Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.

lientje69 schreef op 07-12-2024 om 18:26:

Ik heb tekort en slecht geslapen na een pittige nachtdienst. En echt alles gaat mis . Eten mislukt. Ik verbrand mijn hand. Stoot mijn teen. Ik zie gewoon tegen de komende nacht op zeg. Dit moet niet elke keer zo gaan want dan ben ik er wel klaar mee.

Zometeen nog even lekker in bed? Voordat je gaat werken. Kan echt schelen.

Ambra schreef op 07-12-2024 om 19:10:

[..]

Zometeen nog even lekker in bed? Voordat je gaat werken. Kan echt schelen.

Word daar meestal niet fitter van eerlijk gezegd.. Dus zet maar gewoon  even  door. En dan maar hopen  dat  ik morgen  wat beter slaap.

lientje69 schreef op 07-12-2024 om 20:08:

[..]

Word daar meestal niet fitter van eerlijk gezegd.. Dus zet maar gewoon even door. En dan maar hopen dat ik morgen wat beter slaap.

Sterkte, hoop dat je een bezige nacht hebt zodat de tijd snel gaat, maar nou ook weer niet té druk..

Ambra schreef op 07-12-2024 om 20:40:

[..]

Sterkte, hoop dat je een bezige nacht hebt zodat de tijd snel gaat, maar nou ook weer niet té druk..

Ik merk gewoon dat ik wat geïrriteerd  raak als dezelfde mensen 15 keer bellen met onzindingen. en dat is niet goed en professioneel uiteraard. Maar als je eerst op je zij wilt en dan op je rug en een kwartier later weer op je zij denk ik echt aaarghhh. En wat interesseert het mij dat je fan van Ajax bent? Ga slapen!!!  Daar hoef je niet voor te bellen om dat te vertellen  !!

De echte probleemgevallen  daargelaten uiteraard. Dat is geen probleem. Maar dat gemiep van ik lig niet lekker , omhoog , omlaag , ander kussen, ik heb het heet shirt uit, nee toch weer koud doe maar weer aan en dat 15 keer in één nacht, nee , daar kan ik  niks  mee.

lientje69 schreef op 07-12-2024 om 21:04:

[..]

Ik merk gewoon dat ik wat geïrriteerd raak als dezelfde mensen 15 keer bellen met onzindingen. en dat is niet goed en professioneel uiteraard. Maar als je eerst op je zij wilt en dan op je rug en een kwartier later weer op je zij denk ik echt aaarghhh. En wat interesseert het mij dat je fan van Ajax bent? Ga slapen!!! Daar hoef je niet voor te bellen om dat te vertellen !!

De echte probleemgevallen daargelaten uiteraard. Dat is geen probleem. Maar dat gemiep van ik lig niet lekker , omhoog , omlaag , ander kussen, ik heb het heet shirt uit, nee toch weer koud doe maar weer aan en dat 15 keer in één nacht, nee , daar kan ik niks mee.

Zo zien mijn nachten er altijd uit..alle kanten op draaien, plassen, drinken, pepermuntje, warm, koud, weer draaien. Alleen Ajax herken ik niet in je rijtje. Ik weet niet of ik steeds zou durven bellen maar ik zou me wel diep ongelukkig voelen, omdat ik echt niet lekker lig. Ik ga mijn rijtje af: pijn? Honger? Dorst? Plassen? Te koud? Meestal alles tegelijk. Dat allemaal proberen op te lossen en dan kan ik na uren eindelijk slapen. Wie weet wat er bij jouw Ajax-fan achter zit. Pesten van de nachtdienst is nl meestal niet het doel.. 

Hopelijk slaapt hij/zij vannacht beter na de slechte nacht van gisteren.  

Oh ik snap zeker  dat het geen pesten is hoor Ambra. Maar het is wel zo dat mijn lontje op een gegeven  moment  korter lijkt te worden. Ik blijf echter altijd vriendelijk  maar inwendig...
Vannacht  waren het weer een paar anderen die de bel goed wisten te vinden. Ik stond met een nogal vinnig jong grietje die behoorlijk streng was. Moet je misschien  ook wel zijn hoor op ons soort afdeling.  Maar het resultaat  was dat ik bewoners zat te troosten  die op de rand van het bed zaten : waarom doen jullie  zo lelijk  tegen me? Uhm . Was ik niet....

Nacht  weer doorgekomen. Nog een te gaan.  Meer stappen  gezet en toch voelde het minder druk dan de nacht ervoor gek genoeg.  Nu zo duimen  dat ik beter slaap dan gisteren. 

Waarom zou je streng en vinnig moeten zijn? Zij zijn daar ook niet voor hun lol. Je doet je best en dat is voldoende. 

Moyrrie schreef op 08-12-2024 om 14:24:

Waarom zou je streng en vinnig moeten zijn? Zij zijn daar ook niet voor hun lol. Je doet je best en dat is voldoende.

Omdat het revalidatie  is. En heel veel ouderen denken dat het een hotel is. Bellen voor een glaasje water, gordijn wat dichter doen. Hoofdeind bed naar beneden, televisie uitzetten terwijl  de afstandbediening  naast hun ligt enz. 

