Huis, tuin en keuken
Knutselkei
28-12-2024 om 19:02
Kastje,laatje,plankje of plekje per dag.
Een topic over een klein klusje in het huishouden per dag, wat je huis langzamer steeds schoner en opgeruimder maakt. Ik heb m nu vast gestart om te oefenen
Ik heb vandaag nog geen laatje gedaan. Gisteren al wel. De keukenlade met kruiden etc. Die ziet er weer spik en span uit. Vandaag maak ik me er makkelijk af met de halkast bovenkant weer leegmaken. Netjes voor het oog.
Knutselkei
02-01-2025 om 21:59
1 ding per dag is inderdaad de motvatie. Of dat nu echt 1 ding is of 3 x per week een kastje of 7 laadjes in het weekend. Allemaal prima. Meer dat je gemotiveerd wordt om kleine dingen op te pakken zdat het beetje bij beetje steeds opgeruimder en schoner wordt. Grote klussen mogen in het andere topicom iedereen hier een goed gevoel te geven. Wat je doet is goed he?
ikword er bv nu blij van dat als ik boven rond loop de tafel in de voorkamer leeg s. Dat was heel lang geleden. Dat motiveert om verder te gaan.
Kizomba
02-01-2025 om 23:29
HAHA!wait..what schreef op 02-01-2025 om 21:34:
[..]
Misschien helpt het als ik zeg dat ik nog niks gedaan heb? Ik heb alleen maar opbergbakjes gekocht. Mijn bedoeling was om vandaag een krat op te ruimen waar allemaal douchespul en make-up e.d. in zit. Dat is dus helaas niet gelukt
@Mlah! ...Ik ook nog niet hoor, op 1 kastje na. Al een paar dagen 🤧🥴 . Hopelijk krijg ik morgen weer iets gedaan 🍀. Laat je niet gek maken door anderen. Knap dat ze het doen, maar jij bent jij en jij doet het op jouw tempo 🤷♀️.
Kaarslichtje
03-01-2025 om 00:07
Mlah! schreef op 02-01-2025 om 21:30:
[..]
Ja, echt zeg. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn motivatie er een beetje onder lijdt, als iedereen steeds veel meer doet. Gisteren ook de fout gemaakt om teveel in een keer te doen omdat ik niet achter wilde blijven bij de rest. Ja, dat is een mij-probleem.
Ik ga terug naar de originele gedachte: 1 ding per dag. Voordat ik overweldigd afhaak.
Aangezien ik nooit weet waar ik moet beginnen, ga ik een pot maken met allemaal briefjes van alle planken en dan elke keer een lootje trekken. Misschien twee potten: kleine en grote planken.
Ik heb vandaag twee kleine dingetjes opgepakt. 10 minuten werk. Misschien werkt het om in plaats van één laatje er een tijd op te zetten? Ik had vandaag ook geen zin. Tijdens het koken heb ik tussendoor die twee dingetjes gedaan. Dan ben je toch al bezig. Achteraf wel blij dat ik iets heb gedaan. Al is het elke dag maar 1 ding weggooien, verplaatsen, uitzoeken... Al is het maar vijf minuten... Zo blijft het voor mij leuk en overzichtelijk. Ik probeer wel iets op te ruimen wat buiten mijn normale bezigheden valt.
Mammoet
03-01-2025 om 00:32
Wat een fijn topic! Krijg echt zin om op te ruimen nu. Hopen dit jaar een nieuw, kleiner huis te vinden dus er mag flink wat weg voor die tijd. Beetje bij beetje ga ik daar nu vast mee aan de slag!
lientje69
03-01-2025 om 07:08
Mlah! schreef op 02-01-2025 om 21:30:
[..]
Ja, echt zeg. Ik moet eerlijk bekennen dat mijn motivatie er een beetje onder lijdt, als iedereen steeds veel meer doet. Gisteren ook de fout gemaakt om teveel in een keer te doen omdat ik niet achter wilde blijven bij de rest. Ja, dat is een mij-probleem.
Ik ga terug naar de originele gedachte: 1 ding per dag. Voordat ik overweldigd afhaak.
Aangezien ik nooit weet waar ik moet beginnen, ga ik een pot maken met allemaal briefjes van alle planken en dan elke keer een lootje trekken. Misschien twee potten: kleine en grote planken.
Ik doe ook gewoon een ding per dag hoor. En dat is dan een klein kastje. Of één plank. Hooguit 2 als het vlot loopt. Je ziet in een week al verschil. Ga vandaag met de trapkast ( kleinste plank ) beginnen. Als ik die helemaal doe ben ik zo 2 uur bezig. Juist dat veel in één keer doen motiveert me niet. Dan heb ik er snel genoeg van en doe ik het hele jaar niks meer .
lientje69
03-01-2025 om 08:24
De bovenste 2 kleinere planken in de trapkast zijn opgeruimd. Heb veel weg moeten gooien. ( over datum )
Ik moet echt gaan zorgen wat beter daar op te letten.
