Huis, tuin en keuken
kopjekoffie
20-07-2021 om 21:05
Het (kamer)planten topic
Hier kunnen we ervaringen en tips uitwisselen over onze kamerplanten, tuinplanten, moestuin en kruiden.
Zelf heb ik dit jaar voor het eerst kruiden gezaaid. Op zich wel een succes al werd het bij de dille anarchie. Verder zijn er wat meer kamerplanten bijgekomen en vermaak ik me soms met leuke/leerzame filmpjes op youtube. Wie graag wat meer achtergrong wil, kan swedisch plantguys eens bekijken:
ik wilde hier een link plaatsen, maar dat kan pas na 10 berichten
Angelo Dorny is ook leuk, vooral gezellig getut.
Een een tip die wel handig is; geef op een vaste dag in de week water.
Rogue
10-09-2021 om 20:20
Zusterclivia schreef op 09-09-2021 om 08:33:
Lastig hè. Ik ben een zaterdag maar niet langs de Lidl geweest, want ik vind dat ik wel even genoeg planten heb. Eerst maar eens alles een beetje laten groeien en zo.
verschrikkelijk, zat al hele scenario's in mijn hoofd te bedenken waar ik ze kon plaatsen haha. mwah ik wil nog een luchtzuiverende voor slaapkamer maar denk dat ik mijn graslelie maar ga stekken dat kreng groeit hard
Rockstar
12-09-2021 om 00:14
Als je skeletplant niet kent komt Alocosia je misschien meer bekend voor. Het is de it plant van nu (zoals pannenkoekje en de gewone monster dat een paar jaar geleden waren) en er zijn veel soorten en kleuren.
Mijn vijgje is dood.😩 Had ik dat al gezegd? Mijn vijgje is dood.😫 Hij is nu helemaal kaal, met groene puntjes aan de bladeren. Ik denk dat mijn enige optie is om hem uit zijn potje te halen en terug in een klein binnenpotje te zetten en hopen dat de groene puntjes nog wat gaan doen.
Friezinnetje
12-09-2021 om 08:45
rionyriony schreef op 10-09-2021 om 17:54:
Skeletplant? Ik hoor hier een heel nieuwe naam.
De bladeren lijken inderdaad op ribbenkasjes. Een soort Halloweenplant!
oh, degene die hem verkocht, noemde hem zo, ik vond dat eigenlijk ook een hele logische naam door de witte nerven. Maar Halloweenplant is ook een leuke
Friezinnetje
12-09-2021 om 08:46
Rockstar wat jammer van je vijgenplant, gecondoleerd.
Maar als er nog groene puntjes aanzitten, dan leeft ie nog wel een beetje. Denk idd naar binnen, en hopen dat ie dat red.
Loulou82
12-09-2021 om 22:05
Iemand tips voor een grote plant / boom voor binnen? Het is een donkere hoek in onze woonkamer waar geen direct licht komt. Ik kan zeker 4 meter de hoogte in
https://imgshare.io/image/img-20210912-215659.pGOa3Q
Zusterclivia
13-09-2021 om 09:34
Loulou82 schreef op 12-09-2021 om 22:05:
Iemand tips voor een grote plant / boom voor binnen? Het is een donkere hoek in onze woonkamer waar geen direct licht komt. Ik kan zeker 4 meter de hoogte in
Ik zou zelf of voor een hangplant of voor een klimplant gaan. Bijvoorbeeld een gatenplant. Of een plantenstandaard waarop je meerdere kleine planten kwijt kunt.
Tover-Feetje
13-09-2021 om 09:51
Ik heb zelf een Hoya Australis gehad net als de afbeelding met zo'n rek eromheen.
Groeide supergoed, als ik de hoogte had gehad had ik er makkelijk nog zo'n rek op kunnen plaatsen zo snel groeide hij.
Ik heb er helaas vanwege wolluis afscheid van genomen maar ik vond het echt een mooie en supermakkelijke plant.
