Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
EnchantedDragonfly18
09-03-2022 om 21:59
SuperCow schreef op 09-03-2022 om 14:50:
Ik vind beplanten in hoogte een lastige. De boom oké, daaromheen denk ik varens (50) of heuchera (50) en de herfstanemonen (70) te zetten. In/om het vijvertje mss wat stropijpjes en blauwe lis (en een mini-lelie). De bamboe wordt ooit nog eens wat (3m). Is dat genoeg structuur voor de winter? Voor bij de vijver dan de sneeuwklokjes en crocussen (is ook meest zichtbare stuk tuin en de kleine narcissen gaan in de haag achter.
Ik zal kijken of ik wat foto's kan plaatsen.
Let ook op dat je in de winter niet naar een kale vlakte hoeft te kijken door wat wintergroene(bloeiende) planten af te wisselen met dat wat afsterft.
In de achtertuin heb ik, laagblijvend, steenanjer, helleborus en penstemon Red Husker. Die penstemon is in de basis laag en in de zomer komer er lange stengels met bloemen uit. In de voortuin heb ik schildersverdriet staan die eenzelfde soort groei en bloei heeft.
Penstemon Red Husker
Wat trouwens ook onwijs leuk staat tussen tegels, en snel groeit, vetmuur (Sagina subulata). Het lijkt erg op gras maar er komen heel kleine witte bloemetjes in, en het is wintergroen.
Dit waren 9x9 potjes en binnen 6 maanden dichtgegroeid.
Aaaanne
09-03-2022 om 22:17
Ohhhh wat wordt je tuin mooi Tickel! Het was toch pas vorig voorjaar dat het een bouwput was? Het ziet er prachtig uit al nu!!
Supercow, jeeey jij bent goed bezig!
Ik heb ook zon en zand hier. Varens zijn niet zo'n succes in de zon. Ik heb sinds afgelopen zomer zonneroosjes, die doen het super goed. Je terras ziet er super uit, hopelijk gaat die kruiptijm er tussen willen groeien. Ik krijg het hier niet aan de praat, de slakken vinden het ook heerlijk. Wat hier wel goed langs/tussen/over het pad heen groeit is Hoornbloem.
Zonnehoed zou het hier horen te doen, maar die wil niet. Groot kaasjeskruid gaat wel goed de hoogte in.
GroenTuintje wat goed zeg!! Ik ben benieuwd naar je verhalen daarover
En ja tuurlijk is ons tuincentrum al weer open
https://tegentegeltuinentuincentrum.wordpress.com/
Ik zou het trouwens leuk vinden als we daar nog eens wat mee doen. Als ik via pb je (forum) emailadres krijg kan ik je auteur maken. Met meer auteurs wordt het vast leuker want nu is het een beetje kale in een avondje in elkaar geprutste bende
BrightEchidna89
09-03-2022 om 22:47
SuperCow:
Nu ik je foto's zie begrijp ik dat je sommige dingen niet kunt veranderen.
Misschien kun je wel overwegen om de waterpartij te klemmen tussen je terras en het pad (dus tegen je gevel).
Daarnaast zou ik ipv de beukenhaag echt opteren voor schijnhulst of laurier Rotundifolia.
Misschien geeft de foto nu een verkeerde indruk, maar ik zou de boom schrappen omdat hij anders heel je tuin zal domineren.
GroenTuintje
09-03-2022 om 23:07
@Aaaane, ja ik ben ook erg benieuwd . En misschien kan ik mijn verhalen ook delen op die website ik zal je mijn e-mail pmen
EnchantedDragonfly18
10-03-2022 om 06:14
Aaaanne schreef op 09-03-2022 om 22:17:
Ohhhh wat wordt je tuin mooi Tickel! Het was toch pas vorig voorjaar dat het een bouwput was? Het ziet er prachtig uit al nu!!
In de herfst van 2020 opgeleverd. Dus 1 zomer meegemaakt. Veel heb ik vorig voorjaar neergezet. Maar mij is verteld dat het wel 5 jaar kan duren voordat het een "echte" tuin is.
SuperCow
10-03-2022 om 07:48
Tickel schreef op 09-03-2022 om 21:59:
[..]
Let ook op dat je in de winter niet naar een kale vlakte hoeft te kijken door wat wintergroene(bloeiende) planten af te wisselen met dat wat afsterft.
