Financiën en recht
GrandioseZebra62
17-05-2022 om 13:09
Wie zit hier fout?
Enige tijd geleden ging ik mn kind bij school ophalen en mn hond had ik bij. Dus de school ging uit, kindjes komen naar buiten en toen was er een kind die op mn hond afsprong en hem ging aaien, ik zeg tegen dat kind dat ie dat beter niet doet, de moeder van het kind zei daarop dat even aaien toch wel even kon. En voor ik wist viel die hond grandioos uit naar dat kind, hij wou naar voren springen met een diepe grom en hij snapte. Godzijdank had ik hem al aan zn tuig vast en sprong dat kind tijdig achteruit anders waren de gevolgen dus niet te overzien geweest. Moeder ging meteen uit haar plaat, ik heb netjes sorry gezegd. Er is dus verder niks gebeurd maar die moeder liet het er niet bij zitten, die heeft o.a de wijkagent gebeld en geklaagd bij school, waardoor ik nu een gesprek met de wijkagent heb gehad en een telefoontje van school dat ik die hond niet meer mee mag om kind op te halen maar eigenlijk vind ik niet dat ik hier fout zat, ik heb gezegd dat aaien niet mocht, ik heb sorry gezegd en niemand heeft schade. Die moeder vind dat ik fout zat door die hond mee te nemen naar een plaats met jonge kinderen en dat het dier vals is omdat hij uitviel tegen een kind en dat ik hem beter in kan laten slapen.
Hoe denken jullie hierover?
Het is nog een jonge hond, 11 maanden nu en hij heeft echt nooit eerder uitgevallen, ook niet tegen mn zoon. Ik zag het ook totaal niet aankomen dus.
Peiling
Wie was fout?
Maximaal 2 antwoorden.
Kersje
17-05-2022 om 17:28
Los van de situatie of welke TO, er zou inderdaad een fokverbod op dit ras moeten komen (zoals een voorganger al schreef). Ik heb heel wat jaren op een operatieafdeling gewerkt en téveel aan flarden gescheurde kinderen (mn in het gezicht) gezien. Geen enkele hond zou ik 100% vertrouwen bij kinderen, maar dit ras sowieso niet. Laat staan om met zo’n hond bij een kinderrijke omgeving als een school te gaan staan
ToetieToover
17-05-2022 om 17:38
Battle-Royale schreef op 17-05-2022 om 16:48:
[..]
Dat laatste vooral, het zou niet de eerste hond zijn die in beslag genomen wordt. Mijn conclusie en inzicht in het karakter van de hond verandert daar niet mee, hij heeft niet uit te vallen, over het algemeen is het een erg brave hond, goed te motiveren met een clicker en eten.
Zeldzaam egocentrisch antwoord.
Ik zou me kapot geschrokken zijn en mijn zorgen zouden niet over inbeslagname van de hond gaan. Ik zou me druk maken over hoe het nu met het kindje gaat en hoe dit in de toekomst te voorkomen is. En dan kijk ik naar jou, TO, hoe jij dit kunt voorkomen.
Want elk gedrag van een hond is de eigenaar aan te rekenen, aldus Cesar Milan, dus jij hebt nog wat werk aan de winkel in de opvoeding van je hond. Die is 11 maanden en gaat nog puberen. Je hebt nu al totaal geen overwicht op nota bene een hond die nog sociaal volwassen moet worden. Dat kun je nergens op afschuiven, die verantwoordelijkheid om je hond te leiden.
Ted68
17-05-2022 om 17:41
Ik heb zelf een roedel honden, en woon in een land waar je verplicht naar de honden school moet gaan. En waar in het Kanton waar ik woon verschillende rassen verboden zijn.... Jouw hond had hier geen recht van bestaan gehad.
En ja, honden ook al zijn ze aan de lijn, hebben bij een school niets te zoeken. Behalve een hulphond.
Ik snap ook niet dat je als gezin voor zo"n hond kiest....helemaalniet in een woonwijk.
Miepjecody
17-05-2022 om 17:43
wild-flower schreef op 17-05-2022 om 14:58:
Bij de basisschool hier om de hoek mogen sowieso geen honden op het schoolplein . Ik dacht eigenlijk dat dat overal de norm was . Niet dus blijkbaar
Ze stond helemaal niet op het schoolplein
GrandioseZebra62
17-05-2022 om 17:48
ToetieToover schreef op 17-05-2022 om 17:38:
[..]
Zeldzaam egocentrisch antwoord.
