Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Leven met pijn, kletsend het jaar door.


Ik ga voor jullie  beiden duimen!

Ik heb nu even  lekker  3 dagen vrij, daarna  weer 3 avonddiensten werken. 
Het werk gaat me steeds beter af, ben wel erg moe na een dienst  maar het is niet meer zo overweldigend  als in het begin. Ik merk dat ik er meer rust in begin te krijgen, in het begin  voelde ik me best opgejaagd. Zit voor een groot deel in mezelf, werd er nerveus  van als er veel bellen  gingen en het feit dat ik dingen niet onder de knie heb. 
Inmiddels  heb ik , op diverse vtv handelingen  het meeste onder de knie en laat me niet zo snel meer opjagen. Dat geeft soms geïrriteerde  cliënten  maar ik heb maar 2 handen en boos zijn omdat je 10 minuten  moet wachten op zorg is niet echt redelijk.  Het is niet dat  het een  heel uur duurt eer ik bij ze ben ofzo . Meeste zijn cognitief nog goed, maar het geduld is bij ouderen op een of andere manier  ver te zoeken. Ik had het idee dat jongeren veeleisender zijn omdat ze gewend zijn aan instant bevrediging  van een vraag in de huidige  tijd maar man o man, die ouderen is ook wat hoor. En het is niet dat ze het zo vreselijk  druk hebben ofzo, ze zijn met pensioen. 

Verder ben ik beter geworden  in het bewaken  van mijn grenzen. Wel wat diensten geruild  met collega's  maar tot nu toe niks extra gewerkt  . Kon het ook niet erbij hebben, de start was zwaar en de indrukken  intensief.  Nu zou dat zo langzamerhand  wel kunnen, maar ik maak weloverwogen de afweging het tot nu toe niet te doen.  Ik kijk per week wat er openstaat en hoe ik me voel of ik het doe.

Verder voel ik me ( even afkloppen  ) fysiek  en geestelijk  vrij redelijk  op dit moment. Dus nu even flink in huis bezig en klussen van mijn lijstje proberen  af te ronden. Daar is genoeg  op blijven staan de afgelopen  maanden dus ik ben wel ff zoet nog.

Lientje, misschien moet je ook even genieten van dat het goed gaat. Werk je thuis nou niet over de kop.

Ik heb vandaag pech gehad. We gingen een fietstocht maken. Een paar kilometer van huis moest ik een bocht maken, maar het liep daar wat omhoog en ik had te weinig snelheid. Ik viel dus om met fiets en al. Nu heel er pijn aan de rechterkant van mijn lichaam. Als het morgen erger is geworden, toch maar even langs de dokter.

Oh Picunia, wat erg weer!  Wat een narigheid.  Hopelijk valt het later mee met de pijn en kan  je vannacht  nog wat slapen.  Sterkte ermee!

Ik ben thuis wat aan de was geslagen en bedden verschoond.  Verder bij een vroegere buurman  op bezoek geweest in het verpleeghuis en bezig met mijn e-learnings voor mijn werk. Ik moet er véél!  Dat ook nog allemaal  af toetsen in de praktijk  in de toekomst. Vind ik erg spannend  maar het is nodig  in deze baan. Zo veel verpleegtechnische vaardigheden  fn die wil ik goed onder de knie hebben. 

Verder bezig met dochter helpen met een vordering  voor een komende rechtzaak.  Ik hou me stoer voor haar, maar dat hakt er emotioneel  ook best wel in eerlijk gezegd.

Hoe gaat het nu Picunia?

Lief dat je dat vraagt. Het gaat wel iets beter, maar ik moet wel op een goeie stoel gaan zitten en me zo weinig mogelijk bewegen. De afgelopen nacht heb ik iets beter geslapen, dus dat is wel fijn. Hoe gaat het met jou?

Lijkt dus goed af te komen Picunia?  Gelukkig  maar!

Ik had avonddienst.  Wegens tekort personeel  hebben we bedden gesloten  en dat betekent  dat het nu goed te doen is  . Ook wel eens een keer fijn, niet continu  het vuur uit je sloffen lopen.

