Gezondheid en welzijn
Millie91
13-07-2021 om 14:45
Millie, het monster en de strijd voor het leven!
Hi allen,
Hier schrijf ik verder over mijn perikelen rondom zeldzame wekedelenkanker, immunotherapie en mijn gezin. Het is de spin-off van '29 jaar, baby van 6 maanden, en kanker' op Viva. Sowieso hoog tijd voor een nieuw topic, want mijn monstertje is allang geen 6 maanden meer .
Ervaringsdeskundigen, lotgenoten, meeschrijvers en -lezers, wees welkom om hier met elkaar verder te praten!
Cilly2
26-05-2024 om 13:41
Moest ook aan je denken laatst lieve Millie. Hoop dat je het goed hebt daar waar je bent. En kan zien hoe het met je mannen gaat . Dikke knuffel
onmymind
07-06-2024 om 14:05
Ook bij mij kwam je weer langs in gedachten lieve Millie. Hopelijk heb je het goed daarboven en kijk je met liefde neer op je sterke mannen ♥️
Zeesterretje
07-06-2024 om 22:00
iedere keer als ik op Via kom zie ik deze topic ergens bovenaan staan. Dus denk er ook bijna iedere dag aan!
moestuinmeisje
08-06-2024 om 22:09
Mocht Millie man of Millie familie of over heel veel jaar Millie monster nog eens kijken op dit forum, dan hoop ik dat het een mini beetje troost mag bieden dat jij ook hier nog steeds door leeft lieve Millie.
♥️
Edjekroketje
23-06-2024 om 11:50
Ik moest net ineens aan Millie denken. En aan haar man en haar kleine jongen, die nu niet zo klein meer is. Hoe zou het ze vergaan, hebben ze hun draai samen gevonden?
Ik hoop dat hij hier nog eens leest en zo lief wil zijn om te laten weten hoe het met hen gaat.
Liefs...
Millie91
20-07-2024 om 22:18
Wat fijn om te lezen dat Millie, Monster en ik nog geregeld in jullie gedachten zijn. Ik ben niet zo’n goede schrijver als Millie, maar zal mijn best doen om wat te delen.
Jullie liefde en het meeleven tijdens haar ziekte was enorm waardevol voor haar. Voor mij werd dat tastbaar na haar dood, toen we een doos bomvol lieve kaarten ontvingen van talloze meelezers/schrijvers op haar Viafora topic. Die doos en andere rouwpost heb ik in die periode hoog in een kast gestopt en eigenlijk nooit meer naar teruggekeken. Dat was iets voor later, dacht ik.
Het Monster is inmiddels zo groot, dat hij zelf een toren kan maken waar hij op kan klimmen om die kast te openen. Dat deed hij laatst en zo vond hij die doos. Hij had vragen. Van wie zijn al die kaarten? En waarom sturen al die mensen ons een kaart?
Ik poogde eerst vol goede moed om een driejarige uit te leggen wat een online forum is, maar dat was met beperkt succes. Uiteindelijk concludeerde hij zelf uit mijn halfbakken uitleg: “oh het zijn kaarten van vrienden van mama!”. Die conclusie dekt denk ik het best de lading
Helaas is dat slechts een van de talloze anekdotes over hem die ik niet meer met haar kan delen, dat blijft het allerpijnlijkst aan het missen van Millie.
Om dit bericht te posten opende ik Viafora en scrollde ik door haar oudere berichten. In haar posts lees ik weer haar onmetelijke liefde voor hem terug en het tergende lijden dat ze heeft moeten doorstaan. Het is zo triest dat het ons niet is gegeven om het leven langer samen door te hebben gebracht. Het Monster en ik redden ons best prima in het dagelijkse, praktische, handelende leven. Maar ondanks dat het naar omstandigheden - denk ik - best oké gaat, blijft het gemis gigantisch en overweldigend.
Inmiddels, anderhalf jaar na haar dood, durf ik voorzichtig te concluderen dat haar overlijden voor het Monster zwaar lijkt te zijn geweest, maar dat hij net te jong was om er op dat moment acuut en heftig verdriet om te hebben ervaren. Ik heb geen idee wat de toekomst nog aan uitdagingen voor hem gaat brengen, maar vooralsnog ontwikkelt hij zich stabiel tot een lieve, vrolijke, sociale jongen. Hij wordt in november vier en gaat dan naar de basisschool, daar heeft hij nu al veel zin in.
Voor mij is het wat moeilijker om een stip op de horizon te vinden om naar toe te leven. Waar leeftijdsgenoten vooruit kijken naar bijvoorbeeld een tweede kind, verhuizing of carrièrestappen, ben ik nog veel bezig met terugkijken; het verwerken van alle gebeurtenissen in de afgelopen drie jaar. Het lijkt soms alsof nu pas langzaam het besef indaalt wat ik mee heb gemaakt/meemaak. Tegelijkertijd gaat het leven door, moet het Monster eten, wassen, spelen en staat hij ’s ochtends vroeg op, dus tijd voor reflectie is er niet zomaar. Enerzijds maakt dat het leven ook wel makkelijk, hij is immers mijn grootste prioriteit, maar anderzijds besef ik ook dat ik voor hem een betere vader ben als ik zelf richting en betekenis aan mijn leven kan geven. Hopelijk komt dat met het verstrijken van de tijd.
