Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het (kamer)planten topic

erg grappig dat verhaal van de Calatheas🤣

mijn orchidee is al zn bloem kwijt en krijgt gele stengels, ik denk einde verhaal en dat hij te nat heeft gestaan. Heb m teruggenoeid, en goed proberen te drogen uit de pot, hoop er het beste van. 

Hallo, even een vraagje voor de kenners. Ik heb een olifantsoor of te wel een Alocasia staan en die bloeit nu. Is dat een goed teken of niet? Hij staat er verder prachtig bij, met mooie grote bladeren. 

Eigenlijk is een bloem HET teken dat je goed voor je plant zorgt. Sommigen snijden bloemen uit voorzorg uit de plant omdat dit veel energie zou kosten.

Quote:
Mochten er bloemen verschijnen (wat vrij zeldzaam is), dan kunt u deze het beste uit de plant knippen. Zo blijft hij zijn energie in de plant zelf steken en niet in de bloemen, die geen grote sierwaarde hebben.

Misschien suf, maar ik denk altijd, een gezonde plant moet een bloem toch wel aan kunnen. Maar in andere groepen lees ik er niet echt concensus over.

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 14:58:

Eigenlijk is een bloem HET teken dat je goed voor je plant zorgt. Sommigen snijden bloemen uit voorzorg uit de plant omdat dit veel energie zou kosten.

Quote:
Mochten er bloemen verschijnen (wat vrij zeldzaam is), dan kunt u deze het beste uit de plant knippen. Zo blijft hij zijn energie in de plant zelf steken en niet in de bloemen, die geen grote sierwaarde hebben.

Misschien suf, maar ik denk altijd, een gezonde plant moet een bloem toch wel aan kunnen. Maar in andere groepen lees ik er niet echt concensus over.

oh, dus dat is een goed teken, er zitten er zelfs 2 in, zag ik net  

1 van mijn calathea’s bloeit op dit moment zowaar, en is evenals een 2e calathea flink aan het groeien. Doordat er zoveel blad aan zit buigen de stengels helemaal om; ik weet niet of ik er beter stokjes bij kan zetten. Iemand die dat weet?
Een 3e calathea staat op de slaapkamer te herstellen van een kattenaanval. Hij had echt nag maar 3 halve bladeren (in de lengte), maar ging toch nog niet dood. Nu heeft hij weer 5 nieuwe blaadjes gemaakt. Misschien is hij over een half jaar weer toonbaar genoeg om in de huiskamer te staan.

ik moet hier en daar planten bijvullen met modder, want ook mijn kat schept alle modder eruit. Heb er satéprikkers bij in gezet, maar ook dat is nog niet helemaal de oplossing. Alles staat nu omhoog, zodat ze er minder goed bij kan

Volgens mij is het nog wel eens dat planten die te weinig licht en te veel water krijgen, nogal uit hun krachten groeien. Maar hoe dat met calanthea's is... geen idee.

Moest vogelvoer halen bij het tuincentrum. En er zijn wat planten en potjes aan mijn vingers blijven plakken... (uiteraard netjes voor betaald).

Gynura Aurantiaca: 

20200715_173559_1.jpg

Net fluweel en de onderkant van de blaadjes zijn ook paars!

babyredlog1_530x@2x.jpg?v=1625156310

peperomia verticillata

Senecio-barbertonicus-Indoor-House-Plant-768x576.jpg

senecio barbertonicus

Ik vind die peperomia verticillata erg leuk! 

De laatste twee gaan in een potje met een gezichtje, dan zijn ze het haar.

MonkeyTown schreef op 29-08-2021 om 14:41:

erg grappig dat verhaal van de Calatheas🤣

mijn orchidee is al zn bloem kwijt en krijgt gele stengels, ik denk einde verhaal en dat hij te nat heeft gestaan. Heb m teruggenoeid, en goed proberen te drogen uit de pot, hoop er het beste van.

Nee dat is normaal. Dit is vaak de periode dat ze een winterslaapje gaan doen en dan dumpen de hun bloemen en stengels.

LOL dat Calathea verhaal. 🤣 Voor mensen die het willen proberen, Stromanthes zijn iets vergevingsgezinder dan Calatheas en willen hetzelfde, dus daar kan je op oefenen (en ze zijn heel mooi).

