Financiën en recht
Mukske
29-07-2022 om 10:09
Wat doen jullie om de inflatie in de supermarkt het hoofd te bieden?
Veel prijzen in de supermarkt stijgen bijna dagelijks. Onlangs gaf Unilever zelfs toe dat ze de grenzen opzoeken van wat de consument bereid is voor een product te betalen. Voedselconcerns maken flinke winsten dus met gestegen grondstof- en en productiekosten heeft dit niets meer te maken. Ze streven dus naar winstmaximalisatie die de consument, bovenop de inflatie, mag betalen.
Gaan jullie hierin mee door gewoon de hogere prijzen te betalen en verhogen jullie het boodschappenbudget of juist niet?
Ik heb besloten niet mee te gaan met de dwang om steeds meer geld in de supermarkt achter te laten en mijn boodschappenbudget blijft dus hetzelfde.
Ik maak nu wekelijks een menu en aan de hand daarvan maak ik online een boodschappenlijstje bij de supermarkt die ik één keer per week alles laat bezorgen. Bevalt het eindbedrag op het lijstje me niet dan ga ik of op zoek naar alternatieven voor bepaalde producten, schrap een luxe item (alleen maar een zakje nootjes en niet ook nog een zak chips om maar een voorbeeld te geven) of ik pas mijn weekmenu aan en zet er ergens een goedkopere maaltijd in.
Bepaalde zaken koop ik alleen nog (groot) in de aanbieding en ik kook vaker eenpansgerechten waar we meerdere keren van kunnen eten.
Ik houd hierdoor regelmatig zo’n 25-30 euro over van mijn wekelijkse boodschappenbudget.
Hoe gaan jullie om met de gestegen voedselprijzen? Betaal je zondermeer de hogere prijs of ga je voor een alternatief.
Wat zijn jullie tips om met de hogere prijzen om te gaan?
FancyDuck29
03-08-2022 om 16:21
Wij gooien echt teveel weg (stelselmatig). Omdat we bijvoorbeeld boodschappen hebben gedaan voor 5 dagen, maar uiteindelijk maar 3 dagen thuis eten. Of omdat het menu verschuift, waardoor eten niet meer goed is voordat we het gebruikt hebben. Restjes bewaren doen we wel, maar die gaan dan vervolgens niet meer op... We letten er wel op hoor, maar toch gaat het regelmatig mis.
redbulletje
03-08-2022 om 16:24
Wat dat betreft zijn konijnen dan wel weer handig want die eten ook groentes die voor mijzelf al te verlept zijn.
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 16:27
Lieveheersbeest schreef op 03-08-2022 om 16:21:
Wij gooien echt teveel weg (stelselmatig). Omdat we bijvoorbeeld boodschappen hebben gedaan voor 5 dagen, maar uiteindelijk maar 3 dagen thuis eten. Of omdat het menu verschuift, waardoor eten niet meer goed is voordat we het gebruikt hebben. Restjes bewaren doen we wel, maar die gaan dan vervolgens niet meer op... We letten er wel op hoor, maar toch gaat het regelmatig mis.
Wat voor soort eten moet ik dan aan denken? Heb je niet de mogelijkheid om dingen in te vriezen als je het toch niet gebruikt vanwege elders eten?
Dorestad
03-08-2022 om 16:37
Herfstappeltaart schreef op 03-08-2022 om 16:10:
Wat ook helpt is echt gebruiken en opmaken wat je hebt (binnen de mogelijkheden uiteraard). Ik had nog een paar slapjes aanvoelende tomaten, twee stengels bleekselderij, een ietwat gerimpelde rode paprika en een schaaltje met een restje gekookte erwtjes liggen. Met dingen die ik altijd in huis heb (ui, knoflook, tomatenpuree, bouillonblokjes) heb ik daar net soep van gemaakt. Een lekkere dikke volkorenboterham met zaden en pitten erbij en wij hebben voordelig gegeten vanavond.
Precies, restverwerking tot soep of bijvoorbeeld roosteren en pureren met wat walnoten tot een groentespread.
watertoren
03-08-2022 om 16:46
Ik gooi ook wel makkelijk eten weg. Een verlepte paprika bijvoorbeeld eet ik niet meer. Om soep geef ik echt helemaal niks. Gisteren nog een driekwart bakje aardbeien weg moeten gooien omdat het begon te schimmelen. Dat was niet de eerste keer dus ik koop geen aardbeien meer bij de Jumbo.
Rockstar
03-08-2022 om 16:50
Heel veel groentes kun je gewoon invriezen, evenals vlees, brood en een zakje krieltjes of aardappel partjes bijvoorbeeld. Alleen iets als fruit of salade kan tricky zijn.
Als aardbeien schimmelen is er iets verkeerd gegaan. Ze horen eerst zacht te worden. Er zat dan waarschijnlijk een geplette of al schimmelende aardbei in het bakje ergens.
