Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
Friezinnetje
10-03-2022 om 17:03
Mama-Inge schreef op 10-03-2022 om 16:31:
[..]
Die is het inderdaad. Ik meende al dat het iets anemoon was, maar dacht dat het een zakje was met allemaal verschillende kleuren, daardoor ging ik twijfelen
Die heb je wel in verschillende kleuren, wit, rose en paars. Ik heb ze zelf ook in de tuin en als die gaan bloeien, dan is het lente!
ToetieToover
10-03-2022 om 17:52
Supercow, de boom niet schrappen hoor! Dat is het plafond van je tuin. Niets zo fijn als in elke tuin een boom. Ik weet een hele leuke, kleinblijvende boom. Die geeft dan minder schaduw maar omdat hij hangt(treurt), weet je zeker dat hij nooit te hoog wordt. Hij heeft zilverkleurig blad en dat combineert heel mooi met bijvoorbeeld een rijtje lavendel langs je terras en in de hete zonplekken nog wat phlomis en stachys om meer grijs blad toe te voegen. Erg mooi met paarse heuchera en een donkerpaarse clematis in de perenboom. Deze bedoel ik:
Pyrus salicifolia pendula. Neem vooral minimaal 2 m 20 hoog want hij groeit naar beneden en in de breedte.
ToetieToover
10-03-2022 om 17:55
Friezinnetje schreef op 10-03-2022 om 17:03:
[..]
Die heb je wel in verschillende kleuren, wit, rose en paars. Ik heb ze zelf ook in de tuin en als die gaan bloeien, dan is het lente!
Nope, het is pas echt lente als mijn Wisteria’s bloeien!!
ToetieToover
10-03-2022 om 18:02
SuperCow schreef op 10-03-2022 om 09:53:
[..]
Dat wil ik inderdaad graag, ook zodat die schuur uit het zicht is. Maar wat zet ik daar neer? Dat vind ik een hele lastige. Ik heb nog een (nog niet al te grote) camelia, die combineren met een azalea? Al wordt die ook snel weer breed en ik zoek vooral hoog (1,50 of zo).
En haha, die schop staat daar inderdaad de boom-to-be uit te beelden al heb ik hem een klein beetje naar rechts verplaatst.
Om dit seizoen de schuur uit zicht te houden, zou ik kippengaas op de schuur timmeren en heel veel lathyrus zaaien! Of ‘gewoon’ mooie runner bean ‘scarlet emperor’, kun je er nog van eten ook.
ToetieToover
10-03-2022 om 18:15
Phlomis
Heuchera
Lavendel
Clematis Etoile Violette
Stachys
Ik droom even weg hoor
EnchantedDragonfly18
10-03-2022 om 19:41
Peen schreef op 09-03-2022 om 11:55:
Zou ik nu een struik kunnen verplaatsen? Ik heb een pruikenboom, maar die staat op een heel verkeerde plek. Hij begint al uit te lopen, dus te lang wachten lijkt me ook niet handig?
Dat kan wel, maar je moet de eerste periode heel veel water geven wat echt in de kluit terecht komt. Misschien kun je er een gietrand omheen maken. Heb ik zelf gedaan bij aanplant leibomen en een borderrand/gazonrand gebruikt van 25 cm hoog. Die graaf je een stukje in en giet je dan vol water. Als het heel langzaam wegloopt is het goed geplaatst.
EnchantedDragonfly18
10-03-2022 om 19:52
SuperCow schreef op 09-03-2022 om 14:57:
Even niet naar de rommel kijken, work in progress....
Tegen de schuur max 3 stuks Fargesia Nitida. Omdat nu alles open ligt is het wel makkelijk om, voor de zekerheid, een wortelbegrenzer in te graven. Deze Fargesia is niet woekerend, maar ik ben zelf van better safe than sorry.
Een groenblijvende bamboe haag van de Fargesia murieliae 'Nitida' kun je planten in zowel de schaduw als zon. Qua grondsoort is alles prima, let alleen op met langdurige nattigheid en droogte. Door de snelle groei van zo'n 50 tot 70 cm. per jaar heb je na het planten al snel een zichtdichte en hoge bamboe haag staan.
Pejeka1
10-03-2022 om 20:22
Ik verheug me erg op de ribes, een struik die ooit van de tuin van mijn oma naar mijn ouders is verhuisd, en nu in mijn tuin staat. En de Cornelisroos, ook nog uit de tuin van mijn oma (het is een geurende pioensoort).
