Huis, tuin en keuken
KorryLem
27-08-2024 om 10:17
Hoe weet ik welk hondenvoer goed is?
Hallo allemaal,
Ik ben de laatste tijd wat gaan verdiepen/uitzoeken wat nu eigenlijk goed hondenvoer is. Tijdens mijn zoektocht kwam ik de website Voerwijzer tegen(En verder niet heel veel). Het leek me een nuttige bron, dus ik ben ermee aan de slag gegaan om beter te begrijpen waar ik op moet letten bij het kiezen van de juiste hondenbrokken. Maar nu vraag ik me af of Voerwijzer echt betrouwbaar is en of ik de informatie goed interpreteer. En ik gok eigenlijk dat hier wel een groep mensen zit met verstand van hondenvoer etc.
In een artikel op Voerwijzer wordt uitgelegd hoe je zelf een brok kunt beoordelen, maar ik merk dat ik bij de eerste stap wat vastloop. Er wordt namelijk aangeraden om te letten op een eiwitgehalte van minimaal 25%. (Het betreffende artikel is hier te vinden: https://www.voerwijzer.com/zelf-een-brok-beoordelen-in-6-stappen/)
Ik heb dit geprobeerd toe te passen op een paar soorten hondenvoer. Zo keek ik bijvoorbeeld naar de Farmina N&D Prime Lam & Bosbes, die een ruw eiwitgehalte van 34% heeft. Maar omdat het derde ingrediënt zoete aardappel is, vraag ik me af of je dan nog wel aan die 25% dierlijke eiwitten komt. (Meer informatie over deze brok is hier: https://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/farmina/1228043?activeVariant=1228043.0)
Een ander voorbeeld is de Carnilove Eend & Fazant. Dit voer bevat gele erwten (20%) en heeft een ruw eiwitgehalte van 37%. Volgens de eerste stap zou het eiwitgehalte minimaal 25% moeten zijn, maar ik vind het lastig om in te schatten of dat nog klopt, gezien de plantaardige ingrediënten.
(Meer informatie over deze brok is hier: https://cutiedog.nl/product/carnilove-hondenvoer-adult/)
Hoewel ik weet dat deze brokken over het algemeen goed beoordeeld worden, heb ik het gevoel dat ik iets mis in mijn denkwijze. Kan iemand mij uitleggen waar ik de fout in ga? Hoe kan ik deze informatie beter interpreteren? Of kan ik beter andere artikelen/bronnen lezen? Of heeft iemand andere tips?
Nick90
27-08-2024 om 11:00
gewoon kijken waar de hond het goed op doet. Mijne eet voornamelijk rauw daar doet ie het goed op
Beterlaat2021!
27-08-2024 om 11:35
Mijn voorkeur gaat uit naar brokken met een hoog vleespercentage. Geen Royal Canin, dat heeft als hoofdbestanddeel graan, ideaal voor een paard.
Wolf of Wilderness is graanvrij met veel vlees, vitaminen, mineralen.
(www.zooplus.nl of www.bitiba.nl )
MildredRatched
27-08-2024 om 11:44
er staan ook verschillende brokken op al met een cijfer/sterren erbij. Kan je daar iets van kiezen?
MildredRatched
27-08-2024 om 11:47
ga maar eens een brok vergelijken die 1 ster heeft. Dan zie je al zo’n verschil met de merken die jij nu noemt. Dat zegt al iets over de kwaliteit, een procentje hier en daar maakt het verschil niet
MildredRatched
27-08-2024 om 11:50
MildredRatched schreef op 27-08-2024 om 11:44:
er staan ook verschillende brokken op al met een cijfer/sterren erbij. Kan je daar iets van kiezen?
Farmina krijgt bijvoorbeeld als brok 5 sterren, een goed keus dus https://voerwijzer.com/review-farmina-hondenbrokken/
rionyriony
27-08-2024 om 14:04
Er moet op de verpakking staan "Complete voeding".
Geen enkele hond wordt dus meer ziek door gebrek aan voedingscomponenten maar er bestaat verschil in smaak, verteerbaarheid en wat het baasje ervan vindt. Lijken er stukken vlees in te zitten? Ruikt het naar iets wat ik lekker vind?
Het thuismerk van Lidl is goedkoop, bevat de goede voedingsstoffen, het dier maakt normale drollen en vaak vinden ze het lekker.
Je kan ook Pal nemen, tegenwoordig Pedigree Pal genoemd omdat dat deftiger klinkt, en dit was vroeger een goedkoop (discount) merk. Toch wel knap hoe ze hun image hebben weten op te krikken, én hun winstmarge.
