Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Het (kamer)planten topic

dit is een bericht.

Sorry, ik moest iets invullen.

SugaryPanther19

SugaryPanther19

28-08-2021 om 14:42

rionyriony schreef op 28-08-2021 om 14:09:

[..]

Niet binnen. De thermometer is de laatste dagen een graadje gezakt, maar is toch nog hoger dan in het voorjaar.

Ik denk dat ze besloten hebben dat ze voorlopig gaan rusten.

Ik voel al een paar weken de herfst, ook al is het soms nog warm. De wingerd verkleurt al helemaal. Jouw planten reageren vast ook al - lekker slapen voor de winter

CharliesA schreef op 28-08-2021 om 14:42:

[..]

Ik voel al een paar weken de herfst, ook al is het soms nog warm. De wingerd verkleurt al helemaal. Jouw planten reageren vast ook al - lekker slapen voor de winter

De dagen worden steeds korter en de zon staat overdag minder hoog. Dat zal best eens verschil kunnen maken.

SugaryPanther19

SugaryPanther19

28-08-2021 om 18:23

Tot wel 10 luizen gevonden.

Heb nu een nieuwe techniek: de onderkanten van het blad die diep in de kern zitten, en waar ik dus moeilijk bij kan, doe ik gewoon standaard, dus zonder te zoeken naar luis, dat leverde me al zo'n 4 extra luizen op.

Gewone controle op plekken met sporen: daar zat er nog maar 1, dus dat heeft zijn vruchten afgeworpen.

Het eerste blad heeft veel golven en daar zaten er ook weer een paar verscholen. Plus wat kleintjes en grotere - het lijkt wel een nieuwe uitbraak op dat blad.

Ik kijk het nog tot woensdag aan en dan ga ik dat eco middeltje toepassen.

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

28-08-2021 om 18:33

rionyriony schreef op 28-08-2021 om 13:28:

[..]

Dat is volgens mij een heel dure varieteit.

Meestal verkleurt het blad bruin of geel door teveel of te weinig water, en vooral het eerste komt veel voor. En zuurstofgebrek rond de wortels.

Het kan ook gewoon een maatregel zijn om hoeveelheid en kwaliteit van het wortelstelsel in overeenstemming te brengen met wat boven de grond groeit.

Ja ik denk inderdaad dat het apart soort is of zo. Ik zal nog wel een foto plaatsen. Een blad voor het laatste blad zie al iets gele strepen maar in dit laatste blad al veel meer. (het is pas het 3e blad met gaten) het was een stekkie dus nog niet heel gek groot. Ben wel benieuwd, zou leuk zijn een apart soort. Dan maak ik stekken voor jullie haha 😁

Denken jullie dat ik mijn calanthea een plezier doe met een plek in de badkamer? Het heeft wel een raam, maar met een licht doorlatend rolgordijn. Mijn varen is ongeveer 4x zo groot geworden sinds hij er staat...

SugaryPanther19

SugaryPanther19

28-08-2021 om 20:17

Calathea-Orbifolia-19-600x600.jpg

Mooie plant, de calathea!

SugaryPanther19

SugaryPanther19

28-08-2021 om 20:18

7_sep_low.jpg?itok=JcxZeon0

CharliesA schreef op 28-08-2021 om 20:17:

Calathea-Orbifolia-19-600x600.jpg

Mooie plant, de calathea!

idd prachtig ik wil er ook een maar zit iedere keer te twijfelen als ik et tuincentrum sta weet niet waar ik ze kwijt moet aangezien ze een hekel aan zon hebben 

Rogue schreef op 28-08-2021 om 21:17:

[..]

idd prachtig ik wil er ook een maar zit iedere keer te twijfelen als ik et tuincentrum sta weet niet waar ik ze kwijt moet aangezien ze een hekel aan zon hebben

In sommige groepen worden ook wel dramathea's genoemd.

