Gezondheid en welzijn
Tango
29-11-2024 om 17:56
Bevolkingsonderzoeken, doe je eraan mee?
Ik heb laatst weer een borstonderzoek gehad. Ik begrijp dat het belangrijk is maar ik vind het echt vreselijk. Ik twijfel echt of ik over 2 jaar weer ga. Een uitstrijkje vind ik niet zo erg.
Vanaf 55 jaar volgt er nog een onderzoek voor darmkanker. Mijn man heeft al 2 oproepen/zelftesten overgeslagen. Niet verstandig, maar ik begrijp het ook wel.
Het lijkt me een vies klusje.
Hoe doen jullie dit? Ga je altijd of steek je de kop in het zand?
Peiling
Doe je mee aan bevolkingsonderzoeken?
Maximaal 4 antwoorden.
nlies
29-11-2024 om 23:56
Altijd gegaan, borstonderzoek nog 1 denk ik, baarmoeder is klaar. Tja en wat is pijn, de ene keer stond/lag ik naar adem te happen, de andere keer was het zo gebeurd.
Miepjecody
30-11-2024 om 00:01
Naminokurashi schreef op 29-11-2024 om 18:26:
Ik heb 2x een uitstrijkje laten maken. Beide keren was ontzettend pijnlijk( heb verkrachtingsverleden). Sindsdien heb ik mij er voor laten afmelden via de huisarts. Zij zag hoeveel stress mij dat steeds gaf.
Voor de borsten onderzoek ook afgemeld.
Dit is wat ik wil
Je kan uitstrijkje toch zelf doen,
Luttjetrut
30-11-2024 om 00:19
Zolang het vrijwillig is, doe ik aan alles mee.
In Duitsland ben ik heel boos geworden toen ze mij geen recept voor de pil wilden geven als ik mij niet verplicht 1x per jaar inwendig liet onderzoeken door een Frauenartz. Dat vond ik toen echt een aanslag op mijn zelfbeschikking en niet lang daarna ben ik terugverhuisd naar Nederland
Agen
30-11-2024 om 00:29
Zorroo schreef op 29-11-2024 om 22:28:
[..]
Het is inderdaad niet per definitie een no-brainer. Hier een artikel met een heftig voorbeeld van colateral damage van het bevolkingsonderzoek darmkanker.
https://www.groene.nl/artikel/tot-de-operatie-was-ik-kerngezond
Interessant stuk inderdaad. Het gaat niet alleen over dat heftige voorbeeld, maar ook meer algemeen over nadelen van screening.
Een heel belangrijk punt uit dat artikel: het is helemaal niet zo duidelijk of de overleving wel toeneemt door de bevolkingsonderzoeken die we nu doen. Het artikel is al wat ouder (en er wordt iemand in geciteerd die toen nog een stuk minder bekend was dan nu ), maar nog steeds wel de moeite van het lezen waard.
Madamecannibale
30-11-2024 om 08:07
Agen schreef op 30-11-2024 om 00:29:
[..]
Interessant stuk inderdaad. Het gaat niet alleen over dat heftige voorbeeld, maar ook meer algemeen over nadelen van screening.
Een heel belangrijk punt uit dat artikel: het is helemaal niet zo duidelijk of de overleving wel toeneemt door de bevolkingsonderzoeken die we nu doen. Het artikel is al wat ouder (en er wordt iemand in geciteerd die toen nog een stuk minder bekend was dan nu ), maar nog steeds wel de moeite van het lezen waard.
Ik ken zelf twee mensen bij wie borstkanker op tijd werd ontdekt door het bevolkingsonderzoek. Ook iemand die niet meedeed aan het darmonderzoek en later toch darmkanker bleek te hebben, ook al weet je natuurlijk niet of het wel op tijd ontdekt zou worden als diegene wel meedeed aan het onderzoek.
Ik denk wel dat dit soort onderzoeken regelmatig gevalideerd moeten worden.
SuzyQFive
30-11-2024 om 08:10
Zorroo schreef op 29-11-2024 om 23:00:
[..]
Dit vind ik te kort door de bocht. De mate van pijnervaring bij een mammografie verschilt volgens mij van vrouw tot vrouw.
Klopt, in mijn rechterborst heb ik een soort gekke zenuwverbinding naar mijn schouder dus na een mammo heb ik drie dagen pijn in mijn borst, schouder en rug 😅
SuzyQFive
30-11-2024 om 08:13
Agen schreef op 30-11-2024 om 00:29:
[..]
Ik heb echt veel mensen in mijn omgeving die dankzij het bevolkingsonderzoek tijdig hun baarmoederhalskanker hebben ontdekt (of eigenlijk te laat want het was al kanker). Ze zijn er nog gelukkig maar wel zonder baarmoeder(mond).
SuzyQFive
30-11-2024 om 08:23
Uitstrijkje doe ik altijd, mag nu tien jaar overslaan.
Heb geen eierstokken meer dus de kans op baarmoederhalskanker is ook een stuk kleiner.