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 10:27:

[..]

In sommige groepen worden ook wel dramathea's genoemd.

Bron: https://www.facebook.com/groups/1800011556839773/posts/1984456978395229/

DRAMATHEA'S

Calathea's zijn mooie planten maar ze zijn ook PITA's. Een Pita is een term die ik onlangs heb geleerd van De jongste Zoon. Ik werd namelijk door hem recentelijk uitgemaakt voor een Pita en vroeg me af wat ik met een broodje kebab te maken heb. Maar het blijkt de afkorting te zijn voor Pain In The Ass. Calathea's zijn dus PITA's, net als ik blijkbaar, en het internet is daar ook van op de hoogte.

Voor de Calathea's bestaat een aparte plantenpagina met de naam 'Dramatheas'. Voor zij die het toch in hun hoofd halen om een Calathea onderdak te bieden, heb ik de correcte verzorgingsinstructies opgelijst, gelieve deze uiterst strikt te volgen. Ik kreeg ze zelf van een vriendin die me een pesterijbox met Calathea's gaf. Ik noem haar vanaf nu Vriendin Van De Plant.

Drinken: Regenwater, champagne, bloed, zweet en tranen, alles op kamertemperatuur en 17 keer gefilterd. Geeft u kraantjeswater of ander vocht waar 99.9% van alle leven op aarde op overleeft, betekent dat instant death.

Atmosfeer en luchtvochtigheid: Niet tegen praten, niet liefkozen, verstoor de unieke biosfeer rond haar bladeren nooit of te nimmer. Passeer de plant op de toppen van uw tenen en aanbid in stilte. Een luchtvochtigheid van 73,6% vindt ze aangenaam, behalve op de oneven dagen van de week. Op die dagen zoekt u het zelf maar uit. Zet u even uw achterdeur open, dan betekent dat instant death.

Besproeien: Zelfs niet aan denken! Besproeien betekent instant death.

Verpotten: Doe wat u wilt, ze zal nooit tevreden zijn, ook al plakt u bladgoud onder haar kont. Bladgoud onder haar kont plakken betekent instant death. Licht: Niet teveel, niet te weinig, niet te warm, niet te fris, de ideale plaats bestaat niet dus doe maar wat. Verplaatsen, al is het maar 10 centimeter, betekent echter instant death.

Stekken: In het onwaarschijnlijke geval dat u uw Calathea wil vermeerderen, kan u ze stekken. Leg ze op de operatietafel, stereliseer uzelf en al de instrumenten. Tracht de wortels te scheiden en uit elkaar te trekken. Deze operatie betekent instant death voor de Calathea. Leg vervolgens uzelf op de operatietafel en dien lachgas toe.

Beestjes: Niemand vindt Calathea's echt leuk maar beestjes wel. Rouwvliegjes, spint, trips, bladluizen en ander ongedierte hebben allemaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht tot de Calathea. Eens één van die beestjes een blad bereikt betekent dat instant death. Denkt u er vlug bij te zijn met verdelgingsmiddelen? Verdelgingsmiddelen betekenen voor de Calathea instant death.

Blij u van dienst te zijn geweest.

Margo

:Rofl:

HAHAHAHAHAHAHAHAHAH love it!!!

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 10:27:

Mijn fittionia is ook een dramaqueen, maar onder zijn stolpje heb je er geen kind aan.

ik heb er ook een staat permanent in de badkamer en ging altijd goed maar merk nu dat de bladeren beginnen te vervagen 

waar kopen jullie trouwens kamerplanten, ik ben nu een paar keer naar het tuincentrum geweest en een planten winkel maar ben iedere keer toch een beetje teleurgesteld 

Ik heb ze tot nu toe gekocht bij het tuincentrum, bloemenwinkel en ruilkast.
Het valt mij op dat sommige bloemenwinkels ook echt mooie planten hebben en vaak goedkoper dan bij bijvoorbeeld de Intratuin.
Hier in de buurt zitten ook wat kleinere tuincentra, daar wil ik nog eens kijken voor leuke potten/planten. Die zijn vaak wat vriendelijker geprijsd.

Caladium, vind ik ook erg mooi. Ik heb alleen niet de plek die hij nodig heeft. Nu zal het nog wel met hem lukken maar binnen afzienbare tijd gaat de kachel aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.