Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2


Friezinnetje schreef op 14-07-2024 om 18:32:

Vandaag toch even in de tuin bezig geweest. Eerst de boom gesnoeid, die krijgt aan de onderkant altijd een soort van kroon. Daarna gestart om Heeremoes uit de tuin te krijgen. nou ja, daar ben ik nog lang niet klaar mee, want dat zit overal! En nog met de kantjesmaaier, de graskant netjes gemaakt. Maar wat een onkruid overal, vreselijk! Nou ja, mss morgenavond nog weer even bezig

Tip tegen heermoes: bemesten met Lavameel. En afgesneden heermoes vooral niet wegdoen maar laten liggen composteren. Heermoes haalt de ontbrekende mineralen diep uit de aarde naar boven, dus gooi het niet weg. Zie heermoes als een helper en indicator van een tekort. Paradoxaal genoeg wordt het dan juist sneller minder, als het zijn functie kan uitoefenen. Of je helpt de natuur een handje, dus, met lavameel. 

Oja en onkruid is een gele lelie, de rest is natuurlijk gewoon een inheemse plant. 

Mijn vriendlief heeft zojuist mijn plantjes in pot gered door ze water te geven. Ik ben al een aantal dagen ziek en met die hitte gaat het snel. Dat ging voor sommige nog maar net goed. Dan denk ik, net als elk jaar, ‘toch wat minder potten Toetie, volgend jaar’ maar op magische wijze komen ze altijd weer vol. 

weer wat foto’s uit de kleine stadsjungle 

5-F294-ECE-3-EAB-48-AB-BE16-E556-BE41-E2-E6.jpg

8-EBD16-B3-5509-47-E0-9-D08-4-BF0-A0149003.jpg

027-FB37-A-2-F8-B-4-A0-C-8-CA0-6057-E2-ECCFC6.jpg

192-AF3-C6-C236-4-BC8-9-AA9-9-CCF6-EBAD30-E.jpg

F740258-F-3175-4-D16-B032-7-F93-D15-CA7-F0.jpg

097-B38-F0-865-C-4478-BE82-F230-E6-D62-B13.jpg

565-D9-EF7-F476-4-B26-AC58-591-FDA53023-F.jpg


Heerlijk plekje groentuintje!

Dit weekend met een tuinman de plannen voor onze voortuin besproken. We gaan voor grotendeels grastegels (onder het stuk waar de bakfiets komt te staan). 

Zou ipv gras zo'n mengsel ook kunnen of loop je dat te snel stuk?

https://www.graszaaddirect.nl/type-m6-bloeiende-voegen-mrs-seeds.html?id=283014581&gad_source=1&gclid=CjwKCAjw2Je1BhAgEiwAp3KY7y2XbCCU-rL4DBVVkooxKNxYi96zKEf1C9CeocWz0JqqREviWAHkihoCoRgQAvD_BwE

ik twijfel alleen nog over het "hekje" richting de straat. Ik vind zoiets mooi, maar of het ook in onze kleine voortuin mooi stata twijfel ik over

Kastanjehouten-palen-13-16-cm-Hooiveld-rotated.jpeg?strip=all&lossy=1&ssl=1

a0fd49c4e18fcd04b91fb68e59f8971c.jpg

ik heb zoiets in de voortuin. hier en daar een paaltje eruit en daar een plantje in. Bv Verbena of gras. Veel complimenten over gekregen

Neweve schreef op 28-07-2024 om 19:32:

ik twijfel alleen nog over het "hekje" richting de straat. Ik vind zoiets mooi, maar of het ook in onze kleine voortuin mooi stata twijfel ik over

Kastanjehouten-palen-13-16-cm-Hooiveld-rotated.jpeg?strip=all&lossy=1&ssl=1

Je kunt ook een ‘levend houten’ afscheiding maken. Dan span je twee draden, 2 is voldoende zodat er geen kinderen, postbodes en honden doorheen komen, op verschillende hoogtes vanaf de grond. Zeg 40 cm en 80 cm.  In het midden een jonge fruitboom planten en deze op de draden leiden. Na een aantal jaren kunnen de draden eventueel weg. Wil je ‘m hoger, dan kun je op 120 cm nog een draad spannen. Die boom groeit wel. Kies een lekkere peer of appelsoort. 

