Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Meezoeken? Dekbedovertrek of wandkleed voor achterkant kast

Moosey schreef op 27-09-2023 om 23:14:

[..]

Google maar even op Ikea Rakke (de versie met berken frontjes) De kant met deurtjes staat richting ons bed, de achterkant grenst aan een bureau-hoek

Ik zou er iets "stijfs" tegenaan timmeren en behangen. MDF ofzo. 

Moosey

Moosey

27-09-2023 om 23:24 Topicstarter

Leuke ideeën allemaal, thanks! Ik wilde zeggen dat ik niet meer bergruimte nodig heb (is ook zo) maar een open kast met plek voor planten is natuurlijk altijd leuk Al ben ik wel heel blij met de ruimte die ik nu weerszijden over heb, dus dan zou ik meer een soort giga letterbak aan de achterkant moeten gaan maken #halloproject . Maar ik ga er toch nog even over denken. Dat wordt wel ook echt een stofnest lijkt me, huishouden is niet echt mijn hobby..

Qua stoffigheid van stof/dekbedovertrek: dat was ook meteen mijn twijfel, maar toen stond ik net naar mijn gordijnen te kijken en dacht ik, die worden toch ook niet stoffig? Ik denk dat stoffigheid enorm meevalt omdat het een verticaal oppervlak is. 
Ondergrond voor het behangen: het valt op zich nog mee, het is eigenlijk best een strakke achterkant. Alleen komt de achterwand niet tot de grond (er zitten grote lades onderin de kasten en om de één of andere reden heeft Ikea ervoor gekozen daar geen achterwand achter te doen) maar dat is makkelijk te fixen. En door een beetje stevig behang heen zie je die kleine bobbeltjes van zo’n achterwand denk ik niet meer toch? Blijft wel het euvel dat ik nooit eerder behangen heb en wel handig ben, maar niet zo heel precies..

Moosey schreef op 27-09-2023 om 23:24:

Leuke ideeën allemaal, thanks! Ik wilde zeggen dat ik niet meer bergruimte nodig heb (is ook zo) maar een open kast met plek voor planten is natuurlijk altijd leuk Al ben ik wel heel blij met de ruimte die ik nu weerszijden over heb, dus dan zou ik meer een soort giga letterbak aan de achterkant moeten gaan maken #halloproject . Maar ik ga er toch nog even over denken. Dat wordt wel ook echt een stofnest lijkt me, huishouden is niet echt mijn hobby..

Qua stoffigheid van stof/dekbedovertrek: dat was ook meteen mijn twijfel, maar toen stond ik net naar mijn gordijnen te kijken en dacht ik, die worden toch ook niet stoffig? Ik denk dat stoffigheid enorm meevalt omdat het een verticaal oppervlak is.
Ondergrond voor het behangen: het valt op zich nog mee, het is eigenlijk best een strakke achterkant. Alleen komt de achterwand niet tot de grond (er zitten grote lades onderin de kasten en om de één of andere reden heeft Ikea ervoor gekozen daar geen achterwand achter te doen) maar dat is makkelijk te fixen. En door een beetje stevig behang heen zie je die kleine bobbeltjes van zo’n achterwand denk ik niet meer toch? Blijft wel het euvel dat ik nooit eerder behangen heb en wel handig ben, maar niet zo heel precies..

Meestal zit er aan de voorkant een plint en de achterkant niet. De achterkant van de kast stopt dan bij de onderste plank. Ook omdat de spijkers daar in geslagen moeten worden. Maar als je 2 spaanplaten neemt en je laat ze op 220 afzagen en 1 nog in de hoogte op een meter, dan ben je er al. En als het goed is heb je per kast 3 lijnen waarin je kunt spijkeren. Buitenkanten en vaak in het midden nog. 

Moosey schreef op 27-09-2023 om 23:14:

[..]

Google maar even op Ikea Rakke (de versie met berken frontjes) De kant met deurtjes staat richting ons bed, de achterkant grenst aan een bureau-hoek

Even gegoogled en ik zou iets met hout doen op achterkant. Beetje dezelfde stijl aanhouden als voorkant of dit soort panelen monteren : 

2-C645527-6-EE2-4814-8-EF1-F28-BEF2349-D1.jpg

Moosey

Moosey

27-09-2023 om 23:31 Topicstarter

redbulletje schreef op 27-09-2023 om 23:01:

Batikstof van de rol:
https://www.machinequilting.nl/shelby-paisley-blauw.html?id=253525640&quantity=1

Hier zitten echt hele mooi dingen bij RB! En t is wel precies de breedte van 1 kast. 