PriceyRook54
13-09-2021 om 10:06
Ik heb ook zo'n donkere hoek en heb er nu een macraméhanger met een spinnenplant. Heb hem pas een week en ik hoop maar dat ie écht goed tegen weinig zonlicht kan zoals de boeken zeggen.
rionyriony
13-09-2021 om 13:52
Daar bestaat een regel voor: hoe donkerder de standplaats is, hoe donkergroener de plant moet zijn.
Hoe groener het blad, hoe meer chlorofyl (bladgroen) de plantencellen bevatten en hoe meer chlorofyl, hoe efficiënter de plant zonlicht kan omzetten en kan groeien.
Dat is best jammer want een donkere hoek schreeuwt juist om levendig getekende bladeren.
Er bestaat wel een truc voor: neem er twee. Eentje zet je op de te donkere plek en eentje op een lichtere plek. Elke week switch je ze om en zo overleven ze allebei goed en groeien ook wat.
Rockstar
13-09-2021 om 14:03
Ik dacht ook meteen aan de gatenplant. De Rhapodiphora tetrasperma kan misschien ook. Bij beiden planten geldt dat hoe lichter ze staan, hoe imposanter de bladeren en hoe meer gaten je krijgt, dus heel monsterlijk zullen ze niet worden wellicht.
Rockstar
13-09-2021 om 14:04
rionyriony schreef op 13-09-2021 om 13:52:
[..]
Daar bestaat een regel voor: hoe donkerder de standplaats is, hoe donkergroener de plant moet zijn.
Hoe groener het blad, hoe meer chlorofyl (bladgroen) de plantencellen bevatten en hoe meer chlorofyl, hoe efficiënter de plant zonlicht kan omzetten en kan groeien.
Dat is best jammer want een donkere hoek schreeuwt juist om levendig getekende bladeren.
Er bestaat wel een truc voor: neem er twee. Eentje zet je op de te donkere plek en eentje op een lichtere plek. Elke week switch je ze om en zo overleven ze allebei goed en groeien ook wat.
Oeh briljant!
ToetieToover
13-09-2021 om 15:17
Vissenstaartpalm! Die kan heel donker. Lampje erboven op de plant richten, staat nog decoratief ook.
Hij is bij mij al 3 meter. Met dat lampje erboven dus in een donkere hoek. Erg breed ook trouwens, als hij ouder wordt, maar je kunt er makkelijk blad afhalen als je dat in de weg zit.
Loulou82
13-09-2021 om 17:41
ToetieToover schreef op 13-09-2021 om 15:17:
[..]
Vissenstaartpalm! Die kan heel donker. Lampje erboven op de plant richten, staat nog decoratief ook.
Hij is bij mij al 3 meter. Met dat lampje erboven dus in een donkere hoek. Erg breed ook trouwens, als hij ouder wordt, maar je kunt er makkelijk blad afhalen als je dat in de weg zit.
O wauw die is leuk. Er staat hangt een lamp boven. Moet het nog een speciale zijn. En qua breed worden, genoeg ruimte in de hoek.
rionyriony schreef op 13-09-2021 om 13:52:
[..]
Oh wat een goede tip nooit geweten.
DownrightChinchilla41
13-09-2021 om 18:36
Oh ik ben zo nieuwsgierig, mijn rare gatenplant krijgt een nieuw blad. Ik ben zoooooo benieuwd of het weer een bont blad gaat worden dan weet ik echt zeker dat het een variegata is.
Ik ben ook Alocasia fan, ik heb 5 verschillende soorten waarvan een aantal al echt groot zijn. Ik hou van groene planten met grote bladeren.
Rockstar
13-09-2021 om 22:02
Yolo schreef op 13-09-2021 om 18:36:
Oh ik ben zo nieuwsgierig, mijn rare gatenplant krijgt een nieuw blad. Ik ben zoooooo benieuwd of het weer een bont blad gaat worden dan weet ik echt zeker dat het een variegata is.
Ik ben ook Alocasia fan, ik heb 5 verschillende soorten waarvan een aantal al echt groot zijn. Ik hou van groene planten met grote bladeren.
Zijn Alocosias moeilijk? Ze lijken drama queens, maar ik weet niet waarom ik dat denk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.