Huis, tuin en keuken Huis, tuin en keuken

Huis, tuin en keuken

De bouwkundige keuring een no go?

Ik zit een interessante discussie op een ander forum mee te lezen. En ben benieuwd naar jullie meningen, ideeën en ervaringen.

Standpunt 1: In de huidige markt is een voorbehoud als een bouwkundige keuring een nadeel. Als verkoper ga ik voor het beste aanbod en als ik biedingen krijg zonder voorbehoud, dan gaan die voor.

Standpunt 2: Het voorbehoud van een bouwkundige keuring maakt me niets uit. Het hoogste bod is het interessantste bod, ook met dit voorbehoud.

Wat vinden jullie? Wat zijn jullie (recente) ervaringen in de koop en verkoop van een huis? Barst los 


Denk dat het ook afhangt van hoeveel 'vertrouwen' je in je eigen huis hebt. Een jaren 80-huis verkopen is iets anders wellicht dan een jaren 30-huis.

Valt niet zoveel over te zeggen toch. Hoe oud is het te verkopen huis, hoe is het onderhouden. Hoeveel verschillende de biedingen, zijn er nog andere voorwaarden etc

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

28-05-2024 om 14:40 Topicstarter

Ik lees daar mensen die als koper geen voorbehoud van bouwkundige keuring op durven te geven, omdat het bod dan sowieso al benadeeld zou zijn. Zelf zou ik niet zonder bouwkundige keuring kopen. Heb er zelf veel te weinig verstand van en zou zo een kat in de zak kopen 

Hier in de buurt zie ik steeds vaker dat de verkoper een bouwkundige keuring al heeft laten doen. Dan hoeft niemand dat voorbehoud te maken en weet de verkoper zeker dat er geen ‘verborgen gebreken’ gedoe is. 
Want die zekerheid als iemand zonder biedt; wat houdt ze tegen om in de drie dagen bedenktijd alsnog een bouwkundige keuring te laten doen? 

Ik zou zelf wel altijd een bouwkundige keuring laten uitvoeren, maar kan mij helemaal voorstellen dat mensen dit niet doen bij een redelijk jong huis. Zelf kocht ik ooit een huis van zo’n 15 jaar oud waarbij ik een keuring liet uitvoeren, daarbij werd ik door sommigen wel vreemd aangekeken. Maar ik vond het belangrijk omdat ik zelf weinig bouwkundige kennis heb, en daarnaast gaf het een mooie checklist voor dingen die opgelost moesten worden in de jaren die volgden. 
Ik zou in de huidige markt voor een huis van 15 jaar oud dat er net onderhouden uitziet nog steeds een keuring uit laten voeren, maar het niet als ontbindende factor op laten nemen. Er is meestal zoveel concurrentie dat ik vooral een zo goed mogelijke kans zou willen hebben op een huis. Maar voor een ouder huis zou ik het wel doen.

Als ik nu een huis moest verkopen zou ik idd makkelijker een bod accepteren zonder voorbehoud. Ook als een ander bod iets hoger is.

Bij grote verschillen gaat een hoger bod natuurlijk uitmaken. Maar ik heb liever snel klaar en geen gedoe.

Vooral als het gaat om het huis van mijn ouders, die de komende jaren wschl zullen overlijden. Die wonen ver weg, zo'n huis moet ontmanteld worden, dat is al ontzettend veel gedoe, dan accepteer ik rustig een lager bod als ik daarmee sneller klaar ben.

Aan het tempo dat er op dit moment opgeboden wordt en dat huizen weggaan gok ik dat je er op weinig plaatsen écht tussenraakt als je veel exclusieven stelt. Zoals een bouwkundige keuring of onder voorbehoud van financiering. Voor jou 5 anderen die wél met hun ogen dicht bieden en tekenen.

Het zou dus ook van de plaats afhangen en van hoe lang het huis al te koop staat.
Bij een huis dat al 6 maanden te koop staat en weinig kijkers heeft zou ik het wel laten doen. Bij een huis dat "morgen" weg is en waar ze in de voortuin staan te vechten om het beste bod heb je die tijd toch écht niet.

Ginevra schreef op 28-05-2024 om 16:16:

Als ik nu een huis moest verkopen zou ik idd makkelijker een bod accepteren zonder voorbehoud. Ook als een ander bod iets hoger is.

Bij grote verschillen gaat een hoger bod natuurlijk uitmaken. Maar ik heb liever snel klaar en geen gedoe.

Vooral als het gaat om het huis van mijn ouders, die de komende jaren wschl zullen overlijden. Die wonen ver weg, zo'n huis moet ontmanteld worden, dat is al ontzettend veel gedoe, dan accepteer ik rustig een lager bod als ik daarmee sneller klaar ben.

Bij mijn eigen huis zou ik het zo snel mogelijk rond willen hebben. Tenzij ik zelf nog niets anders heb.

