Huis, tuin en keuken
Mama-Inge
12-04-2022 om 19:18
Het nieuwe TegenTegelTuinen topic deel 2
Op viva al heel wat afgekletst over tuinen. En met zijn allen zijn we dan vooral bezig om onze tuinen nog groener te maken, tips te geven maar soms gaat het ook over andere dingen. Maar we willen graag alle TegelTuinen de wereld uit hebben. Kom ook mee kletsen
Wat We niet willen, grijze fiktuinen:
We willen groene tuinen
Linkje naar het 1e deel
https://www.viafora.nl/forum/huis-tuin-en-keuken/het-nieuwe-tegentegeltuinentopic?page=240#3613
Meesje
17-04-2022 om 17:44
misschien kunnen jullie helpen. Ik heb een toscaanse jsmijn tegen de gevel staan, langs een rek. Hij begon al uit te lopen. Maar nu verdwijnen steeds de topjes van de nieuwe takken. Iedere dag is er weer een topje weg. Verder zijn de bladeren intact. Het ziet er uit alsof met een schaartje de topjes zijn weggeknipt. Maar ik denk niet dat ik zulke gekke buren heb Hebben jullie een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen? Een of andere rups? Vogeltjes? Een gekke luizensoort?
Neweve
17-04-2022 om 18:25
@meesje, alleen de topjes of zijn ook andere blaadjes/planten in de buurt aangedaan. Misschien een slak? Die genieten en van jongere blaadjes en laten de rest vaak met rust.
welke bloemen staan er op je eerste foto Friezin?
Hier de klimop gesnoeid, super warm in een outfit met lange mouwen. Daarna gedoucht dus nu duimen dat ik morgen niet allergisch uitsla.
Verder de moestuin ingezaaid, ben benieuwd of er iets opkomt (oude zaden en had geen zin/tijd in binnen voor te zaaien.
Friezinnetje
17-04-2022 om 18:27
New eve dat zijn primula's. Had ze nog niet eerder gezien, maar zijn erg mooi en leuk op die hoge stelen
Tuinfluiter
17-04-2022 om 18:33
Friezinnetje schreef op 17-04-2022 om 18:27:
New eve dat zijn primula's. Had ze nog niet eerder gezien, maar zijn erg mooi en leuk op die hoge stelen
Mooie foto's en ik vind je primula's erg mooi en vrolijk
Taartjes
17-04-2022 om 18:34
Friezinnetje schreef op 17-04-2022 om 18:10:
paar foto's uit mijn tuin:
Wat een leuke bloemen zijn dit!
Ik lees hier regelmatig even mee voor tips, omdat we sinds we verhuisd zijn voor het eerst een tuin hebben. Maar afgezien van snoeien doe ik nog even niks in de tuin. Wil eerst even een jaar aankijken wat er wanneer op welke plek groeit voordat ik dingen ga veranderen. Heb zelf dus nog niet echt bijdrages voor in de topic
Friezinnetje
17-04-2022 om 18:41
Taartjes schreef op 17-04-2022 om 18:34:
[..]
Wat een leuke bloemen zijn dit!
Ik lees hier regelmatig even mee voor tips, omdat we sinds we verhuisd zijn voor het eerst een tuin hebben. Maar afgezien van snoeien doe ik nog even niks in de tuin. Wil eerst even een jaar aankijken wat er wanneer op welke plek groeit voordat ik dingen ga veranderen. Heb zelf dus nog niet echt bijdrages voor in de topic
Welkom Taartjes en ideeën opdoen is ook helemaal prima!
Friezinnetje
17-04-2022 om 18:42
Tuinfluiter schreef op 17-04-2022 om 18:33:
[..]
Mooie foto's en ik vind je primula's erg mooi en vrolijk
Vrolijk is idd een goede omschrijving. Ze dansen mee in de wind en kleuren mooi fel.
Officiele naam is: Primula denticulata
EnchantedDragonfly18
17-04-2022 om 19:09
Meesje schreef op 17-04-2022 om 17:44:
misschien kunnen jullie helpen. Ik heb een toscaanse jsmijn tegen de gevel staan, langs een rek. Hij begon al uit te lopen. Maar nu verdwijnen steeds de topjes van de nieuwe takken. Iedere dag is er weer een topje weg. Verder zijn de bladeren intact. Het ziet er uit alsof met een schaartje de topjes zijn weggeknipt. Maar ik denk niet dat ik zulke gekke buren heb Hebben jullie een idee wat dit kan zijn en wat ik er aan kan doen? Een of andere rups? Vogeltjes? Een gekke luizensoort?
Ik heb die ook staan en de topjes verdwijnen hier niet. Kijk even hoe het eruit ziet. Is het strak of rafelig?
Meesje
17-04-2022 om 19:29
Strak. Lijkt echt afgeknipt of afgeknepen. Het zijn wel maar dunne takken, dus veel ruimte voor rafels is er niet
EnchantedDragonfly18
17-04-2022 om 20:28
Meesje schreef op 17-04-2022 om 19:29:
Strak. Lijkt echt afgeknipt of afgeknepen. Het zijn wel maar dunne takken, dus veel ruimte voor rafels is er niet
Ik vind het echt raar. Misschien toch de buren?
duet
17-04-2022 om 20:57
Wat een mooie foto's allemaal.
@Meesje, misschien duiven. Hier zitten de duiven overal in de bomen en planten die bloeien. Ze eten daar de jonge bloesems uit. Misschien houden ze ook van jonge topjes van jouw jasmijn?
Ik heb vandaag alleen maar heelijk in de zon gezeten, morgen ga ik weer aan het werk in de tuin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.