GroenTuintje schreef op 27-09-2023 om 23:30:

[..]

Even gegoogled en ik zou iets met hout doen op achterkant. Beetje dezelfde stijl aanhouden als voorkant of dit soort panelen monteren :

Maar dan hou je toch een spleet tussen de kasten? Denk ik...

Oh nee, verkeerd gelezen

GroenTuintje schreef op 27-09-2023 om 23:30:

[..]

Prachtig! 

Ik hou zo van dit motief, beetje art-deco

ATOLL-paon-1-scaled.jpg

ik zou achter de kasten een plaat zetten die precies de achterkanten bedekt en dat behangen.
Je kan tegenwoordig zo gaaf behang uitkiezen. En op de behangde kant zou ik een mooie spiegel hangen.
Dus die plaat vastschroeven aan de kasten voor de stevigheid. En onder de spiegel dan een een schouw plaatsen en schilderen in een kleur die terugkomt in het behang. En daar een mand naast zetten met houtblokken.

Ik heb laatst deze gehaald in de rentepuntenshop. Qua kleur voldoet hij wel en hij staat denk ik wel mooi bij een Indonesisch kamerscherm:

https://www.ing.nl/punten/productdetail/1017736

Bamboe rolgordijnen?
Jute?

Zelfgemaakt wandkleed. Jute of gordijnstof; daar maak je een basistekening op en daarna knip je de stukken benodigde stof uit oude mooi gekleurde kleding en die lijm je erop met latexlijm voor textiel (Hema). Of opspelden en dan grote, onzichtbare naaisteken. Een beetje grote vlakken, bijvoorbeeld een heuvellandschap; dat schiet lekker op, is heel decoratief, ziet er professioneel uit en dan ben je binnen een dag klaar.

Dit is uiterst makkelijk uit de losse pols zelf te tekenen en te knippen:

Clouds_l.jpg

Je kan ook een grotere plaat mdf of gipsplaat monteren zodat die in breedte en/of hoogte een paar dm uitsteekt en die behandelen als een afscheidingswand.

Kijk eens hier: https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-wandtapijt-vogels.html?catId=0&initiative_id=SB_20230927211617&SearchText=wandtapijt+vogels&spm=a2g0o.detail.1000002.0.
We hebben er een jaar geleden 1 voor mijn dochter besteld, een sterrenhemel. Heel dun maar wel stevig doek. 

rionyriony schreef op 28-09-2023 om 07:14:

Bamboe rolgordijnen?
Jute?

Ik zou ook gaan kijken voor iets met bamboe, bijv bij een tuincentrum of de Kwantum. Z'n rolgordijn bijv hoef je alleen aan de bovenkant goed vast te maken en halverwege een spijkertje, maar dan heb je de onderkant wel opgelost. En bamboe kan ook heel goed bij een Indonesisch kamerscherm. 

BritgetJones007 schreef op 28-09-2023 om 06:24:

ik zou achter de kasten een plaat zetten die precies de achterkanten bedekt en dat behangen.
Je kan tegenwoordig zo gaaf behang uitkiezen. En op de behangde kant zou ik een mooie spiegel hangen.
Dus die plaat vastschroeven aan de kasten voor de stevigheid. En onder de spiegel dan een een schouw plaatsen en schilderen in een kleur die terugkomt in het behang. En daar een mand naast zetten met houtblokken.

Goedemorgen .... moet hier om lachen, het is  half 7 net wakker en je her decoreert de woonkamer van Moosey   

BritgetJones007 schreef op 28-09-2023 om 06:24:

Klinkt leuk alleen vind ik een mand met houtblokken niet helemaal iets voor een slaap/werkkamer.. je zou wel extra dekens oid in de mand kunnen doen. Lekker voor als je in de winter aan het werk bent om over je benen te leggen of als het heel koud als extra deken op bed. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.