Aaaanne
10-03-2022 om 23:21
GroenTuintje schreef op 09-03-2022 om 23:07:
@Aaaane, ja ik ben ook erg benieuwd . En misschien kan ik mijn verhalen ook delen op die website ik zal je mijn e-mail pmen
Ik was even druk vandaag, uitnodiging is zojuist verzonden, als het goed is. Ik heb dit nog niet eerder gedaan
Aaaanne
10-03-2022 om 23:27
Vanmiddag heerlijk in de tuin gewerkt! Ik kwam van alles tegen wat ik vergeten was. Bijna de framboos die ik eind van de herfst had gekregen en geplant er uit getrokken . Dat was een 'doornloze framboos'. Ik zag nu alleen 5 stelen boordevol stekels en ik heb regelmatig uitzaaiende wilde rozen dus ik dacht 'daar heb je er weer een' (ik heb een wilde roos, die vind ik erg mooi. Maar niet overal graag ). Nog net op tijd aan gedacht dat dat de framboos moest zijn.
GroenTuintje
10-03-2022 om 23:30
Aaaanne schreef op 10-03-2022 om 23:21:
[..]
Ik was even druk vandaag, uitnodiging is zojuist verzonden, als het goed is. Ik heb dit nog niet eerder gedaan
Aaaanne
10-03-2022 om 23:50
GroenTuintje schreef op 10-03-2022 om 23:30:
[..]
Weet je je weg te vinden in wordpress met aanmaken nieuwe pagina's, in menu zetten etc? Ander roep maar. Wat mij betreft gooi je alles om trouwens hoor!
Mama-Inge
11-03-2022 om 06:56
Aaaanne schreef op 09-03-2022 om 22:17:
Ohhhh wat wordt je tuin mooi Tickel! Het was toch pas vorig voorjaar dat het een bouwput was? Het ziet er prachtig uit al nu!!
Supercow, jeeey jij bent goed bezig!
Ik heb ook zon en zand hier. Varens zijn niet zo'n succes in de zon. Ik heb sinds afgelopen zomer zonneroosjes, die doen het super goed. Je terras ziet er super uit, hopelijk gaat die kruiptijm er tussen willen groeien. Ik krijg het hier niet aan de praat, de slakken vinden het ook heerlijk. Wat hier wel goed langs/tussen/over het pad heen groeit is Hoornbloem.
Zonnehoed zou het hier horen te doen, maar die wil niet. Groot kaasjeskruid gaat wel goed de hoogte in.
GroenTuintje wat goed zeg!! Ik ben benieuwd naar je verhalen daarover
En ja tuurlijk is ons tuincentrum al weer openhttps://tegentegeltuinentuincentrum.wordpress.com/
Ik zou het trouwens leuk vinden als we daar nog eens wat mee doen. Als ik via pb je (forum) emailadres krijg kan ik je auteur maken. Met meer auteurs wordt het vast leuker want nu is het een beetje kale in een avondje in elkaar geprutste bende
Ik heb je mijn mailadres gestuurd
GroenTuintje
11-03-2022 om 07:37
Aaaanne schreef op 10-03-2022 om 23:50:
[..]
Weet je je weg te vinden in wordpress met aanmaken nieuwe pagina's, in menu zetten etc? Ander roep maar. Wat mij betreft gooi je alles om trouwens hoor!
Ik heb mij er nog niet in verdiept
SuperCow
11-03-2022 om 09:03
ToetieToover schreef op 10-03-2022 om 18:15:
Ik droom even weg hoor
Je weet wel leuke combinaties te maken! Een paarse clematis hoop ik nog toe te voegen op de schutting alleen staan er al 2 klimmers op 3,5 meter en ik ben bang dat het te druk wordt. Aan de andere kant, als de schuur verplaatst wordt heb ik weer 2 meter schutting erbij.
Ik hou van (krul/treur)wilg maar wordt helaas te groot en die pyrus heeft daar wel wat van weg. Wat een leuke boom, die komt echt op de lijst! Het is een peer lees ik, geeft ie toevallig ook vruchten? Heuchera's heb ik, die ezelsoor hou ik even in gedachten.
Lavendel wil het hier niet leuk doen. Het worden armetierige plantjes met half verschrompelde blaadjes. Ligt niet helemaal aan mij want in andere voortuinen doet ie hetzelfde.
Ik vind het ook wel grappig hoe iedereen automatisch rekening houdt met mijn onuitgesproken aversie tegen gele bloemen.
Bamboe haag tegen de schuur / schutting heb ik ook aan zitten denken (ergens in een tuinprogramma gezien: gaaf!). Ik hoop alleen dat de schuur op korte termijn vervangen gaat worden dus dan heeft die bamboe geen kans om echt te groeien (en daar moet dan weer een pad komen dus moet ie weer weg). Een eenjarige woekeraar is dan wel een leuk idee en boontjes zijn welkom!