Gezondheid en welzijn
wild-flower
13-08-2022 om 10:18
Wat verstaan jullie onder een goede ( persoonlijke ) hygiëne ?
Onze hygiëne standaard is veranderd door de tijd heen , en dat is goed natuurlijk , maar ik lees ook vaak dat we in het Westen doorgeschoten zijn in de hygiëne, met als gevolg oprukkende gevallen van astma en allergieën.
Maar wat is dan een goede hygiëne ?
Elke dag douchen ? 2x per dag tandenpoetsen , elke dag schone kleding aan ? Minimaal 6x per dag je handen wassen ? ( dit stond in de Libelle ooit ) .
Zijn we inderdaad doorgeschoten ?
Wat is jullie definitie van een goede persoonlijke
hygiëne ?
NocturnalMule38
13-08-2022 om 12:36
de Dettol maatschappij
En ik heb om 2 redenen een hekel aan Dettol. Het bijna hysterisch doen over een bacterie. Wat idd doorslaat.
En ik heb ooit op crematoiruim gewerkt. Als er dan een overledene lag die pas een tijdje na overlijden was gevonden dan rook je dat. Geen fijne geur. Dettol werdt dan gebruikt om de geur te neutraliseren. Sindsdien trek ik de lucht van Dettol niet meer.
Ik douche dagelijks , kort maar wel elke dag . Met dit weer soms 2 keer waarbij de tweede keer echt max 2 min is
Ondergoed elke dag schoon. Bovenkleding met dit weer elke dag schoon. Anders 2 dagen
Tandenpoetsen 2 keer per dag.
Handen wassen... vaak.. sowieso na toiletbezoek dat is al minimaal 6 keer. Met eten bereiden.
En als ik iets met gluten erin heb aangeraakt want heb coeliakie
En daarnaast nog een paar keer omdat ik iets smerigs heb aangeraakt. Bv poep , met zakje oprapen , van de hond.
Knutselkei
13-08-2022 om 12:37
douchen, meestal 1 x per dag. De ene dag smorgens en de volgende dag savonds, soms een dag overslaan, dan kattenwas met washand. Bijna altijd erg kort ivm eczeem, ben daar heel goed in geworden hahah.
Ondergoed elke dag schoon , kleding 2 dagen behalve als ik erg gezweet heb. broek soms de 3e dag al ik dan in de tuin werk.
Tandenpoetsen 2 x per dag.
Handen wassen na wc en voor eten en bij thuiskomst.
BeneficialJay65
13-08-2022 om 12:45
Dorestad schreef op 13-08-2022 om 12:18:
elke dag 2 x tandenpoetsen, 1 x flossen en stoken. Handenwassen hooguit 1 x per dag. Ik heb een douchetoilet met ook de lady shower, na elk toiletbezoek paar seconden waterstraaltje desgewenst.
Douchen na wat uitkomt, niet elke dag. Voordat ik naar bed ga altijd met washandje oksels en voeten. Douchen, scheren: 4 minuten. Kleding: afhankelijk van activiteiten en soort kleding: 1 dag tot een week. Mijn rokjes, wandelrokjes, blijven dagen prima.
Eega transpireert veel meer, doucht elke dag maar kan dit in twee minuten. Elke dag schone kleding.
Handdoeken, ieder heeft eigen kleur: worden meerdere dagen gebruikt
Bij mijn broer thuis douchen ze allemaal 2 x per dag, ook de kinderen
. En dan minstens een kwartier. En elke keer schoon badlaken, dus per persoon 2 badlakens per dag. Ook twee keer per dag schone kleding. Hun energienota is, ik lieg niet, 1500 eu per maand
plas je dan maar 1 keer per dag dat je maar 1 keer je handen wast?
wild-flower
13-08-2022 om 12:47
Ik vind onder persoonlijke hygiëne trouwens ook het gebruik van papieren zakdoekjes vallen . Ik gruwelde altijd van de katoenen zakdoek van mijn opa en mijn schoonvader uit de tijd dat het nog heel gewoon was om de hele dag rond te lopen met je neusinhoud in je broekzak. Brrr.
En douchen ? Niet net als Maarten van Rossem eens in de acht dagen ( iew ) , maar met dit weer wel elke dag .
masatu
13-08-2022 om 12:50
Douchen 3x per week. Tandenpoetsen 2x per dag. Haren kammen 2x per dag. Handen wassen na toilet en voor aanraken van eten (en na groente/vlees snijden). Elke dag schone onderbroek en sokken. Een broek of vest kan ik zo 5 dagen aanhebben, shirts meestal 2 dagen. Maar ik wissel ook wel vaak af, meestal hangt mijn kleding minstens 1 dag op de kapstok voor ik het weer aantrek.
watertoren
13-08-2022 om 12:51
Ik snuit mijn neus vaak in een stukje keukenrol. Papieren zakdoekjes heb ik altijd in mijn tas zitten. Ook voor als er ergens geen wc papier is. Als ik douche pak ik altijd een schone handdoek ook als ik 2 keer per dag douche.
Schommelstoel
13-08-2022 om 12:59
Mijn antwoord op de vraag wat ik onder een goede hygiëne versta:
Zo schoon dat anderen geen last van je hebben wat betreft geurtjes bijvoorbeeld.
En hoe je dat invult is aan jezelf denk ik.
Ik denk wel dat we soms doorschieten in teveel hygiëne. Overal bacteriën in zien en dan gelijk in schoonmaakmodus schieten, vooral gevoed door reclames van schoonmaakmiddelproducenten.
Twee keer per dag douchen is ook zoiets. Het is niet goed voor je huid, niet goed voor je gasrekening en jammer van die 30 liter drinkwater die in vijf minuten wegloopt.
