Financiën en recht
Mukske
29-07-2022 om 10:09
Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?
Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.
Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?
Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.
Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.
Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.
Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.
Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?
Desideria
03-08-2022 om 18:10
Kersje schreef op 03-08-2022 om 17:36:
ik heb een Amerikaanse koelkast en ik kan heel veel groenten, bijv een paprika, wel zo’n 5 weken goed houden zonder ook maar 1 rimpel! Bijna jammer dat ik zelf niet in de groentelade pas 😜
Dit maakt echt een wereld van verschil in verspilling! Zelf ook ondervonden, want hebben pas geleden onze Smeg koelkast weggedaan en hebben nu een grote Bosch 'fresh' koelkast met 0-graden zone en echt, groente bleef eerst 1 tot 1,5 week vers en nu wel 3 tot 4 weken! Fruit idem dito. Ik hoef niets meer weg te snijden of weg te gooien.
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 18:16
Schommelstoel schreef op 03-08-2022 om 17:55:
[..]
Ik gooi echt zelden iets weg. Hooguit snij ik een keer een te zacht stukje uit een paprika ofzo.
Wat je zou kunnen doen als je één keer per week groenten koopt (en wat dus mijn tactiek is) is zorgen dat je voor de helft wat langer houdbare/harde groente koopt. Bloemkool in dit seizoen, of sperziebonen bijvoorbeeld. Die blijven in de groentelade van de koelkast best een week goed. Zorg dat je na aankoop eerst de wat meer bederfelijke dingen opeet (sla, tomaten, courgette) en bewaar bijvoorbeeld die kool/pompoen/bonen voor later in de week. Zodat je daar makkelijk mee kunt schuiven als je onverwacht eens ergens anders eet.
En ik hou aan het eind van de week een kliekjesdag. Of als je dat armoedig in de oren klinkt (onterecht, maar ik hoor die klacht wel eens om me heen), verwerk je restjes ze tot mezze of tapas.
Precies zo doe ik het ook. Eerst de kwetsbare groente, dan de sterkere en dan eventueel over op diepvries.
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 18:18
watertoren schreef op 03-08-2022 om 17:11:
[..]
Groenten uit de vriezer vind ik niet lekker. Ik koop ook nooit diepvriesgroenten.
De meeste diepvriesgroente vind ik ook niet lekker maar doperwtjes wel en in de winter bladspinazie ook.
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 18:19
watertoren schreef op 03-08-2022 om 16:46:
Ik gooi ook wel makkelijk eten weg. Een verlepte paprika bijvoorbeeld eet ik niet meer. Om soep geef ik echt helemaal niks. Gisteren nog een driekwart bakje aardbeien weg moeten gooien omdat het begon te schimmelen. Dat was niet de eerste keer dus ik koop geen aardbeien meer bij de Jumbo.
Ik koop ze juist altijd bij Jumbo. Twee bakken voor 5 euro. Maar hier worden ze dezelfde dag gegeten en de dag erna. Aardbeien die toch wat papperig zijn geworden (niet rot!) gaan door de blender met yoghurt. Heerlijk!
Friezinnetje
03-08-2022 om 18:20
Aardbeien haal ik bij de kweker en dan kunnen ze zo een week goed blijven. Weinig transport, dus dat is goed voor de aardbeien. Heerlijk!
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 18:22
Friezinnetje schreef op 03-08-2022 om 18:20:
Aardbeien haal ik bij de kweker en dan kunnen ze zo een week goed blijven. Weinig transport, dus dat is goed voor de aardbeien. Heerlijk!
Dat is het allerbeste inderdaad. Hier geen kweker in de buurt helaas.
Mukske
03-08-2022 om 18:27
Desideria schreef op 03-08-2022 om 18:10:
[..]
Dit maakt echt een wereld van verschil in verspilling! Zelf ook ondervonden, want hebben pas geleden onze Smeg koelkast weggedaan en hebben nu een grote Bosch 'fresh' koelkast met 0-graden zone en echt, groente bleef eerst 1 tot 1,5 week vers en nu wel 3 tot 4 weken! Fruit idem dito. Ik hoef niets meer weg te snijden of weg te gooien.
