Huis, tuin en keuken
kopjekoffie
20-07-2021 om 21:05
Het (kamer)planten topic
Hier kunnen we ervaringen en tips uitwisselen over onze kamerplanten, tuinplanten, moestuin en kruiden.
Zelf heb ik dit jaar voor het eerst kruiden gezaaid. Op zich wel een succes al werd het bij de dille anarchie. Verder zijn er wat meer kamerplanten bijgekomen en vermaak ik me soms met leuke/leerzame filmpjes op youtube. Wie graag wat meer achtergrong wil, kan swedisch plantguys eens bekijken:
ik wilde hier een link plaatsen, maar dat kan pas na 10 berichten
Angelo Dorny is ook leuk, vooral gezellig getut.
Een een tip die wel handig is; geef op een vaste dag in de week water.
SugaryPanther19
25-08-2021 om 13:33
@ZusterClivia, dat hoop ik ook. Vandaag weer 5 luizen, maar wel heel kleintjes - net fris uit het ei zeg maar .
Hopelijk morgen geen luizen meer
Zusterclivia
25-08-2021 om 13:42
CharliesA schreef op 25-08-2021 om 13:33:
@ZusterClivia, dat hoop ik ook. Vandaag weer 5 luizen, maar wel heel kleintjes - net fris uit het ei zeg maar .
Hopelijk morgen geen luizen meer
Wat ga je dan vermoorden?
SugaryPanther19
25-08-2021 om 13:48
Zusterclivia schreef op 25-08-2021 om 13:42:
[..]
Wat ga je dan vermoorden?
Er kruipt nog genoeg in huis rond, net een raar soort vlieg vermoord, en vanochtend begon de dag al goed met het dooddrukken van een steekvlieg. zat er een hele veeg van MIJN bloed op de muur - heb helemaal niet gemerkt gestoken te zijn, maar na een check toch een muggenbult op mijn been.
de stof voor de hor ligt nog ergens, en het maken ervan staat op mijn klussenlijst.....
Zusterclivia
25-08-2021 om 14:42
CharliesA schreef op 25-08-2021 om 13:48:
[..]
Er kruipt nog genoeg in huis rond, net een raar soort vlieg vermoord, en vanochtend begon de dag al goed met het dooddrukken van een steekvlieg. zat er een hele veeg van MIJN bloed op de muur - heb helemaal niet gemerkt gestoken te zijn, maar na een check toch een muggenbult op mijn been.
de stof voor de hor ligt nog ergens, en het maken ervan staat op mijn klussenlijst.....
Maar muggen zijn stom. Ik ben ook dolgelukkig met mijn horren.
Heeft iemand nog een tip. Ik heb allemaal kleine cactusstekjes en over een tijdje moeten deze wel naar eigen potjes. Ik heb een rondje gegoogeld mbt wat zou ik kunnen gebruiken, maar ik zie kleine binnenpotjes, stekpotjes en meer. Wat denken jullie?
SugaryPanther19
26-08-2021 om 20:28
@ZusterClivia - is er geen cactus expert op youtube ofzo die weet waar je stekjes in moet zetten?
Heugelijk nieuws: geen luis te zien vandaag
Dit is al de 2e dag zonder luizen, nog niet achter elkaar. Maar wie weet....Morgen weer een ronde
SugaryPanther19
27-08-2021 om 13:36
Vandaag nieuwe plekken ontdekt waar de luizen zich schuilhouden: diepe golven in het blad
Misschien wel 20 luizen nu weggehaald.
Ik kijk het nog 2 weken aan, anders ga ik toch kijken of er geen spray is met een ecologische insecticide
Ninoea
27-08-2021 om 14:31
CharliesA schreef op 27-08-2021 om 13:36:
Vandaag nieuwe plekken ontdekt waar de luizen zich schuilhouden: diepe golven in het blad
Ik kijk het nog 2 weken aan, anders ga ik toch kijken of er geen spray is met een ecologische insecticide
ToetieToover
27-08-2021 om 16:34
CharliesA schreef op 27-08-2021 om 13:36:
Neem een middel op basis van pyrethrine. Het is schadelijk voor alle insecten maar als je binnen spuit, zul je geen bijen treffen. Ook wordt het weer volledig afgebroken uiteindelijk. Pas wel op met je parkiet en je goudvis als je die hebt. En jezelf, uiteraard.
SugaryPanther19
27-08-2021 om 16:38
ToetieToover schreef op 27-08-2021 om 16:34:
[..]
Neem een middel op basis van pyrethrine. Het is schadelijk voor alle insecten maar als je binnen spuit, zul je geen bijen treffen. Ook wordt het weer volledig afgebroken uiteindelijk. Pas wel op met je parkiet en je goudvis als je die hebt. En jezelf, uiteraard.
Thnx, maar heb al een tip voor een ecologisch middel.
Sunshinee
27-08-2021 om 19:01
binnenkort maar eens kleine vaasjes halen,de pannekoek stekjes groeien hard.
DownrightChinchilla41
28-08-2021 om 10:11
Zijn hier mensen die verstand hebben van de Monstera/gatenplant? Toen ik hem kocht had hij nog geen gaten in het blad, nu heeft hij 3 bladeren met gaten maar er beginnen gele streepjes/vlekken in het laatste blad te komen. Het is niet van beschadigen of ongedierte, mest krijgt hij ook. Iemand een idee waarom er gele vlekken verschijnen? Het lijkt net of het zo hoort, als de afbeelding hieronder alleen iets minder geel nog.
rionyriony
28-08-2021 om 13:28
Yolo schreef op 28-08-2021 om 10:11:
Zijn hier mensen die verstand hebben van de Monstera/gatenplant? Toen ik hem kocht had hij nog geen gaten in het blad, nu heeft hij 3 bladeren met gaten maar er beginnen gele streepjes/vlekken in het laatste blad te komen. Het is niet van beschadigen of ongedierte, mest krijgt hij ook. Iemand een idee waarom er gele vlekken verschijnen? Het lijkt net of het zo hoort, als de afbeelding hieronder alleen iets minder geel nog.
Dat is volgens mij een heel dure varieteit.
Meestal verkleurt het blad bruin of geel door teveel of te weinig water, en vooral het eerste komt veel voor. En zuurstofgebrek rond de wortels.
Het kan ook gewoon een maatregel zijn om hoeveelheid en kwaliteit van het wortelstelsel in overeenstemming te brengen met wat boven de grond groeit.
rionyriony
28-08-2021 om 13:42
Mijn planten willen gewoon niet zoveel water meer momenteel. Geen hele bakken vol water meer.
SugaryPanther19
28-08-2021 om 13:56
rionyriony schreef op 28-08-2021 om 13:42:
Mijn planten willen gewoon niet zoveel water meer momenteel. Geen hele bakken vol water meer.
Het is toch ook een stuk kouder nu, denk je niet dat het daardoor komt?
rionyriony
28-08-2021 om 14:09
CharliesA schreef op 28-08-2021 om 13:56:
[..]
Het is toch ook een stuk kouder nu, denk je niet dat het daardoor komt?
Niet binnen. De thermometer is de laatste dagen een graadje gezakt, maar is toch nog hoger dan in het voorjaar.
Ik denk dat ze besloten hebben dat ze voorlopig gaan rusten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.