet je aan en binnen drie minuten is je kamer van 32 graden naar 22 afgekoeld. Als je echte airconditioners gewend bent en ook iets dergelijks van een portable airco verwacht, dan is zo’n apparaat gegarandeerd een enorme teleurstelling en verspilde geld. Caveat emptor, been there done that!

GlamorousGuanaco18

GlamorousGuanaco18

14-07-2022 om 09:41

Wij hebben zo’n luchtkoeler met water. Werkt prima. 

Tuinfluiter schreef op 14-07-2022 om 08:39:

[..]

Tsja, ik vind het een beetje een verhaal van iemand die in anderhalf uur van Maastricht naar Groningen is gereden zonder de maximum snelheid te overtreden. Iets klopt er niet. 

Maar goed, agree to disagree dan maar.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 09:58

JohnnyC. schreef op 14-07-2022 om 09:32:

[..]

Maar dat is het dus, het hangt van je verwachtingspatroon af. Als je genoegen neemt met 2 graden koelere lucht om en nabij je bed terwijl de rest van de kamer gewoon nauwelijks verkoelt, dan is een portable airco prima. Maar het doet de naam airco geen eer aan.

Een echte aircoconditioner zet je aan en binnen drie minuten is je kamer van 32 graden naar 22 afgekoeld. Als je echte airconditioners gewend bent en ook iets dergelijks van een portable airco verwacht, dan is zo’n apparaat gegarandeerd een enorme teleurstelling en verspilde geld. Caveat emptor, been there done that!

Nou binnen 3 minuten is wat overdreven, een paar graden per uur maar. 

JohnnyC. schreef op 14-07-2022 om 09:32:

[..]

Mijn doel is om goed te slapen zonder dat ik mijn bed uitdrijf en dat is mij de afgelopen nachten uitstekend gelukt zonder veel stroom te gebruiken en met een voordelig apparaat.

Goed genoeg voor die paar warme dagen in Nederland in mijn slaapkamer wordt het gelukkig geen 32 graden.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

14-07-2022 om 10:28

Ik heb er 1 in de woonkamer staan en daar koelt hij de hele ruimte af tot zo ongeveer 22 graden (daar heb ik hem op ingesteld, het kan ook lager maar dan wordt het te koud). Dus ik ben behoorlijk tevreden over het ding, ik had niet verwacht dat hij het zo goed zou doen eigenlijk. Ik wacht nog af wat hij volgende week gaat doen als het 35+ graden wordt buiten.

Het maakt wel veel herrie en naar het stroomverbruik heb ik maar niet gekeken 😬

Battle-Royale schreef op 14-07-2022 om 09:58:

[..]

Nou binnen 3 minuten is wat overdreven, een paar graden per uur maar.

Maak er twee minuten van. Ik heb jaren in de tropen en in landklimaten gewoond. Airco’s waren mijn eerste levensbehoefte zeg maar 😁.

Er is een enorm verschil..

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 10:47

JohnnyC. schreef op 14-07-2022 om 10:38:

[..]

Maak er twee minuten van. Ik heb jaren in de tropen en in landklimaten gewoond. Airco’s waren mijn eerste levensbehoefte zeg maar 😁.

Er is een enorm verschil..

Ik heb zelf twee splitunits en als het in de kamer 28 graden is en ik zet de airco aan op 22 graden duurt het zeker een uur voor de temperatuur in de kamer daalt naar 22 graden, gevoelstemperatuur is wel al snel beter maar de temperatuur daalt hier niet binnen 2 minuten.

Battle-Royale schreef op 14-07-2022 om 10:47:

[..]

Ik heb zelf twee splitunits en als het in de kamer 28 graden is en ik zet de airco aan op 22 graden duurt het zeker een uur voor de temperatuur in de kamer daalt naar 22 graden, gevoelstemperatuur is wel al snel beter maar de temperatuur daalt hier niet binnen 2 minuten.

Het gaat er om dat er totaal geen vergelijk is tussen de twee types airco. Hou daar rekening mee mocht je zo’n airco op wieltjes willen kopen. 

Had ik dat geweten dan had ik nooit zo’n apparaat gekocht, maar ja, ik ging blind af op de reviews…

Hét probleem met deze apparaten is niet eens zozeer die slang die naar buiten moet, maar het feit dat ze continu warme lucht uit huis de kamer inzuigen. Dat doet alle koeling bijna weer teniet. 

Maar nogmaals, het hangt van je verwachting af.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.