Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

Heb je de verwarming al aan?

Of is dit een hele gestoorde vraag, half september?
Ik vind het kil in huis. Het heeft niet zoveel zin om de verwarming nu aan te zetten want we hebben vloerverwarming dus dat duurt wel even voordat het dan aangenaam is. Waarschijnlijk heb ik het dan alweer warm. 
Wanneer gaat bij jou de verwarming aan?

Mija schreef op 07-10-2021 om 09:26:

In de loop van de zomer waren bij mij de batterijen van de thermostaat opgeraakt. Ik heb ze net vervangen. Het zakt nu af en toe onder de 19,5 graden in huis en dat vind ik te koud om bij te werken.
Het huis wordt verwarmd op elektriciteit, door een warmtepomp (=lage temperatuur verwarming). Daarom staat de thermostaat dag en nacht op dezelfde temperatuur (20/21). Als je het laat afkoelen, duurt het uren voordat het weer op temperatuur is. Je merkt ook het ontbreken van stralingswarmte goed. In mijn vorige huis vond ik 19 graden warm genoeg. Hier is dat echt te fris.

Dat lijkt me echt heel waardeloos, ik plus mijn thermostaat juist af en toe omdat ik die stralingswarmte wil voelen. 

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 09:20:

[..]

Ik doe al 2 jaar aan winterzwemmen, maar binnenshuis ben ik kouwelijk en wil de temperatuur comfortabel hebben.

Ja mijn broer doet dat ook al jaren, vraagt me ook regelmatig mee. Het klinkt heel goed, want hij voelt zich een stuk beter sinds hij dit doet, nooit meer grieperig of wat dan ook geweest. Maar toch, als puntje bij paaltje komt, haak ik af. Wel een keer body cryo gedaan in een ruimte van -110, was te doen, maar ga ik niet nog een keer doen.

redbulletje schreef op 07-10-2021 om 09:28:

[..]

Dat lijkt me echt heel waardeloos, ik plus mijn thermostaat juist af en toe omdat ik die stralingswarmte wil voelen.

Ik heb daar helemaal geen probleem mee. Het is anders maar ik vind het niet minder comfortabel. Als ik per se stralingswarmte zou willen voelen, kan ik er altijd een klein elektrisch kacheltje bij zetten. Dat heb ik een maar ik gebruik het nooit. 

1968 schreef op 07-10-2021 om 09:30:

[..]

Ja mijn broer doet dat ook al jaren, vraagt me ook regelmatig mee. Het klinkt heel goed, want hij voelt zich een stuk beter sinds hij dit doet, nooit meer grieperig of wat dan ook geweest. Maar toch, als puntje bij paaltje komt, haak ik af. Wel een keer body cryo gedaan in een ruimte van -110, was te doen, maar ga ik niet nog een keer doen.

Ik ben in september door blijven zwemmen om te kijken tot hoe koud ik 't vol zou houden. En toen zwom ik opeens de hele winter door. Het eerste jaar bij echte kou 2-3 keer per week 6 minuutjes, vorig jaar 3-4 keer per week een kwartier. Alleen die ene week dat m'n zwembad echt dichtgevroren was heb ik niet gezwommen. Een dun nachtvorstlaagje heb ik geen probleem mee. 

1968 schreef op 07-10-2021 om 09:30:

[..]

Ik vond de gewaarwording van het bevriezen van het snot in mijn neus bij -53°C al erg. 

Ik was voor mijn werk in een warehouse, dus hoefde er ook niet langer dan 5-10 minuten in te staan, volledig ingepakt dat gelukkig wel. 

Nog steeds niet aan gehad.
Maar het begint nu wel kil te worden op mijn werkkamer. Maar goed, zolang ik het red met lekkere deken over mijn benen en regelmatig opwarmen aan een kop thee, vind ik het al lang best.
Als mijn vingers echt te koud worden om te typen gaat hij wel aan denk ik. 

Ysenda schreef op 07-10-2021 om 09:39:

[..]

Ik vond de gewaarwording van het bevriezen van het snot in mijn neus bij -53°C al erg.

Ik was voor mijn werk in een warehouse, dus hoefde er ook niet langer dan 5-10 minuten in te staan, volledig ingepakt dat gelukkig wel.

