Financiën en recht Financiën en recht

Financiën en recht

Wie doet er mee? Minder geld uitgeven!

Op VIVA is dit een goedlopend topic waar ik met veel plezier in mee schrijf. Spaar en bespaar goeroe's, verenig u!


SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 09:08

Ik zwem 3-4x per week. Daar douch ik ook. Ik maak thuis alleen de douche schoon.

Ik ga soms in bad, maar niet vaak. Sowieso alleen in de wintermaanden. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 09:12

Wij wonen vrijstaand, waardoor de energierekening altijd hoger is dan in een rijtjeswoning of in een woonwijk. Maar we hebben wel op onze schuur zonnepanelen liggen. Die wekken zoveel energie op, dat we altijd meer terugleveren dan dat we verbruiken. Dat scheelt op onze energierekening, want ons gasverbruik is enorm. We investeren in isoleringen, maar dat zie je op de gasrekening maar heel slecht terug, vind ik.

Ons plan is sowieso om dit jaar nog zonnepanelen aan te schaffen. Ben echt benieuwd in hoeverre dat wat oplevert. 

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 09:25

Regendrup. schreef op 14-07-2021 om 09:16:

Ons plan is sowieso om dit jaar nog zonnepanelen aan te schaffen. Ben echt benieuwd in hoeverre dat wat oplevert.

Afhankelijk van de ligging en de hoeveelheid. Wij begonnen op ons huisdak en dat beviel zo goed, dat we ook zonnepanelen op de schuur hebben gelegd. Wij hadden de zonnepanelen er binnen 3 jaar uit (en daarna leveren ze op). Maar die van ons liggen dan ook wel heel erg gunstig. 

Idris schreef op 14-07-2021 om 09:08:

Ik zwem 3-4x per week. Daar douch ik ook. Ik maak thuis alleen de douche schoon.

Ik ga soms in bad, maar niet vaak. Sowieso alleen in de wintermaanden.

Oké hier valt niet tegenop te besparen idd. Dat maakt dat winkelmandje dan wel weer goed, vind ik

Idris schreef op 14-07-2021 om 09:12:

Wij wonen vrijstaand, waardoor de energierekening altijd hoger is dan in een rijtjeswoning of in een woonwijk. Maar we hebben wel op onze schuur zonnepanelen liggen. Die wekken zoveel energie op, dat we altijd meer terugleveren dan dat we verbruiken. Dat scheelt op onze energierekening, want ons gasverbruik is enorm. We investeren in isoleringen, maar dat zie je op de gasrekening maar heel slecht terug, vind ik.

Dat is hier ook zo, alleen hebben wij nog onvoldoende rendement in de winter om ook dan terug te krijgen, ons gasverbruik in de winter is vrij hoog wegens CV en idd ook vrijstaand huis. Ook zijn de panelen al meer dan 10 jaar oud en leveren dus aanzienlijk minder rendement op dan nieuwere panelen.

In de nacht slaat de ketel ook vaak aan, ik wil de temp op 17,5 houden anders vind ik het overdag zo kil.Niet alleen het huis / de lucht maar ook je meubels etc voelen dan zo koud aan als je het laat afkoelen tot zeg 15 graden. Het enige dat hier nog niet is geïsoleerd is de vloer en de voordeur, en dat voel je echt. Daar komt volgend jaar verandering in, en de kans is groot dat we nog meer panelen op het dak (pal op zuiden) laten leggen, dus dan zal het verbruik dalen. Is wel een fikse investering maargoed. Flinke aanbouw ook dus we doen 't maar gelijk in 1x goed dan Enige waar we nog over twijfelen is wel of geen (hybride) warmtepomp.

Wij huren maar hebben toch zonnepanelen aangeschaft op eigen rekening. Dat mocht van de woningbouwvereniging en we hebben ze aan twee kanten op het dak liggen. Oost en West. Voor de eerste keer deze zomer dus we hopen dat vooral de westkant veel gaat opleveren. Daar staat de zon op tot ie ondergaat.

Ik ga deze winter proberen wat minder gas te verbruiken. De verwarming wat bewuster te gebruiken. In de avond gaat hij al vroeg laag maar ik word koukleumeriger naarmate ik ouder word merk ik.

