Gezondheid en welzijn
Poezenmeisje
22-09-2024 om 11:58
Steunkousen
Vakantie in de zon. Gran Canaria. Heerlijk!
Toen ik vorige week uit het vliegtuig stapte en ik twee uur later op mijn bestemming was, bleken mijn enkels enorm gezwollen, mijn enkelbandje zat zelfs klem. 's Nachts zakte alles gelukkig weer af.
Helaas blijven mijn enkels nu overdag opzwellen, om 's nachts weer dun te worden. En ze voelen steeds zo "lam". Vooral als ik eerst lang in de bus heb gezeten en daarna ga winkelen/wandelen.
Zojuist heb ik bij de farmacia / apotheek steunkousen (15-20 mm Hg) gekocht. De dame kwam direct met een meetlint om de maat te bepalen. Ik zou ze de hele dag moeten dragen, maar bij het zwembad lig ik alleen maar, dus dan zouden ze uit moeten kunnen, toch? Dat is zes meter lopen. Ik heb ze nu aan, drentel wat rond in huis, ga mijn ontbijt nog maken.
's Nachts wil ik mijn onderbenen insmeren met een verkoelende gel (ook van de apotheek) die o.a. paardenkastanje bevat
Teenslippers kan ik nu niet aan, ik loop altijd op Fitflop. Dat wordt dus mijn Nike Airs aantrekken. Daar zitten steunzolen in. Samen met mijn leesbrilletje word ik nu dus echt een oud wijf.
Heeft iemand nog tips om die steunkousen vlot aan te trekken? Het is een echte worsteling, of is dat de nieuwigheid?
absor
22-09-2024 om 12:14
er zijn hele makkelijke aantrek hulpen voor steunkousen. Vaak bij dezelfde plek te koop waar je je steunkousen heb aangeschaft
dat gezegd hebbende zou ik eerst even langs de huisarts gaan om na te kijken wat de oorzaak is dat je ineens permanent steunkousen nodig lijkt te hebben? Dikke enkels na een lange vlucht is niet raar maar als je naar fulltime steunkous gebruiker zijn gaat moet je weten wat er aan de hand is.
Poezenmeisje
22-09-2024 om 12:24
Ik denk dat het vooral de warmte is. Thuis heb ik hier geen last van.
Vooral het lamme gevoel ergert me, hopelijk gaat die tube gel helpen. Ik vind het heerlijk om lekker op pad te zijn en moest gisteren steeds een bankje zoeken (okee, het was bloody hot, maar dan nog).
Dat deed me besluiten om die steunkousen te kopen.
's Nachts heb ik nu alleen een laken over omdat ik het fijn vind om "iets" over me heen te hebben, maar het is voor de warmte echt niet nodig.
Mijn bloeddruk heb ik een paar weken geleden laten meten bij de huisarts omdat mijn amlodipine was aangepast van 5 naar 10 mg. Die is nu keurig.
Mijn jaarlijkse keuring in april was verder goed, ik zit in het CVRM-programma bij de huisarts.
Schemerlampje
22-09-2024 om 12:25
Ik weet niet of je (stevige). boterhamzakjes bij je hebt? Als je steunkousen met een open teen hebt, dan kun je die gebruiken. Over je voet heen, dan de steunkous eroverheen aandoen en dan het zakje weer wegtrekken. Of inderdaad bij de apotheek vragen naar een aantrekhulp.
Ellori
22-09-2024 om 12:26
Poezenmeisje schreef op 22-09-2024 om 12:24:
Ik denk dat het vooral de warmte is. Thuis heb ik hier geen last van.
Vooral het lamme gevoel ergert me, hopelijk gaat die tube gel helpen. Ik vind het heerlijk om lekker op pad te zijn en moest gisteren steeds een bankje zoeken (okee, het was bloody hot, maar dan nog).
Dat deed me besluiten om die steunkousen te kopen.
