Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcholgebruik


FarFarAway schreef op 13-07-2022 om 18:20:

[..]


Mensen mogen toch net zoals ze alcohol weigeren, ook eten weigeren? Ik zie geen verschil hoor. Waarom is alcohol afslaan ‘sterk’ en ongezond eten weigeren ‘zeuren’?
Is groepsdruk dan plots wel oké?

 

Wel een beetje flauw om die slanke dames als perfect neer te zetten... ik sla taart ook over op een verjaardag. Als ik een afweging moet maken op basis van wat er nog meer te eten is op de avond of dag dan kies ik liever voor kleine hartige hapjes dan taart. En en doe ik niet. Ik snoep ook niet thuis, haal het ook niet in huis omdat het ook verslavend werkt. Dus een traktatie afslaan omdat je een weloverwogen keuze maakt moet toch okee zijn? Net zoals je alcohol afslaat om welke reden dan ook. 

Compenseren doe ik niet aan, heb gehoord dat een maaltijd overslaan omdat je taart hebt gegeten juist helemaal niet goed is maar dat je altijd je eetmomenten moet pakken zodat je lichaam continue "aan" staat. 

Dus afslaan van ongezond eten is erger dan afslaan van alcohol? Het is beide niet goed voor je, snelle suikers zijn ook zeker verslavend maar als iemand iedere dag een reep chocolade eet is okee en iemand iedere dag een paar glazen wijn is niet okee? Het is dan in beide gevallen een verslaving of in beide gevallen niet.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-07-2022 om 19:29

Dorestad schreef op 13-07-2022 om 18:49:

[..]

Dat laatste. Apparaat is daarna vervangen door een andere. Met name ook in de verslavingszorg moet je er bij testen wel vanop aan kunnen

Ah, dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je bedoelde dat testen sowieso onbetrouwbaar zou zijn.

FarFarAway schreef op 13-07-2022 om 18:20:

[..]


Mensen mogen toch net zoals ze alcohol weigeren, ook eten weigeren? Ik zie geen verschil hoor. Waarom is alcohol afslaan ‘sterk’ en ongezond eten weigeren ‘zeuren’?
Is groepsdruk dan plots wel oké?

Eten weigeren moet ook kunnen en dat doe ik ook weleens.  Maar om op de sportclub heel theatraal de "kijk mij eens hoe goed ik ben in het weigeren van een taartje show" op te voeren en daarbij te benoemen dat je dat doet, omdat je gisteren al taart hebt gegeten is sociaal gezien niet zo handig.

Ons heupengroepje bestaat al 4 jaar en iedere 3e maandag van november trakteert de oudste van ons op een lokale lekkernij.  Dat weet ik nu al en daar houd ik tzt rekening mee en als ik kort vantevoren weet dat ik er dan niet ben of de traktatie niet zal opeten dan meld ik dat de week vantevoren.  Als het taartje door mevrouw x al is gekocht is weigeren sociaal gezien niet handig.

Dan eet je dat taartje op en fietst 10 minuten langer op de hometrainer ter compensatie.

Bakblik schreef op 13-07-2022 om 19:50:


Dan eet je dat taartje op en fietst 10 minuten langer op de hometrainer ter compensatie.

Maak daar gerust maar een uur van.

JohnnyC. schreef op 13-07-2022 om 20:44:

[..]

Maak daar gerust maar een uur van.

Die kan je "zwaarder" zetten. Dan doe je een half uur.  Maakt mij dat uit.

JohnnyC. schreef op 13-07-2022 om 12:39:

[..]

Dat vraag ik me al een tijdje af. Als je wijn alleen sociaal drinkt en niet in je eentje, omdat het je dan niet smaakt, wat is dan nog het nut van 0,0? Het gaat toch juist om de combinatie drank en alcohol? Wat is dan het nut van 0,0?

Neem dan iets wat je echt lekker vindt, een koude cola bijvoorbeeld


Ik drink best vaak 0.0 bier, maar altijd samen. Als ik met man op de bank een serie kijk bijv. Of toen ik zwanger was. Toen dronk ik met oud en nieuw ook alcoholvrije wijn, Vinada is echt een aanrader. 

In mijn eentje drink ik alleen water, koffie en thee. 

Bakblik schreef op 13-07-2022 om 19:50:

[..]

Eten weigeren moet ook kunnen en dat doe ik ook weleens. Maar om op de sportclub heel theatraal de "kijk mij eens hoe goed ik ben in het weigeren van een taartje show" op te voeren en daarbij te benoemen dat je dat doet, omdat je gisteren al taart hebt gegeten is sociaal gezien niet zo handig.

Ons heupengroepje bestaat al 4 jaar en iedere 3e maandag van november trakteert de oudste van ons op een lokale lekkernij. Dat weet ik nu al en daar houd ik tzt rekening mee en als ik kort vantevoren weet dat ik er dan niet ben of de traktatie niet zal opeten dan meld ik dat de week vantevoren. Als het taartje door mevrouw x al is gekocht is weigeren sociaal gezien niet handig.

Dan eet je dat taartje op en fietst 10 minuten langer op de hometrainer ter compensatie.

Waarom is dat sociaal gezien niet handig, misschien was het andere taartje nog onhandiger om te weigeren. 
Ik zou ook zeggen dat ik al eerder taart heb gehad en daarom nu moet weigeren.
Ik zou ook niet weten dat iemand op datum x altijd op taart trakteert, op het moment zelf denk ik misschien iets van o, ja, dat is ook zo, maar een week van te voren al helemaal niet.