Weten jullie hoe het nu echt zit: moet je de verwarming nu 's nachts op 15 zetten of zo laag mogelijk? (voor het minste verbruik)

Hoop 't ook Herfstappeltaart!
Voordat wij verhuisden huurden we ook en hadden we ook 3 jaar geleden zonnepanelen laten leggen, we hoefden alleen een (zeer acceptabele) huurverhoging te betalen. Waren we echt blij mee toen! En dan heb je altijd mensen die niet meedoen, zie je in een hele rij huizen 1 zonder zonnepanelen, ik vind dat toch apart maargoed. Uiteindelijk weegt de investering (zeker bij een bedrag van ongeveer 25 euro per maand huurverhoging en verder niks) makkelijk op tegen de baten.

SatisfiedIbex97

SatisfiedIbex97

14-07-2021 om 09:40

Hobbelster schreef op 14-07-2021 om 09:32:

[..]

In de nacht slaat de ketel ook vaak aan, ik wil de temp op 17,5 houden anders vind ik het overdag zo kil.Niet alleen het huis / de lucht maar ook je meubels etc voelen dan zo koud aan als je het laat afkoelen tot zeg 15 graden. 

Wij gaan niet lager dan 18,5. Niet alleen vanwege de klammigheid in huis, maar ook omdat de ketel anders veel te hard moet werken om hem op temperatuur te krijgen (naar 20gr). Dat duurt dan uren. Door hem stabieler te houden, kost het minder energie. 

Hobbelster schreef op 14-07-2021 om 09:37:

Hoop 't ook Herfstappeltaart!
Voordat wij verhuisden huurden we ook en hadden we ook 3 jaar geleden zonnepanelen laten leggen, we hoefden alleen een (zeer acceptabele) huurverhoging te betalen. Waren we echt blij mee toen! En dan heb je altijd mensen die niet meedoen, zie je in een hele rij huizen 1 zonder zonnepanelen, ik vind dat toch apart maargoed. Uiteindelijk weegt de investering (zeker bij een bedrag van ongeveer 25 euro per maand huurverhoging en verder niks) makkelijk op tegen de baten.

Ja dan zeker! Wij hebben ze zelf betaald. Ik heb nog een stukje tekst aan mijn vorige post toegevoegd trouwens

Idris schreef op 14-07-2021 om 09:40:

[..]

Wij gaan niet lager dan 18,5. Niet alleen vanwege de klammigheid in huis, maar ook omdat de ketel anders veel te hard moet werken om hem op temperatuur te krijgen (naar 20gr). Dat duurt dan uren. Door hem stabieler te houden, kost het minder energie.

Ja dat vroeg ik me dus af. Slaat hij 's nachts dan niet steeds aan?

Zonnepanelen daar denken wij ook nog steeds aan,man twijfelt dus t is er nog niet door. We wonen vrijstaand en hebben flink plat dat op de overkapping op t zuiden. Zou toch op moeten leveren denk ik.

Knutselkei schreef op 14-07-2021 om 09:42:

Zonnepanelen daar denken wij ook nog steeds aan,man twijfelt dus t is er nog niet door. We wonen vrijstaand en hebben flink plat dat op de overkapping op t zuiden. Zou toch op moeten leveren denk ik.

Ik heb begrepen dat je op een plat dak wel een speciale bevestigingsmethode nodig hebt. Geen idee verder hoor wat dat kost ofzo. 

We hebben ook een schuin dak  op het huis maar man vindt t niet mooi Vandaar dat hij de aanbouw/overkapping wilde gebruiken die naast t huis staat. Dan zie je t niet. Ik zal nog eens aandringen

_melon

_melon

14-07-2021 om 09:53 Topicstarter

Idris schreef op 14-07-2021 om 09:12:

Wij wonen vrijstaand, waardoor de energierekening altijd hoger is dan in een rijtjeswoning of in een woonwijk. Maar we hebben wel op onze schuur zonnepanelen liggen. Die wekken zoveel energie op, dat we altijd meer terugleveren dan dat we verbruiken. Dat scheelt op onze energierekening, want ons gasverbruik is enorm. We investeren in isoleringen, maar dat zie je op de gasrekening maar heel slecht terug, vind ik.

Wij ook en mijn vriend heeft een bedrijf met grote machines aan huis en kan nog geen losse aansluiting krijgen om op die ruimte op een eigen adres stroom af te nemen. Alles wat ik aan de ene kant bespaar 'gooit' hij er aan die kant dus weer uit. Bij de aangifte wordt het wel afgetrokken, maar ik merk er dus geen zak van als ik de droger wel of niet gebruik bij wijze van spreke.

Isoleren hebben we in 2016 helemaal gedaan, niks van gezien in het gasverbruik inderdaad.

Zonnepanelen wil ik wel graag, maar daarvoor moeten we eerst de aanbouw plaatsen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.