Bron: https://www.facebook.com/groups/1800011556839773/posts/1984456978395229/

DRAMATHEA'S

Calathea's zijn mooie planten maar ze zijn ook PITA's. Een Pita is een term die ik onlangs heb geleerd van De jongste Zoon. Ik werd namelijk door hem recentelijk uitgemaakt voor een Pita en vroeg me af wat ik met een broodje kebab te maken heb. Maar het blijkt de afkorting te zijn voor Pain In The Ass. Calathea's zijn dus PITA's, net als ik blijkbaar, en het internet is daar ook van op de hoogte.

Voor de Calathea's bestaat een aparte plantenpagina met de naam 'Dramatheas'. Voor zij die het toch in hun hoofd halen om een Calathea onderdak te bieden, heb ik de correcte verzorgingsinstructies opgelijst, gelieve deze uiterst strikt te volgen. Ik kreeg ze zelf van een vriendin die me een pesterijbox met Calathea's gaf. Ik noem haar vanaf nu Vriendin Van De Plant.

Drinken: Regenwater, champagne, bloed, zweet en tranen, alles op kamertemperatuur en 17 keer gefilterd. Geeft u kraantjeswater of ander vocht waar 99.9% van alle leven op aarde op overleeft, betekent dat instant death.

Atmosfeer en luchtvochtigheid: Niet tegen praten, niet liefkozen, verstoor de unieke biosfeer rond haar bladeren nooit of te nimmer. Passeer de plant op de toppen van uw tenen en aanbid in stilte. Een luchtvochtigheid van 73,6% vindt ze aangenaam, behalve op de oneven dagen van de week. Op die dagen zoekt u het zelf maar uit. Zet u even uw achterdeur open, dan betekent dat instant death.

Besproeien: Zelfs niet aan denken! Besproeien betekent instant death.

Verpotten: Doe wat u wilt, ze zal nooit tevreden zijn, ook al plakt u bladgoud onder haar kont. Bladgoud onder haar kont plakken betekent instant death. Licht: Niet teveel, niet te weinig, niet te warm, niet te fris, de ideale plaats bestaat niet dus doe maar wat. Verplaatsen, al is het maar 10 centimeter, betekent echter instant death.

Stekken: In het onwaarschijnlijke geval dat u uw Calathea wil vermeerderen, kan u ze stekken. Leg ze op de operatietafel, stereliseer uzelf en al de instrumenten. Tracht de wortels te scheiden en uit elkaar te trekken. Deze operatie betekent instant death voor de Calathea. Leg vervolgens uzelf op de operatietafel en dien lachgas toe.

Beestjes: Niemand vindt Calathea's echt leuk maar beestjes wel. Rouwvliegjes, spint, trips, bladluizen en ander ongedierte hebben allemaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht tot de Calathea. Eens één van die beestjes een blad bereikt betekent dat instant death. Denkt u er vlug bij te zijn met verdelgingsmiddelen? Verdelgingsmiddelen betekenen voor de Calathea instant death.

Blij u van dienst te zijn geweest.

Margo

:Rofl:

Mijn fittionia is ook een dramaqueen, maar onder zijn stolpje heb je er geen kind aan.

Wat mij betreft zitten Calathea's net op de grens van voordeel en nadeel.

Voordeel: ze groeien meestal goed. In no-time is de grootte verdubbeld. Nadelen: ze zijn kieskeurig wat standplaats betreft, hoewel ze het best lang volhouden op een donkerder plek met een lampje. En ze maken op een gegeven moment altijd bruine punten en daarna steeds meer bruine vlekken aan de randen. Je begrijpt dan vaak niet goed waarom ze plotseling ontevreden werden dus dat bederft het plezier. Vaak blijven ze lang de moeite waard, maar dan moet je wel elke paar dagen wat bladranden afknippen. Tegenwoordig knip ik alleen bij wat naar mij toegekeerd is. Nadat ik hem elke dag een beetje gedraaid heb. Dat scheelt kapperswerk. Aan de andere kant wonen geen mensen (zei mijn moeder altijd).

