Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Wat verstaan jullie onder een goede ( persoonlijke ) hygiëne ?

proper.jpg

Onze hygiëne standaard is veranderd door de tijd heen , en dat is goed natuurlijk  , maar ik lees ook vaak dat we in het Westen doorgeschoten zijn in de hygiëne, met als gevolg oprukkende gevallen van astma en allergieën.

Maar wat is dan een goede hygiëne ?
Elke dag douchen ? 2x per dag tandenpoetsen , elke dag schone kleding aan ?  Minimaal 6x per dag je handen wassen ? ( dit stond in de Libelle ooit ) .

Zijn we inderdaad doorgeschoten ?
Wat is jullie definitie van een goede persoonlijke
hygiëne ?

ik douche elke dag, poets 1 keer per dag mijn tanden, heb kleding meestal 2 dagen aan. Ik wijk hierin af, als het zo warm is zoals nu, dan elke dag schone kleding. En heb ik de keuken gewerkt, dan douche ik soms 2 keer, want dan ruik ik mezelf als ik thuis kom. Handen wassen na toiletbezoek, contact met eten. Dat is vaker dan 6 keer per dag.
Ik denk wel dat er doorgeslagen is, in hoe ouders met kinderne omgaan, want niet in de modder spelen, want dat is vies, niet dit aan raken, want dat is vies. Kinderen kunnen wel wat hebben, en je moet ze leren om hun handen te wassen

Vaste momenten heb ik voor handen wassen: na toiletbezoek en voor ik eten aanraak. Verder zorg ik dat ik mijn haar was zodra het vettig wordt, dat ik een frisse adem heb en dat ik niet naar zweet, rook of eten ruik. Die verzorging heeft niet echt een dagelijkse structuur. Het is niet altijd zo warm dat je wegdrijft en ik bak ook niet zo vaak patat. 

BeneficialJay65

BeneficialJay65

13-08-2022 om 10:40

Het begint voor mij met min 1 keer per dag douchen, 2 X pd tandenpoetsen inclusief flossen en mondspoeling, tongschraper, deo, dagelijks schone kleding.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-08-2022 om 11:15

Ik heb geen "definitie", maar kan wel zeggen wat ik zelf doe.
Dagelijks kattenwasje aan de wastafel.
5x per dag woedoe (rituele reiniging voor het gebed waarbij je o.a. handen, gezicht en voeten - alleen met water - wast).
Handen wassen met zeep na wcgebruik en als ik buiten ben geweest (dat laatste is een coronaoverblijfsel dat ik erin houd, lijkt hier fors wat luchtweginfecties te voorkomen, maar n=1 uiteraard).
2x per week kort douchen en haren wassen.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-08-2022 om 11:16

Caramelzeezoutchocola schreef op 13-08-2022 om 10:40:

Het begint voor mij met min 1 keer per dag douchen, 2 X pd tandenpoetsen inclusief flossen en mondspoeling, tongschraper, deo, dagelijks schone kleding.

Oh tandenpoetsen doe ik natuurlijk ook, 2x per dag. (Zo smerig ben ik nu ook weer niet...)

Met dit weer douche ik 2 keer per dag. Tanden poetsen doe ik 3 keer per dag. Ik was regelmatig mijn handen met zeep. Ik doe elke dag schone kleren aan maar ik heb sowieso nooit 2 dagen achter elkaar hetzelfde aan. Ik smeer me elke dag in met bodylotion en maak me op en mijn haren moeten goed zitten. Mijn nagels van voeten en handen zijn altijd mooi gelakt zowel zomer als winter. Verder scheer ik mijn benen, oksels en schaamhaar. Ik tut graag met mezelf.

Elke dag 2 keer tandenpoetsen en flossen.
Elke dag wassen, bij warm weer 2 keer.
Twee keer per week douchen/haren wassen.
Handen wassen met zeep: na toiletbezoek, na boodschappen doen, voor koken/eten, na werken in de tuin, na wc schoonmaken.
Om de dag schone kleding, bij warm weer elke dag.
Elke dag schone sokken/onderbroek.
Elke avond make-up verwijderen. 