Friezinnetje schreef op 28-07-2024 om 19:40:

a0fd49c4e18fcd04b91fb68e59f8971c.jpg

ik heb zoiets in de voortuin. hier en daar een paaltje eruit en daar een plantje in. Bv Verbena of gras. Veel complimenten over gekregen

Mooi! Zeker met wat meer ruimte voor inderdaad een plantje. 

Een boompje zou eventueel ook kunnen, maar de voortuin is niet heel diep (2,5 meter) dus dan is het even puzzelen met een goed boompje kiezen. 

Neweve schreef op 28-07-2024 om 21:17:

[..]

Mooi! Zeker met wat meer ruimte voor inderdaad een plantje.

Een boompje zou eventueel ook kunnen, maar de voortuin is niet heel diep (2,5 meter) dus dan is het even puzzelen met een goed boompje kiezen.

Je kunt ook een schapenhekje nemen. door de draden kun je daar wel makkelijk planten over leiden

Schapenhek-kastanje-120-cm-hoog-met-latafstand-4-cm-992x1323.jpg?strip=all&lossy=1&ssl=1

Wat betreft een boom, kijk naar een zuilboom. Die blijven smal. Misschien zelfbestuivend zuilfruit? Of leifruit?
https://www.tuinplantenwinkel.nl/lei-pruim-opal-scherm.html

lei-pruim-opal-scherm.jpg



Dankje Newave en leuk die paaltjes. Vooral met begroeiing ertegenaan.

goede tips allemaal!

de blauwe regen bloeit al weer een paar weken voor de tweede keer.  De riddersporen zijn prachtig.  Vlinderstruiken in 3 kleuren doen erg hun best.  Ik heb 6 grote zinken teilen met Datura's/brugmansia.  Bloeien volop,  rose en zachtgeel.  Ruiken zalig. Maar willen wel veel water (5 regentonnen hier) en  veel bitterzout.  Verder nog papavers. En mijn appelboom heeft een Mastjaar.  Ook de bessen zijn er dit jaar overvloedig.  Ik oogst elke dag minstens een kilo wijnbessen en blauwe bessen. De tomaten zijn mooi rood,  moet ik ook steeds van plukken.  Komkommerkruid.  En dahlia's.  Het is heerlijk om buiten te zijn.

Er vallen steeds onrijpe appels van mijn boom. Ik zie het bij andere appelbomen in het dorp ook, wel jammer want er hingen er veel aan. Ik hoop toch dat een aantal het vol kunnen houden totdat ze rijp zijn. 
Gisteravond een halve groene bak vol aan onkruid gewied, ook veel heermoes. Lees ik hier net dat ik dat had moeten laten liggen. Nou ja, volgende keer dan maar, dat spul groeit wel.

Netherfield schreef op 30-07-2024 om 13:37:

Er vallen steeds onrijpe appels van mijn boom. Ik zie het bij andere appelbomen in het dorp ook, wel jammer want er hingen er veel aan. Ik hoop toch dat een aantal het vol kunnen houden totdat ze rijp zijn.
Gisteravond een halve groene bak vol aan onkruid gewied, ook veel heermoes. Lees ik hier net dat ik dat had moeten laten liggen. Nou ja, volgende keer dan maar, dat spul groeit wel.

Hier veel donkere vlekken op de appels. En wat rotte appels 

Weer wat foto’s uit de tuin. Gisteren en vandaag de hele dag bezig geweest. Gesnoeid, opgeruimd bemest etc.
Peren aan boom:

4340-A4-B8-68-EF-4661-8-B30-130-E8-CD6-C1-BC.jpg

7-CCE4649-E05-F-45-B9-8289-4-B84-AE178-ED1.jpg

Kamperfoelie 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.