Gezondheid en welzijn Gezondheid en welzijn

Gezondheid en welzijn

Alcholgebruik


Lieveheersbeest schreef op 13-07-2022 om 14:14:

[..]

En vind je dat dan anders dan groepsdruk uitoefenen bij iemand die liever niet drinkt

Dan kan  iemand toch een kop thee nemen of een sapje?

bieb1963 schreef op 13-07-2022 om 15:37:

[..]

Dan kan iemand toch een kop thee nemen of een sapje?

Zeker! Maar als je met een groepje een collega gaat feliciteren en sommigen eten taart, maakt het dan uit (voor de "gezelligheid") als anderen een stukje taart afslaan? Voelt voor mij hetzelfde, is het dat niet?

Lieveheersbeest schreef op 13-07-2022 om 15:40:

[..]

Zeker! Maar als je met een groepje een collega gaat feliciteren en sommigen eten taart, maakt het dan uit (voor de "gezelligheid") als anderen een stukje taart afslaan? Voelt voor mij hetzelfde, is het dat niet?

Nee, het gaat niet om het afslaan, dat stoort absoluut niet. Het is dat lange maar o zo keurige verhaal dat zij zichzelf beheersen als ze gisteren twee haverbiscuitjes hebben gegeten, dat vind ik overdreven.

Ik denk dat jij het gewoon niet herkent omdat je niet dit soort collega's hebt 😉.

Oooh zo, nee dan begreep ik je verkeerd. Ik dacht dat je het flauw vond dat er niet "gewoon meegegeten" werd.
Ik heb vooral te dikke collega's die klagen dat ze niet dun zijn (en wel overal ja tegen zeggen) 

Ik hou me ook aan de 2 glazen regel als ik nog moet rijden.

watertoren schreef op 13-07-2022 om 16:37:

Ik hou me ook aan de 2 glazen regel als ik nog moet rijden.

Ik ook, maximaal twee glazen, maar alleen als ik me van tevoren fit voel, genoeg gegeten heb en over de avond verspreid drink, dus niet vlak voordat ik ga rijden. 

Maar als ik vooraf al moe ben, of te weinig heb gegeten, dan komt het veel harder aan en sla ik de alcohol meestal volledig af. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-07-2022 om 17:29

Met 2 glazen zit je als man aan de bovengrens, als vrouw zit je er als je pech hebt ruim overheen.

https://www.alcoholinfo.nl/verkeer/hoeveel-drinken-rijden

Bestuurders die 5 jaar of langer hun rijbewijs hebben (ervaren bestuurders). Zij mogen niet meer dan 0,5 promille alcohol in hun bloed hebben. Hoeveel mag je drinken als ervaren bestuurder?  
Mannen kunnen ongeveer 2 glazen bier, wijn of andere drank drinken.
Vrouwen kunnen ongeveer een 1 of 1,5 glazen bier, wijn of andere drank drinken.

Coreopsis schreef op 13-07-2022 om 17:29:

Met 2 glazen zit je als man aan de bovengrens, als vrouw zit je er als je pech hebt ruim overheen.

https://www.alcoholinfo.nl/verkeer/hoeveel-drinken-rijden

Bestuurders die 5 jaar of langer hun rijbewijs hebben (ervaren bestuurders). Zij mogen niet meer dan 0,5 promille alcohol in hun bloed hebben. Hoeveel mag je drinken als ervaren bestuurder?
Mannen kunnen ongeveer 2 glazen bier, wijn of andere drank drinken.
Vrouwen kunnen ongeveer een 1 of 1,5 glazen bier, wijn of andere drank drinken.

Jaren geleden wel ns met 3 wijntjes (ca 2 uur eerder genuttigd) die blaasproef moeten doen maar was niks aan de hand. 

Moxxie schreef op 13-07-2022 om 15:52:

[..]

Nee, het gaat niet om het afslaan, dat stoort absoluut niet. Het is dat lange maar o zo keurige verhaal dat zij zichzelf beheersen als ze gisteren twee haverbiscuitjes hebben gegeten, dat vind ik overdreven.

Ik denk dat jij het gewoon niet herkent omdat je niet dit soort collega's hebt 😉.

Van die dames die aan alle kanten perfectie uitstralen en dat sterk kunnen zijn zo benadrukken dat ik me spontaan schuldig voel als ik met mijn net niet groene bmi toch probeer te genieten van de getrakteerde bossche bol. Tevens probeer de trakterende jarige vrolijk te houden.  Mensje van 86 haalde voor de gymclub 6 bollen en kon er weer 2 mee naar huis nemen, omdat het teveel suiker,  vet en chocolade was voor de 2 perfect slanke dames.

