Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


_melon

_melon

14-07-2021 om 20:14 Topicstarter

Loes23 schreef op 14-07-2021 om 18:40:

Hier wel wat abonnementen, maar ook al heel veel opgezegd:
- internet / tv
- 2 mobiele telefoons
- Spotify (studententarief)
- verzekering voor onze bakfiets (is strikt genomen geen abonnement, voelt wel een beetje zo).
- bibliotheek (a 19€ per jaar)
- asr Vitality - maar daar maak ik winst op, dus dat mag 😁

Wat goedkoop!

ik zit inderdaad jaarlijks te prutsen in een excelletje,  regelmatig kijk ik erin en reken terug of de voorspellingen zo'n beetje kloppen.

Besparing: de kinderen krijgen nooit voorverpakte koek mee naar school. Teruggerekend is dat echt duur. In plaats daarvan krijgen ze vaak fruit of groenten mee. Groente die ze de avond ervoor niet wilden eten of die we die avond ook gaan eten. Tijdens het avondeten vertikken ze dat namelijk terwijl ze het wél lusten. Overdag op school gaat het makkelijk en met plezier op (soms snap ik mijn kinderen niet  )

Herfstappeltaart schreef op 14-07-2021 om 19:42:

[..]

Waar zal ik eens beginnen.......

Maak een jaarbegroting

Maak vervolgens een maandbegroting

Maak "potjes" voor alle verschillende uitgaven

Budgetteren, budgetteren, budgetteren

Ja daar inderdaad mee starten, als je al weet wat er maandelijks inkomt en wat er vast uitgaat per maand, dan staat je basis al. En daarna is het googlen met potjes, budgetteren en bijhouden waar de rest heen gaat.

Want iedereen hier doet weleens niet nodige uitgave 😁 maar weten dat je het uitgeeft maakt je bewust en geeft weer aanzet tot besparen. En als je eenmaal een mooi spaarsaldo hebt, dan is inleveren daarop heel lastig 😇

Femke09 schreef op 14-07-2021 om 20:26:

ik zit inderdaad jaarlijks te prutsen in een excelletje, regelmatig kijk ik erin en reken terug of de voorspellingen zo'n beetje kloppen.

Besparing: de kinderen krijgen nooit voorverpakte koek mee naar school. Teruggerekend is dat echt duur. In plaats daarvan krijgen ze vaak fruit of groenten mee. Groente die ze de avond ervoor niet wilden eten of die we die avond ook gaan eten. Tijdens het avondeten vertikken ze dat namelijk terwijl ze het wél lusten. Overdag op school gaat het makkelijk en met plezier op (soms snap ik mijn kinderen niet )

Ik geef ook altijd Mepal bekers met drinken mee, ze accepteren het nog dus prima! En anders heb je ook van die bekers in bidon's doplers etc. En ik geef 3 dagen fruit mee en de korte dagen school mogen ze koek mee. Want iedereen krijgt koek mee hoor! 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 21:05

Ik ben ooit (als student) al begonnen met lijstjes maken met ingaven en uitgaven. Ondertussen heb ik alles in excel staan. Op basis van mijn uitgavepatroon, maak ik een budget voor het jaar erop. Ik heb de neiging om zo zuinig mogelijk te leven, nooit ergens geld voor te hebben en alles te sparen. 

_melon schreef op 14-07-2021 om 20:14:

[..]

Wat goedkoop!

Klopt, maar dat is niet onbeperkt lenen. 6 boeken per jaar en daarna 3 euro bij betalen per keer lenen. Dat kan uit met hoeveel boeken ik normaal gesproken leen, soms kom ik rond het bedrag van een normaal abonnement uit, maar meestal blijft het goedkoper 

Bij mij werken potjes helemaal niet zo goed, want ik wíl niet zo streng zijn voor mezelf. Of tenminste, ik wil gewoon geld uitgeven als ik dat op dat moment een goed idee vind en niet afhankelijk zijn van of het potje daarvoor nog leeg of vol was.

Tegelijkertijd weet ik wel heel goed hoeveel geld er overal heen gaat. Sinds ik aan het besparen ben probeer ik dat vooral te verminderen waar het kan zonder dat ik het gevoel heb op kwaliteit van leven in te leveren. Maar ik moet zeggen dat ik wel de luxe heb om altijd genoeg geld te hebben om van te leven, het is hooguit meer of minder sparen.

We hebben ons nu ook voorgenomen om strikter te kijken naar of we geld terugkrijgen als we dat hebben voorgeschoten bij een gezamenlijke horecarekening bijvoorbeeld. En, nog voor dat kijken of we het terugkrijgen, we sturen nu ook meteen een tikkie. Dat vergaten we eerder nogal vaak, of we dachten ach, laat ook maar. Denk dat het op jaarbasis zeker 200 euro gaat schelen

Verder vandaag wat verkocht op Marktplaats en wat dingen weggegeven via de ruilgroep voor een fles wasmiddel enzo. Kleine dingen, maar toch weer mooi meegenomen.

