Gezondheid en welzijn
Fiorah
07-09-2024 om 16:46
Draag jij (gedeeltelijk) een bril en waarom wel/niet?
Dit lijkt een inkoppertje. Maar ik ken veel mensen die een (betere) bril zouden moeten dragen maar dat niet doen. Of bv. eigenlijk een leesbril of autobril zouden moeten hebben. Of juist andersom: mensen die een bril dragen uit 'luxe', niet omdat het écht noodzakelijk is.
Dus, draag jij een bril en zo ja, wanneer (alleen in de auto, alleen met lezen, altijd) en waarom (niet)?
Persoonlijke reden dat ik het vraag: ik heb een minimale oogafwijking en overweeg een bril te kopen om veraf beter te kunnen zien, dus bv. in de auto, in het theater, etc. Tegelijkertijd vraag ik me af of gedeeltelijk een bril dragen wel prettig is, of dat ik hem dan beter helemaal niet of helemaal wel kan nemen.
Poezenmeisje
07-09-2024 om 19:29
Harde contactlenzen hier.
-9,5 en -6,5 met dubbele cilinder.
Maar... sinds een paar jaar óók een leesbrilletje (+2) en een computerbril op het werk.
Zonder lenzen lees ik prima, dus heb ik 's morgens vaak mijn lenzen nog niet in, dat doe ik pas als ik op mijn fiets stap.
MMcGonagall
07-09-2024 om 20:09
Zo min mogelijk. Wat ik zonder leesbril af kan, doe ik zonder. Tegenwoordig heb ik hem wel vaker nodig. Ik heb een +1.75.
afrodite05
07-09-2024 om 20:17
Ik heb er een, maar draag hem alleen als ik heel moe ben of ziek (of combi) of als ik een lange autorit moet maken (en hem niet vergeet). Ik heb een prisma, wat inhoudt dat ik standaard iets scheel kijk. Charmant. Normaal gesproken kunnen mijn hersens mijn oogspieren wel aansturen dat ze normaal gaan staan, maar bij vermoeidheid ofzo is die bril iets comfortabeler. Maar ja, dan heb je het gedoe van beslaan, vette vingers, dat hij sowieso niet lekker zit (ondanks tig keer teruggaan naar de opticien)... Dus meestal ben ik brilloos. Als ik hem wel op heb, krijg ik standaard opmerkingen als: "Goh, ik wist niet dat je een bril droeg!"
Brachiosaurus
07-09-2024 om 20:35
Ja, maar ik heb een flinke min afwijking, dus zonder zie ik niets.
Biem
07-09-2024 om 21:03
ik heb nu sinds een jaar een beeldscherm bril en heb nu veel minder vaak hoofdpijn aan het eind van de dag. Ook merk ik dat als ik een drukke dag heb gehad en de ondertiteling moet lezen op tv, steeds moet scherp stellen. Dus zet hem dan ook wel eens op, maar verder niet. Heb ook een minimale afwijking, maar merk dus vooral het verschil in minder hoofdpijn
letterkoekje
07-09-2024 om 21:06
Eerste wat ik opzet, nog voor ik uit bed stap: bril.
Laatste wat ik afzet, als ik al in bed lig: bril.
Heb altijd als een havik gezien maar sinds 20 jaar: eerst leesbrilletje, toen constant bril, toen multifocale en volgende maand staat een afspraak bij de oogarts en zal het waarschijnlijk weer zwaarder worden. Intussen zit ik aan zoiets van min 3 en mijn diabetes leent er zich ook niet toe om het te laten stabiliseren.
Tussendoor eens met lenzen geprobeerd, maar da's niks voor mij. Toen ik een aantal jaar geleden pas met die lenzen liep, merkte ik plots dat ik 'precies door 1 oog minder goed zag dan door het andere oog'. Tot mijn man 's anderendaags een lens in de douche vond. Neen, lenzen is niks voor mij.
Ik koop mijn brillen altijd bij een keten per 3 stuks. Ik vind het leuk om mijn bril aan te passen aan de kleur kleding die ik aan heb. En het gebeurt dat ik ook nog een bril neem uit mijn vorig reeksje van 3, waardoor ik nu dus een redelijk assortiment brillen heb.
Maar liever geen bril hoor. Bij mij is hij altijd bepoteld, als je zweet is bril niet leuk. Om maar te zwijgen van aandampende glazen.
Friezinnetje
07-09-2024 om 21:16
sinds 4-5 jaar een multifocale bril, die ik de hele dag op heb en ook een multifocale zonnebril. Heb nu mijn 2e bril en toen ik die uitzocht kon ik er nog een bij uitzoeken en ik koos voor een zonnebril. Weer een montuur uitzoeken en na 2 monturen, zette ik de 3e op en zei: deze vind ik mooi, deze als zonnebril. Zegt die verkoopster, nou gelukkig maar dat je deze mooi vindt, want dit is hetzelfde montuur als degene die je al had uitgezocht. Dus ik heb 2 brillen, maar zien er bijna hetzelfde uit.
Peaches
07-09-2024 om 21:31
Nee, want ik heb implantaatlenzen. Voorheen had ik -10, dus altijd een bril of lenzen. Tegen de tijd dat ik een leesbril nodig heb, zal ik die ook gewoon gebruiken. Een leesbril van +2 is nogal iets anders dan de jampotglazen die je met -10 hebt.
