Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Draag jij (gedeeltelijk) een bril en waarom wel/niet?

Ik heb vandaag mijn achtste een bril gedragen, later lenzen en uiteindelijk laten laseren, 13 jaar geleden denk ik. De laatste tijd steeds vaker even een leesbril nodig en veraf is ook niet meer lekker scherp. Afgelopen week laten meten en ik heb een kleine afwijking, -0,5 en een halve cilinder. Even getwijfeld of ik dat wel een bril waard vond maar ik vond de pasbril die de opticien me opzette zoveel ontspannener kijken dat ik het toch maar heb gedaan. Die is dan voor in de auto en voor onderweg met de trein. Als  ik m niet vergeet mee te nemen

Ik heb geen bril nodig want mijn ogen zijn nog goed. Maar in de auto draag ik 90% van de tijd een zonnebril omdat ik niet van knijpoogjes tegen het licht in hou.

Ik heb ook een bril en ik haat dat ding. Ik heb hem nodig om beneden tv te kijken. Als ik in mijn bed boven tv kijk heb ik de bril niet nodig. Ik vind het echt verschikkelijk lelijk. Ik haat mijn bril en niemand heeft mij ooit met een bril gezien.

Vanaf 1981 (ik ben 65) lenzen (-4) voor in de verte.   Sinds ca. 10 jaar gecombineerd met leesbril (+1.5), die ik steeds vaker nodig heb.  Heb een multifocale bril voor lensloze momenten maar heb liever mn lenzen in, daar zie ik beter mee.

Een bril is super irritant: hij wordt nat in de regen, beslaat als je 's winters erg binnenkomt, zakt af, enz. 

-9, cilinder en multifocaal. 
brildragen is geen keuze voor mij maar noodzaak 

Herfstappeltaart schreef op 07-09-2024 om 22:38:

Ik heb een multifocale bril en draag die zelfs tijdens het sporten anders zie ik wazig. Ik vind het geen feest maar ik kan niet zonder. Een montuur uitzoeken vind ik altijd een opgave. Ik heb een vrij klein, smal hoofd en veel brillen steken bij mijn slapen uit dus die kan ik niet nemen. Van toeters en bellen wat betreft kleuren enzo hou ik ook al niet dus het uitzoeken valt niet mee.

Ik heb ook een smal hoofd, brillen in de maat small bij Ace&Tate passen mij goed

afrodite05 schreef op 07-09-2024 om 22:48:

[..]

Tja, ik zal dan een minder heftige afwijking hebben dan jij, denk ik? Ik heb vooral moeite met de afstand van traptreden inschatten als ik een trap af loop, maar de leuning vasthouden en niet naar iets anders dan de trap kijken helpt al wel. Oh en in het donker vind ik in het verkeer invoegen lastig inschatten zonder bril, die lichtbanen van de koplampen vind ik ingewikkeld. Maar dat lossen we op door man te laten rijden in het donker als ik geen bril mee heb.

Mijn eerste bril zo'n 20 jaar geleden had niet zo'n sterke prisma maar was vanaf dag 1 onmisbaar. Na dik 20 jaar tobben had ik eindelijk weer het gevoel dat de wereld klopte met hoe ik het zag. In de daaropvolgende jaren is de prisma wel wat sterker geworden maar volgens de optometrist nog steeds redelijk mild. 

Ik begon met prisma en leesgedeelte inmiddels ook een veraf deel in mijn multifocale bril. 

Ik heb een kijkbril en een leesbril . Wel multifocaal geprobeerd maar ik word daar duizelig en misselijk van . Dus dan maar 2 brillen . Ideaal is het niet nee .

wild-flower schreef op 08-09-2024 om 09:13:

Ik heb een kijkbril en een leesbril . Wel multifocaal geprobeerd maar ik word daar duizelig en misselijk van . Dus dan maar 2 brillen . Ideaal is het niet nee .

Multifocaal is wel een kwestie van volhouden. De eerste dagen voelde het voor mij om niet top maar ik heb doorgezet en nu voelt het goed. 

Scheelt wel dat ik zonder bril echt niks meer kan doen en lezen dus ik moest wel. 

Met 3 jaar oud kreeg ik een brilletje, +4 en een lui oog. Niet gek want een erfenisje van mijn moeder. Met 16 jaar oud lenzen ivm sporten, niet handig met een bril. 
Nu 60+ nog steeds dezelfde sterkte en lenzen. Met lezen een brilletje van + 1.5 erbij en met echt prutsen, ik houd van handwerken, +3.5 erbij. Het went

Peaches schreef op 07-09-2024 om 21:31:

Nee, want ik heb implantaatlenzen. Voorheen had ik -10, dus altijd een bril of lenzen. Tegen de tijd dat ik een leesbril nodig heb, zal ik die ook gewoon gebruiken. Een leesbril van +2 is nogal iets anders dan de jampotglazen die je met -10 hebt.

Waarom zou je niet af en toe een bril opzetten? Probeer het gewoon, met een kleine afwijking kan je makkelijk een goedkope bril scoren bij Charlie temple bijvoorbeeld.

Dat lijkt me echt ideaal. Ik heb -12 en cilinder en dat was niet mogelijk bij mij. 

Maar jampot glazen heb ik gelukkig niet meer, alleen wel dure glazen haha

Ik heb sinds mijn twaalfde harde contact lenzen.... Met een bril op mijn neus voel ik me gehandicapt... Dat ding beslaat vaak, en ik zie er veel minder mee...

voor het auto rijden is een bril verplicht, wanneer je die nodig hebt om veraf te zien. Bij het rijexamen wordt getest of je vanaf een bepaalde afstand een nummerbord kan lezen.
Zelfs als je de bril niet overal voor nodig hebt, zou ik hem om te beginnen wel aanschaffen.
Bril dragen kan je een hoop hoofdpijn besparen.

-7 met cilinder, zwembril op -6 (want nog betaalbaar en goed genoeg ) Als mijn bril kwijt is, meestal van nachtkastje gevallen, heb ik hulp nodig met zoeken en daarin ben ik niet de enige als ik bovenstaande reacties lees. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.