Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


_melon

_melon

14-07-2021 om 09:54 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-07-2021 om 09:42:

[..]

Ja dat vroeg ik me dus af. Slaat hij 's nachts dan niet steeds aan?

Bij ons wel. Het kan voor ons niet uit om 'm 's nachts op 18.5 te zetten. 

_melon schreef op 14-07-2021 om 09:54:

[..]

Bij ons wel. Het kan voor ons niet uit om 'm 's nachts op 18.5 te zetten.

Maar dat kost toch ook veel gas, als ie steeds aanslaat 's nachts? Dat probeer ik nu juist te voorkomen, of is het echt zo dat hij dat 's morgens zó hard moet werken dat ie juist extra gas gebruikt?

Herfstappeltaart schreef op 14-07-2021 om 09:35:
(...)

Weten jullie hoe het nu echt zit: moet je de verwarming nu 's nachts op 15 zetten of zo laag mogelijk? (voor het minste verbruik)

Zie ook post van Idris. Zo werkt het idd, temperatuur moet redelijk constant zijn om weer gemakkelijk op de gewenste 19, 20 of 21 graden (denk ik? voorkeurstemperatuur verschilt lichtelijk) uit te komen.

Wij hebben 'm dus 's nachts op 17,5 en overdag op 20,5. Als het hard waait ofzo zetten we hem soms op 21 of zelfs even 21,5.

We hebben zo'n essent thermostaat die je met een app kunt bedienen, als je inlogt op de computer kun je ook het temperatuurverloop in de kamer zien. Dat is wel handig. Je ziet precies wanneer bijv. de zon op de ramen staat of toen de rolluiken niet dicht konden toen het vroor, dan wisselt de temperatuur sneller.

Knutselkei schreef op 14-07-2021 om 09:51:

We hebben ook een schuin dak op het huis maar man vindt t niet mooi Vandaar dat hij de aanbouw/overkapping wilde gebruiken die naast t huis staat. Dan zie je t niet. Ik zal nog eens aandringen

Dan zie het toch als je boven uit het raam kijkt? Lijkt mij storender dan op het dak van het huis zelf. Of kijken jullie daarop als je in de tuin zit? 

_melon

_melon

14-07-2021 om 09:59 Topicstarter

Herfstappeltaart schreef op 14-07-2021 om 09:56:

[..]

Maar dat kost toch ook veel gas, als ie steeds aanslaat 's nachts? Dat probeer ik nu juist te voorkomen, of is het echt zo dat hij dat 's morgens zó hard moet werken dat ie juist extra gas gebruikt?

Ja dat bedoel ik. Het kan bij ons dus niet uit om 'm snachts op 18.5 te zetten vanwege het aanslaan en bijbehorende gasverbruik. 's ochtends opstoken naar 19.5 vanaf 17 kost minder. Sorry haha, was niet duidelijk. 

Maar dat is heel erg afhankelijk van de isolatie van je woning en het weer. Je kan het eigenlijk ook alleen testen als je 2 gelijke weken hebt qua weer in het najaar of de winter. In de ene week doe je de nachten op 17 (of lager) en elke ochtend opstoken naar je favo temp en de andere doe je de nachten op 18.5 en dan elke ochtend opstoken naar je favo temp.

Hobbelster schreef op 14-07-2021 om 09:57:

[..]

Zie ook post van Idris. Zo werkt het idd, temperatuur moet redelijk constant zijn om weer gemakkelijk op de gewenste 19, 20 of 21 graden (denk ik? voorkeurstemperatuur verschilt lichtelijk) uit te komen.

Wij hebben 'm dus 's nachts op 17,5 en overdag op 20,5. Als het hard waait ofzo zetten we hem soms op 21 of zelfs even 21,5.

We hebben zo'n essent thermostaat die je met een app kunt bedienen, als je inlogt op de computer kun je ook het temperatuurverloop in de kamer zien. Dat is wel handig. Je ziet precies wanneer bijv. de zon op de ramen staat of toen de rolluiken niet dicht konden toen het vroor, dan wisselt de temperatuur sneller.

Oké dankjewel. Ik denk dat ik mijn stookbeleid dan toch moet aanpassen.

_melon schreef op 14-07-2021 om 09:59:

[..]

Ja dat bedoel ik. Het kan bij ons dus niet uit om 'm snachts op 18.5 te zetten vanwege het aanslaan en bijbehorende gasverbruik. 's ochtends opstoken naar 19.5 vanaf 17 kost minder. Sorry haha, was niet duidelijk.

Maar dat is heel erg afhankelijk van de isolatie van je woning en het weer. Je kan het eigenlijk ook alleen testen als je 2 gelijke weken hebt qua weer in het najaar of de winter. In de ene week doe je de nachten op 17 (of lager) en elke ochtend opstoken naar je favo temp en de andere doe je de nachten op 18.5 en dan elke ochtend opstoken naar je favo temp.

Je zou het inderdaad moeten kunnen uitproberen ja.

_melon schreef op 14-07-2021 om 09:59:

[..]

Ja dat bedoel ik. Het kan bij ons dus niet uit om 'm snachts op 18.5 te zetten vanwege het aanslaan en bijbehorende gasverbruik. 's ochtends opstoken naar 19.5 vanaf 17 kost minder. Sorry haha, was niet duidelijk.