's Nachts heb ik nu alleen een laken over omdat ik het fijn vind om "iets" over me heen te hebben, maar het is voor de warmte echt niet nodig.
Mijn bloeddruk heb ik een paar weken geleden laten meten bij de huisarts omdat mijn amlodipine was aangepast van 5 naar 10 mg. Die is nu keurig.
Mijn jaarlijkse keuring in april was verder goed, ik zit in het CVRM-programma bij de huisarts.
Het kan door de amlodipine komen dat je oedeem hebt. Dit was voor mij de reden om te stoppen met amlodipine.
anijsblokje
22-09-2024 om 12:39
In Spanje zijn steunkousen een soort mode-item, dus maak je daar geen zorgen om. Alle verpleegkundigen dragen ze zelf.
Meestal zijn opgezette enkels/voeten bij warmer weer onschuldig. Maar, eens met absor: als het in NL nog steeds zo is, dan is een tripje naar de huisarts wel een goed idee.
Tip voor aantrekken van je kousen: doe het voetgedeelte over je hand en sla de kous dubbel. Voet erin, daarna de rest omhoog trekken. Probeer je duimen zo min mogelijk te gebruiken. Het went inderdaad. Aantrekhulpen bestaan ook, zou ik niet aan beginnen tenzij je de kousen permanent moet gaan dragen. Huishoudhandschoenen werken soms ook.
Kan het trouwens nog iets te maken hebben met je cyclus/gebruik pil dat je vocht vasthoudt? En kook je (vooral) zelf nu je op vakantie bent, of eet je in restaurants en krijg je dus waarschijnlijk meer zout binnen? Beweeg je regelmatig, of loop je vooral van appartement naar ligstoel en vv? En als je dan op dat strandbedje ligt, leg dan in ieder geval een opgerolde handdoek ofzo onder je voeten.
Ik denk dat je het zonder kousen ook onder controle zou moeten kunnen krijgen maar ze kunnen niet veel kwaad. Misschien grotere slippers kopen? Warme schoenen lijken me niks, maar als barefooter ben ik ook absoluut tegen steunzolen dus daar heb je niet veel aan. (of juist wel: stop er nu mee! Het is nooit te laat )
Poezenmeisje
22-09-2024 om 13:09
Het eten is hier inderdaad zouter dan dat ik gewend ben. Thuis bak ik bijvoorbeeld zelf brood, met maar 5 gram bakkerszout op een totaal van 700 gram brood. Ik ben al blij dat ik hier eindelijk brood heb gevonden dat niet naar cake smaakt.
Gisteren schepte ik tomaat en komkommer op in een restaurant. Bleek daar óók al zout op te zitten.
Ik slik nu meer dan twee jaar amlodipine. Dat heeft me geen bijwerkingen opgeleverd.
Die steunzolen zijn voor mijn hielspoor, dat is ook de reden dat ik alleen op Fitflop slippers loop (kán lopen), de wobble board versie.
Poezenmeisje
22-09-2024 om 13:10
Ik denk niet dat het 'echt' oedeem is. Als ik er met mijn vinger op druk, blijft er geen kuiltje achter.
zwaankip
22-09-2024 om 13:52
Ellori schreef op 22-09-2024 om 12:26:
[..]
Het kan door de amlodipine komen dat je oedeem hebt. Dit was voor mij de reden om te stoppen met amlodipine.
Mijn moeder (85j) heeft ook haar Amlodipine moeten stoppen toen 3 weken geleden haar enkels en onderbenen plots opgezwollen waren. Inmiddels zijn haar enkels en onderbenen weer normaal. @ TO: ik begrijp niet waarom jouw arts de Amlodipine verhoogd heeft.
zwaankip
22-09-2024 om 14:02
Poezenmeisje schreef op 22-09-2024 om 13:09:
Het eten is hier inderdaad zouter dan dat ik gewend ben. Thuis bak ik bijvoorbeeld zelf brood, met maar 5 gram bakkerszout op een totaal van 700 gram brood. Ik ben al blij dat ik hier eindelijk brood heb gevonden dat niet naar cake smaakt.
