Financiën en recht

lientje69
15-03-2025 om 17:55
Wat vind jij ( te ) duur geworden?
Het is een goedlopend topic op Viva. Hier kon ik hem zo gauw niet vinden. Of ik zoek niet goed natuurlijk maar gezien de berichten in de media over de extreme prijsstijgingen de laatste jaren ( sommige dingen zijn verdriedubbeld in prijs terwijl de kosten om iets te maken of de grondstoffen maar 20 procent gestegen zijn ) , leek het mij leuk dit topic te openen.
Dus. Barst los. Wat vinden jullie ( te ) duur geworden?

Dorestad
20-03-2025 om 09:02
Herfstappeltaart schreef op 20-03-2025 om 08:22:
Nog iets wat wij erg duur vinden tegenwoordig: de wasstraat (auto). Bijna 13 euro voor het simpelste programma. Man heeft de emmer maar weer gepakt. Dan gebeurt het nog beter ook (tussen de deuren en de achterklep).
Ik betaalde gisteren 14 euro voor het meest uitgebreide programma. Ook niet gratis maar slechts 1 euro meer dan jouw meest eenvoudige programma.

Herfstappeltaart
20-03-2025 om 09:05
Dorestad schreef op 20-03-2025 om 09:02:
[..]
Ik betaalde gisteren 14 euro voor het meest uitgebreide programma. Ook niet gratis maar slechts 1 euro meer dan jouw meest eenvoudige programma.
Dat verschilt misschien per wasstraat. Die van ons heet BOB autowas.

Herfstappeltaart
20-03-2025 om 09:07
Het meest uitgebreide programma nemen wij vaak een keertje in de winter met veel slecht weer, verder de eenvoudigste om alleen even te reinigen.

Moosey
20-03-2025 om 09:33
SuzyQFive schreef op 19-03-2025 om 09:53:
[..]
Niet mijn ervaring trouwens, hebben ze alle waspapier getest? Heb je een linkje?
Nee het was wel een bepaald merk inderdaad https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/brauzz-wasstrips

Ysenda
20-03-2025 om 11:21
Herfstappeltaart schreef op 20-03-2025 om 08:22:
Nog iets wat wij erg duur vinden tegenwoordig: de wasstraat (auto). Bijna 13 euro voor het simpelste programma. Man heeft de emmer maar weer gepakt. Dan gebeurt het nog beter ook (tussen de deuren en de achterklep).
Dan wel in de wasbox, want op straat mag het in bijna geen enkele gemeente meer ivm milieu belasting, bij de wasstraat en was box wordt het water opgevangen en het slib apart afgevoerd.
Dat is 1 van de redenen waarom het een stuk duurder is geworden, het afvoeren van het chemisch afval is best prijzig.

Herfstappeltaart
20-03-2025 om 11:33
Ysenda schreef op 20-03-2025 om 11:21:
[..]
Dan wel in de wasbox, want op straat mag het in bijna geen enkele gemeente meer ivm milieu belasting, bij de wasstraat en was box wordt het water opgevangen en het slib apart afgevoerd.
Dat is 1 van de redenen waarom het een stuk duurder is geworden, het afvoeren van het chemisch afval is best prijzig.
Het is niet overal verboden. Op de site van de ANWB worden zelfs tips gegeven om zelf je auto te wassen. Die paar keer dat wij dat doen per jaar zal het wel mee valllen met de milieuschade denk ik. We gebruiken milieuvriendelijke shampoo, geen velgenreiniger of andere troep. Door regen spoelt er ook van alles van de auto op straat.

Poezenmeisje
20-03-2025 om 11:38
Zout van je auto afwassen kan toch prima op straat?
Daar komt het ook vandaan.

