Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Jouw behoeftes bij ziek zijn?


Als je slaapt , heelt je lichaam . Letterlijk .
Je lichaam maakt tijdens je slaap verschillende stoffen aan die je immuunsysteem helpen. Bijvoorbeeld cytokine. Deze cytokinen helpen je lichaam om te vechten tegen infecties en ontstekingen .

MRI

MRI

17-12-2023 om 10:19

Natuurlijk moet je slapen en er aan toe geven. Heeft die gozer wel eens echt griep gehad? Goed dat je je niet laat mansplainen hoor, blijf bij wat je lichaam aangeeft.

Hmpf… ik werd vannacht wakker met hoofdpijn, verstopte neus en een rillerig gevoel. Dus wel Corona. Echt zo slecht getimed voor mijn laatste werkweek. De vorige keer dat ik het had ben ik drie weken uit de roulatie geweest, hopelijk waait het nu in een dagje over. Waarom heb ik dan ook niet die vaccinatie gehaald

Nee hoor, jij hebt gelijk. Het lichaam herstelt zich het beste bij rust. Je vriend bedoelt vermoedelijk dat het hem het beste bekomt als hij iets gaat doen want die prikkels leiden hem af.

Maar puur herstellen doe je het beste als je rust. Dan gebruikt je lichaam alle energie voor het strijden tegen de infectie of andere schade.

Zelf kies ik voor een gemengde optie. Ik vind mijn bed overdag maar niks dus ik blijf rondtollen en wachten tot ik naar bed kan. Ik moet echt dood- en doodziek zijn wil ik op de bank, op de grond op een matje of in bed gaan liggen. Dat heeft niets met overtuiging te maken maar eerder om zo prettig mogelijk mijn tijd door te brengen.

"Aan je weerstand werken" doe je het beste door normaal goed te eten en te zorgen dat je alle componenten waaruit je bent opgebouwd binnenkrijgt. Je kan ook voor aanvulling zorgen door tabletten uit de drogist. Verder door inspanning en ontspanning af te wisselen en een deel van de inspanning en ontspanning tegelijk met beweging te laten verlopen dus door niet steeds te blijven zitten. Geestelijke stress terwijl je steeds maar blijft zitten zorgt voor kwalen; hoofdpijn, spierpijn, kaakklemmen en dergelijke.


Ik ben zelden ziek ( afkloppen) maar zal niet gauw in bed liggen omdat ik dat niet prettig vind. Laat me maar wat rond scharrelen en niks tegen me zeggen Buitenlucht krijg ik wel omdat de hond toch even naar buiten moet. Lange wandeling is dan er niet bij.

MMcGonagall schreef op 17-12-2023 om 10:41:

Hmpf… ik werd vannacht wakker met hoofdpijn, verstopte neus en een rillerig gevoel. Dus wel Corona. Echt zo slecht getimed voor mijn laatste werkweek. De vorige keer dat ik het had ben ik drie weken uit de roulatie geweest, hopelijk waait het nu in een dagje over. Waarom heb ik dan ook niet die vaccinatie gehaald

Ik heb in oktober die vaccinatie gehaald en had vorige week Corona en heel eerlijk: ik was minstens net zo beroerd als de eerste keer Corona toen er nog helemaal geen vaccinaties waren. Ik zal wel de uitzondering geweest zijn hoor, maar jeetje wat een tegenvaller!

Een virale infectie waarbij ik echt moest/wilde liggen heb ik gehad toen ik 12 jaar was en nog een keer op mijn 40ste. Ben nu 56. Heb 2 weken geleden een virus opgelopen waardoor ik nu nog een hele productieve hoest heb. Had ook koorts.  Vorig jaar covid.  Ik blijf in de running.  Ga eigenlijk ook elke dag naar buiten.  Loop alleen geen 20 km op deze dagen. Stop dan wel absoluut met krachttraining. Ik voel me lekker bij wat dingen doen maar dan wel tandje lager. En ga ook op tijd naar bed.  Bankhangen en op bed liggen nee. Wel bijvoorbeeld een minitukje in gemakkelijke stoel. 

Als je dan koorts hebt, kan je dan niet makkelijk de hele middag slapen en dan 's avonds na het eten ook meteen weer in slaap vallen? 

