Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat verstaan jullie onder een goede ( persoonlijke ) hygiëne ?

MMcGonagall schreef op 14-08-2022 om 13:47:

Ik heb een familielid dat de haren van de kinderen zonder shampoo waste. Die bolletjes roken echt wel muffig. Zelf rook ze dat niet, want ze nodigde me zelfs uit om aan hun haar te ruiken. Wij houden wel van luchtjes. Ik heb niet altijd parfum op, maar dan ruik ik nog wel mijn lekkere douchegel.

Je went zeker aan geuren maar dat haar zonder shampoo muffig ruikt en dat je dat kan ruiken zonder dat je je neus er volledig instopt geloof ik niet.

Overigens gebruik ik zelf altijd (licht) geurende doucheschuim maar als je dat hebt afgespoeld en jezelf goed droogt ruik je dat een paar uur later toch niet meer? Hoe sterk is douchegel als je dat een paar uur later nog op je huid ruikt? Of ligt dat aan mij?

Hmm,  het lijkt erop dat sommigen fris/schoon zijn, associëren met kunstmatige geurtjes. Als er een ding is waar ik een hekelijk aan heb,  zijn het mensen die je een kwartier na vertrekt nog ruikt in de vorm van Chanel of VanderBilt

Monika_Geller schreef op 14-08-2022 om 14:26:

Hmm, het lijkt erop dat sommigen fris/schoon zijn, associëren met kunstmatige geurtjes. Als er een ding is waar ik een hekelijk aan heb, zijn het mensen die je een kwartier na vertrekt nog ruikt in de vorm van Chanel of VanderBilt

Jaaa zo goor! Mensen die je aan ruikt komen. Voor je ze ziet, heb je al hun veel te sterke parfumeur geroken. Bahbah. En je neus wil terug je gezicht in kruipen als ze naast je komen staan, zo intens is het.

Ik hou wel van lekker geurende douche gels, shampoos, deo. Maar die ruik je in principe niet tenzij je heel dichtbij komt (zo dichtbij mogen mensen niet bij me komen haha).

Rockstar schreef op 14-08-2022 om 15:30:

[..]

Jaaa zo goor! Mensen die je aan ruikt komen. Voor je ze ziet, heb je al hun veel te sterke parfumeur geroken. Bahbah. En je neus wil terug je gezicht in kruipen als ze naast je komen staan, zo intens is het.

Ik hou wel van lekker geurende douche gels, shampoos, deo. Maar die ruik je in principe niet tenzij je heel dichtbij komt (zo dichtbij mogen mensen niet bij me komen haha).

🤣ik zie het voor me die neus.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-08-2022 om 17:25

Ik snap eigenlijk niet waarom wij tegenwoordig niet allemaal zo'n kleine (hand)douche in/naast de wc hebben hangen zoals in het zuiden. Dat is toch veel frisser dan wc-papier. Ik heb mijn man meteen gevraagd zich erin te verdiepen en het voor mij aan te leggen.

Verder dacht ik altijd dat mensen die gewoon goed ter been zijn zichzelf toch zeker 1 keer per dag douchen. Dat dat niet zo is verbaast mij wel.
Ik was normaal gesproken alleen mijn gezicht, oksels en voeten met zeep (of facewash), de rest spoel ik gewoon even af onder de douche. 2 keer per week was ik mijn haar meestal.
Ik probeer te douchen nadat ik naar de toilet ben geweest (grote boodschap). Maar dat kan ik natuurlijk niet altijd zo timen.
5 minuutjes douche ik en als de douche nog koud is was ik alvast mijn voeten.

Elaine68 schreef op 14-08-2022 om 17:25:

Ik snap eigenlijk niet waarom wij tegenwoordig niet allemaal zo'n kleine (hand)douche in/naast de wc hebben hangen zoals in het zuiden. Dat is toch veel frisser dan wc-papier. Ik heb mijn man meteen gevraagd zich erin te verdiepen en het voor mij aan te leggen.

Verder dacht ik altijd dat mensen die gewoon goed ter been zijn zichzelf toch zeker 1 keer per dag douchen. Dat dat niet zo is verbaast mij wel.
Ik was normaal gesproken alleen mijn gezicht, oksels en voeten met zeep (of facewash), de rest spoel ik gewoon even af onder de douche. 2 keer per week was ik mijn haar meestal.
Ik probeer te douchen nadat ik naar de toilet ben geweest (grote boodschap). Maar dat kan ik natuurlijk niet altijd zo timen.

Dat vind ik zelf ook het prettigst, maar inderdaad lukt dat niet altijd 

Elaine68 schreef op 14-08-2022 om 17:25:

Ik vind het idee van zo'n douche juist vies. In mijn ogen wordt het schoner met wc papier. En een gesmeer ook met water. 

Douchen nadat je ontlasting hebt gehad? Is dat niet erg overdreven? Tenzij je jezelf steeds onder schijt lijkt me dat niet nodig. Je bent dan niet opeens vies.  Met mijn PDS zou ik dan soms ook 6x per dag moeten douchen als ik dat zou doen....sta ik de hele dag onder de douche. Wel schoon dan 🤣😅

PinkFlower schreef op 14-08-2022 om 18:16:

[..]

