Huis, tuin en keuken
Citroengraag
31-10-2024 om 16:47
Noodpakket
Naar aanleiding van de ramo in Spanje: hoe voorbereid ben jij op een ramp? Ik zag dat hier eerder topics over waren, maar erg oud. Hoe lang houd jij het vol zonder electriciteit en stromend water?
Auwereel
31-10-2024 om 20:36
duizel schreef op 31-10-2024 om 19:53:
[..]
Oh ik heb maximale overstroming 0 meter. Dat is fijn. Kunnen wel genoeg andere dingen gebeuren natuurlijk
Heel veel regen van boven in plaats vanuit zee...
Caroline80
31-10-2024 om 21:01
Ik heb naast wat flessen frisdrank 3 1,5 liter flessen water en nog 5 liter in een jerrycan maar dat is niet geschikt om te drinken. Verder een paar blikken voegsel, wat we dan koud zouden moeten eten. Nog geen noodradio of waterfilter, maar die komen mogelijk als kerstpakket.
Chrissie80
31-10-2024 om 21:22
Hier totaal niet voorbereid en ik woon op een eiland middenin de polder een paar meter onder zeeniveau, dus als de ramp iets met water te maken heeft zijn we sowieso de lul hier. Misschien mogen we bij de buren in hun bootje, ik zal ze eens wat vaker lief aankijken. Qua eten moeten we ons wel een tijdje kunnen redden, als de garage droogblijft staat daar altijd een volle gasfles aan de barbecue. Maar dat 'droogblijven' zal het probleem zijn vrees ik, daar kan ik niet zoveel aan doen/voorbereiden. Ik ga voorlopig geen bootje kopen...
Ginevra
31-10-2024 om 21:23
Loulou39 schreef op 31-10-2024 om 19:25:
[..]Ik vraag me ook altijd af wat je met cash bij een ramp nog kunt doen: een kassa/scan etc werkt toch ook op stroom?
jij denkt dat als de stroom langdurig uitvalt, mensen wezenloos naar de deur van de appie gaan zitten kijken omdat dat de enige plek is waar je geld kunt uitgeven?
Natuurlijk niet. Iedereen die eten of verhandelbare spullen over heeft, gaat dat cash verkopen. Dat kan de groenteboer zijn die met een kladblokje de rekening optelt, of de hobbykippenhouder die eitjes gaat verkopen, of de preppende buurman die wel wat blikken bonen wil verkopen, of de boer uit de omgeving met een tractor die jou tegen betaling wel ergens heen kan brengen, etc etc.
Dorestad
31-10-2024 om 22:22
absor schreef op 31-10-2024 om 20:12:
[..]
Heb jij een ton contant geld thuis?!
Meer dan een ton. Maar niet in mijn huis, niet op mijn perceel.
Knutselkei
31-10-2024 om 22:25
Ik heb net even gelezen over het noodpakket van de overheid. Nu heb ik wel er veel van in huis. Maar er staat:
bewaar het op een goed bereikbare plek in een waterdichte verpakking zoals een rugzak die je makkelijk mee kan nemen als je snel weg moet.
Okee. Die zaklamp en de noodnummers,batterijen,eten zoals blik of noten ,wc papier,desinfecterende gel en de rest van dat kleinere spul dat snap ik. Maar gereedschap zoals hamer zaag en tangen,3 liter water pp per dag, warme dekens en de reservesleutels van auto etc. Nou dat wordt toch lastiger in die rugzak. En die sleutels wil ik daar niet hebben.
Venusss
31-10-2024 om 22:27
Caroline80 schreef op 31-10-2024 om 21:01:
Ik heb naast wat flessen frisdrank 3 1,5 liter flessen water en nog 5 liter in een jerrycan maar dat is niet geschikt om te drinken. Verder een paar blikken voegsel, wat we dan koud zouden moeten eten. Nog geen noodradio of waterfilter, maar die komen mogelijk als kerstpakket.
Taai spul wel, dat voegsel
Ies
31-10-2024 om 22:42
Dorestad schreef op 31-10-2024 om 22:22:
[..]
Oei Dorestad, pas je op?
Je bent een opvallende persoonlijkheid en als ik je irl zou kennen zou ik je wrs herkennen…
ToetieToover
31-10-2024 om 22:48
Vrijevlinder schreef op 31-10-2024 om 22:42:
Wat voor eten is er geschikt voor om koud te eten?
Gedroogd fruit, noten, zaden, crackers, pindakaas, gedroogde worstjes, en eigenlijk alle peulvruchten uit blik zijn ook als salade prima te doen. Ik zou alleen water koken en mixen met havermout en melkpoeder en water voor de thee. Dan gaat de brandstof lang mee.
Mugske
31-10-2024 om 23:19
wel lastig om tebepalen waar je dat noodpakket moet bewaren. Makkelijk te grijpen bij evacuatie -> ergens beneden. Bij overstepping is beneden juist niet handig, bij ons zou water op bovenverdieping komen, alleen zolderverdieping is dan droog. Daar kunnen spullen prima liggen, maar niet handig voor snelle evacuatie. Voedsel e.d. is eigenlijk alleen op benedenverdieping.
Emilie1980
31-10-2024 om 23:19
na alle berichten vraag ik mij opeens af....ga je afwassen? Of is het eigenlijk ook best handig om wat wegwerp servies en bestek te hebben als je zuinig moet zijn met water
Dorestad
31-10-2024 om 23:22
Ies schreef op 31-10-2024 om 22:42:
[..]
Oei Dorestad, pas je op?
Je bent een opvallende persoonlijkheid en als ik je irl zou kennen zou ik je wrs herkennen…
Het zou niet helpen. Ik weet niet eens waar het ligt. Echt niet. Het contante geld van de fam. Maar bij een ramp dus kunnen we ons met meerdere gezinnen dus qua voedsel zeker een jaar redden en qua contant geld ook.
Poezenmeisje
31-10-2024 om 23:40
ToetieToover schreef op 31-10-2024 om 22:48:
[..]
Gedroogd fruit, noten, zaden, crackers, pindakaas, gedroogde worstjes, en eigenlijk alle peulvruchten uit blik zijn ook als salade prima te doen. Ik zou alleen water koken en mixen met havermout en melkpoeder en water voor de thee. Dan gaat de brandstof lang mee.
Eten aan de kook brengen en verder garen in hooimadam, dekbed of slaapzak. Dat spaart energie.
SuzyQFive
31-10-2024 om 23:49
Mijn ex is wel een beetje een prepper, daarna heb ik er een poosje een afkeer van gehad.
Toen heb ik een paar keer een pakket gemaakt maar ben echt heel slecht in houdbaarheidsdata van dat soort dingen dus kon tot twee keer toe alles grotendeels weggooien. Maar het is wel verstandig om een pakket te hebben liggen ja. Dus op dit moment ben ik op een verbanddoos na en opgeladen powerbanks, niet voorbereid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.