Mijn hygiëne is zo'n beetje als in de OP, vrij gemiddeld lijkt me. Niet meer elke dag douchen om het energieverbruik te beperken vind ik wel echt een hele lastige, misschien dat ik daarin een beetje doorschiet.

elke dag 2 x tandenpoetsen,  1 x flossen en stoken. Handenwassen hooguit 1 x per dag. Ik heb een douchetoilet met  ook de lady shower, na elk toiletbezoek paar seconden waterstraaltje desgewenst. 
Douchen na wat uitkomt,  niet elke dag. Voordat ik naar bed ga altijd met washandje oksels en voeten.  Douchen, scheren: 4 minuten. Kleding: afhankelijk van activiteiten en soort kleding: 1 dag tot een week. Mijn rokjes,  wandelrokjes,  blijven dagen prima.

Eega transpireert veel meer, doucht elke dag maar kan dit in twee minuten.  Elke dag schone kleding.

Handdoeken,  ieder heeft eigen kleur: worden meerdere dagen gebruikt 

Bij mijn broer thuis douchen ze allemaal 2 x per dag, ook de kinderen 
. En dan minstens een kwartier. En elke keer schoon badlaken,  dus per persoon 2 badlakens per dag. Ook twee keer per dag schone kleding.  Hun energienota is, ik lieg niet, 1500 eu per maand

Een keer per dag douchen
Een (soms 2) keer per dag tanden poetsen
Schone onderbroek en sokken

Kleren gaan hier wel veel langer mee, ik loop rustig een week in t zelfde thuis. Voor wandelen en tuinwerk doe ik andere kleren aan die bezweet en vuil mogen raken en die gebruik ik ook meerdere keren.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

13-08-2022 om 12:27

Iedere dag douchen en haren wassen. Minimaal 2x per dag tandenpoetsen. Flossen en ragen doe ik na iedere keer als ik iets gegeten heb. ( ik ben vergroeid met mijn tandstoker-flosdraadjecombi) Bij erg warme dagen zoals afgelopen week spoel ik me in de avond ook nog even snel af. Handdoeken gebruik ik meerdere keren. Shirts en blouses max 2 dagen, afhankelijk van het weer. Iedere dag schoon ondergoed, en sokken in de winter.

Vraag aan de mensen die 1 keer per dag tanden poetsen: wanneer doe je dat dan en waarom poets je 1 keer?

Als ik zou moeten kiezen wanneer ik zou poetsen als ik maar 1 keer per dag zou mogen poetsen, zou ik dat lastig vinden. ‘s Avonds wil ik absoluut poetsen omdat anders de hele nacht alle plaque/mondbacteriën lekker door gaan woekeren en voor gaatjes gaan zorgen. 

En ‘s ochtends wil ik absoluut poetsen, omdat je in de ochtend altijd met zo’n vieze adem wakker wordt. En omdat je adem sowieso na langere tijd niet poetsen minder lekker gaat ruiken. Dan krijg je ook meer witte aanslag op je tong.

ik poets voor de nacht. Geen last van witte tong, weinig gaatjes 

o ja, mijn ouders zitten niet op dit forum maar ik vind het wel leuk om hier hun hygiënemaatregelen hier ook even neer te zetten:

Elke dag schoon ondergoed en sokken. Overige kleding kijkend en ruikend naar vuilgraad en geur. 

Elke dag met washandje van top tot teen wassen. Na toiletgang kruis wassen. 

2 x per week douchen,  voor mijn vader 1 van de vervelendste momenten van de week,  wat een gedoe. 

Ze zijn 86 jaar

Douchen 1 x per dag, tandenpoetsen 2 x per dag. Ik heb een flinke handenwas-tic, al zolang ik me kan heugen eigenlijk. Dat doe ik vaak. Broeken wil ik vaker aantrekken, maar bovenkleding gaat dagelijks de was in. Door medicatie kan ik behoorlijk zweten en dan is 1 dag dragen echt de max.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.