Kersje
03-08-2022 om 17:10
redbulletje schreef op 01-08-2022 om 22:20:
Iemand wel ns wc papier via Amazon besteld? Ik googlede eigenlijk naar wc papier van Lidl maar kreeg toen aanbiedingen van grootverpakkingen page via Amazon voor veel minder dan bij Appie. Ook de dettol handzeep is aanmerkelijk goedkoper en nog gratis verzonden ook. Denk dat ik dat maar wat beter in de gaten ga houden als ik dat soort producten nodig heb.
Jazeker, ik bestel ontzettend veel via Amazon (zonder bezorgkosten). Onlangs tijdens de PrimeDays 72 rollen Page toiletpapier besteld voor €16,43. Zo ook 6 navullingen voor Airwick luchtverfrisser voor weinig én Dettol handzeep.
watertoren
03-08-2022 om 17:11
Rockstar schreef op 03-08-2022 om 16:50:
Heel veel groentes kun je gewoon invriezen, evenals vlees, brood en een zakje krieltjes of aardappel partjes bijvoorbeeld. Alleen iets als fruit of salade kan tricky zijn.
Als aardbeien schimmelen is er iets verkeerd gegaan. Ze horen eerst zacht te worden. Er zat dan waarschijnlijk een geplette of al schimmelende aardbei in het bakje ergens.
Groenten uit de vriezer vind ik niet lekker. Ik koop ook nooit diepvriesgroenten.
redbulletje
03-08-2022 om 17:12
Kersje schreef op 03-08-2022 om 17:10:
[..]
Jazeker, ik bestel ontzettend veel via Amazon (zonder bezorgkosten). Onlangs tijdens de PrimeDays 72 rollen Page toiletpapier besteld voor €16,43. Zo ook 6 navullingen voor Airwick luchtverfrisser voor weinig én Dettol handzeep.
Dat is idd een heel goeie deal! Ik heb ook Prime dus zal het 'ns wat meer in de gaten gaan houden. Vooral nadat ik gelezen heb dat supermarkten gewoon aan 't uittesten zijn hoever ze kunnen gaan voor de consument afhaakt op de hoge prijzen.
-Nienke-
03-08-2022 om 17:29
Het gebeurt hier ook weleens dat het menu verschuift (bijvoorbeeld, omdat 2 van de 3 pubers niet thuis blijken te eten), maar ik zorg er dus écht voor dat we als eerste maaltijd datgene eten dat het eerst op moet. Bijvoorbeeld, pasta met (diepvries)spinazie, gehakt en tomaatjes kan prima verderop in de week, dus bewaar ik ook als laatste gerecht. Daar lijkt me wel winst te behalen!
En soms ben ik ook echt streng voor mezelf: vrijdag zat ik bijvoorbeeld heerlijk op een terrasje en wilde ik man al appen om samen spontaan uit eten te gaan - maar ik had thuis nog een volledige (ook heerlijke) maaltijd klaarliggen om te koken, dus heb uiteindelijk besloten om daarvoor te kiezen.
Kersje
03-08-2022 om 17:36
ik heb een Amerikaanse koelkast en ik kan heel veel groenten, bijv een paprika, wel zo’n 5 weken goed houden zonder ook maar 1 rimpel! Bijna jammer dat ik zelf niet in de groentelade pas 😜
Zilver_gray
03-08-2022 om 17:39
Kersje schreef op 03-08-2022 om 17:36:
ik heb een Amerikaanse koelkast en ik kan heel veel groenten, bijv een paprika, wel zo’n 5 weken goed houden zonder ook maar 1 rimpel! Bijna jammer dat ik zelf niet in de groentelade pas 😜
5 weken is echt lang zeg! ik mag blij zijn als mijn groente 5 dagen fris en fruitig blijft.
redbulletje
03-08-2022 om 17:49
Wat doet die koelkast anders dan een gewone koelkast eigenlijk (behalve ijsklontjes maken)? Tis dat ik er geen plek voor heb maar ik vind ze zo gaaf!
Herfstappeltaart
03-08-2022 om 17:51
Ik dacht dat paprika niet in de koelkast mocht?
Schommelstoel
03-08-2022 om 17:55
Ik gooi echt zelden iets weg. Hooguit snij ik een keer een te zacht stukje uit een paprika ofzo.
Wat je zou kunnen doen als je één keer per week groenten koopt (en wat dus mijn tactiek is) is zorgen dat je voor de helft wat langer houdbare/harde groente koopt. Bloemkool in dit seizoen, of sperziebonen bijvoorbeeld. Die blijven in de groentelade van de koelkast best een week goed. Zorg dat je na aankoop eerst de wat meer bederfelijke dingen opeet (sla, tomaten, courgette) en bewaar bijvoorbeeld die kool/pompoen/bonen voor later in de week. Zodat je daar makkelijk mee kunt schuiven als je onverwacht eens ergens anders eet.
En ik hou aan het eind van de week een kliekjesdag. Of als je dat armoedig in de oren klinkt (onterecht, maar ik hoor die klacht wel eens om me heen), verwerk je restjes ze tot mezze of tapas.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.