Ik ben ook een dappere poging aan het doen om mijn man mee te krijgen in het budgetteren. Had 'm gevraagd hoeveel geld we deze maand aan klussen uit zouden geven, zodat ik wist wat we ongeveer zouden kunnen gaan sparen. Nou, dat zou écht niet veel meer zijn, 50 of misschien maximaal 100 euro. Nou ken ik die man natuurlijk, dus ik had al 200 gebudgetteerd, maar... komt ie net: oja, ik was even vergeten dat er nog een rekening van de elektra kwam. Ja. 425 euro.

Het geld ís er en het was natuurlijk nodig om te doen, maar het voelde wel alsof al mijn fanatieke bespaarpogingen deze maand weer het raam uit gekieperd zijn

_melon

_melon

14-07-2021 om 21:25 Topicstarter

Loes23 schreef op 14-07-2021 om 21:06:

[..]

Klopt, maar dat is niet onbeperkt lenen. 6 boeken per jaar en daarna 3 euro bij betalen per keer lenen. Dat kan uit met hoeveel boeken ik normaal gesproken leen, soms kom ik rond het bedrag van een normaal abonnement uit, maar meestal blijft het goedkoper

Ahhh. Ja ik had hiervoor 'prepaid', dat was ook 3 euro per boek. 

_melon

_melon

14-07-2021 om 21:25 Topicstarter

Idris schreef op 14-07-2021 om 21:05:

Ik ben ooit (als student) al begonnen met lijstjes maken met ingaven en uitgaven. Ondertussen heb ik alles in excel staan. Op basis van mijn uitgavepatroon, maak ik een budget voor het jaar erop. Ik heb de neiging om zo zuinig mogelijk te leven, nooit ergens geld voor te hebben en alles te sparen.

Same here! Ik probeer het ook elk jaar beter te doen. Volgend jaar wordt theoretisch gezien een makkie, want geen flesvoeding potten meer!

_melon

_melon

14-07-2021 om 21:33 Topicstarter

Haha Loes23, je verhaal is wel lekker herkenbaar en iedereen doet het op z'n eigen manier he?! Voor de 1 werken potjes heel goed, voor de ander weer totaal niet. Net als met pinnen en contant geld. Bij de 1 vliegt het met pinnen de deur uit, bij de ander juist contant. Wel jammer van je man z'n actie haha, snap dat het nu zo voelt!

Ik heb net mijn reisverzekering aangepast van   166 euro p mnd naar 36 per maand. Had oa wintersportdekking (jaarrond) en andere onzin. Terwijl we al 3 jaar niet op vakantie zijn geweest. Je blijkt dus gewoon voor die paar dagen vakantie dat bij te kunnen 'boeken'. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 21:41

Carmax schreef op 14-07-2021 om 21:36:

Ik heb net mijn reisverzekering aangepast van 166 euro p mnd naar 36 per maand. Had oa wintersportdekking (jaarrond) en andere onzin. Terwijl we al 3 jaar niet op vakantie zijn geweest. Je blijkt dus gewoon voor die paar dagen vakantie dat bij te kunnen 'boeken'.

Reisverzekering van 166E per maand??? Zit er dan ook goud in je gips als je je arm breekt?
Wij hebben een doorlopende reisverzekering voor Europa, voor iets van 35E per jaar. Afhankelijk van je vakanties kan het dus nog goedkoper. 

Haha sorry per jaar uiteraard. Maar dan nog een lekkere besparing voor verzekeringen die je niet gebruikt.

Idris schreef op 14-07-2021 om 21:05:

Ik ben ooit (als student) al begonnen met lijstjes maken met ingaven en uitgaven. Ondertussen heb ik alles in excel staan. Op basis van mijn uitgavepatroon, maak ik een budget voor het jaar erop. Ik heb de neiging om zo zuinig mogelijk te leven, nooit ergens geld voor te hebben en alles te sparen.

Ik ben heel lang creditanalyst geweest. Ik maak overal lijstjes en potjes voor.

Ik heb vandaag een noodzakelijke aankoop voor (iets meer dan, maar toch) 1/10e van de prijs op Marktplaats gevonden! 15 euro in plaats van 130. Heb het inmiddels opgehaald en alles is in orde, echt geluk gehad.

Toen ging ik de stad in en dacht ik: na deze besparing heb ik wel een lekker broodje verdiend. Dus ergens een broodje gehaald, eigenlijk iets te duur. En vervolgens... werd ik aangevallen door een meeuw die mijn broodje heeft gejat! Karma  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.