Ben nog te jong voor de andere bevolkingsonderzoeken. Ik heb echter een brca-mutatie en heb halfjaarlijkse onderzoeken (jaarlijks mri en tweejaarlijks mammo). Ik heb over een maand of vier/vijf mijn preventieve operatie dus dan hoeft dat sowieso niet meer en doe ik ook geen bevolkingsonderzoek.
Darmen zal ik straks wel doen.
rionyriony
30-11-2024 om 08:25
Nee. Ik leef gezond, heb een keurig gewicht, heb geen dubieuze gewoonten van welke soort dan ook, gebruik hoogstzelden mijn verzekering en verder wens ik er niet mee bezig te zijn.
Uiteraard ga ik met onbegrijpelijke telkens weer voorkomende en nergens door te verhelpen stoelgangproblemen e.d. met uiterst veel tegenzin naar een arts, als dat ooit zou voorkomen, die het onmiddellijk als iets psychisch (lees: niet-bestaand) zou zien, dus dat ontmoedigt me des te meer om iets te willen weten van de medische wereld. Prikken ga ik wel halen overigens.
Borst zelfonderzoek doe ik af en toe, maar daar is nooit een reden toe.
BlairW
30-11-2024 om 08:27
Ik vind het wel een no brainer voor mezelf. Doe zeker mee ja. Laatst nog een vader van een collega die een kwaadaardige tumor in de darm bleek te hebben. Kwamen ze achter door het bevolkingsonderzoek. Gelukkig allemaal goed gekomen weer.
Poezenmeisje
30-11-2024 om 08:33
Borstkanker nam enorm af tijdens de corona.
Geen onderzoek = geen treffers = een algehele verbetering van de volksgezondheid...
https://iknl.nl/nieuws/2021/borstkankerzorg-tijdens-eerste-coronagolf-minder-d
Tijdens de onderzoeksperiode (week 2-17 van 2020) zijn er ruim éénderde minder borstkankerdiagnoses gesteld, waarbij de daling het grootst was in lage stadia.
Lollypopje
30-11-2024 om 08:40
rionyriony schreef op 30-11-2024 om 08:25:
Nee. Ik leef gezond, heb een keurig gewicht, heb geen dubieuze gewoonten van welke soort dan ook, gebruik hoogstzelden mijn verzekering en verder wens ik er niet mee bezig te zijn.
Uiteraard ga ik met onbegrijpelijke telkens weer voorkomende en nergens door te verhelpen stoelgangproblemen e.d. naar een arts als dat ooit zou voorkomen, die het onmiddellijk als iets psychisch (lees: niet-bestaand) zou zien, dus dat ontmoedigt me des te meer om iets te willen weten van de medische wereld. Prikken ga ik wel halen overigens.
Borst zelfonderzoek doe ik af en toe, maar daar is nooit een reden toe.
Helaas is het een mythe dat de wereld en onze gezondheid maakt daar is. Dat als we maar gezond genoeg leven het ons niet overkomt.
Het kan iedereen overkomen, ook jou.
Lollypopje
30-11-2024 om 08:41
Poezenmeisje schreef op 30-11-2024 om 08:33:
Borstkanker nam enorm af tijdens de corona.
Geen onderzoek = geen treffers = een algehele verbetering van de volksgezondheid...
https://iknl.nl/nieuws/2021/borstkankerzorg-tijdens-eerste-coronagolf-minder-d
Tijdens de onderzoeksperiode (week 2-17 van 2020) zijn er ruim éénderde minder borstkankerdiagnoses gesteld, waarbij de daling het grootst was in lage stadia.
Benieuwd hoe hoog de stijging in de late stadia nu gaat staan
Poezenmeisje
30-11-2024 om 08:50
Lollypopje schreef op 30-11-2024 om 08:40:
[..]
Helaas is het een mythe dat de wereld en onze gezondheid maakt daar is. Dat als we maar gezond genoeg leven het ons niet overkomt.
Het kan iedereen overkomen, ook jou.
Wij mochten ooit vrijwillig deelnemen aan een onderzoek op het werk, waarbij o.a. naar je bloed werd gekeken.
Drie slanke dames zijn direct doorgestuurd naar de huisarts, ze bleken veel te hoog te zitten in hun cholesterol. Eén van hen loopt marathons, zo'n slechte uitslag verwacht je dan toch niet...
En dat zijn de drie waarvan ik het weet, dus het zijn er nog veel meer.
De obese ikke had prima bloed.
Lollypopje
30-11-2024 om 08:54
Poezenmeisje schreef op 30-11-2024 om 08:50:
[..]
Wij mochten ooit vrijwillig deelnemen aan een onderzoek op het werk, waarbij o.a. naar je bloed werd gekeken.
Drie slanke dames zijn direct doorgestuurd naar de huisarts, ze bleken veel te hoog te zitten in hun cholesterol. Eén van hen loopt marathons, zo'n slechte uitslag verwacht je dan toch niet...
En dat zijn de drie waarvan ik het weet, dus het zijn er nog veel meer.
De obese ikke had prima bloed.
Ik ken echt heel veel mensen met LC en m e die voorheen ook hartstikke gezond waren. Ik was ook nooit ziek.
En ook kanker kun je niet voorkomen door gezond te leven