Bij het huis van mijn ouders zou ik waarschijnlijk heel veel uit handen geven en denken "ik heb tijd, laat maar tot minstens de vraagprijs komen". Duurt het dan een paar maanden dan is het zo. Ik moet er dan bovendien ook de kosten van die makelaar wel uithalen  .

Pas  een huis verkocht en een huis gekocht.  Het te kopen huis was in een dusdanige prijsklasse en met een bestemming waar je niet gelijk  hordes kopers hebt,  en toch moesten we razendsnel zijn. We hebben wel een bouwtechnische keuring laten doen maar hadden geen  voorbehoud van financiering nodig,  en dat gaf de doorslag.  

Voor het huis dat we verkochten hadden we 4 uur nadat het op Funda stond 20 bezichtiging staan toen de makelaar de inschrijvingen sloot.  Binnen 2 dagen was de koop na 7 bezichtigingen rond,  de andere 13 zijn afgebeld. We hadden toen 3 biedingen waarvan 1 die fors overboden was en die geen voorbehoud  van keuring en financiering wilden.  Daar zijn we uiteraard voor gegaan.  Een huis kopen is momenteel drama,  een huis verkopen een feestje. Ik zou vooral zorgen dat je je huis pas te koop zet als je een nieuw huis hebt, want anders kun je weleens fors in de problemen komen! En met voorbehoud van wat dan ook loop je grote kans naast het net  te vissen. 

Nou ik vertrouw een bouwkundige keuring van de verkoper niet, ik heb al heel slechte keurders gezien, dus ik wil eerst van een niet betrokken lokale makelaar weten of dit een betrouwbare bouwkundige keuring is.

Dus ik zal altijd een voorbehoud bouwkundige keuring maken, nu ben ik natuurlijk in de riante positie dat ik al een huis heb en geen starter ben. 

Ik weet niet precies of je het vraagt omdat je zelf twijfelt om wel of geen bouwkundige keuring uit te laten voeren. Maar staar je er niet blind op. Ik liet bij de koop van mijn huis een bouwkundige keuring uitvoeren en dacht dat ik met dat rapport een goed beeld had van mogelijke problemen. Nou niet dus. Een jaar later kwam er vanalles boven water (of meer in het water) wat me 20.000 heeft gekost. Bouwkundige keurder had dit mijn inziens (achteraf snap ik hoe ik dit had kunnen zien) wel kunnen opmerken. Maarja 100 kleine lettertjes he, zij zijn nergens verantwoordelijk voor, geen aansprakelijkheid etc. Ik zou het denk ik niet nogeens doen.

Dutchgirly schreef op 28-05-2024 om 17:04:

Ik weet niet precies of je het vraagt omdat je zelf twijfelt om wel of geen bouwkundige keuring uit te laten voeren. Maar staar je er niet blind op. Ik liet bij de koop van mijn huis een bouwkundige keuring uitvoeren en dacht dat ik met dat rapport een goed beeld had van mogelijke problemen. Nou niet dus. Een jaar later kwam er vanalles boven water (of meer in het water) wat me 20.000 heeft gekost. Bouwkundige keurder had dit mijn inziens (achteraf snap ik hoe ik dit had kunnen zien) wel kunnen opmerken. Maarja 100 kleine lettertjes he, zij zijn nergens verantwoordelijk voor, geen aansprakelijkheid etc. Ik zou het denk ik niet nogeens doen.

Hier dezelfde ervaring. Ik kreeg wel allerlei vage opmerkingen die mij niet relevant leken, vooral uiterlijke aanpassingen. Maar heeft dingen niet gezien waarvan ik achteraf mezelf kwalijk nam dat ik dat niet zelf bekeken heb. Maar die hij mi zeker had moeten zien

 

Wij hebben ons eerste huis zonder keuring gekocht, maar bij het tweede huis hebben we een aankoopkeuring (Vereniging Eigen Huis) en ern dakkeuring laten doen. Van een rieten dak hadden we nulkommaniks verstand.

Achteraf bleek de lovende aankoopkeuring heel goed bruikbaar als nulmeting voor de gasbevingsschades... 
Een half jaar nadat we het gekocht hadden, kwam de "klap van Huizinge".

Wij hebben onlangs onze woning verkocht zonder bouwkundige keuring. Had de koper erom gevraagd had ik de uitkomst ervan met vertrouwen tegemoet gezien.
Ik had ook prima het geduld kunnen opbrengen, deze kopers overboden zo bizar boven de vraagprijs, dat ik het wachten er voor over had gehad.

Lieveheersbeest

Lieveheersbeest

28-05-2024 om 19:41 Topicstarter

ginevra ja in zo’n situatie kan ik me wel voorstellen dat je er gewoon snel en makkelijk vanaf wil.

Dutchgirly nee ik twijfel niet, ga niet kopen/verkopen. Dacht gewoon dat dit ook wel een leuk topic voor Via zou zijn wel ontzettend zuur dat het bij jullie (en meesje) niet het inzicht gegeven heeft waar je op hoopte 

Pff poezenmeisje, kan me voorstellen dat je dan wel blij bent dat je een soort 0-meting hebt zeg!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.