Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

13-07-2022 om 19:53

Portable air conditioner: is het wat en zo ja welke?

DS1971 schreef op 13-07-2022 om 20:50:

Een mobiele airco werkt vaak niet zo goed (tenzij je inderdaad in de muren gaat boren, maar dan is deze net zo immobiel als de split unit) en kost veel meer energie.

Uiteindelijk ben je dus goedkoper uit met een split unit en hebt dan meer comfort.

Even overleggen met de eigenaar van de woning. Het is een verbetering van de woning en dus een goede kans dat je er toestemming voor krijgt, zeker als je de airco gewoon achterlaat (of alternatief: alles weer netjes maakt, wat op zich ook prima kan en dan is toestemming niet eens zo relevant).

Een mobiele airco is veel goedkoper in aanschaf ( ca. 250 euro ) wij koelen tot 22 graden dat kost ons 50 cent per nacht ( hebben het verbruik gemeten ). Als wij hem 3 weken per jaar gebruiken is het veel dus aan energie kost het zo'n 10 euro per jaar. Duurt dan best lang voordat je de aanschaf van een vaste airco er uit hebt.

Wij hebben ondertussen een split unit, en zijn daar erg tevreden mee. Maar wij hebben een huis waarin de warmte heel erg blijft hangen en door de positionering van de ramen kunnen we die eigenlijk niet tegenover elkaar open zetten. Toen we nog geen split unit hadden zetten we in de zomer vaak de ventilator in het raamkozijn zodat hij koude lucht van buiten aanzoog. Dat werkte nog best goed.

Tuinfluiter schreef op 13-07-2022 om 22:12:

[..]

Een mobiele airco is veel goedkoper in aanschaf ( ca. 250 euro ) wij koelen tot 22 graden dat kost ons 50 cent per nacht ( hebben het verbruik gemeten ). Als wij hem 3 weken per jaar gebruiken is het veel dus aan energie kost het zo'n 10 euro per jaar. Duurt dan best lang voordat je de aanschaf van een vaste airco er uit hebt.

Ik vermoed dat je niet goed hebt gemeten, want een nacht is zeg 8 uur, 50 ct is zelfs tegen oude prijzen slechts 2 kWh, dus dan verbruikt dat ding 250 watt. En daarmee koel je nauwelijks (die van mij is 5.000 watt, met een COP van 5 (de zuinigste mobiele airco haalt een COP van ongeveer 2,5 als je werkt met een slang die door de muur gaat, want zodra je via het raam gaat werken heb je een ongelofelijk verlies), dus verbruikt 1.000 watt piek, waarbij aangetekend dat een split unit zelden op piekniveau draait, waar een mobiele airco dat eigenlijk altijd wel moet doen, omdat die nu eenmaal veel minder krachtig is).

En in de praktijk ga je koelen voordat je gaat slapen, dus het zal niet eens bij 8 uur blijven.

€ 250 is een bodemprijs. Split units kan ik voor € 300 krijgen. Nou zou ik bij beiden sowieso betere kwaliteit nemen, maar als je puur naar de aanschaf van het apparaat gaat kijken zit er nauwelijks verschil. 

ik weet niet welke ruimte(s) je wilt koelen, maar wellicht is een zgn. "raamairco" die bij caravans gebruikt worden ook een optie?
Is wel duurder dan zo'n koeler, maar schijnt wel stiller te zijn.
https://www.dewitschijndel.nl/eurom-ac2401-airconditioner/?gclid=CjwKCAjw2rmWBhB4EiwAiJ0mtZjUHUnvxRv96U6TKH3ipJTseOlJ-_e1l79RH_LKO3O83tZrIskx8RoCm6YQAvD_BwE

Marie111 schreef op 13-07-2022 om 22:37:

ik weet niet welke ruimte(s) je wilt koelen, maar wellicht is een zgn. "raamairco" die bij caravans gebruikt worden ook een optie?
Is wel duurder dan zo'n koeler, maar schijnt wel stiller te zijn.
https://www.dewitschijndel.nl/eurom-ac2401-airconditioner/?gclid=CjwKCAjw2rmWBhB4EiwAiJ0mtZjUHUnvxRv96U6TKH3ipJTseOlJ-_e1l79RH_LKO3O83tZrIskx8RoCm6YQAvD_BwE

https://www.amazon.nl/Mitsubishi-Electric-MSZ-DM35VA-E1-Airconditioning-193/dp/B01DWKJ8GQ/ref=asc_df_B01DWKJ8GQ/?tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=494680256283&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=7481525990709317507&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=9063768&hvtargid=pla-376095067643&psc=1

Is nog een goed merk ook. Alleen niet zo krachtig, maar dan zijn alle andere oplossingen die geen split unit zijn ook niet.

En als je een beetje handig bent kun je het zelf installeren (al mag dat geloof ik niet meer).

DS1971 schreef op 13-07-2022 om 22:36:

[..]

