Huis, tuin en keuken
Friezinnetje
09-07-2021 om 22:35
Het nieuwe TegenTegelTuinenTopic (gesloten)
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen.
Wat we niet willen is een grijze fiktuin:
Maar een mooie groene tuin:
_Korenbloem_
03-04-2022 om 11:54
@Friezinnetje: Oeh, Dahlia's! Daar houd ik van!
@Nera: Zoals de anderen ook al zeiden: Je kunt er inderdaad muurtjes van stapelen langs je borders. Als ze 30x40 zijn kan dat prima, zijn het van die zware grindtegels van 40x60 dan wordt dat niet zo mooi ben ik bang. Ook kun je ze gebruiken om bijvoorbeeld stapeltjes van te maken waar je bloempotten op zet. Heb ik zelf in mijn tuintje gedaan. Wil je ze gewoon kwijt, dan kan ik je marktplaats aanraden. Als je bereid bent om ze te brengen naar de koper (en je hebt dus bijv. een aanhanger) dan kun je er zelfs geld voor vragen. Anders zet je ze gewoon als gratis af te halen. Dikke kans dat je ze zo weer kwijt bent. Werkhandschoenen ga je er hoe dan ook bij nodig hebben trouwens!
Wat betreft tuinontwerp: je kunt natuurlijk de hele tuin in één keer doen, maar bij een beperkt budget en weinig tuinervaring kun je ook gewoon beginnen met een stuk waarvan je wél weet wat je er mee wilt en dan van daaruit steeds verder werken. Al doende leert men!
Zelf zaaien is ook een stuk goedkoper dan kant-en-klare plantjes kopen. Ik vind het zelf ook heel leuk om te doen. Duurt natuurlijk wel langer voordat je je eindresultaat hebt. Nadeel is dat slakken vaak gek zijn op de jonge plantjes, maar daar kun je ze dan weer tegen beschermen met bijvoorbeeld een opstaande rand erom heen van bijv. een yoghurtbakje waar je de bodem uitknipt. Als je tuin eenmaal vol met grotendeels volwassen planten staat zul je merken dat de slakken ook wat minder schade aanrichten. De lijst van Netherfield hierboven is ook een goeie!
_Korenbloem_
03-04-2022 om 12:00
Nog een algemene budgettip: ik haal soms plantenbakken, bloempotten en dergelijke bij de kringloop of van marktplaats. Nieuw zijn die krengen namelijk verrekte duur. In Utrecht is zelfs een kringloop met alleen maar tuinspullen! Echt een aanrader. Het is dat ik inmiddels aan de andere kant van het land woon...
Stalletjes met plantjes langs de kant van de weg wordt ik ook altijd blij van
SuperCow
03-04-2022 om 13:17
Ik heb ook weer een paar vragen:
Kun je gebroken eierschalen ook gebruiken als bescherming tegen slakken?
En heeft iemand ervaring met brandnetelgier tegen ongedierte? Met name tegen slakken, rupsjes die straks m'n wilg weer willen opvreten en tegen knagen aan o.a. m'n baby-bamboe door de kat(ten).
Friezinnetje
03-04-2022 om 18:23
Ik heb een nieuwe tuinset besteld een mooie tafel met 4 stoelen en een relaxset van 2 stoelen en een tafeltje.
EnchantedDragonfly18
03-04-2022 om 19:03
SuperCow schreef op 03-04-2022 om 13:17:
Ik heb ook weer een paar vragen:
Kun je gebroken eierschalen ook gebruiken als bescherming tegen slakken?
En heeft iemand ervaring met brandnetelgier tegen ongedierte? Met name tegen slakken, rupsjes die straks m'n wilg weer willen opvreten en tegen knagen aan o.a. m'n baby-bamboe door de kat(ten).
Geloof niet tegen slakken. Wel tegen luizen en rupsen.
ToetieToover
03-04-2022 om 19:10
Knoflookgier lijkt te werken bij hosta’s, ik heb het wel meerdere malen verneveld. En ze staan in potten ook nog eens. Ging heel goed vorig jaar.
Netherfield
03-04-2022 om 22:08
Wij hadden eierschalen om de moestuinplantjes, ging verbazingwekkend goed.
RedRoseThorn
03-04-2022 om 22:30
@nera, voor planten die het in je grondsoort goed doen kan je ook op lokale weggeef hoeken of marktplaats kijken. Hier komt bijna mijn hele tuin van familie, vrienden en marktplaats. Ik had zelf bij de aanleg van mijn tuin veel te veel flagstones besteld en die staan er nu als een opstapje voor potplanten en de regenton.
Netherfield
06-04-2022 om 11:18
Ik ben mijn beukenhaag groen aan het kijken. Zal nog wel ff duren met deze temperatuur, maar vind het zo mooi als hij groen is!
BrightEchidna89
06-04-2022 om 11:36
Netherfield schreef op 06-04-2022 om 11:18:
Ik ben mijn beukenhaag groen aan het kijken. Zal nog wel ff duren met deze temperatuur, maar vind het zo mooi als hij groen is!
Dat hij zo lang dor staat is de reden dat ik geen beukenhaag heb geplaatst maar heb gekozen voor laurierkers achteraan.
Aan de straatkant bestaat de haag uit liguster, meidoorn en forsythia.
ToetieToover
06-04-2022 om 13:44
Netherfield schreef op 06-04-2022 om 11:18:
Dat bruin vind ik juist zo mooi staan als achtergrond van de voorjaarsbloeiers. Het warme bruin geeft een mooi kleurcontrast met het frisse groen en de felle bloemkleuren.
Als de blaadjes eenmaal vallen, is het wel vegen geblazen, in een tijd dat nergens meer blad valt sta ik dan te scheppen want verteerd beukenblad is súper in de tuin dus ik verzamel het allemaal.
Ik heb ‘maar’ 20 meter beukenhaag en een hoge poort; die doet ook zwaar zijn best voor de bladproductie. Ik houd vooral van die haag omdat de mussen er dol op zijn.
GroenTuintje
06-04-2022 om 14:23
hier ook een beukenhaag in de voortuin. Ik vind hem groen ook veel mooier, al is het ook meteen veel snoeien
_Korenbloem_
06-04-2022 om 20:47
Friezinnetje schreef op 03-04-2022 om 18:23:
Ik heb een nieuwe tuinset besteld een mooie tafel met 4 stoelen en een relaxset van 2 stoelen en een tafeltje.
Wat leuk! Hopelijk wordt het snel lekker zonnig zodat je ze meteen in gebruik kunt nemen. Beetje regen was wel welkom, maar nu mag de zon wel weer gaan schijnen van mij!
Aaaanne
07-04-2022 om 08:55
Ohwww wat een hoosbui (autocorrect denkt hoestbui)... Daar gaan m'n zaadjes en zaailingen
SuperCow
07-04-2022 om 10:00
Balen Aaaanne! Het mag nu wel weer ophouden inderdaad.
Hier in de regen de bamboe afgeschermd voordat ie helemaal opgevroten is door de buurkat, grrr! En de astilbe wortels de grond in geduwd want die begonnen in hun zakje al hun ding te doen. Ach, het zijn oeverplanten toch?
Heeft iemand ervaring met het bestellen bij Directplant? Ik zie dat zij de plantjes op voorraad hebben die ik nog zoek, en ook nog eens voor een redelijke prijs.
Ik heb in de diverse tuincentra echter nogal treurige stekjes gezien (voor de hoofdprijs): door de vorst aangevroten, vol onkruid of halfbakken stekjes en daar heb ik geen zin in.