Ik vind het idee van zo'n douche juist vies. In mijn ogen wordt het schoner met wc papier. En een gesmeer ook met water.

Douchen nadat je ontlasting hebt gehad? Is dat niet erg overdreven? Tenzij je jezelf steeds onder schijt lijkt me dat niet nodig. Je bent dan niet opeens vies. Met mijn PDS zou ik dan soms ook 6x per dag moeten douchen als ik dat zou doen....sta ik de hele dag onder de douche. Wel schoon dan 🤣😅

Ik heb een douchetoilet van geberit.  De warmwaterdouche heeft een waterstraal die aangevuld met lucht zorgt voor perfecte reiniging met zo min mogelijk water. Straalsterkte water, temperatuur is allemaal instelbaar. De föhn is instelbaar. Wij gebruiken dus geen toiletpapier meer.  Ook voor het zwaar behaarde deel van de gezinsleden is dit een uitkomst.  Zo schoon was met droog en vochtig toiletpapier eigenlijk niet mogelijk. En met jouw PDS zou je dus 6 x per dag een minuutje hooguit langer op toilet blijven zitten 

letterkoekje schreef op 14-08-2022 om 13:50:

[..]

ok, maar hierboven spreekt iemand van een halve minuut. Dat is 30 seconden!!!! Inclusief haren wassen. Dat zal met droogshampoo zijn, denk ik.

Nee hoor letterkoekje. Inzepen van lijf terwijl de straal warm wordt met wat koud water,  meteen hoofd eronder, shampoo erop(kort haar  en afspoelen duurt echt niet langer. Geen conditioner of zo.We hebben flinke straal uit de douche.  Soms blijf ik ook wel eens even staan hoor, in de winter en zet ik de straal wat zachter.. Maar daar heb ik dan echt weer spijt van, jeukt t meteen weer flink overal.

Sinds ik de badkamer helemaal vernieuwd heb is de temperatuur van de douche gelijk goed. Vroeger moest ik ook altijd even wachten tot het water warm werd, nu kan ik er gelijk onder.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-08-2022 om 21:48

Dorestad schreef op 14-08-2022 om 18:35:

[..]

Ik heb een douchetoilet van geberit. De warmwaterdouche heeft een waterstraal die aangevuld met lucht zorgt voor perfecte reiniging met zo min mogelijk water. Straalsterkte water, temperatuur is allemaal instelbaar. De föhn is instelbaar. Wij gebruiken dus geen toiletpapier meer. Ook voor het zwaar behaarde deel van de gezinsleden is dit een uitkomst. Zo schoon was met droog en vochtig toiletpapier eigenlijk niet mogelijk. En met jouw PDS zou je dus 6 x per dag een minuutje hooguit langer op toilet blijven zitten

Wow dat is geweldig.

Dan kun je wel af en toe douchen overslaan misschien, dat bespaart vast veel water.

NippyDunlin42

NippyDunlin42

14-08-2022 om 21:51

PinkFlower schreef op 14-08-2022 om 18:16:

[..]

Douchen nadat je ontlasting hebt gehad? Is dat niet erg overdreven? Tenzij je jezelf steeds onder schijt lijkt me dat niet nodig. Je bent dan niet opeens vies. Met mijn PDS zou ik dan soms ook 6x per dag moeten douchen als ik dat zou doen....sta ik de hele dag onder de douche. Wel schoon dan 🤣😅

Schoner met wc papier? Dat is juist gesmeer voor mijn gevoel.

Ik zag dat ze ook speciale flessen hebben voor dit doel, misschien koop ik die anders 1. 

Ik heb nogal lang haar dus als ik het moet wassen ben ik ook echt stukken langer bezig. De keren dat ik het niet was douche ik binnen enkele minuten. Ik was alleen mijn oksels en voeten met zeep. Mijn gezicht met speciaal spul daarvoor. 

Elaine68 schreef op 14-08-2022 om 21:51:

[..]

Schoner met wc papier? Dat is juist gesmeer voor mijn gevoel.

Ik zag dat ze ook speciale flessen hebben voor dit doel, misschien koop ik die anders 1.

Ik zie dat dus echt anders. En het idee dat je ook nog met je handen met het water de boel moet schoonmaken... Brrr gatver. Met papier zit er tenminste nog papier tussen. En dat gekledder met water. Vind het ook een hoop gedoe.

Maar gelukkig dan maar dat smaken verschillen. Ik zou alleen echt niet blij worden als ik ergens naar het toilet moet waar geen wc papier is maar alleen een bidet. 

PinkFlower schreef op 14-08-2022 om 21:57:

[..]

Ik zie dat dus echt anders. En het idee dat je ook nog met je handen met het water de boel moet schoonmaken... Brrr gatver. Met papier zit er tenminste nog papier tussen. En dat gekledder met water. Vind het ook een hoop gedoe.

Maar gelukkig dan maar dat smaken verschillen. Ik zou alleen echt niet blij worden als ik ergens naar het toilet moet waar geen wc papier is maar alleen een bidet.

Nogmaals,  douchetoilet.  Is geen bidet. En je handen blijven nog veel verder verwijderd van plaats delict dan met toiletpapier 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.