Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Noodpakket

Naar aanleiding van de ramo in Spanje: hoe voorbereid ben jij op een ramp? Ik zag dat hier eerder topics over waren, maar erg oud. Hoe lang houd jij het vol zonder electriciteit en stromend water? 

Ik zou niet kunnen koken heb geen campingbrander of bbq. Ik heb wel wat blikjes op vooraad vooral visconserven daar redden we het een paar dagen op. Het brood uit de vriezer kunnen we ook wel enkele dagen eten en we behelpen ons wel met kant en klare wildstoof en rauwe zalm uit de vriezer. Wel water op voorraad en als dat op is gelukkig ook nog een wijn voorraadje en een paar flessen port.
We hebben een zaklamp die opgeladen is en een flinke voorraad kaarsen.
Heel eerlijk nee ik ben niet goed voorbereid op een ramp.

Ik heb nog maar een stuk of tien boeken in huis die ik kan herlezen. Kazan de Wolfshond, Bambi, Bambi's Kinderen, Perry de Eekhoorn, Het grote woud, Iets over de chemie van koken, van ene Harold McGee, iets over bindweefsel. Ongeveer 30 cm hoogte aan boeken. Aan je e-reader heb je dan ook niet veel. Even nagekeken maar ik heb er maar één gemist.

Denk dat je moet zien te ruilen. Zodat die weet hoe zijn bindweefsel werkt. Ik heb niet iets als Dr Zhivago.

Ik heb een heleboel heel warme dekens; dat weer wel. En een knijpkat. Zodat je bij een lantaarntje onder de warme dekens kan lezen wat je hád kunnen koken.

Ik denk dat de overheden iets gaan opzetten overigens.

we koken hier op electra. Dan hebben we dus niet veel aan blikgroenten, soep of vlees uit de diepvries. (Klein campinsetje met kleine gasfles). Wel een regenton bijv om toilet te spoelen als er geen water is. 
We wonen op een van de laagste punten van het land. Ik hoop snel weg te kunnen  richting mijn ouders. Die wonen dan weer op een van de hoogste punten van het land.

Ik zou een noodpakket moeten aanschaffen, tot nu toe niet verder gekomen dan flessen water. 

Mugske schreef op 31-10-2024 om 19:09:

we koken hier op electra. Dan hebben we dus niet veel aan blikgroenten, soep of vlees uit de diepvries. (Klein campinsetje met kleine gasfles). Wel een regenton bijv om toilet te spoelen als er geen water is.
We wonen op een van de laagste punten van het land. Ik hoop snel weg te kunnen richting mijn ouders. Die wonen dan weer op een van de hoogste punten van het land.

Evacueren is juist vaak gevaarlijk, aangezien de routes in dit  geval ook niet veilig zijn.

ik heb een tijdje terug een pakket samengesteld. Tabletten om water drinkbaar te maken, 10 pakken drinkwater en een lade in de kast met voedsel wat niet perse verwarmd hoeft te worden. Al heb ik daar ook een voorziening voor (soort campingbrander/bbq). En een stel isolatiedekens, noodradio en noodzaklamp. En alles voor het grijpen.
Plus ik heb een mini-noodpakket in de auto liggen: isolatiedekens (zo’n klein pakketje wat op aluminiumfolie lijkt), een pak water, doos met mueslirepen, een paar waxinelichtjes en lucifers. Voor als we in de auto overvallen worden door noodweer/monsterfiles oid.

haarklover schreef op 31-10-2024 om 18:44:

En als ik de wc niet doorspoelen kan, zal ik een gat in de tuin graven.

Ik zou er slootwater erdoor heen gooien.

Ik vraag me ook altijd af wat je met cash bij een ramp nog kunt doen: een kassa/scan etc werkt toch ook op stroom?

en als ik die mensen in spanje kijk, oh wat een nachtmerrie, dan heb je thuis je noodpakket maar zit je in je auto en wordt je zo weggesleurd. Verschrikkelijk 

Ben slecht voorbereid zelf heb maar meteen  water gekocht voor voorraad..maar weet zeker dat ik de oorlog niet overleef

Loulou39 schreef op 31-10-2024 om 19:25:

[..]

Ik zou er slootwater erdoor heen gooien.

Ik vraag me ook altijd af wat je met cash bij een ramp nog kunt doen: een kassa/scan etc werkt toch ook op stroom?

De kassamensen weten niet eens wat een product kost. De tijd van stickeren is allang voorbij in de supermarkt.

Toen we hier een urenlange stroomuitval hadden, loten de winkels hun deuren. Dat was een mooie dag voor de marktkooplui, op voorwaarde dat je contant geld had.

Auwereel schreef op 31-10-2024 om 18:54:

[..]

Het idee van bij militaire inundaties (en dat geldt dus ook voor andere overstromingen in ons land) is, dat het waterpeil zo wordt gekozen dat het gebied noch begaanbaar, noch bevaarbaar is. Je ziet niet waar de rivieren lopen namelijk.

Inundatie - Wikipedia

Bij mij komt het water trouwens 1,5 m te staan met als gevolg: geen water, geen electriciteit, geen internet, geen toilet, geen gas.

https://overstroomik.nl/

Oh ik heb maximale overstroming 0 meter. Dat is fijn. Kunnen wel genoeg andere dingen gebeuren natuurlijk. 

Auwereel schreef op 31-10-2024 om 18:46:

[..]

Hoeveel geld?

Ik heb ook wel wat flapjes liggen, maar ik vraag me af of we bij een grote stroomstoring de supermarkt wel binnen kunnen. Maar als het alleen het geldsysteem is, en contant geld wordt geaccepteerd, heb ik denk ik genoeg contant geld voor eten voor een week. Vraag me dan ook af als de problemen echt lang duren of ik dan nog veilig de supermarkt-aanschaf thuis krijg als mensen zonder contant geld zonder eten komen te zitten.

Best veel geld. Meer dan 100.000 eu. 

Dorestad schreef op 31-10-2024 om 20:01:

[..]

We hebben het over cash toch??

Dorestad schreef op 31-10-2024 om 20:01:

[..]

Heb jij een ton contant geld thuis?!

Wij zijn niet voorbereid 🙈. Redden het misschien week met eten wat we in huis hebben en zouden water uit regenton moeten koken. 

Due-scimmie schreef op 31-10-2024 om 20:12:

Wij zijn niet voorbereid 🙈. Redden het misschien week met eten wat we in huis hebben en zouden water uit regenton moeten koken.

Hoe zou je het koken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.