Dorestad schreef op 17-12-2023 om 11:41:

Een virale infectie waarbij ik echt moest/wilde liggen heb ik gehad toen ik 12 jaar was en nog een keer op mijn 40ste. Ben nu 56. Heb 2 weken geleden een virus opgelopen waardoor ik nu nog een hele productieve hoest heb. Had ook koorts. Vorig jaar covid. Ik blijf in de running. Ga eigenlijk ook elke dag naar buiten. Loop alleen geen 20 km op deze dagen. Stop dan wel absoluut met krachttraining. Ik voel me lekker bij wat dingen doen maar dan wel tandje lager. En ga ook op tijd naar bed. Bankhangen en op bed liggen nee. Wel bijvoorbeeld een minitukje in gemakkelijke stoel.

Tja, toen ik vorig jaar corona had, kon ik naar de wc, douchen en brood maken, alleen niet achter elkaar. Na 14 dagen ben ik in drie etappes naar de supermarkt geweest (zijnde 80 meter lopen).

Hopelijk gaat het deze keer beter. De koorts is in ieder geval niet zo vreselijk hoog.

MMcGonagall schreef op 17-12-2023 om 11:45:

[..]

Tja, toen ik vorig jaar corona had, kon ik naar de wc, douchen en brood maken, alleen niet achter elkaar. Na 14 dagen ben ik in drie etappes naar de supermarkt geweest (zijnde 80 meter lopen).

Hopelijk gaat het deze keer beter. De koorts is in ieder geval niet zo vreselijk hoog.

Een virus waarbij ik dit had heb ik gewoon sinds mijn kindertijd niet meer gehad.  Dus ruim 40 jaar niet.  En het heugt me nog hoe ziek ik toen was en dat ik weken daarna nog geen 100 punten was.  Ik heb gewoon verschrikkelijk veel mazzel dat ik dat niet meer heb gehad.  Mijn zus is zowel van influenza en corona zo ziek geweest dat ze op de SEH behandeld moest worden en dat ze maandenlang niet de oude was. 

Ik wens je beterschap toe en ik hoop dat je je snel weer helemaal de oude voelt. 

MRI

MRI

17-12-2023 om 12:18

Ik heb altijd als norm gehad: slapen en zodra je je gaat vervelen in bed, ben je beter aan het worden

Ik ben een beetje jaloers op je: als ik ziek ben kan ik vaak niet slapen terwijl ik daar wel van opknap. Dus als ik dat wel zou kunnen, zou ik het zeker doen.

Als ik ziek ben, ben ik graag veel alleen, in bed of op de bank onder een deken, en meestal voel ik me niet goed genoeg om iets te kijken/lezen dus zit ik in de weerstand tot ik weer beter ben en dan ga ik weer werken.

Wanneer ik echt ziek ben, kan ik helemaal niet wandelen trouwens? Dan zou ik ook wel kunnen werken. Als ik echt ziek ben, dan kom ik de kamer niet uit.

MMcGonagall schreef op 17-12-2023 om 10:41:

Hmpf… ik werd vannacht wakker met hoofdpijn, verstopte neus en een rillerig gevoel. Dus wel Corona. Echt zo slecht getimed voor mijn laatste werkweek. De vorige keer dat ik het had ben ik drie weken uit de roulatie geweest, hopelijk waait het nu in een dagje over. Waarom heb ik dan ook niet die vaccinatie gehaald

Vorig jaar haalde ik de vaccinatie en kreeg ik twee weken daarna Corona, wanneer je afweerstoffen op het hoogst moeten zijn. Ik was eerst een dag ziek van de vaccinatie en daarna een kleine week van Corona. Het zou me overigens niet verbazen als ik het nu weer heb, ik heb alleen geen zelftest meer in huis maar de symptomen zijn hetzelfde als vorig jaar.

MMcGonagall schreef op 17-12-2023 om 11:45:

[..]

Tja, toen ik vorig jaar corona had, kon ik naar de wc, douchen en brood maken, alleen niet achter elkaar. Na 14 dagen ben ik in drie etappes naar de supermarkt geweest (zijnde 80 meter lopen).

Hopelijk gaat het deze keer beter. De koorts is in ieder geval niet zo vreselijk hoog.

De koorts wisselde bij mij heel erg. Dagje niet, dan weer een dag vrij hoog. Kon er geen pijl op trekken. Ben er wel ruim 2 weken zoet mee geweest. 

Euphoria

Euphoria

17-12-2023 om 17:40 Topicstarter

Ik heb vandaag geslapen als een roos. Daarstraks zo diep geslapen, ik werd letterlijk nat gezweet wakker. Daarna gedoucht, schone pyjama. een lekkere stamppot gegeten en een sinaasappel. 
Ik ben nog niet gezond, maar dat heeft me wel goed gedaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.