Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


Lemoos schreef op 15-07-2021 om 23:31:

[..]

Neeeeeee!

Spaargeld: geen idee. Kijken wat de schade gaat worden. Als het water binnen komt dan ga ik de min in ben ik bang

Oei jij woont in Limburg? 

Veel sterkte! Moest je evacueren of zit je nog veilig genoeg?

Herfstappeltaart schreef op 16-07-2021 om 07:42:

@Loes23: Voor mij zijn het juist de "potjes"die zorgen dat er áltijd geld is voor dingen die noodzakelijk zijn, maar ook voor vakantie en uitstapjes.terrasjes e.d. Ik wil graag het overzicht houden en niet "per ongeluk" teveel geld aangeven aan bijvoorbeeld kleding en dan later geen geld meer hebben voor een nieuwe bank.
Schuiven tussen de potjes is trouwens altijd mogelijk als ik dat nodig/wenselijk zou vinden. Maar het geeft me houvast/overzicht.
Maar ik snap heel goed dat dit voor iedereen anders werkt hoor!

Oh ik snap dat heel goed! Toen ik m'n man nog niet had was ik veel strikter met potjes (want: minder geld). Ik krijg mijn man nu gewoon niet mee in het besparen met een verhaal dat het geld "op" is, want dat is het gewoon absoluut nooit. Luxeprobleem 🙈

Maar, ik budgetteer wel aan het begin van de maand in potjes, zodat ik weet wat waar geen gaat. En een gesprek in de trant van: is het nódig om hier zoveel geld aan uit te geven? gaat dan weer wel goed. 

En ik overweeg nu ook om elke maand wat geld voor kleding apart te zetten, zodat ik als het nodig is een keer wat meer kan kopen. Geen idee wat daar een redelijk bedrag voor is trouwens. 

Wat zetten jullie apart/geven jullie uit voor kleding? Voor jezelf/partner/kinderen?

@Lemoos: hoe ging het bij jullie?? Ik hoop dat het enigszins meeviel. 
Hier liggen we net iets hoger van Valkenburg dus is ons veel bespaard gebleven. Ik hoop écht dat dit voor jou ook zo is. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

16-07-2021 om 08:33

Loes23 schreef op 16-07-2021 om 08:25:

[..]

Wat zetten jullie apart/geven jullie uit voor kleding? Voor jezelf/partner/kinderen?

Ik heb een budget van 1200,00 per jaar. Dit is alleen 'werkkleding en thuiskleding'. Sportkleding valt onder het potje 'sport'. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

16-07-2021 om 08:34

Is het spannend geworden, Lemoos?

Ik heb een budget van 180 euro per maand voor man en mij (kinderen zijn volwassen en allang de deur uit). voor "uiterlijke verzorging". Hiervan betalen we ook de kapper, schoenmaker e.d.
Toiletspullen niet, die gaan van het boodschappenbudget.

Voor de Limburgers: sterkte! wat een ellende daar!

Wij zijn Limburg ontvlucht. Dag voordat Kerkrade overstroomde gingen we weg, net zoals in Luik, dag er voor nog geweest etc.. Zag er echt heftig uit op sommige plekken. Maastricht net uitgekomen voordat de A2 op slot ging. Sterkte voor de Limbolanders onder ons

_melon

_melon

16-07-2021 om 09:42 Topicstarter

Lemoos hoe is het bij jou??

Broodtrommel schreef op 16-07-2021 om 09:35:

Wij zijn Limburg ontvlucht. Dag voordat Kerkrade overstroomde gingen we weg, net zoals in Luik, dag er voor nog geweest etc.. Zag er echt heftig uit op sommige plekken. Maastricht net uitgekomen voordat de A2 op slot ging. Sterkte voor de Limbolanders onder ons

Jij woont ook in Limburg? Enig idee hoe je dorp huis nu is? 

En inderdaad sterkte voor alle Limburgers. Hier in het midden van het land is niet voor te stellen hoe de situatie daar is als je er middenin zit, heftig!

Onze brandweer is gisteren wel ook richting Limburg gegaan voor hulp. 

Idris schreef op 16-07-2021 om 08:33:

[..]

Ik heb een budget van 1200,00 per jaar. Dit is alleen 'werkkleding en thuiskleding'. Sportkleding valt onder het potje 'sport'.

Mijn budget voor 4 personen is 2000,- euro per jaar en daar zit sport kleding bij in. Afgelopen 2 jaar zat ik op ongeveer 1800,- per jaar. 

Ik heb trouwens geen budgetten voor uit eten gaan of uitjes. Dat wil ik gewoon doen als er tijd voor is, want meestal zijn uitjes vooral in de vakantie. Uit eten is afgelopen jaar erg weinig gebeurt dus daar ga ik nu geen limiet aan hangen voorlopig. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

16-07-2021 om 10:59

Winterkoud schreef op 16-07-2021 om 10:28:

[..]

Mijn budget voor 4 personen is 2000,- euro per jaar en daar zit sport kleding bij in. Afgelopen 2 jaar zat ik op ongeveer 1800,- per jaar.

Ik heb trouwens geen budgetten voor uit eten gaan of uitjes. Dat wil ik gewoon doen als er tijd voor is, want meestal zijn uitjes vooral in de vakantie. Uit eten is afgelopen jaar erg weinig gebeurt dus daar ga ik nu geen limiet aan hangen voorlopig.

Vorig jaar zat ik ook ver onder het budget, want geen feestjes, geen trouwerijen, geen schoenen die slijten. En dit jaar zal ik er ook onder blijven, schat ik zo in. 

Idris schreef op 16-07-2021 om 10:59:

[..]

Vorig jaar zat ik ook ver onder het budget, want geen feestjes, geen trouwerijen, geen schoenen die slijten. En dit jaar zal ik er ook onder blijven, schat ik zo in.

Nou inderdaad, echt fors minder gekocht want niet nodig. Mijn kinderen dan weer wel, die groeien gewoon door 😁

Ik ging voor corona vaak naar kledingruil gebeurens .  Zo leuk is dat .  Voor wie in de buurt van Haarlem woont , de RuileBuiten bij het Veerkwartier aan de Veerplas is weer begonnen . Volgende datum is zaterdag 14 augustus

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

16-07-2021 om 11:28

Wel gek hoe het werkt bij mij. Nu ik budget heb en weet wat ik per jaar van mezelf mag uitgeven, koop ik ook gemakkelijker kleding die kwalitatief beter zijn. Ik heb nu kleding in de kast hangen die er al 4 jaar hangt. Ik trap er nog wel eens in hoor, bijv een vestje van E15,00 houden omdat hij zo goedkoop is, en uiteindelijk toch blijft hangen in de kast omdat hij geen lekkere pasvorm heeft.
In de kerstvakantie ga ik altijd door mijn kast om te kijken wat er weg kan*, wat ik niet meer draag en wat er voor het komende jaar weer nodig is. 

*alles ik wegdoe maar nog een ronde meekan, gaat naar de tweedehandswinkel

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.