Ik zou me kapot geschrokken zijn en mijn zorgen zouden niet over inbeslagname van de hond gaan. Ik zou me druk maken over hoe het nu met het kindje gaat en hoe dit in de toekomst te voorkomen is. En dan kijk ik naar jou, TO, hoe jij dit kunt voorkomen.
Want elk gedrag van een hond is de eigenaar aan te rekenen, aldus Cesar Milan, dus jij hebt nog wat werk aan de winkel in de opvoeding van je hond. Die is 11 maanden en gaat nog puberen. Je hebt nu al totaal geen overwicht op nota bene een hond die nog sociaal volwassen moet worden. Dat kun je nergens op afschuiven, die verantwoordelijkheid om je hond te leiden.
Cesar is zelf aangeklaagd dat een van zijn honden een vrouw heeft aangevallen dus het lijkt mij niet dat hij de wijsheid in pacht heeft.
ToetieToover
17-05-2022 om 17:49
Battle-Royale schreef op 17-05-2022 om 17:48:
[..]
Cesar is zelf aangeklaagd dat een van zijn honden een vrouw heeft aangevallen dus het lijkt mij niet dat hij de wijsheid in pacht heeft.
En dat is het enige dat je uit mijn bericht oppakt?
Miraval
17-05-2022 om 17:49
Ik heb zelf 14 jaar een American Stafford gehad. Liefste hond van de wereld. Liep altijd los op stal tussen kinderen, andere honden, katten en paarden en nooit een incident mee gehad. Ze hebben helaas een slechte naam maar als gezinshond kun je (mits goed gefokt en opgevoed) geen betere hond wensen. Jammer dat er zoveel vooroordelen over het ras bestaan doordat ze zo vaak slecht on het nieuws komen. Uiteindelijk zijn de nieuwsberichten incidenten want er loopt een veelvoud van deze honden rond in Nederland.
Wel vind ik dat TO de hond misschien niet mee had moeten nemen naar een druk schoolplein. Anderzijds die moeder had ook tegen haar kind moeten zeggen om het eerst te vragen voordat kind op een hond duikt die dan geen kant op kan want TO had hond kort vast aan het tuig. Er was dus maar 1 reactie mogelijk vanuit de hond gezien.
Ik heb nu 2 Jack Russels waarvan er 1 heel bang is voor andere mensen en nog weleens uit wil halen. Ik laat dus niemand mijn hond aaien. Geen kinderen en geen volwassenen. Staan mensen weleens raar te kijken hoor... want doe niet zo stom hond ziet er schattig uit. Maar ik haat het wanneer er ongevraagd aan mijn honden gezeten wordt. Gewoon niet doen. Dus ja moeder van kind had daar ook best rekening mee kunnen houden en kind terug kunnen trekken bij wijze van spreken.
Gelukkig is alles goed afgelopen nu het had veel erger kunnen zijn. TO wees in het vervolg streng dat anderen niet zomaar aan je dier kunnen komen. Gewoon weigeren.
Jammer dat eigenaren van dit soort honden gezien worden als een bepaald type mensen. In mijn omgeving geen tokkies en ikzelf ben zeker geen tokkie. Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen met een Pomeriaantje ook bepaalde types zijn. Beetje kortzichtig. Het is vaak misschien zo maar toch zeer zeker niet altijd.
Mija
17-05-2022 om 18:15
Battle-Royale schreef op 17-05-2022 om 16:48:
[..]
Dat laatste vooral, het zou niet de eerste hond zijn die in beslag genomen wordt. Mijn conclusie en inzicht in het karakter van de hond verandert daar niet mee, hij heeft niet uit te vallen, over het algemeen is het een erg brave hond, goed te motiveren met een clicker en eten.
Dat begrijp ik wel! Je moet er niet aan denken zo je hond kwijt te raken. Ik denk dat je moet laten zien dat je verantwoordelijk met de situatie bent omgegaan: je bent uit voorzorg aan de overkant gaan staan, je hebt afstand gehouden. Je hebt tegen het kind gezegd beter niet. De moeder vond het wel goed en je hebt daar, excuses, niet alert genoeg op gereageerd. Volgende keer zul je nog duidelijker zijn en ook je lichaam gebruiken om de hond buiten het bereik van het kind te houden. Wel had je de hond uit voorzorg vast bij zijn tuig en kon je ‘m dus terugtrekken. Je begrijpt dat het desondanks bedreigend is overkomen en je hebt er ook je conclusies uit getrokken. Je neemt de hond niet meer mee naar school, gaat er mee naar de hondentrainer voor aanvullende training en tips en je zult nog alerter zijn dan je al was. Dat vind je ook niet meer dan logisch, gezien de situatie. Zo’n soort verhaal stel ik me voor in deze situatie. Ik kan me niet goed voorstellen dat ze een hond om deze reden direct in beslag zullen nemen. Maar ze zullen misschien wel willen peilen of je je verantwoordelijkheid neemt. Dat vind ik ook terecht. Het is een sterke, pittige hond en je moet weten wat je doet als je met zo’n beest op stap bent. Ik heb de indruk dat jij dat wel weet maar zelfs jij kunt dus verrast worden en je moet laten zien dat je daar adequaat op reageert.