Ik vermoed dat je niet goed hebt gemeten, want een nacht is zeg 8 uur, 50 ct is zelfs tegen oude prijzen slechts 2 kWh, dus dan verbruikt dat ding 250 watt. En daarmee koel je nauwelijks (die van mij is 5.000 watt, met een COP van 5 (de zuinigste mobiele airco haalt een COP van ongeveer 2,5 als je werkt met een slang die door de muur gaat, want zodra je via het raam gaat werken heb je een ongelofelijk verlies), dus verbruikt 1.000 watt piek, waarbij aangetekend dat een split unit zelden op piekniveau draait, waar een mobiele airco dat eigenlijk altijd wel moet doen, omdat die nu eenmaal veel minder krachtig is).

En in de praktijk ga je koelen voordat je gaat slapen, dus het zal niet eens bij 8 uur blijven.

€ 250 is een bodemprijs. Split units kan ik voor € 300 krijgen. Nou zou ik bij beiden sowieso betere kwaliteit nemen, maar als je puur naar de aanschaf van het apparaat gaat kijken zit er nauwelijks verschil.

Klopt, wij meten het verbruik met een elektriciteitsmeter en het verbruik is 1,8 kW per nacht.

Tuinfluiter schreef op 13-07-2022 om 22:42:

[..]

Klopt, wij meten het verbruik met een elektriciteitsmeter en het verbruik is 1,8 kW per nacht.

Ja, dan klopt er gewoon iets niet. Dan kun je met ongeveer 500 watt koelen. En dat is echt heel weinig vermogen en daarmee krijg je het nauwelijks koeler, zelfs niet op een kleine slaapkamer van 35 kuub.

Rockstar schreef op 13-07-2022 om 21:23:

[..]

Het is minder omslachtig dan een split unit aanschaffen en monteren.

Jawel, 3 graden koelen kan hij makkelijk als je er een met genoeg vermogen koopt. Daarbij ontvochtigt hij ook, dat is ook al heel fijn.

Ik ben blij met de mijne.

Hier ook. Wilden vaste airco maar dat blijkt in betreffende ruimte heel lastig/speciaal/knetterduur dus voor die paar hete dagen besloten we het eerst met mobiele airco te proberen, en dat werkt eigenlijk goed genoeg. Inmiddels ook verhuisplannen dus blij dat we die investering niet gedaan hebben.

Houten plaat gemaakt om in het kozijn te zetten, daarin zit de slang. Niet moeilijk, Werkt beter dan zo'n textiele raamafdichting en geeft geen schade aan het huis. 

Let op capaciteit, hou warmte zoveel mogelijk buiten (dicht goed af) en zet 'm op tijd aan voordat de temperatuur ondraaglijk is.

Grappig hoe de ervaringen kunnen verschillen. 

Tickel schreef op 13-07-2022 om 21:14:

Of wel een ventilator neerzetten met 2 flessen bevroren water er voor. Flessen in een teiltje met lage rand om het condenswater op te vangen.

Let erop dat de koelkast ook warmte afgeeft. Dus voor het bevriezen van die flessen verwarm je dan jouw huis.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 06:46

DS1971 schreef op 13-07-2022 om 20:50:

Een mobiele airco werkt vaak niet zo goed (tenzij je inderdaad in de muren gaat boren, maar dan is deze net zo immobiel als de split unit) en kost veel meer energie.

Uiteindelijk ben je dus goedkoper uit met een split unit en hebt dan meer comfort.

Even overleggen met de eigenaar van de woning. Het is een verbetering van de woning en dus een goede kans dat je er toestemming voor krijgt, zeker als je de airco gewoon achterlaat (of alternatief: alles weer netjes maakt, wat op zich ook prima kan en dan is toestemming niet eens zo relevant).

Ik zou een splitunit niet zomaar achterlaten hoor, gewoon eruit halen en gat weer dichtmaken.

Battle-Royale schreef op 14-07-2022 om 06:46:

[..]

Ik zou een splitunit niet zomaar achterlaten hoor, gewoon eruit halen en gat weer dichtmaken.

Hangt van de leeftijd af, maar je hebt een punt.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 07:57

DS1971 schreef op 14-07-2022 om 07:56:

[..]

Hangt van de leeftijd af, maar je hebt een punt.

En of de nieuwe huurder hem wil overnemen. 

haarklover schreef op 14-07-2022 om 06:43:

[..]

Let erop dat de koelkast ook warmte afgeeft. Dus voor het bevriezen van die flessen verwarm je dan jouw huis.

Haha, staat je koelkast in de slaapkamer? De hitte komt nu 99% van buiten en 1% van de TV op de slaapkamer.

In de winter, in een goed geïsoleerd huis is het effect van een koelkast wellicht wat meer aanwezig, niet in de zomer met alle openstaande ramen.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

14-07-2022 om 08:35

haarklover schreef op 14-07-2022 om 06:43:

[..]

De koelkast staat meestal niet op de slaapkamer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.