Ysenda
20-03-2025 om 12:06
Herfstappeltaart schreef op 20-03-2025 om 11:33:
[..]
Het is niet overal verboden. Op de site van de ANWB worden zelfs tips gegeven om zelf je auto te wassen. Die paar keer dat wij dat doen per jaar zal het wel mee valllen met de milieuschade denk ik. We gebruiken milieuvriendelijke shampoo, geen velgenreiniger of andere troep. Door regen spoelt er ook van alles van de auto op straat.
jij doet het een paar keer per jaar, maar als iedereen dat een paar keer per jaar doet, dan valt het niet meer mee.

alhambra
20-03-2025 om 12:16
Ik was net even bij de supermarkt omdat mijn man - die de boodschappen doet- wat vergeten was.
Ik ging voor roerbakgroenten en zo'n pot ChickenTonight.
Dat laatste is nu dus 3,29 - 3,89 afhankelijk van de smaak!
Dat kon ik er echt niet aan uitgeven dus heb ik huismerk genomen à 1,89.
Niet mijn gewenste smaak maar we doen het er maar mee.
Bizar.

thinkso
20-03-2025 om 12:56
Vandaag had ik bij AH een doosje Nederlandse aardbeien vast waar een bordje bij stond: "Voor: €4,99". Ik heb ze maar teruggelegd en wacht wel even tot het aardbeientijd is.

Zusterclivia
20-03-2025 om 13:18
alhambra schreef op 20-03-2025 om 12:16:
Ik was net even bij de supermarkt omdat mijn man - die de boodschappen doet- wat vergeten was.
Ik ging voor roerbakgroenten en zo'n pot ChickenTonight.
Dat laatste is nu dus 3,29 - 3,89 afhankelijk van de smaak!
Dat kon ik er echt niet aan uitgeven dus heb ik huismerk genomen à 1,89.
Niet mijn gewenste smaak maar we doen het er maar mee.
Bizar.
A-merk was altijd al relatief duur, maar als die 10% in prijs stijgen, is dat qua geld gewoon een grotere stap dan bij een goedkoper product. Deze prijsstijgingen laten de verschillen alleen maar beter zien.
Ik koop regelmatig chips van Lays, omdat ik twee specifieke smaken het lekkerste vind. Van de drop vind ik de Venco NL drop het lekkerste. Maar de laatste koop ik bijna niet meer omdat deze een jaar of 2 terug veel duurder is geworden. Vooral omdat de zak kleiner is geworden. Lays is nog best vaak in de aanbieding en is dan niet veel duurder dan het huismerk.

Loulou39
20-03-2025 om 13:35
Ik was net bij AH en de oude kaas (in voorgesneden plakken, voor werklunch) is sinds zondag een euro duurder geworden, van €2,99 naar €3,99… ja doei! 😂

Poezenmeisje
20-03-2025 om 16:14
De Lidl had de plakken jong belegen verhoogd van €3,99 naar €4,29.
Blijkbaar kocht niemand ze meer. Een maand later waren ze in de aanbieding en nog een tijdje later gewoon weer terug naar de oude prijs.

alhambra
20-03-2025 om 16:30
Zijn jullie trouwens anders gaan eten door de prijsstijgingen?
Wij doen dat en een mooie bijkomstigheid is dat het beter voor de lijn is. Soms voelt het echter ook wat karig.
Minder alcohol, snacks, snoep, koek, 50%minder kaas op brood, minder vlees en vaak ook eenvoudigere maaltijden.
Dus niet meer dat recept waar je van alles in huis moet halen qua kruiden etc maar vaak rijst + groenten + vlees/vegaburger lm

Caroline80
20-03-2025 om 16:40
alhambra schreef op 20-03-2025 om 16:30:
Zijn jullie trouwens anders gaan eten door de prijsstijgingen?
Wij doen dat en een mooie bijkomstigheid is dat het beter voor de lijn is. Soms voelt het echter ook wat karig.
Minder alcohol, snacks, snoep, koek, 50%minder kaas op brood, minder vlees en vaak ook eenvoudigere maaltijden.
Dus niet meer dat recept waar je van alles in huis moet halen qua kruiden etc maar vaak rijst + groenten + vlees/vegaburger lm
Ik let nu meer op aanbiedingen en eet sommige dingen alleen als ze in de aanbieding zijn.