Netherfield
17-05-2022 om 18:42
Op de school van mijn kinderen kwam elk jaar iemand met een hond langs die de kinderen leerde hoe je een hond moet aaien. Eerst vragen! werd ze als eerste geleerd. Nu als puber doen ze dat nog steeds.
Kersje
17-05-2022 om 18:59
Battle-Royale schreef op 17-05-2022 om 17:48:
[..]
Zo zie je maar, geen enkele hond is te vertrouwen! Of vertrouw jij je hond wél 100% met (je eigen) kinderen? Dat zeiden de eigenaars vd diezelfde honden van de aan flarden gebeten kinderen ook namelijk, ‘de liefste hond vd wereld’, ‘heeft ie nog nooit gedaan’………het zal je kind maar wezen!
Ginevra
17-05-2022 om 19:01
Ja hèhè natuurlijk had dat kind niet moeten aaien. Sinds wanneer is dat een argument?
Kinderen moeten ook geen chloor drinken.
Kinderen moeten ook niet zomaar de straat oversteken.
En wat doe jij dan als volwassene als de chloor voor het grijpen staat? Het kind de schuld geven?
Of als je met 50 langs een speelplaats rijdt en er steekt een kind over? Zeggen dat het kind geen voorrang had?
De hele essentie van kinderen is dat zij nog niet af zijn en jij wel. Dus jij hebt een zwaardere verantwoordelijkheid.
Om de chloor op te bergen.
Om stapvoets te rijden langs een speelplaats.
Om voorbereid te zijn op onverwachte situaties tussen hond en kind en dat NIET af te laten hangen van de mate waarin een kind een vage instructie opvolgt.
(En dat zeg ik als kinderloze)
Kersje
17-05-2022 om 19:08
eens Ginevra!
De topictitel is natuurlijk al zo fout gekozen, ‘wie is fout’? Serieus? Je mag god op je blote knietjes bedanken dat het met zo’n enorme sisser is afgelopen ipv hier te vragen wie er fout was!
Daglichtlamp
17-05-2022 om 19:12
Battle-Royale schreef op 17-05-2022 om 16:26:
[..]
Ik vraag niet of ik de hond thuis moet laten, dat had ik zelf ook al bedacht. Ik vraag wie hier fout zit.
Het is hier weinig zinvol om te bespreken wat de moeder van het kind fout heeft gedaan (daar vind ik namelijk ook wel wat van), aangezien die hier niet leest. Jij leest hier wel, dus heeft het alleen zin om in te gaan op wat jij fout gedaan hebt. Hopelijk houd je je hond voortaan wel uit de buurt van kinderen. (en ook uit de buurt van je eigen kind, het probleem van dit soort honden is gewoon dat als het een keer mis gaat ze gewoon teveel schade aanrichten).
Biscuitje
17-05-2022 om 19:14
Ik vind het zeker jouw fout. Ook moeder zit fout maar het is jouw hond dus jouw verantwoordelijkheid. Kinderen moeten leren te vragen of ze een hond mogen aaien maar nog niet ieder kind heeft dat al geleerd. Kinderen zien niet altijd gevaar en kunnen impulsief zijn. Je kan er bij een school niet vanuit gaan dat er nooit een keer een kind jouw hond zal aaien. De hond die jij hebt is levensgevaarlijk, dit had gruwelijk mis kunnen gaan en dan is het kind had het moeten vragen wel een heel zwak excuus.
Miraval
17-05-2022 om 19:16
TO voortaan opkomen voor je hond! Gewoon direct nee zeggen dan kom je maar bot over en schrikt het kind daarvan ipv van de hond. Jij bent verantwoordelijk voor je hond maar je moet ook je hond beschermen tegen dit soort situaties. Dat geldt voor iedere hond niet alleen het ras wat jij hebt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.