Wat goed dat dit gedaan wordt, Lientje, al vraag ik me af hoe dit werkt. Het lijkt dat hier beter met het personeel wordt omgegaan, dan bij je vorige baan.

Picunia schreef op 18-08-2024 om 00:35:

Wat goed dat dit gedaan wordt, Lientje, al vraag ik me af hoe dit werkt. Het lijkt dat hier beter met het personeel wordt omgegaan, dan bij je vorige baan.

We liepen steeds onderbezet, diensten werden niet opgelost. Het was niet meer te doen, liepen het vuur uit de sloffen en mensen waren boos en ontevreden . Konden zo geen goede zorg leveren. En dan loop je met 2 of 3 op 22 patiënten.  In plaats  van 4. Nu zetten ze gewoon bedden " dicht " , er staat dan bij aanmelding  van nieuwe revalidatie patiënten  dat er geen plek is. En staan we dus met 2 of 3 op 14-17 mensen En dat werkt een stuk prettiger, al zeg ik het zelf . Uiteraard  levert dat minder geld op. Dus het kan gebeuren dat personeel  dan bijvoorbeeld  eerder naar huis wordt gestuurd. Omdat de ochtendzorg druk is maar de middagzorg minder. Niet echt een probleem,iedereen  barst van decplus- of vakantieuren.

En ze moesten wel iets gaan doen. Het personeel  loopt met handenvol weg omdat ze het niet meer trekken. Meestal naar verpleeghuizen  met PG. Daar waar ik juist vandaan kom.  
Dat is idd rustiger maar ook een flink stuk saaier. Je stompt er best wel af qua kennis en kunde en het is vooral geestelijk  pittig. Elke 5 minuten dezelfde vraag .   
En bovendien  moet je daar vaak extra werken, omdat er anders helemaal  niemand  is. Hier zijn er, omdat je er met meer bent, altijd wel collega's  met wie je de last kunt delen. Het is dan zwaar en druk maar je staat er niet alleen voor. Dagen gaan hier heerlijk snel, juist omdat het zo intensief  is en zo afwisselend.  Hoop dat ik dit goed kan blijven  volhouden.  Reisafstand  is wel een dingetje.  Maar goed, dat weegt voorlopig  op tegen hoe ik het steeds meer  naar mijn zin krijg daar. En ik heb echt een fijn salaris  nu, zo blij mee!
5 jaar terug zat ik op 33 procent  van wat ik nu verdien. Ik draai dan nu wel een paar nachten per maant en werk onregelmatig  maar vergeleken met mijn vorige werkgever  ben ik ook alweer 300 netto vooruitgegaan.  Echt wel prettig  dus!

Dank voor je uitleg, Lientje. Ik zat nog te denken, als die afstand echt een probleem wordt/is, kun je op termijn natuurlijk dichter bij huis een baan zoeken. Dan heb je weer andere ervaringen opgedaan en ben je nog aantrekkelijker voor een werkgever.

Picunia schreef op 18-08-2024 om 16:57:

Dank voor je uitleg, Lientje. Ik zat nog te denken, als die afstand echt een probleem wordt/is, kun je op termijn natuurlijk dichter bij huis een baan zoeken. Dan heb je weer andere ervaringen opgedaan en ben je nog aantrekkelijker voor een werkgever.

Klopt. Enige nadeel is dat de verpleeghuizen  hier in de regio mij meermaals  afgewezen hebben voor  de opleiding.  Dus die gun ik dan eigenlijk  mijn expertise  niet. Maar wellicht  moet ik daar dan overheen stappen  tegen die tijd. Het is nu echter nog niet echt aan de orde. Heenweg is vaak pittig met files. En soms terug ook. Maar nachten en avonden terug  vallen wel mee  . Ben dan in een half uurtje thuis. Vinden sommige  nog veel, maar ik vind het op zich wel prettig  even af te schalen van werk naar huis. Even alles van me afzetten , mee zingen met de radio. En dan loslaten wat er allemaal gebeurd is op het werk  en vrolijk thuiskomen. Ik heb dat ook nodig die tijd om even " los " te komen  van mijn werk.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.