Het is voor ons beiden soms best confronterend om het geluk van andere gezinnen te zien, met kinderen van zijn leeftijd die wel een levende, gezonde moeder hebben. Daar kunnen we het dan best oké over hebben, voor een driejarige vind ik dat hij heel goed begrijpt wat er aan de hand is. Maar het is soms een pijnlijk gespreksonderwerp.
Ik benoem in dat soort gesprekken wel eens dat ik op dat moment verdrietig ben, ook omdat ik het belangrijk vind dat hij zich realiseert dat zulk verdriet er mag zijn en kan worden gedeeld. Hij zegt dan vaak heel lief dat hij ook verdrietig is omdat mama dood is (of dat zijn knuffel of onze poes ook verdrietig is omdat ze dood is), als een soort troost naar mij. Kennelijk voelt hij zich dan een beetje verantwoordelijk om mij te steunen om mijn verdriet te dragen, terwijl juist hoop dat hij niet het gevoel heeft dat hij er voor mij hoeft te zijn.
Dat thema zag ik terug in de documentaire Vroeg Verloren, over het verliezen van een ouder op jonge leeftijd. Het laatste gesprek daarin van de maakster (die haar moeder verloor toen ze tien was) met haar vader raakte mij enorm. Over hoe de overlevende ouder en het kind samen verschillend omgaan met het wel/niet kunnen of willen bespreken van hun verdriet. Ik hoop in ieder geval dat het Monster zich altijd vrij zal voelen om zich te uiten over zijn moeder, zijn emoties en mij.
Millie schreef jullie om vooral je Monstertjes stevig te omhelzen. Daar voeg ik graag aan toe dat ook je partner, vader, moeder, vriend of collega voor jou een Monstertje kan zijn. Omhels ze, neem je geluk met elkaar niet voor lief.
Millieman
Cilly2
20-07-2024 om 22:30
Lieve millieman en monstertje. Wat fijn om wat van jullie te horen. Heb me zo vaak afgevraagd hoe het met jullie zou zijn. Millie zou ontzettend trots op jullie zijn. Kleine monster al weer bijna naar school, wat gaat het hard. En wat moet het moeilijk voor je zijn om dit alles zonder Millie te moeten doen. Ik hoop dat er inderdaad voor jou ook millieman , een punt komt in je leven waarop de zon echt weer gaat stralen. Ik gun het jullie zo. Kleine monster klinkt als een onwijs lief en wijs mannetje. Ik wens jullie het allerbeste en een dikke knuffel
Auwereel
20-07-2024 om 22:46
Dank voor de update. Ik dacht onlangs nog aan Millie toen ik in mijn koor een lied zong dat hier ter sprake kwam, O Love. https://www.elainehagenberg.com/ehm/o-love-satb
Wat triest is het dat kinderen in deze wereld soms hun liefhebbende moeder moeten missen, dat je je kind niet samen kan beleven. Ik wens je veel kracht, dat je liefde kan geven voor twee.
Zilver_gray
20-07-2024 om 22:51
Millieman wat fijn om van jullie te horen. Regelmatig denk ik aan Millie en hoe liefdevol ze over jullie schreef.
Heel veel liefs en kracht toegewenst.
Desideria
20-07-2024 om 22:55
Ik heb tranen in m'n ogen Millieman, je doet wat schrijftalent wat dat betreft absoluut niet onder voor Millie...
Misschien vind je het fijn om te weten dat ze nog heel vaak voorbij flitst in mijn gedachten. Laatst bij het inboedel shoppen met m'n zus dacht ik nog aan haar uitgesproken japandi stijl en hoe trots ze was op jullie nieuwe huis. En elke keer als ik een kind zie met kleding met een eikeltjesprint moet ik me inhouden niet uit te roepen naar mijn dochtertje 'kijk, eikeltjes! Misschien is dat Monster wel!'.
En ik denk met regelmaat aan jou, Millieman. Een vriend van ons heeft met exact hetzelfde bijltje gehakt, alleen de plaats van de ziekte was anders. Maar ook hij bleef alleen achter met een zeer jong kind en ik zie zijn hobbels, de strijd die hij heeft gestreden en waar ook hij zwaar gehavend uitkwam. Niks meer vanzelfsprekend, een loodzware zorglast, geen vreugde meer in eigen bestaan. Hij loopt tegen hetzelfde aan als wat jij aangeeft. Ik hoop dat het licht in je leven steeds meer aan gaat, dat plezier en liefde weer eens vanzelfsprekend gaan voelen en dat Millie als een warme energie door jullie leven heen zal blijven gaan.
Je doet het goed.
Dikke knuffel, ik denk namens ons allemaal.
❤️
Sassenach
20-07-2024 om 23:30
Wat lief dat je ons zo’n uitgebreide update komt geven man van Millie. Fijn om te lezen dat monster zich goed ontwikkelt en ik hoop dat hij een fijne tijd op school gaat krijgen. En wat mooi, die conclusie van hem dat die kaarten van vrienden van zijn mamma zijn.
Ik wens jou toe dat jij je weg in het leven weer weet te vinden en hoop dat de nagedachtenis aan Millie jou daarbij van grote steun is.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.