Maar dat is heel erg afhankelijk van de isolatie van je woning en het weer. Je kan het eigenlijk ook alleen testen als je 2 gelijke weken hebt qua weer in het najaar of de winter. In de ene week doe je de nachten op 17 en elke ochtend opstoken naar je favo temp en de andere doe je de nachten op 18.5 en dan elke ochtend opstoken naar je favo temp.

Wij moeten 'm dus echt instellen op 17 of 17,5 anders koelt het hier echt wel verder af dan naar 17. Dan wordt het makkelijk 14 graden ofzo en dan duurt het gewoon veel te lang voordat je alles weer lekker warm gestookt hebt.
Maar in de winter betekent dat dat de cv idd regelmatig aan slaat 's nachts. Het went, maar ik moet eerlijk zeggen dat we er wel aan hebben moeten wennen, ook omdat de leidingen hier nogal eens geluid maken op zolder. (ja, is ontlucht, heeft te maken met hoe de leidingen vastzitten dus is vooralsnog niet direct te verhelpen en inmiddels ook prima aan gewend)


Edit: In oude huis (tussenwoning, goed geisoleerd) konden wij 'm prima op 14 of 15 zetten in de nacht want daar koelde het veeeeeeel minder snel af en was het in de ochtend alsnog gewoon rond de 18 graden als je beneden kwam. Maar goed ook want hing een handgeschakelde niet instelbare thermostaat

Maar, herfstappeltaart, het is dus echt heel afhankelijk van je huis en hoe snel het er afkoelt in de nacht. En wat ik dus zei over die koude meubels en binnenmuren enzo.

_melon

_melon

14-07-2021 om 10:02 Topicstarter

Bij ons slaat ie met 17 alsnog wel eens aan in de nachten trouwens. Lager wordt het dan ook echt koud in huis en dat is 's ochtends niet prettig. Er zijn ook huizen die 's nachts qua temperatuur niet onder de 18 komen, dus dan kan je gerust de thermostaat op 15 draaien, dat doet dan toch niks. 

_melon

_melon

14-07-2021 om 10:04 Topicstarter

Hobbelster schreef op 14-07-2021 om 10:02:

[..]

Wij moeten 'm dus echt instellen op 17 of 17,5 anders koelt het hier echt wel verder af dan naar 17. Dan wordt het makkelijk 14 graden ofzo en dan duurt het gewoon veel te lang voordat je alles weer lekker warm gestookt hebt.
Maar in de winter betekent dat dat de cv idd regelmatig aan slaat 's nachts. Het went, maar ik moet eerlijk zeggen dat we er wel aan hebben moeten wennen, ook omdat de leidingen hier nogal eens geluid maken op zolder. (ja, is ontlucht, heeft te maken met hoe de leidingen vastzitten dus is vooralsnog niet direct te verhelpen en inmiddels ook prima aan gewend)

Ja bij ons is dat hetzelfde. Daarom kiezen wij 17.

Zouden we 18 of 18.5 kiezen en dus het verschil met de overdag temperatuur kleiner maken (wat eigenlijk tegenwoordig altijd aangeraden wordt) dan staat ie dus gewoon de hele nacht te stoken. Het is dus echt afhankelijk van isolatie en je woning enzo wat uit kan. 

_melon schreef op 14-07-2021 om 10:02:

Bij ons slaat ie met 17 alsnog wel eens aan in de nachten trouwens. Lager wordt het dan ook echt koud in huis en dat is 's ochtends niet prettig. Er zijn ook huizen die 's nachts qua temperatuur niet onder de 18 komen, dus dan kan je gerust de thermostaat op 15 draaien, dat doet dan toch niks.

Ah jij hebt er minder woorden voor nodig

_melon schreef op 14-07-2021 om 10:02:

Bij ons slaat ie met 17 alsnog wel eens aan in de nachten trouwens. Lager wordt het dan ook echt koud in huis en dat is 's ochtends niet prettig. Er zijn ook huizen die 's nachts qua temperatuur niet onder de 18 komen, dus dan kan je gerust de thermostaat op 15 draaien, dat doet dan toch niks.

Dat is hier het geval. Als ik hem op 10 draai is het 's morgens nog steeds 17 graden, zelfs na een koude nacht. Als het echt heel hard vriest zakt hij wel eens iets lager, maar nooit veel. We wonen op een hoek en de luchtkoker in de kamer staat 's nachts altijd open.

_melon

_melon

14-07-2021 om 10:06 Topicstarter

Hobbelster schreef op 14-07-2021 om 10:05:

[..]

Ah jij hebt er minder woorden voor nodig

Je kan hier nooit te veel woorden gebruiken haha. Belangrijk onderwerp!

@Hobbelster: ik snap het. Als ze eens een beetje stabiel weer afgeven ga ik het eens 2 weken proberen. Kijken wat het doet met het verbruik.

Hobbelster, je ziet het dan inderdaad vanuit de tuin. De overkapping ligt achter de garage en die zie je boven  wel als je naar rechts kijkt maar dat vindt hij dan weer niet storend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.