Wat trouwens ook onwijs leuk staat tussen tegels, en snel groeit, vetmuur (Sagina subulata). Het lijkt erg op gras maar er komen heel kleine witte bloemetjes in, en het is wintergroen.
Ja die kale vlakken wil ik voorkomen en dat vind ik nog wel een lastige in de grotere border (want daar kijk ik vooral op uit vanaf de bank).
Die Penstemon ziet er superleuk uit! Misschien kan ik die ook gebruiken links voor het terras, om een soort doorzichtige coulissenwerking te krijgen zodat het uitzicht naar het terras net wat spannender wordt.
Vetmuur ziet er erg leuk uit! Misschien switch ik wel want snel dichtgroeien is ook wel erg fijn. Zeker als tijm minder goed groeit en in trek is bij slakken...
Want... SLAKKEN! Dat was afgelopen jaar een plaag, niet normaal! Alles werd opgevreten, AL m'n zaailingen en stekken gingen eraan zelfs die van de zonnebloemen en pompoen! Ik glibberde met m'n handen door de slakkeneitjes als ik eens een pot leeg trok. Ik heb nu de hele tuin omgegooid en ben bijna niks tegengekomen. Waar verstoppen die krengen zich???
Maar als jouw tuin nog maar een seizoen oud is dan heb ik goeie hoop. Wat is het al mooi dichtgegroeid zeg!
SuperCow
10-03-2022 om 07:57
Valdemar schreef op 09-03-2022 om 22:47:
SuperCow:
Nu ik je foto's zie begrijp ik dat je sommige dingen niet kunt veranderen.
Misschien kun je wel overwegen om de waterpartij te klemmen tussen je terras en het pad (dus tegen je gevel).
Daarnaast zou ik ipv de beukenhaag echt opteren voor schijnhulst of laurier Rotundifolia.
Misschien geeft de foto nu een verkeerde indruk, maar ik zou de boom schrappen omdat hij anders heel je tuin zal domineren.
Haha, grappig, ik heb de kuip inmiddels 'proef ingegraven' rechts voor de gevel, bij de kraan, zodat ik er uitzicht op heb vanaf de bank.
Ik wil heel graag meer hoogte in de tuin maar ik vind het lastig om die boom een plek te geven ja. Toch maar die pergola dan? Zucht, lastig hoor!
De beukenhaag komt er, ook omdat ik die heel leuk vind met de seizoenen. Ik vind het geweldig hoe die zich in het voorjaar van het een op het andere moment 'ontpopt' en in de winter het geraamte waar alle mussen in lopen te bakkeleien. ♥️ Ik heb er vanaf de bank ook niet direct zicht op dus als ie doorschijnt is dat niet heel erg. Als ik de schuur verplaats dan vervang ik 'm denk ik wel door een portugese laurier want dan kijk ik er vanaf de bank jaarrond op uit.
SuperCow
10-03-2022 om 08:11
Aaaanne schreef op 09-03-2022 om 22:17:
Supercow, jeeey jij bent goed bezig!
Ik heb ook zon en zand hier. Varens zijn niet zo'n succes in de zon. Ik heb sinds afgelopen zomer zonneroosjes, die doen het super goed. Je terras ziet er super uit, hopelijk gaat die kruiptijm er tussen willen groeien. Ik krijg het hier niet aan de praat, de slakken vinden het ook heerlijk. Wat hier wel goed langs/tussen/over het pad heen groeit is Hoornbloem.
Zonnehoed zou het hier horen te doen, maar die wil niet. Groot kaasjeskruid gaat wel goed de hoogte in.
De varens wilde ik proberen aan de schaduwrand. Ik heb ze al, dus willen ze niet dan hebben ze pech.
Die Hoornbloem is leuk maar wordt net wat te hoog ben ik bang. De deuren moeten er overheen open kunnen dus 5 cm is wel zo'n beetje de max. Ik had mss iets meer marge moeten nemen maar ja...
De kweker gaf als tip mee dat ik me moest beperken tot een paar planten, niet teveel verschillende in een kleine tuin proppen om een rustig beeld te houden. Dat klinkt wel logisch maar levert serieuze keuzestress op.
Van iemand anders kreeg ik de tip om het eerste jaar wat waardplanten als Lupine neer te zetten om dat die heel goed zouden zijn voor de bodem. Hoe denken jullie daarover?