We gymen al 4 jaar met elkaar ik weet dat de 3e maandag in november er bossche bollen zijn als mevrouw x haar 87e verjaardag viert.  Als dat niet past in mijn syteem dan snoep ik zondag niet. 

ik drink zelf weinig, alleen als ik lopend, met de fiets of ov naar huis kan. Thuis eigenlijk nooit. En dan 1 maximaal 2 glazen op een dag. 

Ik vind mensen met meer dan 2 of 3 glazen op eerlijk gezegd nooit zo gezellig meer. Helaas zou ok zeggen, denken ze daar zelf vaak anders over. 
Voor mij een reden om niet naar bepaalde verjaardagen te gaan of heel vroeg weet naar huis te gaan.

redbulletje schreef op 12-07-2022 om 20:40:

[..]

Ik ben erg verslaafd aan koolhydraten, als ik daar eenmaal van ga eten heb ik geen rem meer. Alcohol is nooit een probleem geweest. In de vakantie dagelijks aan de wijn of cocktails en bij thuiskomst weer gewoon aan t water, no problem, maar op vakantie weer lekker dagelijks aan t brood, gebak en frietjes en ik ben net een junk die weer van voor af aan moet afkicken. Er is naar mijn idee te weinig aandacht voor koolhydraatverslaving omdat het om geaccepteerd voedsel gaat.

Verwijderd, op de man


Bakblik schreef op 13-07-2022 om 17:59:

[..]

Van die dames die aan alle kanten perfectie uitstralen en dat sterk kunnen zijn zo benadrukken dat ik me spontaan schuldig voel als ik met mijn net niet groene bmi toch probeer te genieten van de getrakteerde bossche bol. Tevens probeer de trakterende jarige vrolijk te houden. Mensje van 86 haalde voor de gymclub 6 bollen en kon er weer 2 mee naar huis nemen, omdat het teveel suiker, vet en chocolade was voor de 2 perfect slanke dames.

We gymen al 4 jaar met elkaar ik weet dat de 3e maandag in november er bossche bollen zijn als mevrouw x haar 87e verjaardag viert. Als dat niet past in mijn syteem dan snoep ik zondag niet.


Mensen mogen toch net zoals ze alcohol weigeren, ook eten weigeren? Ik zie geen verschil hoor. Waarom is alcohol afslaan ‘sterk’ en ongezond eten weigeren ‘zeuren’? 
Is groepsdruk dan plots wel oké? 

redbulletje schreef op 13-07-2022 om 17:53:

[..]

Jaren geleden wel ns met 3 wijntjes (ca 2 uur eerder genuttigd) die blaasproef moeten doen maar was niks aan de hand.

Toen ik nog in de verslavingszorg werkte moesten onze cliënten regelmatig blazen.  1 cliënt zou volgens uitslag alcohol hebben genuttigd maar ze beweerde bij hoog en laag dat dat niet zo was. Toen heb ik, ik drink nooit, ook geblazen als test. En verhip,  ook bij mij gaf de test aan dat ik had gedronken.  Niet betrouwbaar dus.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

13-07-2022 om 18:38

Dorestad schreef op 13-07-2022 om 18:24:

[..]

Toen ik nog in de verslavingszorg werkte moesten onze cliënten regelmatig blazen. 1 cliënt zou volgens uitslag alcohol hebben genuttigd maar ze beweerde bij hoog en laag dat dat niet zo was. Toen heb ik, ik drink nooit, ook geblazen als test. En verhip, ook bij mij gaf de test aan dat ik had gedronken. Niet betrouwbaar dus.

Die conclusie is nogal kort door de bocht. Fruit en vruchtensap kan - zeker als het (over)rijp is - ook een beperkte hoeveelheid alcohol bevatten. En misschien fermenteert eten in je maag ook een beetje.
Los daarvan, hoe betrouwbaar is de bewering van een verslaafde mbt alcoholgebruik?

Of bedoel je dat de test aangaf dat je teveel alcohol op had om aan het verkeer te mogen deelnemen? (Dus >0.5 promille).

Coreopsis schreef op 13-07-2022 om 18:38:

[..]

Die conclusie is nogal kort door de bocht. Fruit en vruchtensap kan - zeker als het (over)rijp is - ook een beperkte hoeveelheid alcohol bevatten. En misschien fermenteert eten in je maag ook een beetje.
Los daarvan, hoe betrouwbaar is de bewering van een verslaafde mbt alcoholgebruik?

Of bedoel je dat de test aangaf dat je teveel alcohol op had om aan het verkeer te mogen deelnemen? (Dus >0.5 promille).

Dat laatste.  Apparaat is daarna vervangen door een andere. Met name ook in de verslavingszorg moet je er bij testen wel vanop aan kunnen 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.