Ik douche normaal om de dag. Met dit exteeem warme weer douche ik de tussendag heel kort 1 à 2 minuten om even af te spoelen. Bij normaal weer douche ik de ene dag (kort) en was ik mezelf met een washandje op de andere dag.
Twee keer per dag tandenpoetsen. Hoewel ik zeer incidenteel de ochtend nog wel eens oversla als ik bijvoorbeeld thuiswerk of 's zondags op de bank blijf hangen. (Nooit gaatjes overigens.)
Handen wassen met zeep doe ik alleen na grote boodschap toiletbezoek en voor het eten. De rest van de dag alleen met water.
Bovenkleding (shirtjes, truien, jurken) draag ik twee dagen meestal, soms drie als het niet ruikt. En soms één dag, zoals nu met dit zweetweer. Broeken of rokken draag ik langer.
Ik ben opgevoed met 2x per week douchen en de rest van de dag met een washandje bij de wastafel. Ook tandenpoetsen hoefde vroeger maar 1x per dag, geen idee waarom eigenlijk. Dat was gewoon zo. Altijd 's avonds.
redbulletje
13-08-2022 om 12:59
Sassenach schreef op 13-08-2022 om 12:30:
Vraag aan de mensen die 1 keer per dag tanden poetsen: wanneer doe je dat dan en waarom poets je 1 keer?
Als ik zou moeten kiezen wanneer ik zou poetsen als ik maar 1 keer per dag zou mogen poetsen, zou ik dat lastig vinden. ‘s Avonds wil ik absoluut poetsen omdat anders de hele nacht alle plaque/mondbacteriën lekker door gaan woekeren en voor gaatjes gaan zorgen.
En ‘s ochtends wil ik absoluut poetsen, omdat je in de ochtend altijd met zo’n vieze adem wakker wordt. En omdat je adem sowieso na langere tijd niet poetsen minder lekker gaat ruiken. Dan krijg je ook meer witte aanslag op je tong.
Vlak voor ik naar bed ga.
absor
13-08-2022 om 13:21
bovenkleding een week, ondergoed sokken dagelijks Natuurlijk in een hittegolf is dat tijdelijk anders
1 x dgs douchen kort
2 dgs tanden poetsen
Handen wassen na toiletbezoek
Herfstappeltaart
13-08-2022 om 13:23
Douchen om de andere dag en dan was ik ook mijn haar. De andere dag was ik me aan de wastafel (gezicht, handen, oksels en kruis).
Tandenpoetsen 2x per dag en soms nog een keer extra voordat ik naar iemand toe ga.
Tandenstoken iedere avond.
Tongschraper moet ik van overgeven maar ik probeer mijn tong mee te doen met de elektrische tandenborstel.
Deo dagelijks, bodylotion na het douchen.
Benen en oksels scheren.
Elke dag schone onderbroek. Kleding en beha doe ik twee dagen mee, tenzij ik in baklucht ofzo heb gestaan dan gaat alles in de was. En bij deze hitte elke dag schoon shirtje.
Handen wassen doe ik tegenwoordig standaard als ik buitenshuis ben geweest, (inderdaad overblijfsel van coronatijd), en verder natuurlijk na toiletbezoek, voor koken/eten e.d.
In de zomer elke week een voetbad en eelt verwijderen, lekker smeren en nagels knippen.
Wollstonecraft
13-08-2022 om 13:27
2x per dag tandenpoetsen, waarvan 1x met flossen en raggen.
Normaal om de dag douchen en tussendagen was ik me aan de wastafel.
Handen wassen na wc bezoek, als ik van buiten kom en voor ik eten bereid.
Iedere dag schoon ondergoed, sokken, shirt. Broeken en truien 2 dagen.
Met dit hete weer spoel ik me wel vaker even af.
Ik vind dat anderen geen last moeten hebben van zweetlucht of andere onfrisse geur van mij. Dat is mijn uitgangspunt.
Herfstappeltaart
13-08-2022 om 13:31
Oja en badhanddoeken gaan hier na 1x gebruiken in de was, dat is nog wel voor verbetering vatbaar vind ik zelf.
Dorestad
13-08-2022 om 14:03
Caramelzeezoutchocola schreef op 13-08-2022 om 12:45:
[..]
plas je dan maar 1 keer per dag dat je maar 1 keer je handen wast?
Nee, de ladyshower. Wij gebruiken door douchetoilet ook nauwelijks nog toiletpapier. Voor mij, met mijn handen die steeds meer vergroeien, maar ook voor de rest van het gezin een hele fijne nuttige schone investering
-Nienke-
13-08-2022 om 14:41
Ik vind het opvallend dat sommigen maar 1 keer per dag tandenpoetsen! Dat verbaast me echt. Ik ben niet zo’n enorme hygiëne-tijger (ook richting kinderen niet), maar dat doe ik echt altijd 2 keer per dag.
Verder: dagelijks douchen (tegenwoordig wat korter..), om de dag haren wassen. Dagelijks schoon ondergoed. Schone kleding wanneer het niet fris meer ruikt (dat verschilt enorm per kledingstuk) of er een vlek in zit.
Handen wassen met zeep alleen na een wat uitgebreider toiletbezoek, voor het eten koken én als ik thuiskom van boodschappen doen (dan voelen m’n handen standaard smoezelig!). Soms tussendoor met wat water.
CavernousSanddollar80
13-08-2022 om 14:46
-Nienke- schreef op 13-08-2022 om 14:41:
Ik vind het opvallend dat sommigen maar 1 keer per dag tandenpoetsen! Dat verbaast me echt.
Mij ook. En ben heel benieuwd naar de gedachte erachter. Gewoon niet nodig vinden, te veel gedoe?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.