Moosey
10-03-2022 om 08:55
Waardplanten hebben niks met de bodem van doen, het woord waardplant geeft aan dat de plant essentieel is voor een bepaalde dier- of insectensoort. Zo is de krabbescheer in mijn vijver de waardplant van de groene glazenmaker (libelle) en zijn brandnetels de waardplant van bepaalde vlindersoorten.
Ik denk dat je stikstofbinders bedoelt, lupine doet dat inderdaad. Kan goed zijn, maar als je flink compost en mest toevoegt heb je stikstof zat. En lupine zijn prachtig maar heeeeeel slakgevoelig.
Wat betreft die paar soorten kiezen: dat is een aan mode onderhevige opmerking. Ik zou gewoon kiezen wat je leuk vindt en dan leer je vanzelf wat werkt en wat niet. Zonde om jezelf tot een paar soorten te beperken omdat t zo heurt tegenwoordig.
EnchantedDragonfly18
10-03-2022 om 09:36
SuperCow schreef op 10-03-2022 om 08:11:
[..]
De varens wilde ik proberen aan de schaduwrand. Ik heb ze al, dus willen ze niet dan hebben ze pech.
Die Hoornbloem is leuk maar wordt net wat te hoog ben ik bang. De deuren moeten er overheen open kunnen dus 5 cm is wel zo'n beetje de max. Ik had mss iets meer marge moeten nemen maar ja...
De kweker gaf als tip mee dat ik me moest beperken tot een paar planten, niet teveel verschillende in een kleine tuin proppen om een rustig beeld te houden. Dat klinkt wel logisch maar levert serieuze keuzestress op.
Van iemand anders kreeg ik de tip om het eerste jaar wat waardplanten als Lupine neer te zetten om dat die heel goed zouden zijn voor de bodem. Hoe denken jullie daarover?
Dat is wel een goede tip. je zou in vakken kunnen beplanten en dan om en om wintergroen, of je legt een hoger basis wintergroen op de achterste rij over de volle lengte. Daarvoor kun je dan weer groepen planten maken. varens vind ik wel mooi, maar ze zaaien enorm veel uit.
De boom zou ik zo neerzetten dat er om 12 uur een schaduw valt richting je terras of ander zithoekje.
Een beveerde boom kan trouwens prima staan op de plek waar nu je schop staat.
SuperCow
10-03-2022 om 09:53
Tickel schreef op 10-03-2022 om 09:36:
[..]
Dat is wel een goede tip. je zou in vakken kunnen beplanten en dan om en om wintergroen, of je legt een hoger basis wintergroen op de achterste rij over de volle lengte. Daarvoor kun je dan weer groepen planten maken. varens vind ik wel mooi, maar ze zaaien enorm veel uit.
De boom zou ik zo neerzetten dat er om 12 uur een schaduw valt richting je terras of ander zithoekje.
Een beveerde boom kan trouwens prima staan op de plek waar nu je schop staat.
Dat wil ik inderdaad graag, ook zodat die schuur uit het zicht is. Maar wat zet ik daar neer? Dat vind ik een hele lastige. Ik heb nog een (nog niet al te grote) camelia, die combineren met een azalea? Al wordt die ook snel weer breed en ik zoek vooral hoog (1,50 of zo).
En haha, die schop staat daar inderdaad de boom-to-be uit te beelden al heb ik hem een klein beetje naar rechts verplaatst.
EnchantedDragonfly18
10-03-2022 om 10:33
SuperCow schreef op 10-03-2022 om 09:53:
[..]
Dat wil ik inderdaad graag, ook zodat die schuur uit het zicht is. Maar wat zet ik daar neer? Dat vind ik een hele lastige. Ik heb nog een (nog niet al te grote) camelia, die combineren met een azalea? Al wordt die ook snel weer breed en ik zoek vooral hoog (1,50 of zo).
En haha, die schop staat daar inderdaad de boom-to-be uit te beelden al heb ik hem een klein beetje naar rechts verplaatst.
Wanneer ga je de schuur vervangen? En hoe is de zonstand op de schuur waar de planten moeten komen?
Mama-Inge
10-03-2022 om 14:16
Iets voorjaarsbolletjes geplant afgelopen najaar
Geen idee wat het is (annemoontje??)
Mama-Inge
10-03-2022 om 16:31
Friezinnetje schreef op 10-03-2022 om 16:08:
anemone blanda
Die is het inderdaad. Ik meende al dat het iets anemoon was, maar dacht dat het een zakje was met allemaal verschillende kleuren, daardoor ging ik twijfelen