Vaak, en die van mij allemaal, prefereerden vers voer. Uit de vriezer bij de super, dan is het "compleet", of zelf samengesteld, wat wij altijd deden, van pens en ander afvalvlees zoals kippenmaagjes, plus gekookte granen, vetten en wat scheppen uit een blik vitaminen & mineralen.
rionyriony
27-08-2024 om 14:18
Een puppy zou ik puppyvoer geven, omdat dit een hoger percentage eiwitten bevat. Veel honden moeten heel snel groeien in hun jeugd dus dan is het nodig. Maar daar zijn standaarden voor, en het wordt allemaal berekend. Vooral bij heel grote dieren is dit belangrijk. Er moet nogal wat gewicht worden gedragen dus het is van groot belang dat iemand zich niet vergist.
En er is ook seniorenvoer. Veel eiwit is dan niet meer zo nodig en onnodig belastend.
MildredRatched
27-08-2024 om 14:41
rionyriony schreef op 27-08-2024 om 14:18:
Een puppy zou ik puppyvoer geven, omdat dit een hoger percentage eiwitten bevat. Veel honden moeten heel snel groeien in hun jeugd dus dan is het nodig. Maar daar zijn standaarden voor, en het wordt allemaal berekend. Vooral bij heel grote dieren is dit belangrijk. Er moet nogal wat gewicht worden gedragen dus het is van groot belang dat iemand zich niet vergist.
En er is ook seniorenvoer. Veel eiwit is dan niet meer zo nodig en onnodig belastend.
Maar het is dan wel weer belangrijk dat er de juiste hoeveelheden aan bijv calcium in zit, om groeipijn te voorkomen bij grote rassen
Broadway
27-08-2024 om 14:48
ik kijk vooral of het eerste ingrediënt niet granen is. vleesaandeel wil ik vrij hoog hebben.
maar vervolgens heb ik een, op papier, perfecte brok waar mijn allergie-oudje het goed op doet (wolf of wilderness) en toen we onze 2de hond kregen had die van deze brokken continu diarree... daar sta je dan met je goede gedrag.
Voor haar per ongeluk uitgekomen bij de eigen merk geperste brok van een zelfstandige winkel bij mij in de buurt. (beetje zoals de boerenbond, maar dan een privé-onderneming met maar 1 vestiging) en daar gaat zij geweldig op. Als ik naar de ingrediënten kijkt bloedt mijn hondenmoederhart, maar zij gaat goed dus wie ben ik dan om daar iets van te vinden?
met andere woorden: ik heb het opgegeven
Ted68
27-08-2024 om 15:39
Hier ook een hond die allergies is voor granen...Dus kook ik vaak zelf...en heb hyperallergene brokken die ze verdraagd
Valentijn101
27-08-2024 om 17:19
tja, als er in menseneten al pony als Zweeds balletje verkocht wordt dan lijkt het me best waarschijnlijk dat de informatie op de etiketten diervoeding niet 100% correct zijn. Bij mijn katten voer ik dus verschillende merken door elkaar en wissel regelmatig af. Zo hoop ik dat ze toch alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. En mijn katten zijn blij dat ze niet elke keer hetzelfde te eten krijgen. Dat deed ik vroeger ook met het voer van mijn hond.
Dutchgirly
27-08-2024 om 18:15
Ik heb advies gekregen van een voedingsdeskundige. Zij adviseerde mij brokjes zonder 'vrije glutamaat'. Toen ben ik uitgekomen op brokjes van Essential Foods. Heel eerlijk, mijn hond doet het er super goed op en is sindsdien niet meer ziek geweest (afkloppen).
Op deze pagina staat een lijst met merken die brokken hebben zonder dat stofje:
https://voerwijzer.com/in-welke-brokken-zit-gehydroliseerd-eiwit-msg/
En hier meer info over vrije glutamaat:
https://voerwijzer.com/smaakmakers-in-hondenbrokken-en-kattenbrokken/
Heda
27-08-2024 om 18:55
Onze hond eet kvv, vers vlees. Hij is heel gevoelig voor allergieën, zo is hij allergisch voor kip, rund, lam en granen. In het begin was het een beetje zoeken met ontdooien en het bereiden etc maar ik zweer er nu bij. Ik denk dat ik in de toekomst bij een evt andere hond geen brokken meer zal geven. Hij ziet er super mooi uit en zijn vacht is ook veel mooier.
Mocht je toch brokken willen geven, zou ik zelf een geperste brok geven.
Euphoria
30-08-2024 om 15:11
Valentijn101 schreef op 27-08-2024 om 17:19:
tja, als er in menseneten al pony als Zweeds balletje verkocht wordt dan lijkt het me best waarschijnlijk dat de informatie op de etiketten diervoeding niet 100% correct zijn. Bij mijn katten voer ik dus verschillende merken door elkaar en wissel regelmatig af. Zo hoop ik dat ze toch alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. En mijn katten zijn blij dat ze niet elke keer hetzelfde te eten krijgen. Dat deed ik vroeger ook met het voer van mijn hond.
Wacht…wat????
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.