Het groepje bestaat nog maar vier jaar, dan zou ik de verjaardagen echt nog niet weten. Ik werk met bepaalde collega's al 15 jaar en ik heb nog steeds geen idee wanneer ze jarig zijn tenzij ik dat ooit in mijn werkagenda heb gezet. 

Nou ja, laat ik het zo zeggen,  zeker dat ene toonbeeld van perfectie en ik hebben niet zo'n klik. Als mevrouw x aankondigt dat ze volgende week gebak meeneemt vanwege haar verjaardag kan je dan al zeggen dat je niet wilt/ mag/ zult mee-eten. 
6 taartjes bij een echt luxe bakker vandaan is best duur om van een aow'tje te betalen. 

Aviendha schreef op 13-07-2022 om 20:53:

[..]

Ik drink best vaak 0.0 bier, maar altijd samen. Als ik met man op de bank een serie kijk bijv. Of toen ik zwanger was. Toen dronk ik met oud en nieuw ook alcoholvrije wijn, Vinada is echt een aanrader.

In mijn eentje drink ik alleen water, koffie en thee.

Dat heeft toch ook calorieën? Kun je net zo goed de normale versie drinken.


ik drink bijna nooit alcohol alleen zo heel af en toe een glaasje twee keer per maand mischien of zelfs nog niet

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

14-07-2022 om 06:03

Dorestad schreef op 13-07-2022 om 18:24:

[..]

Toen ik nog in de verslavingszorg werkte moesten onze cliënten regelmatig blazen. 1 cliënt zou volgens uitslag alcohol hebben genuttigd maar ze beweerde bij hoog en laag dat dat niet zo was. Toen heb ik, ik drink nooit, ook geblazen als test. En verhip, ook bij mij gaf de test aan dat ik had gedronken. Niet betrouwbaar dus.

Huh? Waarom moeten de clienten blazen? Het lijkt me dan dat je na een tijd gewoon geen clienten meer over hebt?

Coreopsis schreef op 12-07-2022 om 18:05:

Eigenlijk is alcohol gewoon een sociaal geaccepteerde en legale harddrug. Met enorme economische en maatschappelijke schade tot gevolg (ongevallen, geweldsmisdrijven). Wat mij betreft mag het dezelfde weg gaan als tabak. Maar ik vermoed dat dat nog heel lang zal duren, als het al ooit gebeurt.

Ik denk dat dit ook gaat gebeuren op termijn. Er komt steeds meer naar buiten over de schadelijke gevolgen (verschillende soorten kanker o.a.) van alcohol. Roken doen ook nog steeds veel mensen maar het besef sijpelt langzaam door. Ik denk dat dit met alcohol ook zo gaat.

De populariteit van 0.0 bier is hier een voorbode van denk ik. In mijn omgeving zie ik veel mensen (vooral mannen van dertig/veertig) hierop overstappen.

Ik vind alcohol drinken ‘te normaal’ en ik vind dat met name vervelend omdat het je min of meer subtiel wordt opgedrongen. Net als de taartjes die Bakblik noemt, bizar dat je iets zou moeten eten of drinken omdat een ánder dat wil. Daar ligt voor mij het grootste probleem. Laat iedereen het zelf bepalen. Treurig genoeg sorteert de vriendengroep zich vanzelf uit op niet-rokers en niet-drinkers en dat komt vanuit de rokers en drinkers, die willen niet samen met de groep ‘onthouders’. Want ja, die zijn “ongezellig”. Nou lekker dan, als het daarvan afhangt of je mij leuk vindt op een feestje/terrasje/vriendinnenavondje. 

Ik drink nooit en een vriendin had laatst iets gemaakt met bevroren rosé en aardbeien, ik vond dat niet lekker. Na een paar slokken alcohol ga ik me al vreemd voelen en ik voel niets dat als ‘ontspannen’ kan worden aangemerkt. Bovendien hebben mijn vader en mijn broer zichzelf doodgerookt en -gedronken dus ik sta er nogal wantrouwend tegenover. En hoe weinig ik ook drink, ik voel het áltijd bij mijn sportprestaties de volgende dag. Ook dat halve rosé ding.

Ik heb er dus weinig plezier van en veel hinder. Maar vanwege het aandringen van die vriendin heb ik dus wat genomen, mede omdat ik benieuwd was maar dat ga ik nooit meer doen. Volgende keer neemt ze iets anders mee, of ze moet het allemaal zelf opdrinken maar dát wil ze dan weer niet. Dat begrijp ik nog steeds niet, waarom het samen nou leuker is dan zij als enige. Van mijn kant is dat geen punt.

redbulletje schreef op 13-07-2022 om 21:59:

[..]

Dat heeft toch ook calorieën? Kun je net zo goed de normale versie drinken.


Het gaat niet om minder calorieën maar om minder alcohol nuttigen.

Herfstappeltaart schreef op 14-07-2022 om 07:33:

[..]

Ik denk dat dit ook gaat gebeuren op termijn. Er komt steeds meer naar buiten over de schadelijke gevolgen (verschillende soorten kanker o.a.) van alcohol. Roken doen ook nog steeds veel mensen maar het besef sijpelt langzaam door. Ik denk dat dit met alcohol ook zo gaat.

De populariteit van 0.0 bier is hier een voorbode van denk ik. In mijn omgeving zie ik veel mensen (vooral mannen van dertig/veertig) hierop overstappen.

Ik merk niks van de populariteit van 0,0 bier. Ik werk achter de bar in een voetbalkantine en wij hebben dat een tijd in ons assortiment gehad samen met de blauwe Jupiler van 3,3 % alcohol. We hebben er zelfs reclame over gemaakt maar er was geen vraag naar behalve door kinderen en nee dat verzin ik niet. Het is over de datum gegaan en we hebben het weg moeten kappen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.