Waarom zou je niet af en toe een bril opzetten? Probeer het gewoon, met een kleine afwijking kan je makkelijk een goedkope bril scoren bij Charlie temple bijvoorbeeld.
Schemerlampje
07-09-2024 om 21:45
Altijd, maar met een bril met -10 met daar nog een cilinder van -2 bij, zie ik zonder niet zoveel. Als ik ‘‘s nachts naar de w.c. ga, doe ik het wel eens zonder, maar verder heb ik hem altijd op.
Sinds ruim een jaar heb ik multifocaal, maar als ik kleine letters moet lezen, zet ik hem af en houd ik wat ik moet lezen, een centimeter of 5 van mijn ogen. Met bril kan ik dat niet lezen, niet omdat het niet scherp is, maar het is gewoon te klein. Min-glazen werken nl. verkleinend.
Auwereel
07-09-2024 om 22:08
Toen ik een jaar of 17 was, 40 jaar terug, heb ik contactlenzen genomen en dat heb ik een jaar of 7 volgehouden, maar ik kreeg telkens standjes van de opticien, dat ik ze beter schoon moest houden, terwijl ik ze elke avond braaf poetste (harde lenzen). Later bleek mijn traanvocht de boosdoener, bij mij kennelijk nogal vettig van aard. Dus toen maar weer op de bril over gegaan. En met inmiddels een cilinder heb ik dat zo maar gehouden.
Madamecannibale
07-09-2024 om 22:19
Ik draag de hele dag door een bril. Vroeger deed ik dat niet, toen deed ik hem steeds op als het nodig was, bijvoorbeeld met autorijden of tv kijken, en daarna weer af. Ik was hem vaak kwijt en vond hem nooit echt lekker zitten. Pas toen ik hem hele dagen ging dragen voelde ik hem niet meer. Ik zou zonder geen dingen kunnen als autorijden. Vroeger droeg ik lenzen maar die verdraag ik helaas niet meer.
Bakblik
07-09-2024 om 22:36
afrodite05 schreef op 07-09-2024 om 20:17:
Ik heb er een, maar draag hem alleen als ik heel moe ben of ziek (of combi) of als ik een lange autorit moet maken (en hem niet vergeet). Ik heb een prisma, wat inhoudt dat ik standaard iets scheel kijk. Charmant. Normaal gesproken kunnen mijn hersens mijn oogspieren wel aansturen dat ze normaal gaan staan, maar bij vermoeidheid ofzo is die bril iets comfortabeler. Maar ja, dan heb je het gedoe van beslaan, vette vingers, dat hij sowieso niet lekker zit (ondanks tig keer teruggaan naar de opticien)... Dus meestal ben ik brilloos. Als ik hem wel op heb, krijg ik standaard opmerkingen als: "Goh, ik wist niet dat je een bril droeg!"
Hoe dan? Ik heb ook prisma maar zonder bril zie ik dubbel en dat kan ik niet meer corrigeren ook niet als ik erg mijn best doen. Het kastje in de gang staat dan niet waar ik het zie net blauwe plekken tot gevolg. De uien op de plank liggen ook ergens anders dan wat ik ze zie dus ik snijd vul overtuiging in mijn vingers.
Vroeger vind men mij altijd motorisch onhandig. Na 35 jaar kreeg ik mijn eerste bril en was de onhandigheid over.
Herfstappeltaart
07-09-2024 om 22:38
Ik heb een multifocale bril en draag die zelfs tijdens het sporten anders zie ik wazig. Ik vind het geen feest maar ik kan niet zonder. Een montuur uitzoeken vind ik altijd een opgave. Ik heb een vrij klein, smal hoofd en veel brillen steken bij mijn slapen uit dus die kan ik niet nemen. Van toeters en bellen wat betreft kleuren enzo hou ik ook al niet dus het uitzoeken valt niet mee.
afrodite05
07-09-2024 om 22:48
Bakblik schreef op 07-09-2024 om 22:36:
[..]
Hoe dan? Ik heb ook prisma maar zonder bril zie ik dubbel en dat kan ik niet meer corrigeren ook niet als ik erg mijn best doen. Het kastje in de gang staat dan niet waar ik het zie net blauwe plekken tot gevolg. De uien op de plank liggen ook ergens anders dan wat ik ze zie dus ik snijd vul overtuiging in mijn vingers.
Vroeger vind men mij altijd motorisch onhandig. Na 35 jaar kreeg ik mijn eerste bril en was de onhandigheid over.
Tja, ik zal dan een minder heftige afwijking hebben dan jij, denk ik? Ik heb vooral moeite met de afstand van traptreden inschatten als ik een trap af loop, maar de leuning vasthouden en niet naar iets anders dan de trap kijken helpt al wel. Oh en in het donker vind ik in het verkeer invoegen lastig inschatten zonder bril, die lichtbanen van de koplampen vind ik ingewikkeld. Maar dat lossen we op door man te laten rijden in het donker als ik geen bril mee heb.
FancyDuck29
07-09-2024 om 23:48
ik heb 8 jaar af en toe een bril gedragen. Met werk en in de auto, maar verder niet. Daarna 2 jaar eigenlijk fulltime nodig gehad, maar ik had zo’n hekel aan bril dragen dat ik m nog steeds af deed als het kon (bijv met uit eten of een verjaardag). Toen heb ik mijn ogen laten laseren. Dat had ik eerder moeten doen
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.