Ja maar in dat freezelab (dat was 3 minuten) moest je oorwarmers op, een mondkapje voor, handschoenen en sloffen aan, en verder stond ik dus in mijn bikini. Brrr. Mijn eerste reactie was dat mijn adem stokte, en de vrouw die naast me stond zei 'doorademen'. Dus dat deed ik heel voorzichtig, toen ging het beter. Maar mijn wimpers waren helemaal wit bevroren en er kwam allemaal 'rook' uit alle hoeken onder mijn mondkapje vandaan. 
Daarna, toen we er weer uit mochten gingen we trampoline springen, het gaf wel even een kick maar ik heb de behoefte niet nog een keer gehad.
Die vrouw, die naast me stond, ging wekelijks, was er helemaal verslaafd aan. 

Ik ben zo blij met de zon vandaag Inmiddels is het alweer 21,5 graden hier in de woonkamer en als het zo door gaat moet ik zelfs de gordijnen even dicht doen aan de achterkant om het niet te warm te krijgen hier haha.

Oh mén, zijn we nu van de eenvoudige thermostaat en hoe hoog/laag die staat al in iceman-ervaringen beland? Dat belooft wat!!

Ach... ik verlang terug naar de gezellige kolenhaard van mijn kindertijd, de rode kooltjes achter de mica ruitjes. Heerlijk.
Nou ja, ik was op dat moment niet verantwoordelijk voor allerhande keerzijden op micro en macro niveau, maar het was zo lekker warm en gezellig.

Heb in deze woning vloerverwarming (zat er al in) en vind daar niks aan. Doorbikkelen maar. Op een dag wordt het weer lente.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

07-10-2021 om 11:09

Ellori schreef op 07-10-2021 om 10:39:

Ik ben zo blij met de zon vandaag Inmiddels is het alweer 21,5 graden hier in de woonkamer en als het zo door gaat moet ik zelfs de gordijnen even dicht doen aan de achterkant om het niet te warm te krijgen hier haha.

Welke zon 🤣 Het is hier nog steeds enigszins mistig!

Mallebeppie schreef op 07-10-2021 om 11:09:

[..]

Welke zon 🤣 Het is hier nog steeds enigszins mistig!

IMG-20211007-110956.jpg

Deze zon xD
Beetje wazige foto, heb hem door een zoals te zien is vies raam genomen haha.

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

07-10-2021 om 11:21

Ik ben jaloers Ellori!

Mallebeppie schreef op 07-10-2021 om 11:21:

Ik ben jaloers Ellori!

Ik zal een beetje extra genieten voor je . Inmiddels is het hier zo warm aan het worden dat ik inderdaad de gordijnen dicht moet doen... En volgens mij komt dat allemaal door onze nieuwe ramen, we hebben van die HR+++ ramen sinds ergens vorig jaar (of begin dit jaar) dus die houden de warmte wel lekker binnen, zelfs met roosters open.

Ellori schreef op 07-10-2021 om 11:35:

[..]

Ik zal een beetje extra genieten voor je . Inmiddels is het hier zo warm aan het worden dat ik inderdaad de gordijnen dicht moet doen... En volgens mij komt dat allemaal door onze nieuwe ramen, we hebben van die HR+++ ramen sinds ergens vorig jaar (of begin dit jaar) dus die houden de warmte wel lekker binnen, zelfs met roosters open.

Vind je dat zomers dan niet te warm of heb je ook airco laten installeren? 

Bakblik schreef op 07-10-2021 om 09:08:

Tip met oog op de stijgende gasprijzen:

Laat je huis niet te ver afkoelen in de nacht, dan moet je de volgende dag veel gas verstoken om het weer aangenaam te krijgen. Warmte trekt ook in de muren, als je die op temperatuur houdt stook je zuiniger.
Onze thermostaat gaat laat in de avond naar 18. In deze tijd van het jaar gaat hij dan in de nacht nog niet aan. Afgelopen februari met die vorst en sneeuw wel.

Ja, dit vertelde ons energie-mannetje ook en ik snap de logica als ik het zo lees, maar gevoelsmatig voelt het niet goed om 'altijd' de verwarming aan te hebben, i.p.v. overdag aan en s' nachts uit (dus 12 à 13). Maar het schijnt dus echt zo te werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.