Nu nog de rest maar weet niet of ik daar de komende dagen aan toe kom. Veel werken en vol programma.
Tuinfluiter
03-01-2025 om 08:29
@Mlah
Soms kan een klus van een ander klinken als heel veel werk maar ik ben gisteren maar een kwartier bezig geweest met mijn twee grote planken en mijn kastje met 2 kleine planken.
Gewoon op je eigen manier doen wat bij jou past is goed genoeg.
Auwereel
03-01-2025 om 08:50
Dat ik een hele kast heb opgeruimd, kwam omdat gisteren de dag net anders liep dan verwacht en ik tijd over had in mijn vakantie, anders had ik het niet gesaan. De kast had al jaren eerder uitgeruimd kunnen worden, dus ik verbaas mezelf dat ik het nu eindelijk heb aangepakt. Er zijn nog heel veel meer kasten met overbodige troep in huis.
Kaarslichtje
03-01-2025 om 10:18
lientje69 schreef op 03-01-2025 om 07:08:
[..]
Juist dat veel in één keer doen motiveert me niet. Dan heb ik er snel genoeg van en doe ik het hele jaar niks meer .
Dit herken ik! Normaal ben ik van het in één keer alles doen, maar ik vind een klein stukje per dag motiverender. Mooi inzicht na een paar dagen op deze manier opruimen. 😍
Bakblik
03-01-2025 om 10:35
Ik heb mijn target weer gehaald voor vandaag
Wachtend tot ik in de badkamer terecht kon ruimde ik de vaatwasser uit. Daar kwam een jampot uit die in een van mijn maandjes in de kelder moest. 2 Mandjes met lege potjes van jam en sausjes die ik gebruik voor sausjes of andere dingen die ik goed afgesloten in de koelkast wil zetten.
Mandjes waren rommelig en plakkerig. Even naar de keuken gehaald en schoongemaakt en weer netjes volgestapeld.
Jammer is wel dat mijn beurt in de badkamer nu "voorbij" is. Dochter is haar haar aan het wassen.
Weer 10 minuten wachten dus maar even mijn vorderingen in dit topic melden.
Tuinplantje
03-01-2025 om 11:25
Goedemorgen
Ik heb vandaag 1 keukenlaatje opgeruimd. Weinig werk want ik heb deze keuken nog maar kort. Maar er kan toch iets naar de kringloop.
Verder best veel huishoudelijke klusjes gedaan; was, opruimen, stofzuigen enz. En een beetje gelezen. K heb mentaal niet zo'n lekkere dag door wat privé dingen en merk dat ik daardoor nieteens voldoening voel van wat ik heb gedaan, herkennen jullie dat?
Vanmiddag zie ik een paar vriendinnen, dat zal wel goed doen...
Damoontje
03-01-2025 om 13:51
Ik heb gisteren een beetje teveel gedaan en nu even rust. Ik wilde alleen een plant verpotten maar nu kan ik mijn potgrond nergens meer vinden. Komt volgende week wel.
In t weekend naar mijn vriend en aan zijn laatjes begin ik maar niet, haha.
Die grote kast die ik van MP kan ophalen daar ben ik nog steeds mee bezig. Ik moet namelijk ook nog iemand hebben die m hier naar twee hoog kan sjouwen. Altijd een hoop geregel zulke dingen. Maar een hele grote kledingkast voor niets is wel heel mooi natuurlijk.
Mlah!
03-01-2025 om 14:10
Wat voor een type opruimers zijn jullie? https://clutterbug.me/what-clutterbug-are-you-test
Ik blijk een bij te zijn volgens de test, incl niet helpend perfectionisme. Goh ..
Toch hou ik ook wel erg van alles achter gesloten deuren want ik vind afstoffen super irritant
Ies
03-01-2025 om 14:30
Een moeilijk bereikbare plank in douche gedaan.
Trots op mezelf want eigenlijk geen ruimte voor. (energie, tijd) Maar was zoooo hard nodig. Lang mee bezig geweest.
Auwereel
03-01-2025 om 15:01
Vandaag 2 vuilniszakken restafval en 3 zakken textiel/oude kleding naar de vuilcontainers gebracht.
Dat ruimt op, maar er moet mog meer weg. Een zak elektronisch afval, en voor de kringloop wat spulletjes en een doos met boeken. Als ik dan toch bij de kringloop ben, ga ik kijken of ze kaarsenstandaards verkopen. Ik ben een flinke zak kaarsen tegengekomen en lucifers en dat is in het kader van preppen natuurlijk handig, dus die worden niet weggegooid. Maar ik heb er niet veel aan als ik geen standaard heb om ze in te stoppen!