Gisteren schepte ik tomaat en komkommer op in een restaurant. Bleek daar óók al zout op te zitten.
Ik slik nu meer dan twee jaar amlodipine. Dat heeft me geen bijwerkingen opgeleverd.
Die steunzolen zijn voor mijn hielspoor, dat is ook de reden dat ik alleen op Fitflop slippers loop (kán lopen), de wobble board versie.
Mijn moeder slikte slechts 3 weken Amlodipine en na enkele dagen zwollen haar enkels en onderbenen op. Ik denk te begrijpen dat jij Amlodipine slikt voor je bloeddruk? Er zijn echt andere bloeddrukverlagers beschikbaar zonder die bijwerkingen. Ik zou zeggen: overleg eens met jouw arts. Sterkte!
Poezenmeisje
22-09-2024 om 15:52
Ruim twee jaar 5 mg amlodipine. Sinds twee maanden 10 mg amlodipine. Bij de laatste controle, een paar weken geleden was mijn bloeddruk netjes.
Deze stomme enkels heb ik sinds ik ruim 14 uur onderweg ben geweest. ('s Avonds de trein vanuit Noordnederland, een paar uur hangen op Schiphol, zo'n 5 uur in het vliegtuig zitten, hangen op het vliegveld voor bagage en transfer.
Na aankomst mijn bagage uitgepakt, boodschappen gehaald, een dutje. Ik had 38 uur geen slaap gehad.
Vervolgens ben ik 's avonds naar de masseur gegaan voor een voet-/onderbeenmassage. Poeh, ik kon wel vloeken.
Ik kan heel goed begrijpen dat ik dit kreeg, maar ik wil er nu wel vanaf.
Zojuist de kousen afgestroopt. De eerste afgerold, dát moet je dus niet doen. 😧
Dik ingesmeerd met de gel van de apotheek en nu al een uur onder de parasol bij het zwembad met een opgerold handdoekje onder mijn voeten.Tot nu toe slanke enkels. 🤗
Gebruikersnaaminvullen
22-09-2024 om 17:20
Heb je gesloten steunkousen gekregen dat je geen slippers aan kunt?
Poezenmeisje
22-09-2024 om 19:39
Gebruikersnaaminvullen schreef op 22-09-2024 om 17:20:
Heb je gesloten steunkousen gekregen dat je geen slippers aan kunt?
Ja.
Met wat gefrut kan ik wel mijn teenslippers aan, maar dat is hier niet verantwoord op straat om met slechtzittende slippers te lopen.
Om een voor mij onverklaarbare reden zijn hier alle openbare stoepen betegeld met spekgladde badkamertegels i.p.v. ruw beton. Je glijdt ook gewoon op je slippers of gympen al snel uit. Ook in sommige winkels zou je liever op blote voeten lopen.
Poezenmeisje
22-09-2024 om 19:42
Kousen aan, gekookt, gegeten en nu nog even de deur uit.
Ik vind die kousen geen gezicht, maar het is even niet anders. Sjansen hoef ik toch niet.
Gebruikersnaaminvullen
22-09-2024 om 20:21
Poezenmeisje schreef op 22-09-2024 om 19:39:
[..]
Ja.
Met wat gefrut kan ik wel mijn teenslippers aan, maar dat is hier niet verantwoord op straat om met slechtzittende slippers te lopen.
Om een voor mij onverklaarbare reden zijn hier alle openbare stoepen betegeld met spekgladde badkamertegels i.p.v. ruw beton. Je glijdt ook gewoon op je slippers of gympen al snel uit. Ook in sommige winkels zou je liever op blote voeten lopen.
Ik begrijp de bestrating in die landen ook niet zo.
Als je thuis bent zou ik toch wel even langs de huisarts gaan. Amlodopine kan wel zwelling van de enkels veroorzaken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.