Hier ook zo’n grote ‘side by side’ van Bosch met extra koude zone onderin.
Een krop sla blijft zeker een week goed en andere groenten ook echt lang.
Het vriesgedeelte is ‘no frost’ dus geen klompen ijs meer op je spullen of in je vriezer. Daardoor ook weer minder weggooien.
Eten weggooien gebeurd eigenlijk nooit. Als er iets overblijft wordt dat een kliekje of gaat in een ovenschotel/soep/eenpansgerecht.
Overgebleven rijst gaat ook de vriezer in, ideaal voor nasi.
Fruit wat dreigt over te blijven gaat in stukjes de vriezer in voor smoothies.
Oudere, wat verschrompelde, appels gaan in een appelflap of worden appelmoes.
Voedsel weggooien vind Ik bijna een doodzonde.
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 18:30
Mukske schreef op 03-08-2022 om 18:27:
[..]
Hier ook zo’n grote ‘side by side’ van Bosch met extra koude zone onderin.
Een krop sla blijft zeker een week goed en andere groenten ook echt lang.
Het vriesgedeelte is ‘no frost’ dus geen klompen ijs meer op je spullen of in je vriezer. Daardoor ook weer minder weggooien.Eten weggooien gebeurd eigenlijk nooit. Als er iets overblijft wordt dat een kliekje of gaat in een ovenschotel/soep/eenpansgerecht.
Overgebleven rijst gaat ook de vriezer in, ideaal voor nasi.
Fruit wat dreigt over te blijven gaat in stukjes de vriezer in voor smoothies.
Oudere, wat verschrompelde, appels gaan in een appelflap of worden appelmoes.
Voedsel weggooien vind Ik bijna een doodzonde.
Ja dat doe ik ook met rijst. Ik kook het zelfs altijd in een grotere hoeveelheid dan ik nodig heb om het gaar te kunnen invriezen en dan hup, de nasi in.
stokstaart
03-08-2022 om 19:09
ik heb een doodnormale koelkast maar staat heel koud. Mijn paprika blijft 2 weken goed. Net als heel veel groenten. Als ik een zakje sla koop gooi ik het eerst in een badje water, laat het even staan en laat het dan goed uitlekken. Dan in een bakje of terug in het zakje en dan blijft het ook echt wel een week goed.
Bleekselderij wikkel ik in aluminium folie, dan wordt ie niet slap als je er een stronkje af haalt en de rest wilt bewaren.
Ik gooi alles in de koelkast, eieren, tomaten en fruit. En het blijft allemaal beat lang goed.
ZanyHeron88
03-08-2022 om 19:37
Friezinnetje schreef op 03-08-2022 om 18:20:
Waar haal je ze? Ik probeer ook zoveel mogelijk lokaal te kopen
Hier in de buurt zitten paprika kwekers , tomaten en zelfs bramen!
Rondstruiner
03-08-2022 om 20:04
Ik lees toch overal dat je paprika's niet in de koelkast moet bewaren, maar bij jullie gaat dat wel gewoon goed blijkbaar. Ik doe dat zelf nooit.
Broodtrommel
03-08-2022 om 20:14
Ik gebruik tegenwoordig ook wat meer groenten uit potjes en blik. Qua vitamines maakt het toch niet uit en de porties passen beter bij me. Dingen zoals bietjes, die ik zelf toch anders niet maak bijvoorbeeld. Misschien wel duurder in verhouding maar minder verspillen. Diepvriesgroente is wel een stuk goedkoper trouwens. Laatst 2 zakken gehaald, maar moet het nog uitproberen. Ik vergeet steeds dat ik het heb
ZanyHeron88
03-08-2022 om 20:25
Rondstruiner schreef op 03-08-2022 om 20:04:
Ik lees toch overal dat je paprika's niet in de koelkast moet bewaren, maar bij jullie gaat dat wel gewoon goed blijkbaar. Ik doe dat zelf nooit.
Ik ook niet. Ik heb speciale tubberware bakken. Het blijft er wel super lang vers in
Wobbelkont
03-08-2022 om 20:33
Wij bewaren op het werk de paprika’s - in dit geval rood - ook gewoon in de koelcel!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.