Probleem  is dat we best veel niet revalideerbare mensen hebben liggen momenteel.  Cognitief niet best. Eigenlijk  rijp voor verpleeghuis en wij zijn het tussenstation  waar ze gedumpt worden.  Dan kan je wel streng zijn maar dat komt gewoon niet binnen. Je bereikt dan meer met rust, geduld  en liefde. Maar dat is mijn mening.  Sommige  collega's  denken daar helaas anders over.

Die zeggen  nou, kom op , ga staan. Waar ik zeg: probeert u maar te gaan staan. En ik herhaal dat rustig vijf keer. Kom uit pg dus heb dat geduld wel. Als mensen in paniek raken zeg ik sussend: ik help u wel hoor. Dan worden ze weer rustig en zijn ze gerustgesteld. Waar sommige anderen dan zeggen: ja, als u niet meewerkt , kunt u niet naar huis hoor! Kom op! Dat werkt averechts. 

Maar ik krijg soms te horen dat ik te lief ben en de mensen niet genoeg stimuleer. Dat ik te veel overneem.  Zit ook wat in natuurlijk.  Als je echte revalidatiemensen hebt. Maar dat hebben we nu niet bepaald. Denk dat 80 procent  door gaat stromen richting verpleeghuis. Ziekenhuis  wil ze kwijt en dumpt ze bij ons onder de noemer revalideren. Maar ze zijn oud en veelal geestelijk  niet goed meer. Dus revalideren ziet er vaak niet meer in. ( ik zit dus echt in de ouderenrevalidatie, niet bij jongeren)

Heel lastig Lientje. Soms weet je gewoon niet waar je goed aan doet lijkt me. Maar vriendelijkheid lijkt me wel een basis vereiste.

Maar goed, ik heb zelf zo vaak in het ziekenhuis gelegen dat ik alles wel zo'n beetje heb meegemaakt. Van mij in mijn eigen urine laten liggen nadat de vpk zelf de katheter liet lekken tot iemand die eens rustig met me ging zitten en me uitlegde dat ik in het ziekenhuis lag omdat IK hulp nodig had, niet om hen te helpen.

Nu ligt mijn oma op de revalidatieafdeling en daar zie ik ook de verschillende bejegening van bewoners door de verpleging/verzorging en soms moet ik op mijn tong bijten. 

Klopt Alcedo. Net als in de echte wereld zijn mensen heel verschillend.  En dat geldt voor zowel de verzorging  als voor de patiënten.  Het merendeel  van de verzorging  doet echt wel zijn uiterste best hoor en loopt de benen uit zijn lijf. De werkdruk  is echt superhoog. Maar er zitten ertussen....

Mijn drie nachten  zitten er gelukkig  op. En het viel niet mee. Dat lag niet aan de nachten zelf, die gingen eigenlijk  op zich wel. Maar voornamelijk  aan het niet goed kunnen  slapen  van mij overdag.  Geen idee waarom. Ik denk dat 5 nachten binnen  14 dagen niet goed is voor mijn ritme ofzo.  14 dagen  terug  heb ik nl ook nachten  gewerkt en dat ging prima. Maar  dit weekend  was echt waardeloos.  Gelukkig  heb ik bijna vakantie.  Denk dat ik er weer aan toe ben ofzo.

Ik denk dat je jezelf meer rust moet gunnen Lientje. Maar sommige mensen kunnen gewoon echt niet tegen het omgedraaide ritme.

Ik heb een rustige week deze week, in elk geval qua afspraken. Ik heb nog zat dingen om af te ronden, maar doordat het in de afrondende fase is, voelt dat ook wel weer fijn. 

Dit jaar begon ik met een maand waarin ik bijna compleet ziek was. Ik hoop dat komende januari een betere start van het nieuwe jaar is. 

Ik duim voor een betere start van het jaar voor je Alcedo. 

Ik ga vandaag  naar oudste.  Dat is heen en terug ruim drie  uur in de auto en ik ben niet echt  fit. Verder ook nog even  een  drukke week  voordat ik vakantie  heb. Het moet maar.  Kan er weinig aan veranderen.

Laatste werkdag vandaag en het gaat een zware avonddienst worden weet ik al. Ben de enige VIG dus verantwoordelijk  voor alle medische gerelateerde dingen. Dan hebben we nog een palliatieve  patiënt  dus ik kan  mijn borst natmaken.  Verstand op nul en blik op oneindig  gaat het worden. En dan. Vakantie!!!!

ik hoop dat het allemaal mee gaat vallen, Lientje.

Ik heb deze en vorige week weer wat medische controles gehad. Gelukkig is alles goed. In overleg met de pijnrevalidatiearts ga ik een revalidatieprogramma doen van 12 weken. Helaas is er een wachtlijst van 3 maanden, dus dat gaat even duren. Hij vond dat erg vervelend, maar ik loop al jaren met deze rugklachten, dus die paar maanden kunnen er ook wel bij.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.