Zusterclivia schreef op 29-08-2021 om 10:27:

[..]

In sommige groepen worden ook wel dramathea's genoemd.

Bron: https://www.facebook.com/groups/1800011556839773/posts/1984456978395229/

DRAMATHEA'S

Calathea's zijn mooie planten maar ze zijn ook PITA's. Een Pita is een term die ik onlangs heb geleerd van De jongste Zoon. Ik werd namelijk door hem recentelijk uitgemaakt voor een Pita en vroeg me af wat ik met een broodje kebab te maken heb. Maar het blijkt de afkorting te zijn voor Pain In The Ass. Calathea's zijn dus PITA's, net als ik blijkbaar, en het internet is daar ook van op de hoogte.

Voor de Calathea's bestaat een aparte plantenpagina met de naam 'Dramatheas'. Voor zij die het toch in hun hoofd halen om een Calathea onderdak te bieden, heb ik de correcte verzorgingsinstructies opgelijst, gelieve deze uiterst strikt te volgen. Ik kreeg ze zelf van een vriendin die me een pesterijbox met Calathea's gaf. Ik noem haar vanaf nu Vriendin Van De Plant.

Drinken: Regenwater, champagne, bloed, zweet en tranen, alles op kamertemperatuur en 17 keer gefilterd. Geeft u kraantjeswater of ander vocht waar 99.9% van alle leven op aarde op overleeft, betekent dat instant death.

Atmosfeer en luchtvochtigheid: Niet tegen praten, niet liefkozen, verstoor de unieke biosfeer rond haar bladeren nooit of te nimmer. Passeer de plant op de toppen van uw tenen en aanbid in stilte. Een luchtvochtigheid van 73,6% vindt ze aangenaam, behalve op de oneven dagen van de week. Op die dagen zoekt u het zelf maar uit. Zet u even uw achterdeur open, dan betekent dat instant death.

Besproeien: Zelfs niet aan denken! Besproeien betekent instant death.

Verpotten: Doe wat u wilt, ze zal nooit tevreden zijn, ook al plakt u bladgoud onder haar kont. Bladgoud onder haar kont plakken betekent instant death. Licht: Niet teveel, niet te weinig, niet te warm, niet te fris, de ideale plaats bestaat niet dus doe maar wat. Verplaatsen, al is het maar 10 centimeter, betekent echter instant death.

Stekken: In het onwaarschijnlijke geval dat u uw Calathea wil vermeerderen, kan u ze stekken. Leg ze op de operatietafel, stereliseer uzelf en al de instrumenten. Tracht de wortels te scheiden en uit elkaar te trekken. Deze operatie betekent instant death voor de Calathea. Leg vervolgens uzelf op de operatietafel en dien lachgas toe.

Beestjes: Niemand vindt Calathea's echt leuk maar beestjes wel. Rouwvliegjes, spint, trips, bladluizen en ander ongedierte hebben allemaal een onweerstaanbare aantrekkingskracht tot de Calathea. Eens één van die beestjes een blad bereikt betekent dat instant death. Denkt u er vlug bij te zijn met verdelgingsmiddelen? Verdelgingsmiddelen betekenen voor de Calathea instant death.

Blij u van dienst te zijn geweest.

Margo

:Rofl:

LOL

Het kan zijn dat de luchtvochtigheid te laag is en het daardoor ontstaat. Sinds ik een paar keer per week mijn dramaqueens natspuit komen er geen nieuwe bruine randjes meer bij. 

Dat heeft nooit zo geholpen, Ninoea. Bovendien wordt alles vies van water, tenzij je hem meeneemt de badkamer in.

Vroeger sproeide ik alles maar tegenwoordig doe ik dat nooit meer.

Ik vind het zo'n rotzooi worden. Spetters op de kasten, vloer nat, en voor je apparatuur ook niet fijn.

Als je plant ziek is dan knapt hij er wel van op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.